Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 22:59



Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven? 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
In Nederland valt sneeuw ook onder neerslag :wink:


25 sep 2013 12:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Aah dan is het weer een ander verhaal, sneeuw vind ik juist een pluspunt :lol: . Lekker warme kleren aan doen en ik word er gewoon happy van om buiten tussen de sneeuw te zijn :)


25 sep 2013 12:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Een combi lijkt me het mooiste, als de herfst hier begint wegwezen en weer terugkomen in het voorjaar :sunny:
_________________________________________
Got coffee?


25 sep 2013 14:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Australie is echt een geweldig land. Jaren geleden een tijd gewoond en gewerkt.
Mooie natuur, geweldige steden, verschillende klimaten en prima mensen met een geweldige instelling en mentaliteit.
Maar het is en blijft wel heul errug ver weg. Ook iets als Skype is geen oplossing voor het missen van familie en vrienden.
Heimwee is voor dat soort verre bestemmingen niet te onderschatten.


25 sep 2013 14:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Volgens mij is het belangrijk dat je motivatie om te vertrekken de juiste is: om nieuwe ervaringen mee te maken, niet om bestaande ervaringen (zoals slecht weer of belastingen...) te ontlopen. Anders kom je van een koude kermis thuis.


25 sep 2013 15:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
goed weer is een nieuwe ervaring toch? ;-)
_________________________________________
Got coffee?


25 sep 2013 15:59
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Marco schreef:
Een combi lijkt me het mooiste, als de herfst hier begint wegwezen en weer terugkomen in het voorjaar :sunny:

Dus in augustus nederland verlaten en half juli weer terugkomen? :^:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


25 sep 2013 16:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
niet verkeerd toch? :mrgreen:
_________________________________________
Got coffee?


25 sep 2013 16:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
In de tijd dat we in het buitenland wonen,hebben we er ook altijd gewerkt. Eerst 10 jr.in Engeland en nu 25 jr.in Frankrijk! Door het werk gelijk veel contacten gekregen!
Ik zie hier in de buurt veel Engelsen komen(en een paar nederlanders),om van hun pensioen te "genieten"! Want de huizen zijn zoveel goedkoper etc. De eerste tijd is alles natuurlijk geweldig,
maar wat dan? Meestal spreken ze geen of gebrekkig frans. Dus zoeken ze elkaar op en integreren niet tussen de franse bevolking,uitzonderingen daargelaten! Ze vervelen zich! Ik vroeg een keer aan een engelsman,die hier ook werkte,wat hij wist van landgenoten en wat ze deden. Hij: "they are helping each other doing nothing" :mrgreen:
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


25 sep 2013 16:47
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Zuiden van Frankrijk? Ik ken er ook die daar wonen en gelijk hoe, je blijft een buitenlander. Ook al spreek je hun taal.
Maar de taal helemaal niet kunnen en er vast gaan wonen, tja dan zoek je wel een beetje de problemen op :D.


25 sep 2013 17:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Normandie! Kinderen waren 5 en 7 jaar,toen we hier kwamen,nu 30 en 32,voelen zich en zijn frans!
Wij worden niet meer als buitenlander beschouwd,we zijn gewoon geaccepteerd hier! Ook de samenwerking onderling is
zeer goed,bv in de oogsttijd en als je een keer hulp nodig hebt met wat dan ook!
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


25 sep 2013 18:44
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S Cabrio. Ex- 996 Cabrio
Helmond
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Zwerf nu bijna 30 jaar over de wereld: van Z.O. Azie tot het Midden-Oosten, van Noord-Afrika tot Zuid-Amerika. Ik kom tot de conclusie dat het in NL toch wel erg prettig leven is. Ik ben dan ook in de gelukkige omstandigheid dat ik de helft van de tijd in NL doorbreng. M.a.w: ik kan genieten van alle voordelen die NL voor mij heeft (vrouw, kinderen, kleinkinderen....PORSCHE RIJDEN!!!), maar hoef me niet te storen aan de amateuristische regering waaronder we nu gebukt gaan. Ik heb financieel gelukkig niks met NL te maken. Ik hoef er alleen maar te leven -:)

Maar als ik een keuze moest maken om helemaal uit NL weg te gaan, zou ik zonder enige twijfel voor Australie kiezen. Een geweldig land met vriendelijke en "gemakkelijke" mensen. En natuurlijk een heerlijk klimaat.

