Ik denk dat er helaas steeds meer Nederlanders zijn, die zich niet (goed) kunnen redden in het Duits.
Dan is een mail best een uitkomst!
Afhankelijk van het Engels van de Duitser zou je zelfs daar nog naar kunnen overschakelen.
Ik vind het wel makkelijk om 's avonds na mijn werk wat auto's te zoeken, en dan ook om wat specifieke aanvullende informatie te mailen (bellen heeft op dat tijdstip geen zin

).
Met een beetje mazzel heb ik dan, als ik de volgende avond mijn mailbox open wel een reactie!
Onder mijn mail zet ik altijd mijn naam en telefoonnummer, dus als zij graag de auto willen verkopen.........
Als ik twee keer mail om een bevestiging dat de auto schadevrij is en er komt geen reactie, dan weet ik genoeg.
Kan je ook nooit het probleem hebben als je het alleen maar telefonisch hebt gedaan en in München staat:
"ohw hatten Sie das Gemeint? Dan haben wir uns falsch verstanden...."
Als je tegenwoordig
zakelijk gezien niet in staat bent om binnen 24-48 uur een reactie te versturen op een mail die je hebt binnen gekregen, dan heb ik je het IMHO niet begrepen en kan ik ook maar één ding adviseren: meldt je mailadres niet meer bij je contactgegevens!
Denk dat nog vele ondernemers niet de voordelen van internet/e-mail zien, maar het wel hebben omdat dit is geadviseerd.
Helaas hebben ze daarna nooit een cursus gehad om hier dan ook succesvol mee om te gaan.