Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 8:49



Antwoord op onderwerp  [ 295 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
MarkNauta.nl - UPDATE - Cayenne Turbo in de sneeuw 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
912 1965, 964 C2 Coupe 1991 ganz original
Bericht 
Citaat:
jaaa op zekaaahhhh ikke zowiezo lijktme onwijs


zet mij maar neer


Zaterdagavond heb je al een snelcursus gehad van John over hoe en wat....nu alweer vergeten? :lol:
_________________________________________
Porsche 912 eind 1965 geleverd door Mahag Duitsland, 964 C2 Coupe 1991 Ganz Original

The combination of performance and economy have made the 912 enormously popular with sports drivers


09 sep 2008 12:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
die camera kan zoveel das niet in 1 avond te leren :?
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


09 sep 2008 13:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Leuk idee Rick!
Ik zou daar best aan mee willen werken. Kijk, ik ben geen prof, maar heb natuurlijk wel enige ervaring opgedaan de laatst 2 jaar. Ik zou best wat tips en tricks willen geven aan belangstellenden. Misschien even een nieuw topic voor openen??


09 sep 2008 16:33
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Rickdek schreef:
Kortom, ik heb behoefte aan wat tips en trucs en ik kan me voorstellen dat ik misschien niet de enige ben. Dus nu vroeg ik mij af of het niet leuk is om eens een workshop (digitale) fotografie te organiseren voor de belangstellenden van het Porsche forum. Wat theorie en wat praktijk op een leuke lokatie. Lijkt mij erg leuk. Zullen we 'ns inventariseren of er belangstelling is?


Leuk, wel vooraf goed het niveau vaststellen om teleurstellingen te voorkomen. Ben ook een leek, ga per 1 okt deze cursus doen. Erg goede verhalen over gehoord.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


09 sep 2008 17:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Leuk dat je er wel oren naar hebt Mark, ik zal er even een apart topic voor starten. Wordt wel na het weekend want ben ff te druk nu.

Groet,

Rick


11 sep 2008 22:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Even een kleine update in mijn topic.

2 weken terug gereden met de nieuwe 997 Carrera S PDK.

Paar plaatjes:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


24 okt 2008 19:17
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Testverslag - Porsche 997 Carrera S PDK

Na de afgelopen maanden, als groot Porsche-liefhebber, met verschillende Porsche's te hebben mogen sturen was mijn honger nog niet gestild. Erger nog, iedere rit in een Porsche smaakt naar meer, veel meer.

Zo was er een paar weken terug een 6-tal ronden met een 996 GT3 op CPZ, 4 weken terug een hele dag Zandvoort met een 996 Turbo en een Cayman S Porsche Design Edition 1 en eerder dit jaar 2 dagen in Leipzig waar ik verschillende modellen heb mogen proberen op het testcircuit van Porsche zelf. Een aantal weken daarvoor had ik voor het eerst een 997 onder de kont. Een Carrera S, hiermee heb ik heerlijk in de Duitse bergen mogen sturen tijdens een 2 daagse photoshoot rondom Nürburg. Enkele maanden terug kwam Porsche echter met de vernieuwde 997, vanaf het begin vond ik hem geslaagd. Een verfrissend uiterlijk en wat meer scherpe kantjes. Ook kwam Porsche dan eindelijk met een snelle automaat. De Tiptronic werd namelijk toch echt wel traag in vergelijking met de bakken die de concurrentie levert. Zelf heb ik enkele malen met Tiptronic gereden, maar ben er nooit echt fan van geworden. In een dergelijke auto hoort gewoon een handbak, of een snelle (robot)automaat. De Tiptronic is helaas niet snel genoeg.

De Tiptronic er dus uit bij Porsche en de Porsche Doppelkupplung (PDK) er in. Een snellere bak die eigenlijk werkt met 2 versnellingsbakken naast elkaar, net als het DSG systeem van VW en Audi (Het is echter niet dat systeem, het is een door Porsche zelf ontwikkelde bak). Te bedienen met de versnellingspook of de knopjes op het stuur. Veel is hier natuurlijk al over geschreven en gezegd, maar ook ik zal er natuurlijk nog op terug komen Want ja, ik reed met de 997 Carrera S met PDK.

