Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

M'n eigen 356 speedster bouwen: BIJNA KLAAR!

05 aug 2007 19:28

Zoals menigeen hier op het forum inmiddels wel weet, ben ik van plan om volledig zelf een auto te gaan bouwen: een 356a Speedster Replica en dan het liefst de Carrera GT uitvoering... :cheers:

Al sinds m'n twaalfde ofzo loop ik overigens met het idee rond om zélf een auto te bouwen. Nu ik net 40 geworden ben -en in m'n tweede jeugd zit :lol: - moest het er maar eens van komen!

Ik heb ooit een replica van een Porsche 356A Speedster gehad en dat was toch wel een super auto, dus eigenlijk stond het al vast wat het zou worden. Tóch heb ik in de loop der tijd nog wat andere auto's overwogen...

Zo dacht ik er eerst aan om het op z'n Frans te doen: een Lomax of een Burton (op basis van een Eend of Dyane), maar -met alle respect voor de bouwers van deze voitures- die vind ik simpelweg niet mooi! :silent:

Ook heeft een Westfield de revu gepasseerd, maar ook die is afgevallen. Zo'n Britse kit kent z'n beperkingen en het zal nooit een auto worden waar ik heel erg warm voor zal lopen (of een Donkervoort zal benaderen). :roll:

Gisteren, zaterdag 4 augustus 2007 is dan ook een gedenkwaardige dag! Gisteren heb ik namelijk de basis gelegd/gehaald voor mijn eigen Speedster. :D

Het is geen donor-kever (zo'n replica wordt namelijk gebouwd op een Kever-chassis) geworden, maar een niet afgemaakt restauratie-object... :wink:

Het betreft een onderstel van een Nederlandse Kever uit 1967; dus met de originele Porsche 356 steek en velgen (smalspoor). Het onderstel is reeds gerestaureerd en in de poedercoat gezet (jammer dat de zaag er weer in moet :roll: , want om een Speedster te kunnen bouwen, moet het chassis 27,3 cm worden ingekort). Er zijn een spiksplinternieuwe verstelbare vooras, nieuwe schokbrekers, nieuwe remmen, een nieuw stuurhuis en nog veel meer nieuwe onderdelen geplaatst. 8)

Die moet ik er eerst wel nog afhalen, want het kale chassis moet weggebracht worden om ingekort te worden...

De bouw van de auto gaat dus beginnen vanaf helemaal niets, noppes, nada!

De motor die erbij zit, is al gereviseerd. Het betreft een 1300 waar -onder andere- Mahle zuigers (die ook door Porsche werden gebruikt) in zijn geplaatst. Diverse onderdelen van het blok zijn gepoedercoat...

Er zit ook een goede bak bij en voor de rest zit alles van de Kever in plastic kisten, in dozen en in bakken: een heel busje vol! :lol:

Gisteren, zaterdagochtend 4 augustus 2007, eerst een busje gehuurd (met trekhaak) en de auto-ambulance opgehaald. Daarna naar Reuver (Limburg) gereden om alles op te halen. Tjongejonge, wat was het druk onderweg: caravans, campers, vrachtauto's, etcetera.... Het is zeker vakantietijd! :(


Uiteindelijk heb ik bijna 3 uur gedaan om 170 km af te leggen! :evil:

In Reuver aangekomen:
Afbeelding
Alles op de ambulance zetten (de bak en de motor staan er nu nog naast, maar die hebben we ook op de ambulance gezet)

Klaar voor de trip naar huis:
Afbeelding
(overigens had ik voor deze combi eigenlijk rijbewijs B/E moeten hebben, maar ik heb er maar op gegokt dat het ook met alleen B goed zou gaan :oops: )

Even thuis langs gereden om de nieuwe aanwinst te tonen:

Afbeelding

Dan maar al even proefzitten:

Afbeelding

Om vervolgens door te rijden naar Uithoorn waar ik een opslagunit heb gekocht en ingericht heb om te sleutelen:

Afbeelding

Afbeelding

Toen in m'n eentje alles afgeladen (zo'n blok blijkt dan best zwaar te zijn :? ):

Afbeelding

En alles m'n box ingezet:

Afbeelding

Nog even een fotootje van het blok en het rollend chassis:

Afbeelding

Afbeelding

Om 21:00 uur stond alles in de box, om 21:30 was de ambulance terug bij diens eigenaar en om 22:00 uur stond het busje weer bij het verhuurbedrijf...

Het was een drukke dag, maar het geeft wel voldoening! :)

En zo moettie worden alsie klaar is:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 13 jan 2013 20:54, in totaal 10 keer bewerkt.

05 aug 2007 19:39

heel mooi!!!! :D

Dit draadje wordt weer met veel belangstelling gevolgd. Wordt je speedster ook donkerblauw? En is een 1300 wel zwaar genoeg?

iig heel veel suc6 met dit project 8)

05 aug 2007 19:52

Leuk project waar je aardig wat uurtjes in kan steken. En zoals altijd, laat ons het volgen met leuke foto's.