Ik werk nu sinds 3 jaar in Sydney (wel erg duur, maar een hoge levensstandaard) en van alle landen waar ik gewerkt heb, is Australie mijn absolute favoriet!


04 okt 2013 9:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Devils son schreef:
(...)
Daarnaast zijn er nog aardig wat nadelen. Het is niet goedkoop om daar te zitten (ja, achteraf wel, maar niet in Sydney). Ook in Australië is niet alles beter dan in NL (sterker nog, een goede vriendin van ons die Australische is, gaf recent nog aan dat ze overweegt om Australië te verlaten omdat ze een aantal zaken daar beu is).


PaulusdB schreef:
(...) over Australië hoor. Lijkt mij het huidige land van de onbegrensde mogelijkheden. Afgelopen jaren een paar keer geweest en viel niet tegen. Ook uit gesprekken met ex-Nederlanders daar kwam geen spijt naar voren. Misschien moet Patrick911 zijn licht hier eens over laten schijnen?


Excuus voor de late reactie; ik was op vakantie.... in eigen land :mrgreen:
Mijn motivatie om te gaan destijds was primair vanwege het werk en omdat ik er 3 keer eerder voor het werk geweest was en ik het het beste van 2 werelden vond; Amerika, maar dan zonder de Amerikanen (als in: mensen met gevoel voor humor, geen 'leven om te werken' cultuur, wel de gemakken van een groot land, etc). Mijn vrouw ging mee zonder een idee te hebben, en 6 jaar later wil ze niet meer terug. Dat zegt ws het meest.

Nadelen zijn makkelijk: het is ver weg van familie, er is niet de varieteit in kunst, sport en concerten als in Europa en als je op vakantie wilt naar het buitenland ben je (op NZ na) altijd minstens 6 uur vliegen weg.
Het familie probleem is bij ons wat minder omdat we geen kinderen hebben en onze ouders A) gezond zijn en B) zich kunnen veroorloven om met enige regelmaat te komen.

Wat is er specifiek goed aan: het is in giga-steden als Melbourne en Sydney gewoon makkelijk leven. (niet voor niets staat Melbourne bijna ieder jaar bovenaan de lijst van 'most liveable cities') Er zitten zoveel culturen dat je makkelijk een maand lang iedere dag iets anders zou kunnen eten. We hebben een goed klimaat, met zowel zee als sneeuw om de hoek en als je twee uur rijdt, dan zit je op een wit strand waar niemand is, of in een bos waar je koala's, kangaroos en ander wild tegenkomt. Verder zitten wijngaarden ook om de hoek, wat mij dan wel weer erg bevalt.
Melbourne heeft verder nog als voordeel dat het erg sport-minded is; AFL, voetbal, Cricket, Golf, Tennis, MotoGP en F1, we hebben het hier allemaal.
Het land is gevarieerd zowel in klimaat en terrein (Tasmanie is heel anders dan Queensland is heel anders dan NT, etc) maar ook in de bewoners (totnutoe is multiculti erg succesvol in steden als Melbourne).
Salarissen zijn vergelijkbaar met NL, evenals de huizenprijzen, belastingen & accijnzen. Wonen in de stad is (als Devilson al aangaf) relatief duur en vanwege de geisolaterde lokatie zijn electronica, horloges, en andere geimporteerde artikelen duurder dan in de VS of NL. In het algemeen kunnen ze hier niet rijden, maar ze zijn daarentegen weer niet zo opgefokt in het verkeer als in NL. Zowiezo, als ik hier op iemands voet ga staan, draaien we ons beiden om om 'sorry mate' te zeggen. In Amsterdam keek iemand mij vorig jaar aan als of ie me op m'n bek wilde slaan..