Om 10 uur stond er bij Porsche Centrum Rotterdam dan ook een schitterende Arctic Silver 997 Carrera S voor mij klaar. Even een bakje koffie en een klein Porsche-babbeltje en dan richting de auto. Deur open en een schitterende zwart lederen interieur lachte mij tegemoet....dit was mijn werkplek voor de komende 4 uren. Korte uitleg kreeg ik nog even over de PDK. Hij is namelijk in verschillende standen te gebruiken. Natuurlijk de gewone D (drive) en de handmatige stand ( + en - ) maar ook nog eens een 'Sport' en een 'Sport Plus' stand. Ik begon rustig en reed gewoon lekker weg in D. Eerste wat dan opvalt is de rust die er heerst in de auto, met name veroorzaakt door de geruis- en schokloze versnellingsbak. De auto was al voor me warm gereden, dus op de snelweg kon meteen het gas er wat op. 'Wauw' wat schakelt die bak soepel zeg, je moet echt op je teller kijken om te zien in welke versnelling de auto staat. In de D stand houdt de bak de auto lekker 'lui', dus laag in toeren. Maar ja, we willen natuurlijk wat spektakel. Dus toen de eerste tunnel opdoemde heb ik niet alleen het opendakje even opengezet, maar ook de wagen in de 'Sport Plus' stand gezet. Meteen als je die knop indrukt hoor je hem schakelen, stijgen in toeren en voel je hem strakker worden. Dat strakker worden heeft te maken met het Porsche Active Suspension Management (PASM) dat in die stand automatisch aan gaat. Dit zorgt ervoor dat de dempers een stuk stugger staan afgesteld. Tunnel in, gas erop........oh mijn god......wat gaat die wagen dan los zeg! Het geluid is heerlijk en de kunstmatige drukkertjes in de rug (doet de PDK alleen in de 'Sport Plus' stand) voelen heerlijk, helemaal niet gemaakt, maar eigenlijk heel natuurlijk.

De PDK is natuurlijk een bak waar je zelf in kunt en misschien ook wel wilt schakelen. Dat doen we dus ook. Hendel in M en werken met de knopjes op het stuur. Deze werken toch anders dan ik aanvankelijk dacht. Het is eigenlijk een knop die je naar de voor en achterkant van het stuur doordrukt. Dus niet een kantelknop zoals de oude Tiptronic. De PDK schakelt op door op de knop te drukken vanaf de voorkant van het stuur en schakelt neer door de knop in te drukken vanaf de achterkant (dus eigenlijk door naar je toe te halen) en dan dus zowel links en rechts op het stuur hetzelfde. Dan nu de hamvraag......is dit juist.....ik belde hierover met Ilija om het moment dat ik zo'n 45 minuten met auto had gereden (niet continu in M). Ik vertelde hem dat het me eigenlijk wel meeviel. Dat was dus blijkbaar wat te voorbarig. Na langer op de handmatige stand gereden te hebben en ook een paar keer mis geschakeld te hebben (+ waar - moest en andersom), moet ik toch echt concluderen dat de knoppen echt verkeerd omstaan. Hoe graag ik ook zou willen dat de Porsche dit goed heeft, het klopt gewoon niet!

Wel weet ik zeker dat het zal wennen als je langer in de auto rijdt (na een dag sturen weet je niet beter), maar waarom hebben ze toch niet gekozen voor de handeltjes met een + en een – hendeltje links en rechts. Ik heb bijvoorbeeld de linker schakelknop denk ik 2 keer gebruikt. Want je concentreert je op één knop. Had daar gewoon links – en rechts + van gemaakt met echte flippers en niemand had er over gezeurd. Ik doe dat nu wel, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat dan ook het enige is waarop ik kritiek kan geven aan de PDK. Want het schakelen gaat zo vloeiend en zo snel! Ook in D met de ‘Sport Plus’ aan gaat het echt als de brandweer. Geen handbak die daar tegenop kan. Ik moet nog maar zien of een handgeschakelde Turbo het wint van een Carrera S met PDK. De bak schakelt wanneer jij dat wilt, niet eerder en niet later, dat is echt prima in orde. En echt smullen is het terugschakelen in M wanneer de 'Sport Plus' is gekozen, dan gaat het namelijk gepaard met heerlijk tussengas.