Suc6 en sterkte :lol:

05 aug 2007 20:00

Thomas Verheijen schreef: En is een 1300 wel zwaar genoeg?



... wat denk je dat die badkuip uiteindelijk gaat wegen :?:


:@: Speedy944 :arrow: tijd voor 'n andere nickname mss :idea: :wink:


Succes met het project :!: ... ik zal het met belangstelling volgen 8)

05 aug 2007 20:24

Gaaf project! Fijne sleutelruimte, trouwens... ik ben jaloers.

05 aug 2007 20:33

Ontzettend gaaf zeg, Dat is inderdaad een jongens droom die uit komt. Doe mij ook maar zo eentje.

Heel veel succes met het bouwen, gaat best een hoop uur in zitten denk ik zo.

05 aug 2007 20:41

gaaf joh! 8) opslagunit gekocht? 220v erin? mooie locatie. ga dit volgen.

05 aug 2007 21:01

bekende autoambulance.......

ziet er goed uit Speedy, suc6!

05 aug 2007 22:19

coolio!
vind ze toch wel heul erg mooi die speedsters.
Afbeelding
wil ik ook als ik later groot ben ;-)

05 aug 2007 22:26

Superknap.
Ook van hieruit wordt dit zeker met de volste belangstelling gevolgd.
Wordt dit een jaren programma of heb je jezelf een bepaalde termijn opgelegd ?

05 aug 2007 23:04

Antoine :res:

Gaaf project hoor!

Ik ga het met belangstelling volgen.

05 aug 2007 23:16

veel succes ermee....voor velen hier op 't forum iets dat ze graag zouden ondernemen...heel tof, ik ga het ook volgen!! 8)

05 aug 2007 23:28

Thomas Verheijen schreef:heel mooi!!!! :D

Dit draadje wordt weer met veel belangstelling gevolgd. Wordt je speedster ook donkerblauw? En is een 1300 wel zwaar genoeg?

iig heel veel suc6 met dit project 8)


Met de kleur hoef ik me voorlopig niet bezig te houden! Ik heb wel wat voorkeuren en vooral weet ik welke kleuren ik níet wil: rood (zie je te vaak naar mijn smaak), wit (idem), blauw (overigens vind ik wel/alleen Speedsterblau (Meissen) en Aquamarine mooi), groen en bruin...

Wat blijft er dan over? Nou... Zat! Slate Grey vind ik erg mooi, Graphite Grey Metallic vind ik erg fraai en op dit moment vind ik Black (met een rood interieur) nog het mooist. Dat kan gedurende de bouw echter nog veranderen...

horn schreef:gaaf joh! opslagunit gekocht? 220v erin? mooie locatie. ga dit volgen.


Yep... Vorig jaar gekocht, eind mei opgeleverd... 10 meter diep, 3.20 meter breed en 3.80 meter hoog. Er zit stroom en water in en we hebben een gemeenschappelijke ruimte met toilet. Ik zit op de tweede verdieping en maak gebruik van een autolift om er te komen. Ik heb voor deze gekozen omdat deze box via de trap gemakkelijk te bereiken is, aan de buitenkant zit (maar aan 1 kant een buurman) en op de 2de verdieping omdat ik dan daglicht heb). Ik ben van plan om er een poetsbrug in te zetten, want dat sleutelt straks wat makkelijker, al is het sleutelen aan een Kever-onderstel poepie-simpel...

Op de bovenstaande foto's kun je niet goed zien hoe groot de unit is.
Dit is een beter fotootje:
Afbeelding
Achterin heb ik ruimte zat om te sleutelen en m'n campertje staat ervoor.

thomas verheijen schreef:is een 1300 wel zwaar genoeg?

Nou... Om te beginnen wel, natuurlijk. De auto moet namelijk met de originele motor aangeleverd worden bij de RDW. Als hij eenmaal naar Speedster is omgekeurd mag je elke willekeurige 4-cilinder erin leggen (er rijden zelfs Speedsters met een Subaru Impreza 555-blok erin).

Deze 1300 cc is door de grotere bussen en Mahle-zuigers 'vergroot' tot zo'n 1450 cc (formeel heet dat dan een 1500 te zijn :roll: ). Verder komen er twee carburateurs op en een spaghetti-uitlaat (voor de RDW natuurlijk de originele uitlaat). Daarmee komt dit blokje op zo'n 50 pk :lol: ... Da´s niet veel, maar wel veel meer dan een 1300 normaliter heeft; 35.