Wat is minder: veel Australiers vallen onder de categorie 'dumb, drunk & racist'; Zo is er tijdens de recente verkiezingen veel te doen geweest om de boten met vluchtelingen vanuit indonesie. Verder zijn er een jaar of twee geleden met enige regelmaat - zonder enige aanleiding - indiers in elkaar geslagen in de binnenstad. Er wordt enorm gezopen (sociaal erg geaccepteerd nog hier om te rijden met drank op), sociaal is het bijna net als in Amerika (zolang je geld hebt gaat het allemaal goed) en het barst hier - net als in NL - van de regeltjes en flitsers.
Oh, en er zijn geen patatje-satesaus, jos brinkies of Bakpau's te krijgen... misschien een niche waar ik eens in moet stappen :mrgreen:

Dan zijn er nog dingen die 'anders' zijn, zonder meteen aan te geven of dat goed of slecht is. Als ik hier een Porsche rit organiseer, komen er 3 man opdagen. 3! Een typ901 display vorig jaar was een Australisch record, met 23 pre 73 auto's.
Rennsport recentelijk was gaaf, maar 'peanuts' als je zoiets vergelijkt met Rennsport in de VS of Goodwood bv.

Het is - denk ik - in ons geval een optelsom die duidelijk in het voordeel uitvalt van het hier vertoeven.
En als een van onze ouders ziek wordt, we onze banen verliezen of we een kind zouden krijgen, dan veranderd dat uiteraard.
Tot die tijd neem ik nog een slokje van m'n Shiraz en gooi ik nog even een snag op de barbie. :cheers:


04 okt 2013 10:56
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Mooi verhaal Pat! Ik herinner me nog dat je tijdens de tunnelrun zei: 3 jaar en daarna zien we wel verder... Als ik het zo lees zal het nog wel een tijdje duren voor ik weer een stoeltje kan bietsen in je gele klassieker! Geniet ervan 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


04 okt 2013 11:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Klinkt wel als een geschikt land om naar te emigreren. :thumleft:
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


04 okt 2013 11:24
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
inderdaad,
maar om nog even op een van de bovenstaande reacties terug te komen; hierheenkomen wordt toch steeds moeilijker.
De economische crisis is hier grotendeels aan ons voorbij gegaan (AUS doet veel aan handel in grondstoffen voor met name de Chinese economie) maar je merkt dat zodra er banen verloren gaan (ik noem auto-industrie, confectie, bv), de regeltjes voor de verschillende werk-visa en 'permanent residency' weer worden aangescherpt.

Zo is een collega van mij 6 jaar geleden tegelijkertijd met ons op een werkvergunning met z'n familie hierheen gekomen, maar 2 jaar geleden wegens heimwee (van voornamelijk vrouw en kind) weer teruggegaan naar Almere.
Na 4 weken spijt als haar op hun hoofd, maar inmiddels was ie 45 en kon ie op een zelfde werk-visa niet meer terug...

Boven 45 en voor bepaalde beroepen kan het dus niet meer, of er worden eisen gesteld aan waar je gaat werken. Als je bv huisarts bent, prima, van harte welkom, maar dan moet je wel gaan werken in Woop-woop ergens in de outback....


04 okt 2013 15:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Even weer het topic omhoog. Ik ben nu stappen aan het zetten om in een roulatieschema offshore te werken. (Waarschijnlijk 5wk op - 5wk af). En wil dan een eerst een jaartje huren in Oostenrijk.

Iemand nog tips mbt belasting als je wel in Oostenrijk woont maar je geld verdient buiten het land en bij een niet Oostenrijks bedrijf. Ik hoop dan gebruik maken van 182 dagen regeling, wat betekent dat ik belasting betaal in het land waar ik voor werk. In mijn geval zou dat waarschijnlijk Cyprus worden.
911Ed schreef:
Zwerf nu bijna 30 jaar over de wereld: van Z.O. Azie tot het Midden-Oosten, van Noord-Afrika tot Zuid-Amerika. Ik kom tot de conclusie dat het in NL toch wel erg prettig leven is. Ik ben dan ook in de gelukkige omstandigheid dat ik de helft van de tijd in NL doorbreng. M.a.w: ik kan genieten van alle voordelen die NL voor mij heeft (vrouw, kinderen, kleinkinderen....PORSCHE RIJDEN!!!), maar hoef me niet te storen aan de amateuristische regering waaronder we nu gebukt gaan. Ik heb financieel gelukkig niks met NL te maken. Ik hoef er alleen maar te leven -:)

Maar als ik een keuze moest maken om helemaal uit NL weg te gaan, zou ik zonder enige twijfel voor Australie kiezen. Een geweldig land met vriendelijke en "gemakkelijke" mensen. En natuurlijk een heerlijk klimaat.

