Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 15:11



Antwoord op onderwerp  [ 461 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
het wijn topic 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: het wijn topic
Ik denk zomaar Guilia, die was ooit wijnmeneer.... :wink:


22 dec 2022 18:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: het wijn topic
Kheldar schreef:
...
Wil dus wijn kopen … qua kwaliteit stabiel voor de middellange termijn 5-10jr en wie weet hopelijk ook een waardevastheid. Worst case scenario drink ik ze op termijn zelf op, ook geen straf.

Moet je wel je forumnaam veranderen: WijnKheldar of gewoon Khelder :mrgreen:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


22 dec 2022 18:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: het wijn topic
Kheldar schreef:
Wie kan mij in contact brengen met iemand die mij hierbij zou kunnen helpen.


Ik wil je best helpen met opdrinken tzt.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


22 dec 2022 18:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: het wijn topic
Wij gaan met een groepje studievrienden al sedert 1996 naar de Bourgogne en logeren in of in de nabijheid van Beaune; als je de inflatie te snel af wil zijn kom je in die streek wellicht al een stuk te laat en moet je het elders zoeken.

Ik heb niet alle prijslijstjes van alle jaren bijgehouden maar nog best wel wat en de prijsstijging was tot voor enkele jaren "gematigd" te noemen, de voorbije 3 jaar echter "explosief". Voor Grand Crus waar ik jaren geleden 40-45€ betaalde vragen ze nu zonder blikken of blozen 140€.

Belangrijkste redenen m.i.
(1) jongere generaties nemen over; de oudere generatie tuft bij wijze van spreken met de Kangoo of Berlingo Diesel naar Le Vignoble, heeft nog nooit van Internet gehoord en spreekt enkel Frans. Zelfs in die vrij dure streek hebben heel wat wijnboeren vooral in het zuidelijk deel geen e-mail adres, laat staan een webpagina.
(2) gerelateerd -> de export markt richting het Oosten en de USA, 25 jaar geleden quasi onbestaand is nu dominant. Privé klanten uit BE/NL/CH die cash betalen zien ze nog wel graag komen, maar dan nog is het maar een klein aandeel in hun omzet.
(3) de grillen van het weer; er waren best wel wat mindere récoltes op dat vlak de voorbije jaren met minder productie cq. aanbod als gevolg.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


22 dec 2022 19:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: het wijn topic
Targa Floriaan schreef:
Moet je wel je forumnaam veranderen: WijnKheldar of gewoon Khelder :mrgreen:


Ja wie weet … goeie … zo lang jij maar naar Maison Kelder gaat, dat is niet al te ver voor jou! :wink:


22 dec 2022 20:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: het wijn topic
VTEC … ik weet het ik weet het … hoef er geen geld aan te verdienen. Het is gewoon een stukje diversificatie en safeguard. Beter een fles wijn in de kelder dan een bankbiljet waar niemand meer waarde aan hecht.

Ter plekke halen lijkt me idd nog steeds de beste optie. Ga me er eens in verdiepen. Maar ik houd me aanbevolen voor tips en eventuele trips!


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 22 dec 2022 20:28, in totaal 2 keer bewerkt.



22 dec 2022 20:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: het wijn topic
Kheldar schreef:
Even nieuw leven in dit topic blazen.

Aangezien ik een doemdenker ben qua economische vooruitzichten ben ik bezig wat van mijn fiat assets om te zetten in hard assets. Daaronder oa. ook vloeibare varianten zoals whiskey en dus ook wijn. Zie het als een stukje extreme portfolio diversificatie.

Kwestie van wat stock te hebben in geval van hyperinflatie of andere calamiteiten. Ja wie weet zelfs ruilhandel ;)

Wil dus wijn kopen … qua kwaliteit stabiel voor de middellange termijn 5-10jr en wie weet hopelijk ook een waardevastheid. Worst case scenario drink ik ze op termijn zelf op, ook geen straf.

Wie kan mij in contact brengen met iemand die mij hierbij zou kunnen helpen.


Roept u maar…maar verwacht er op voorhand niet te veel van. Ik heb deze vraag wel 100 keer behandeld vrees ik


22 dec 2022 20:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: het wijn topic
Kheldar schreef:
Beter een fles wijn in de kelder dan een bankbiljet waar niemand meer waarde aan hecht.