Meer over de auto dan. Het betrof dus een Carrera S, die sinds de facelift beschikt over 385pk en 420Nm. Met PDK is hij in staat om van 0-100 te schieten in 4.3 seconden. Zeker met behulp van de Launch Control is dit goed mogelijk. Ik heb het dan ook 2 keer geprobeerd. Het gaat echt snel. Al is de sensatie van een Launch Control nog groter wanneer je meer vermogen tot je beschikking hebt. Nu is het gewoon de bak in D, ‘Sport Plus’aan, linker voet op de rem en de rechter vol op het gas. De toeren lopen dan op tot 6.100 toeren. Voet van de rem, en de 997 schiet van zijn plek. Zonder wielspin met de PSM (Porsche Stability Management) aan, en met wat wielspin wanneer je de PSM uit doet. Toch wel een leuke gadget.

Zoals eerder gemeld was de auto uitgevoerd in Arctic Silver met zwart interieur. Een hele veilige combi en één die ik niet zal maken. Toen ik terug kwam bij het Porsche Centrum werd er net een schitterende Macademia Metallic Carrera S afgeleverd met een Cacoa interieur. Zowel buiten als binnen dus een soort bruintint. Een werkelijk fabelachtige combinatie die je echt in real life moet zien. Het interieur van ‘mijn’ 997 was verder voorzien van de meeste gemakken. Navigatie, airconditioning, Sports Chrono Package, automatisch inschakkelende dagverlichting etc etc.

Ik kan het blijven zeggen als ik in een 911 rijdt, maar ook dit maal weer stond ik versteld van het messcherpe stuurgedrag van de 911. Ik ken werkelijk geen auto die zo fenomenaal strak een bocht instuurt. Precies waar jij heen wilt en echt op de mm nauwkeurig te zetten. De standaard Porsche remmen zijn op de straat ook meer dan toereikend en remmen dan ook iedere keer kneiterhard.

Natuurlijk heb ik ook geprobeerd te zoeken naar wat negatievere kanten van de 997 Mk II. Sommigen zullen hierbij het uiterlijk naar voren halen, dat doe ik niet, want ik vind hem echt een dikke plus scoren i.v.m. de MK I. Natuurlijk moet er een grote kanttekening worden gezet bij de PDK-bak als we het hebben over de volgorde van de + en -, die zit gewoon verkeerd om. Qua zitpositie heb ik niets aan te merken, ik zit met mijn lengte (1.91m) heerlijk in de 911 en kan het ook wel uren volhouden in de heerlijke (standaard) 911-stoelen. Stoel, stuur en pedalen staan op de juiste positie van elkaar! Qua weggedrag is er ook weinig aan te merken op de auto. Je moet echter wel rekening houden met waarmee je op pad bent. Iedere 911-kenner weet waar de motor ligt en dit zorgt gewoon voor een heel specifiek weggedrag. De kont wil dus wel eens los zijn. Verder wil de snuit wel eens lichter worden op korte oneffenheden in een bocht, zeker wanneer de benzinetank voor minder dan een kwart gevuld is. In de ‘Sport Plus’stand is de auto trouwens erg hard, stugger dan een GT3 in de normale stand, daar moet je van houden, ik doe dat wel, maar weet zeker dat er mensen zullen zijn die dit echt te stug vinden. Voor het betere en snellere bochtenwerk is deze stand echter wel weer een pré.

Dan de conclusie. Is de PDK geslaagd…..ik zeg ja. Een dikke ja. Zeker wanneer we hem vergelijken met de Tiptronic dan is het echt een enorme verbetering. Tel daar nog eens bij dat hij echt enorm veel gemak biedt (in D) en heel veel fun (in M) en het is echt een hele goede en bovenal supersnelle versnellingsbak. Dat de knoppen verkeerd om zitten…..dat nemen we dan maar voor lief, daar ben je na een complete dag sturen toch aan gewend. Nooit zou ik zelf in een sportauto een automaat kopen, maar Porsche heeft mij anders doen besluiten, of ik het zou doen weet ik nog niet, maar de optie is in ieder geval open gezet, want de bak is echt heel goed.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn testverslag en mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel. Rest mij alleen nog Porsche Centrum Rotterdam te bedanken voor het uitlenen van deze 997. We zien elkaar snel weer!!


24 okt 2008 19:19
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Vleuten
Bericht 
Rickdek schreef:
Leuk dat je er wel oren naar hebt Mark, ik zal er even een apart topic voor starten. Wordt wel na het weekend want ben ff te druk nu.

Groet,

Rick


Lijkt mij ook leuk!
_________________________________________
Ben ff weg....