Ik werk nu sinds 3 jaar in Sydney (wel erg duur, maar een hoge levensstandaard) en van alle landen waar ik gewerkt heb, is Australie mijn absolute favoriet!

Hoe voorkom je dat de NL-se fiscus NL niet aanmerkt als je sociale kring en je op die gronden belastingplichtig acht in NL?


19 sep 2014 10:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
911Ed schreef:
Ik kom tot de conclusie dat het in NL toch wel erg prettig leven is.


Was inderdaad een van de belangrijkste lessons learned... :thumleft:
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


19 sep 2014 11:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Daar moet toch wel professioneel advies voor te krijgen zijn? Bij Grant Thornton doet Brian James dit volgens mij.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


19 sep 2014 14:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Tzt als er aanbod ligt zal ik ook zeker professioneel advies zoeken. Momenteel ben alleen aan het oriënteren op welke opties ik heb, er is alleen weinig te vinden voor zeevarenden in Oostenrijk. Misschien omdat ze geen kustlijn hebben :wink:.


20 sep 2014 13:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Als zeevarende kun je toch altijd terecht op o.a. de Wörthersee?! :mrgreen:


21 sep 2014 15:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Voorlopig wel de offshore baan, maar nog vast in NL. Vriendin kon geen goede baan vinden in DE of AU maar (helaas voor mij :mrgreen: ) wel in NL. Dus nog geen ervaringen qua fiscaliteit, wel nog aan steeds aan kijken in DE tijdens onze fiets-trips. Kosten van woningen lijken toch erg aantrekkelijk!


19 sep 2015 15:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
jeff_911 schreef:
Hoe voorkom je dat de NL-se fiscus NL niet aanmerkt als je sociale kring en je op die gronden belastingplichtig acht in NL?


Als 90% van je jaar inkomen buiten Nederland verdiend is - en je aan kan tonen dat er belasting, in het land waar je werkt, betaald is ... Hoef je in NL geen belasting over je inkomen te betalen.

Over je vermogen (huis, bank saldo, aandelen etc.) betaal je wel belasting, zolang je recidentie in NL hebt ...

Eenvoudiger kunnen ze het niet maken ;)


19 sep 2015 15:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Probleem is dat ik nu bv in Venezuela werk, maar volgend project kan NL-zone Noordzee zijn. Maar ik betaal dus eigenlijk nooit belasting waar ik werk, maar in NL. Ik heb ook een NL contract met een NL BV.

Ik werk op een Cypriotisch schip en zou ook via Cyprus betaald kunnen krijgen. Maar ik zou geen belasting in Cyprus hoeven betalen en dan betaal ik alsnog in NL. Dit 'probleem' heeft de hele vloot. Niemand is het nog gelukt om het beter voor elkaar te krijgen in NL. NL heeft ook geen 180 dagen regeling meer, waarbij je niet hoeft te betalen als je meer dan 180 dagen weg bent en je geld niet in NL verdient. Het is ook niet zo dat ik altijd op zelfde locatie/land werk, maar altijd op locatie waar het schip werk uitvoert. Maar als je een accountant hebt die het wel kan, stuur maar een PM :).


19 sep 2015 16:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
jeff_911 schreef:
. Ik heb ook een NL contract met een NL BV.



Dan houdt het al snel op .... én kan je alleen een bedrag aan belasting terug krijgen als dat zelfde bedrag aantoonbaar in een ander land betaald is.

Voor jou alleen voordelig als je WG dubbel betaald!


Belasting betalen in NL heeft ook voordelen, denk hierbij aan bijv. een UWV of andere uitkering bij werkeloosheid - weeg dus goed af of minder belasting betalen afweegt tegen het risico dat je daarmee neemt :idea:



Lees hier eens een stukje over Cyprus ...


19 sep 2015 16:57
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: outletvalve


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.