Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:47



Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Het einde van ICE ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Civiel Technisch
Groningen
Bericht Het einde van ICE ...
MOD: Discussie afgesplitst van Wat mag een 997 MkII 4S kosten?.


Het is echt speculeren en niemand weet het, ook de grafieken uit het verleden bieden geen zekerheid.

Wat ik zelf hoop en een beetje verwacht is dat mensen op een moment gaan inzien dat de "klassieke" sportauto's met handbak en atmosferisch motor nooit weer gemaakt worden en wellicht hun laatste kans grijpen.
Ik moet er zelf niet aan denken dat ik er geen meer heb...…..

De elektro auto's gaan over 2 jaar zo'n gigantische toevlucht nemen, de diesels verdwijnen al langzaam ……

We gaan het zien...


01 feb 2021 17:17
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Dat enk ik ook, Benzine gaan nog een lang een gelukkig leven hebben...ik denk dat we sowieso de komende 20 jaar lekker mag tanken (zal wel meer gaan kosten per liter). Tegen die tijd ben ik met pensioen, en zal ik vast genoegen nemen met een klassieke Taycan of 911E :ba:

Of met mijn Taycan powered GT3 :res:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


01 feb 2021 18:11
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Het einde van ICE ...
jacobt schreef:
De elektro auto's gaan over 2 jaar zo'n gigantische toevlucht nemen, de diesels verdwijnen al langzaam.....


:popcorn:

Zolang de dieselprijs (in NL) nog ruim € 0,30 lager ligt dan die van E10 bespeur ik niet echt een ontmoedigingsbeleid.

3 jaar terug van Diesel afgestapt vanwege het geen jij aan haalt .... geruchten en bankmakerij :?:
Half jaar geleden de Daily op Benzine toch maar weer verruild voor een dikke diesel.

Maar goed, wat mag een 997 MKII 4S kosten :?: :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


01 feb 2021 18:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht EO ICE
Johann schreef:
Benzine gaan nog een lang een gelukkig leven hebben...ik denk dat we sowieso de komende 20 jaar lekker mag tanken


Ik voorzie dat we nog wel minimaal 30 jaar benzine kunnen tanken.
Simpel rekensommetje: in NL rijden ca. 9 miljoen brandstof auto's.
Als er ieder jaar 300.000 brandstof auto's vervangen worden door elektrische auto's duurt het 30 jaar voordat de laatste brandstof auto is vervangen.
Voorlopig zitten we nog lang niet aan een gemiddelde van 300.000 elektrische auto's per jaar die 300.000 brandstof auto's vervangen dus die 30 jaar is waarschijnlijk nog krap.

O ja, geen idee wat een 997 MkII 4S mag kosten maar ga niet wachten op een marktdip. Koop er een met je verstand en dan lekker :drive:


01 feb 2021 20:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Vervanging gaat exponentieel. Nu is 20% van de verkopen al EV, de komende jaren gaat dat heel hard groeien.
Over 3-5 jaar komen er ook veel EV op de occasionmarkt.
Als over een paar jaar 50% van het wagenpark EV is, zal het aantal tankstations behoorlijk afnemen, wat het proces weer versnelt.
Over 30 jaar kun je nog steeds benzine kopen, maar in blikken voor 5 euro/liter.
Ik verwacht dus dat de prijzen van fossiele Porsches (en alle andere fossiele auto's) zullen dalen.

Wat mag een 997 MKII 4S kosten? Wat je er voor overhebt, maar een goede investering zal het niet zijn.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


01 feb 2021 20:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Cazzo Super Veloce schreef:
Vervanging gaat exponentieel.

Exponentieel prima, maar het plafond is 500.000 nieuwe auto's per jaar, meer nieuwe auto's worden er per jaar niet verkocht in NL.

Dus nog simpeler rekensommetje met een maximale vervanging per direct:
Als er vanaf dit jaar ieder jaar 500.000 brandstof auto's vervangen worden door elektrische auto's, dan duurt het precies 18 jaar om 9 miljoen brandstof auto's te vervangen.
Een vervangingsperiode korter dan 18 jaar kan niet.

Wat mag een 997 MkII 4S kosten? Wat de gek ervoor geeft maar ga de markt niet timen en doe altijd AKK.


02 feb 2021 0:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Er zullen zeker ICE overblijven, maar dat zijn alleen de liefhebbersauto's en andere voertuigen waar weinig mee gereden wordt.
Als na 2030 geen ICE meer verkocht mag worden zal het aantal tankstations in steeds hoger tempo af gaan nemen. Dus nog minimaal 30 jaar benzine tanken, ik betwijfel het.
Het aantal verkooppunten van hooi is ook niet meer wat het ooit was :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 feb 2021 9:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Nederland streeft naar 2045 en Duitsland naar 2050 ...

