's Ochtends getankt, teller op 0, en bij terugkomst bij dezelfde pomp weer getankt. 62.05 liter, teller stond precies op 675. Dat komt neer op 10.8.... km per liter. Ik wist dat een 944 betrekkelijk zuinig is maar ik stond er ook van te kijken hoor.
Even op google maps gekeken (ik heb op het station van keulen iemand opgehaald), van enschede naar Hbf keulen is 178 km, door naar francorchamps is 131. Nog eens terug en je zit op 618. In belgie ook nog eens omleiding en daar bovenop zeker een half uur verkeerd gereden, die 675 zal aardig kloppen.
7 uur vertrokken, kwart voor 11 op spa: half uur in keulen gezeten, kwartiertje bij een supermarkt wat gehaald (fokking lange rij) dus 's ochtends 3 uur gereden.
Terugweg was sneller, 2,5 uur totaal.
Gemiddeld dus 123 kmh. Hiervan is zeker anderhalf uur stad/buitenweg geweest waarbij ik naar schatting 110km heb overbrugd:
- v enschede naar A31 is 17+4 wegens omweg naar een lokaal tankstation (2x: heen en terug)
- in keulen 15km gedaan (ook 2x)
- Wegens de omleiding waarbij we ook nog eens verkeerd reden en de regionale wegen rond spa kan ik er makkelijk 40 bij optellen. (1x)
Hierbij kom ik op ruim 110km.
Mijn snelweg gemiddelde komt dan op ruim 140 voor een minimaal gemiddelde op de snelweg (ik denk dat die anderhalf uur een lage schatting is want ik was al in totaal 40-45 kwijt tussen enschede-A31 heen en terug).
Ter indicatie: als ik in totaal 2 uur kwijt was geweest aan buitenwegen etc. dan gaat mijn snelweg gemiddelde al naar de 160. Hetgeen meer met mijn gevoel klopt aangezien ik de snelheidsmeter toch 90% vd tijd boven de 160 had.
Trouwens, nog een laatste 'wapenfeit' die wij ooit hebben bereikt: 1000km op 1 tank. Die tank is 65 liter, dus al rij je'm he-le-maal droog, dan is het gemiddelde nog 15.4 km per liter. Dat er porsche op staat betekent niet per se dat ie peut zuipt, de 928 daarentegen
Toch ben ik nu bijna geneigd om bij mijn volgende round-trip eens exact via een route op google te rijden, begin en eind tanken, de km's vd teller te vergelijken met google, en te kijken wat het resultaat is, qua afwijking, snelheid, en verbruik. Als je nou ook nog eens de snelheidsunit continu op een bepaalde snelheid zou kunnen houden zou het helemaal perfect zijn!