Misschien komt er later wel een ander blokje in, maar dit is wel het blok dat bij het chassis hoort... Dus eigenlijk heeft de Speedster met dit blok straks 'matching numbers' :lol: ... Misschien beïnvloedt dat wel de waarde... :lol:

Ik ga de auto trouwens behoorlijk 'licht' bouwen. De ijzeren scharnieren worden vervangen door alu-exemplaren, de tank wordt een (weliswaar grotere) alu-exemplaar (met centre-fill), een alu motorklep (met extra louvres) etcetera, enzovoorts, enzoverder...

Het wordt dus eigenlijk een 356A Carrera GT Speedster replica.

Ik denk dat ik uiteindelijk onder de 700 kg zal blijven en dan kom je met 50 pk aardig vooruit, denk ik.

porsche 356sc schreef: bekende autoambulance.......


Yep! En nog bedankt! :wink:


911-lover schreef:Wordt dit een jaren programma of heb je jezelf een bepaalde termijn opgelegd ?


Tja... Ik ben jurist en heb tot op heden nog nooit serieus aan auto's gesleuteld. Het is dus een giga-uitdaging! Misschien valt het wel heel erg tegen, maar voor hetzelfde geld schiet het verbazingwekkend hard op...

Ik ben nu 40. Ik wil 'm eigenlijk klaar hebben vóór m'n 45ste, maar sowieso voor m'n 50ste :roll:

De snelheid van de bouw wordt in dit geval dus niet door de financiën, maar door mijn handigheid bepaald!

Ik heb trouwens besloten om alleen top-materialen te gaan gebruiken. De zwarte schokbrekers (Bilsteins) worden binnenkort vervangen door Koni Classic (de rode), een dikkere stabi, de vooras komt heel laag te liggen (is verstelbaar), etcetera, etcetera. Ik ga ook zo min mogelijk onderdelen 'hergebruiken': zoveel mogelijk nieuw (en dan niet de Mexico-kwaliteit).

06 aug 2007 9:11

Wat een fantastisch project! Heel veel succes!!

06 aug 2007 9:26

Veel succes met je project. Ik ga het zeker volgen. :wink:

06 aug 2007 9:40

gaaf, echt heel leuk zo'n project :thumleft:
wel blijven posten, want dit is veel te leuk om te volgen

06 aug 2007 11:40

Mooi hoor :thumright:

Ik hoop eigenlijk dat het voorspoedig zal gaan, hoeven we niet zo lang op de updates te wachten :wink:

06 aug 2007 22:33

Olaf schreef:
:@: Speedy944 :arrow: tijd voor 'n andere nickname mss :idea: :wink:




Goed plan! Ik zou Speedy944 wel willen wijzigen in Speedy356, Speedy-356 of Speedy 356 willen wijzigen (afhankelijk van welke nickname nog beschikbaar is :wink: ) maar volgens mij is het niet mogelijk om je nickname te veranderen...

TocH?

06 aug 2007 22:34

Even een PB-tje naar PaSCal of Shark en het is zo geregeld! :wink:

06 aug 2007 22:50

speedyster lijkt mij toepasselijker.....

07 aug 2007 10:46

Is dit nu (vraag ik me af) een standaard Kever chassis met versterkte delen, of een aangepast speedster chassis (replica) wat uit een onvoltooid project is voortgekomen?

07 aug 2007 12:21

Meneer aard schreef:Is dit nu (vraag ik me af) een standaard Kever chassis met versterkte delen, of een aangepast speedster chassis (replica) wat uit een onvoltooid project is voortgekomen?


Het is een onaangepast standaard Kever-chassis van een 67-er Kever (tussenmodel). Het is al gepoedercoat, maar er moet -helaas- nu nog 27,3 cm tussen uit om de wielbasis van de Speedster te krijgen!

Dat gaat binnenkort gebeuren en wel op deze wijze:
Afbeelding

En zo ziet dat er dan in werkelijkheid uit:
Afbeelding

Hierdoor wordt het chassis -dus- 27,3 cm korter en daardoor ook stijver.

Je kunt je voorstellen dat dit een precies werkje is en dit 'inkorten' laat ik dan ook over aan een professional :wink: .

07 aug 2007 14:44

Moedig project!

Veel succes ermee en ook ik ga dit zeker volgen, staat bij mij ook nog voor "ooit" op de planning: zelf een auto bouwn :D

07 aug 2007 16:51

damn, jij hebt 'ballen' :!:
fantastisch dat je het aandurft, succes ermee en blijf dit draadje met belangstelling volgen :!:
YOU GO SPEEDY :!: :wink:

07 aug 2007 19:11

speedy, waarom geen 6-je erin :idea:
en bouw 'm dan meteen om naar middenmotor, zoals #1 8)

Strada schreef:Moedig project!
...staat bij mij ook nog voor "ooit" op de planning: zelf een auto bouwn :D

nou, wat houdt je tegen :?:
je hebt al een leuke donor auto :mrgreen:
Plaats een reactie