Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Geplaatst: 24 aug 2012 10:03
Vooruit denken: het blijft lastig
Uit het FD van vandaag:
Stroom goedkope dieselauto’s op komst
Jeroen Koot
vrijdag 24 augustus 2012, 05:12
update: vrijdag 24 augustus 2012, 08:12
Er komt een stroom belastingvrije dieselauto’s op de tweedehands markt. Particulieren willen ervan af, nu het voordeel wegvalt.
Ze waren zo aantrekkelijk, twee jaar geleden. De zuinige dieselauto’s van bijvoorbeeld Volkswagen, Skoda of Fiat. De auto’s rijden goedkoop op diesel en de overheid maakte ze nog belastingvrij ook. Vele kooplustige klanten trokken naar de showrooms en autofabrikant Volkswagen moest zelfs met een wachtlijst werken voor hun belastingvrije kaskraker, de Polo Bluemotion.
Inruilwaarde zal zakken
Maar het tij is gekeerd. Over anderhalf jaar schrapt de overheid de belastingvrijstelling, waardoor iedereen met zo’n auto ineens rond de € 1000 per jaar moet betalen. Dat is stukken meer dan de belasting op een kleine benzineauto, en dus zullen particulieren hun dieselauto van de hand doen.
‘We verwachten een stroom van deze dieselauto’s naar de tweedehandsmarkt’, zegt Erik Jan de Jong, adviseur bij wielrijdersvereniging ANWB. ‘Dat is slecht nieuws voor de eigenaren, want door het grote aanbod zal de inruilwaarde zakken. Wij denken dat een belastingvrije dieselauto die nieuw € 19.000 kostte, na vier jaar maar € 8500 oplevert.’
Export laatste strohalm
Dat is een behoorlijke domper voor automobilisten, die juist dachten goedkoop te rijden. Volgens de ANWB is er achteraf gezien bijna geen voordeel voor hen. Wie in 2010 een gewone benzineauto had gekocht en gemiddeld 12.500 kilometer per jaar rijdt, is na vier jaar rijden net zo veel kwijt als de belastingvrije dieselrijder. Puur omdat de dieselauto bij inruil een stuk minder waard is dan een vergelijkbare benzineauto.
Maar er is nog één strohalm voor zuinige dieselrijders, en dat is de export. Nederlandse auto’s blijken namelijk bijzonder aantrekkelijk te zijn in het buitenland en dat kan goed uitpakken voor de komende stroom belastingvrije diesels.
Goede kwaliteit Nederlandse auto's
‘We zien dat het buitenland graag Nederlandse auto’s koopt’, zegt Iede Aukema, algemeen directeur van autoveilingkantoor BCA Barneveld. ‘Mensen rijden hier niet hard en er zijn geen bergen, dus de auto’s slijten minder snel.’
Ook de VWE, dat de exportcijfers bijhoudt, stelt dat de export stijgt. De afgelopen jaren werden er rond de 200.000 voertuigen per jaar naar het buitenland gebracht. Vorig jaar kwam het aantal uit op 274.000, en in de eerste helft van dit jaar zijn er 196.000 geëxporteerd. Volgens de VWE komt dit door de kwaliteit van voertuigen, en omdat exporteurs tegenwoordig aankoopbelasting (bpm) terugkrijgen bij de export.
Koopkracht
Maar of export een oplossing is voor de groep belastingvrije diesels die eraan komt, weet Aukema niet zeker. ‘Kleine diesels zijn vooral populair in Zuid-Europese landen, maar het probleem is dat de koopkracht in Spanje en Italië niet bepaald goed is. We moeten afwachten of daar interesse is.’
Voor de automobilist met een nieuwe belastingvrije diesel is dat spannend. Vanaf 2014 gaat hij de hoge wegenbelasting voor diesel betalen. Voor wie meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt zal het volgens de ANWB niet zo veel uitmaken. Hij betaalt veel belasting, maar kan dan wel rijden op het goedkopere diesel.
Hoeveelheid kilometers
Maar wie een gemiddelde hoeveelheid kilometers rijdt (12.500 per jaar) doet er waarschijnlijk verstandig aan om de auto in te ruilen en zijn verlies op de inruilwaarde voor lief te nemen. Het bezit van de auto wordt anders te duur.
Vooral nieuwe autokopers moeten opletten, stelt de wielrijdersbond. Autofabrikanten maken nog steeds reclame met zuinige, belastingvrije dieselauto’s zonder er altijd bij te zeggen dat over anderhalf jaar het voordeel over is. Alleen wie echt veel kilometers per jaar maakt, doet er verstandig aan een nieuwe, belastingvrije diesel te kopen.