Genoeg hier die dat nog maar net of zelfs niet mee zullen maken. Tegen die tijd klimmen zij die nog in leven zijn ook niet meer makkelijk uit een 997 MKII 4S .... en is’ie waarschijnlijk geen mallemoer meer waard ;)


02 feb 2021 9:55
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Johann schreef:
Dat enk ik ook, Benzine gaan nog een lang een gelukkig leven hebben...ik denk dat we sowieso de komende 20 jaar lekker mag tanken (zal wel meer gaan kosten per liter). Tegen die tijd ben ik met pensioen, en zal ik vast genoegen nemen met een klassieke Taycan of 911E :ba:

Of met mijn Taycan powered GT3 :res:

Ik ben al met pensioen, en geniet zolang het kan in mijn gewone 3.2tje....en waar het naar toegaat zie ik wel. En over waardevermindering maak ik mij niet druk, auto’s kosten eenmaal geld... :salut:

Nog 4 weken verplicht op stal en dan gaan... :drive:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


02 feb 2021 10:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Olaf schreef:
Nederland streeft naar 2045 en Duitsland naar 2050 ...

Genoeg hier die dat nog maar net of zelfs niet mee zullen maken. Tegen die tijd klimmen zij die nog in leven zijn ook niet meer makkelijk uit een 997 MKII 4S .... en is’ie waarschijnlijk geen mallemoer meer waard ;)


Ik dacht 2030 te lezen ...

Maar hoe dan ook, het zal (veel) sneller gaan dan menigeen denkt.


02 feb 2021 10:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Cazzo Super Veloce schreef:
Ik dacht 2030 te lezen ...

Maar hoe dan ook, het zal (veel) sneller gaan dan menigeen denkt.


2030 als laatste jaar dat er ICE verkocht zal worden - maar geen ICE meer op de weg in NL en daarmee geen tankstations (behalve die waar je Ampere's kunt laden) is gezet op 2045.

Om 2030 te kunnen halen zullen de elektrische auto's (nieuw en gebruikt) toch flink goedkopere moeten worden.
De gemiddelde prijs van de hierboven genoemde nieuwe auto's is iets boven de € 30K ... en daar zitten heel veel goedkope Kia's. Yarisjes, Upjes, Smartjes etc tussen.

Ik denk dat die 15 jaar (2030 - 2045) best krap is - en dat men er vanuit gaat dat een auto gemiddeld 15 jaar mee gaat komt ook door die goedkope barreltjes :wink:

Als ik dagelijks op de weg om me heen kijk zie ik toch veel "goed blik" rond rijden met een bouwjaar van 2004 en 2005 ... en die gaan nog wel wat jaren mee :drive:


02 feb 2021 11:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht ICE LP
Nou ja tegen die tijd zijn de motoren ook aan vervanging toe. Misschien om laten bouwen naar elektrisch met tesla accu,s


02 feb 2021 11:46
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het einde van ICE ...
In Nederland verkopen we circa 420k nieuwe auto's per jaar.

Vandaag staan er 13.910.702 op kenteken in NL.

Van dit totaal is er 664.421 EV (hier zit ook hybride's in)

Als we vandaag zou besluiten dat we alleen maar EV's mag ver kopen, zullen we ongeveer 30 jaar nodig hebben het gehele wagenperk met EV's te vervangen. :salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


02 feb 2021 12:06
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Omslag naar iets anders dan ICE kan hard gaan. Nieuwe technieken, snel veranderende sociale norm, demografie. Ik ga mijn 964 oprijden en ga ervan uit dat ie over 20 jaar niet veel meer waard is.


02 feb 2021 12:31
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Johann schreef:
ongeveer 30 jaar nodig hebben .... :salut:



De 997 MKII 4S heeft dus nog goede kans om een echte klassieker te worden :D

Ter Info:

Denemarken is het eerste land in Europa dat heeft aangegeven in 2050 te stoppen met boren naar olie & gas .... (exploratie)

Een goed geboorde olie (of gas) put produceert 20 tot 40 jaar ;)

Natuurlijk wordt er meer dan alleen brandstof uit olie gehaald, maar dat ter zijde.


02 feb 2021 12:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster - PDK
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of we over 30 jaar nog wel zelf mogen rijden.
Als ik nu in de Tesla ervaar hoe goed hij is dan gaat het echt geen 5 jaar meer duren voordat full self driving er is.
In Amerika lopen nu private beta tests van de full self driving Tesla auto pilot in de Model 3. Dat ziet er al erg indrukwekkend uit maar is nog niet klaar voor een publieke roll-out.

Ik hou enorm van elektrische auto's maar vind het jammer dat er nog geen alternatief is voor leuke kleine sportauto's.
Daarom ben ik HEEL benieuwd naar de elektrische 718.