24 okt 2008 19:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
count me in!
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


24 okt 2008 20:33
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Uitstekend verhaal, Mark Nauta.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


25 okt 2008 10:48
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Rickdek schreef:
Leuk dat je er wel oren naar hebt Mark, ik zal er even een apart topic voor starten. Wordt wel na het weekend want ben ff te druk nu.

Groet,

Rick


Na wélk weekend? :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 okt 2008 11:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
WdePundert schreef:
Uitstekend verhaal, Mark Nauta.

Dank je Wim.

Ik zal het later ook nog even plaatsen in het topic over de PDK, daar is er misschien wat meer interesse voor.


25 okt 2008 12:06
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Mark, ik ga hem kopen , of heb ik dat al gedaan .... Goed verhaal , heb dezelfde ervaringen mogen op doen bij de Porsche Road show.

Tip , ga voor autovisie werken !
_________________________________________
Timeless objects


25 okt 2008 12:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968cs
amersfoort
Bericht 
mooi verslag mark heerlijk leesvoer


25 okt 2008 21:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Heer Nauta , vragen aan de moderator of het stuk van de fantastische 997 toegevoegd kan worden bij naslagwerk . Vind overigens dat een goed redactioneel stuk altijd daar geplaatst dient te worden .

"Echte mensen met echte ervaringen met talent voor autojournalistiek"
_________________________________________
Timeless objects


26 okt 2008 9:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Leuk stuk Mark!! Open sollicitatie sturen naar de diverse automagazines zou ik zeggen :!: 8)
_________________________________________
Porsche 964C2 Nachtblauw


26 okt 2008 13:52
Profiel
Bericht 
ik zou het niet zeggen 8)


26 okt 2008 14:50
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Bedankt voor de complimenten heren! Leuk om te horen dat het geschreven deel ook over komt en leuk is om te lezen.


@ gast. Ik snap wat je bedoelt. En zoals ik ook schrijf, het is puur de kritiek op de tegengesteldheid. Stap in iedere willekeurige andere auto met een DSG/F1/SMG of iets dergelijks en + is naar je toe en - is van je af. Ik snap gewoon niet waarom Porsche dat niet ook gedaan heeft. Ook in de racerij is het zo met een sequentiele bak. Dat weten ze zelf ook.


28 okt 2008 18:30
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
@ Amandus. Hele fijne kezue heb je gemaakt trouwens. gefeliciteerd daarmee! Hoe is je auto verder geconfigureerd? Kleuren, opties?


28 okt 2008 18:34
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Timeless
Bericht 
Mark , eigenlijk een copie van wat ik nu heb , alleen anders zijn de keramische schijven en bi-color interieur , schalen in exterieur kleur , na 1 jan staat ie klaar en weer geslaagd bij PCG :D

De flippers is het enige wat ik nog niet deel met , ze staan perfect met de stand van je handen op het stuur , en iegenlijk wel logisch vind ik terug en vooruit, ook zo ervaren op de Road show een aantal weken terug , dus ik pak je topic eind janauri nog ff op :wink:
_________________________________________
Timeless objects


29 okt 2008 8:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Oke, erg fraai zeg! Vooral de PCCB's zullen je erg goed gaan bevallen denk ik. Ik heb er goede ervaringen mee.

Wat betreft de PDK, ik ben heel benieuwd naar je 'betoog' tzt. Wel leuk om wat meerdere ervaringen daarover te lezen. Zeker als ze nog tegenstrijdig zijn ook ;).


29 okt 2008 12:54
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Na de kleine preview. Nu de hele shoot online.

Afbeelding
#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding

#10
Afbeelding


De gehele shoot is hier te bekijken: http://www.marknauta.nl/porsche997pdk.php


29 okt 2008 16:39
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Hier kunnen zelfs jouw duizend woorden niet tegenop. Mooie foto's :!:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


29 okt 2008 17:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht 
Thanks Wim!


Edit: Zie volgende pagina. (Link)


Laatst bijgewerkt door Mark Nauta op 08 nov 2008 20:47, in totaal 1 keer bewerkt.



08 nov 2008 19:05
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Automotive professional
Ede
Bericht 
MOOOOOOI!!!!
_________________________________________
Porsche's:
Porsche Taycan Sport Turismo (2023)


08 nov 2008 20:24
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 295 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enguess, Hans44


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.