Ter plekke halen lijkt me idd nog steeds de beste optie. Maar ik houd me aanbevolen voor tips en eventuele trips!


Je moet wel wat geduld kunnen oefenen; overmorgen @Kerst drinken we bij hazenrug en klassieke garnituren een Bonnes Mares Grand Cru 2005. Gekocht in 2007 dus ligt al 15 jaar in de wijnkelder. Ik kijk er al naar uit!

Nieuwjaarsdag als aperitief traditioneel een top Meursault :lol:

Maar met de prijzen van nu wordt het wel wat interen op de voorraad van de voorbije jaren…
Als belegging, nee - genieten van het leven en van wat je kan sparen en uitgeven, volmondig ja!
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


22 dec 2022 21:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: het wijn topic
Dat laatste is ook een deel mijn insteek. Maar ik verwacht dat als eenmaal al dat tot nu toe geparkeerde geld als gevolg van aanblijvende inflatie zijn weg naar andere bestemmingen zijn weg gaat zoeken de prijzen van alle levensgenieter producten wel eens zo hoog gaan dat wat je tot nu toe gzien hebt peanuts is. Kan nooit kwaad dan om lekkers in de wijnkelder te hebben liggen.


22 dec 2022 22:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: het wijn topic
Het grootste probleem zit hem in het verkrijgen van de echte money makers. Die wijnen gaan op allocatie en daar kom je niet tussen. Verder waren de wijnen die nu echt goed geld opleveren een jaar of 15-20 nog betaalbaar. Ik heb het geluk dat ik (toen ik mijn winkel nog had) een paar flessen van Domaine Leroy (Pommard Les Vignots 2011) opzij had gelegd omdat daar toch geen klanten voor waren voor € 400 de fles. Heb ik een paar jaar geleden toch maar verkocht.

Nu kan je al niet meer aan dat soort flessen komen voor een normale prijs (€ 4000) en vaak moet je het in een package deal kopen net als de wijnen van DRC. Grand Cru's uit de Bordeaux koop je ook al duur en gaan in de toekomst ook niet spectaculair stijgen omdat (in tegenstelling wat de Grand Cru producenten beweren) er ruim voldoende beschikbaar is.

Als je ergens op wil inzetten dan zou ik dat op top Duits doen (riesling) Los van het feit dat het prachtig kan ouderen is het ook nog de mooiste en meest veelzijdige druif die er is.

Persoonlijk kijk ik er niet naar wat een fles heeft gekost in mijn 900 flessen verzameling. Ik trek het vooral open met de juiste mensen en dan boeit het me niet wat het heeft gekost. Uiteraard klinkt dit allemaal wel heel snobistisch....en dat klopt ook :mrgreen:

Na 15 jaar in de wijnwereld gaat de alcohol niet meer uit mijn bloed. Morgen mijn kistje Sandrone Le Vigne 2018 ophalen (en dan 7-10 jaar wachten)


22 dec 2022 22:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: het wijn topic
giulia schreef:
Ik heb het geluk dat ik (toen ik mijn winkel nog had) een paar flessen van Domaine Leroy (Pommard Les Vignots 2011) opzij had gelegd omdat daar toch geen klanten voor waren voor € 400 de fles.

Persoonlijk kijk ik er niet naar wat een fles heeft gekost in mijn 900 flessen verzameling. Ik trek het vooral open met de juiste mensen en dan boeit het me niet wat het heeft gekost. Uiteraard klinkt dit allemaal wel heel snobistisch....en dat klopt ook :mrgreen:


Groot gelijk giulia, daarvoor doe je het!! Genieten met mate en met maten.

Hier liggen er ca. 35 flessen Pommard in de wijnkelder van tussen 2005 en 2020 (deze laatste enkele weken geleden gekocht, vorig jaar gereserveerd wegens anders nop... ook al 2021 gereserveerd); minder prestigieus dan Leroy, maar ik ben blij met mijn Chanlins 1e Cru en de kleine appelatie Les Noizons.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


22 dec 2022 23:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 461 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.