02 feb 2021 12:45
Profiel Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Johann schreef:

Als we vandaag zou besluiten dat we alleen maar EV's mag ver kopen, zullen we ongeveer 30 jaar nodig hebben het gehele wagenperk met EV's te vervangen. :salut:

Gaat in de praktijk natuurlijk veel sneller. Niet iedereen wil een auto van 30 jaar oud.
Denk ook dat de acceptatie van ICE auto's over 10-15 jaar veel lager is, maw er wordt naar je gekeken zoals we nu naar rokers kijken...
Dat in combinatie met steeds minder tankstations zal de verschuiving alleen maar versnellen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 feb 2021 12:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Zie de enorme opmars van de mobiele telefoon. In het begin had 1 op de 250 mensen er eentje, en nu? Ik denk dat dit dadelijk heel erg snel gaat, hoe snel, ik denk dat niemand dat kan vertellen en voorspellen. Hoelang we nog kunnen tanken ook geen idee, zolang er vraag is zal dat blijven doorgaan.
Hoop dat ik nog lang kan genieten van die flat-six van mij...


02 feb 2021 12:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Omzet tankstations gaat komende jaren heel hard naar beneden. De meeste EVs worden thuis of op het werk opgeladen, dus dat gaat niet compenseren...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 feb 2021 12:55
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Cazzo Super Veloce schreef:
Niet iedereen wil een auto van 30 jaar ....


Over 24 jaar (2045) zijn de laatst verkochte ICE “pas” 15 jaar jong.

Er zijn nu al genoeg automobilisten die zich met moeite een auto van zegge € 2500 kunnen veroorloven ... of je tegen die tijd voor (een geïndexeerde) € 2500 een elektrisch aangedreven tweedehandsje kunt kopen :?
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


02 feb 2021 13:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Citaat:
Wat mag een 997 MKII 4S kosten? Wat je er voor overhebt, maar een goede investering zal het niet zijn.


Maar momenteel nog wél een betere investering dan eender welke EV. Die doen het momenteel nog vrij goed, zich lavend aan de tiet van de overheid, maar ook dat blijft niet duren :thumleft:
In BE hebben ze d'r weer effe een paar 100.000 achterwaarts in de poes genaaid met zonnepanelen. Binnen enkele jaren is de EV hetzelfde lot beschoren, en benzine en diesel wordt een goedkoop bijprodukt :mrgreen:
The future is ours :drive:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


02 feb 2021 13:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Het einde van ICE ...
@ Olaf; Denk dat een 15 jaar oude Zoë niet veel meer zal kosten?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 feb 2021 13:13
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Cazzo Super Veloce schreef:
Gaat in de praktijk natuurlijk veel sneller. Niet iedereen wil een auto van 30 jaar oud.
Denk ook dat de acceptatie van ICE auto's over 10-15 jaar veel lager is, maw er wordt naar je gekeken zoals we nu naar rokers kijken...
Dat in combinatie met steeds minder tankstations zal de verschuiving alleen maar versnellen.


Ik ben het met je eens dat 30 jaar te lang is en een te lineaire voorspelling, want we kopen natuurlijk massaal gebruikte auto's (Bijna 2 miljoen auto's per jaar). Maar eerst moeten we een kritieke massa aan EV's in de gebruikte markt hebben alvorens we hier de exponentiële groei van EV's zullen zien. Dus 10-15 jaar geloof ik niet, wellicht 20. Maar zoals ik al eerde zei, dan ben ik met pensioene en boeit het mij vast niet meer :mrgreen:

Er is trouwens meer auto's van 30 jaar plus op kenteken vandaag dan het totaal aan EV's. om precies te zijn 868.919 auto's met een eerste toelating van voor 1990-01-01

We moeten ook rekening houden met de de hoeveelheid Megawat die we kunnen leveren in NL en ook hoe we de pieken van de opladers gaan opvangen. Daarnaast moeten we rekening houden met het feit dat het bouwen van een energiecentrale 5 jaar in beslag neemt. Ik denk daarom dat de opmars van de EV op een moment een plateau zal treffen.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


02 feb 2021 13:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Wat mag een 997 MkII 4S kosten?
Tilt! schreef:
Citaat:
Wat mag een 997 MKII 4S kosten? Wat je er voor overhebt, maar een goede investering zal het niet zijn.


Maar momenteel nog wél een betere investering dan eender welke EV. Die doen het momenteel nog vrij goed, zich lavend aan de tiet van de overheid, maar ook dat blijft niet duren :thumleft:
In BE hebben ze d'r weer effe een paar 100.000 achterwaarts in de poes genaaid met zonnepanelen. Binnen enkele jaren is de EV hetzelfde lot beschoren, en benzine en diesel wordt een goedkoop bijprodukt :mrgreen:
The future is ours :drive:


EVs worden constant geüpdatet, de batterijen gaan een miljoen mijl mee, een elektromotor ook, kortom de runningcosts zijn erg laag. Hoge restwaarde dus, ook als de subsidies wegvallen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 feb 2021 13:19
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Het einde van ICE ...
Je vergeet dat we een samenleving is die draait op consumentisme...niemand wil een auto met een miljoen mijl....oké misschien de polestar hippies over 10 jaar :mrgreen:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


02 feb 2021 13:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.