Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:17



Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Lakverzorgings en poetsfreak topic 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Is ideaal om een oefenkap te hebben.
Een tijd geleden is een groot deel van mijn neus overgespoten (steenslagschade) en ik heb toen gelijk op eigen kosten een klein sloop motorkapje laten mee spuiten.
Daar kan ik nu heerlijk op prutsen zonder verder risico te lopen.

Als je alleen je eigen wagen polijst dan is een lakdiktemeter niet echt nodig.
Mocht je een keer in een weekend bij mij in de buurt zitten, dan kunnen we altijd je wagen eens in kaart brengen indien gewenst.


12 okt 2015 21:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Frans D schreef:
Zijn bedoeling daarmee zal ongetwijfeld zijn geweest, om sinaasappelhuid te verwijderen.
Je kunt dit ook zien aan de scherpe reflecties.


Afbeelding


Correct! Het stoort me toch wel dat de Bora zo'n sinaasappelhuidje heeft. Welke, zoals op bovenstaande foto te zien is, niet heel mild is zelfs!. Dus het dak maar opgeofferd omdat dat zo'n mooi strak paneel is zonder knikken of randjes. Een goede vriend van me is schadehersteller en die doet dit dus wel eens. Hij heeft me de nodige tips en spullen meegegeven afgelopen week. Dus ik was niet onvoorbereid.

Echter had ik ook geen lakdikte meter, dus ben ik uiterst voorzichtig te werk gegaan. Ik heb ook echt minimaal geschuurd hoor.

Volgende stap is de motorkap eens goed onder handen nemen op deze manier. Maar dan wil ik wel eerst weer wat meer steenslagpitjes opvullen met lak.
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


13 okt 2015 7:15
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Ik wil graag een leuk setje samenstellen om de auto mee te wassen in een wasbox omdat ik thuis geen plek heb. Ben geen poetsfreak en als groot poetsonderhoud nodig is ga ik naar een specialist. Maar tussendoor wassen moet me nog wel lukken na het zien van bijv. De Chemical Guys filmpjes op youtube.

Ik heb nu het volgende winkelmandje in gedachte, graag jullie feedback of dit afdoende is voor het wassen vd auto en het reinigen vd velgen en ruiten:

- ScratchShield Bucket Wash/Rinse/Wheels + ScratchShields
- CarPro Reset 500ml Intensive Car Shampoo
- CSF Microfiber Voordeel Bundel
- CarPro Iron.X Cleaner - 500 ml
- Chemical Guys Hedgehog Wheelbrush
- Dodo Juice Clearly Menthol Glass Cleaner Spray

Producten gevonden bij Waxworld en natuurlijk in dit draadje.

Mis ik nog iets en/of betere spullen?


07 dec 2015 21:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Producten zien er volgens mij wel goed uit, als ik zo kijk.
Ik mis nog wel een ruitendoek / window waffle en deksel(s), voor het geval je zelf (warm) water mee wil nemen naar de wasbox in een emmer.
Verder is het raadzaam, wat goedkoop microfiber en een mitt (Aktion spul) voor op de velgen aan te schaffen en die nergens anders op te gebruiken.


08 dec 2015 8:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Sinds kort heb ik een setje rial daytona's in mijn bezit. De randen zijn in de blanke lak gespoten. Na het wassen zie je rond de boutjes wat viezigheid nog zitten. Gebruik een meguairs handschoen met meguairs shampoo.

Hoe krijg je dit goed schoon en krijg je geen droogstrepen? Rimwax of iets dergelijks?
_________________________________________
Boxster S '04


08 dec 2015 13:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Bij een velg met boutjes heb je altijd veel werk om deze goed schoon te krijgen en houden.
Ik ga ervan uit dat het vuil wat nog rond de boutjes blijft zitten, remslijpsel e.d. is.
Dat krijg je het makkelijkst weg met of CarPro Iron X, of Monello Non Ferro.
Eerst inspuiten, dan even in laten werken, daarna inwerken met een detailers kwast en vervolgens goed afspoelen.
Zie je op bepaalde plaatsen rondom boutjes nog vervuiling zitten, plaatselijk beetpakken met die kwast en één van bovenstaande middelen.
Geen gewone kwast gebruiken; de haren zijn er vaak te hard van, en de kwast heeft een metalen of te hard plastic deel waar de haren in zitten, daardoor heb je veel kans je velgen te beschadigen.
En zoals geldt voor eigenlijk alles wat je gebruikt om een velg te reinigen; die spullen alleen op de velgen gebruiken (daarmee bedoel ik dan doeken, kwasten mitts, borstels etc).

Om droogstrepen tegen te gaan, helpt het vaak een quick detailer spray te gebruiken bij het afdrogen.

Andere tips die ik wil meegeven;
- Houd goed de staat van de blanke lak op de velgrand in de gaten en werk beschadigingen tijdig bij.
Door zo'n beschadiging, kan er zuurstof en vocht bij het onderliggend metaal komen, en kan je oxidatiesporen krijgen, die onder je blanke laklaag verder kruipen.

- Overweeg een velg coating; je geeft de velg ermee een goede bescherming en houdt ze tevens makkelijker schoon.

Succes ermee. :wink:


08 dec 2015 23:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Iemand van hier trouwens ervaring met het aanbrengen van een lakcoating, zoals die van Nanolex of IGL?

Mijn oom heeft zijn 1961 Citroen ID laten restaureren en die ga ik als hij straks terug is detailen voor hem. Nu wil ik ipv een wax of sealant die auto voorzien van een coating.

Ik lees veel goede dingen over de IGL coatings, ze verwerken makkelijk en zijn snel droog. Of kan iemand mij een andere tip geven? :mrgreen:
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


14 feb 2016 5:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Wat wil je weten? Het is eigenlijk net als bij waxen en sealants, gewoon de gebruiksaanwijzing volgen.

Ik heb verleden jaar mijn C5 in de Gyeon Mohs Plus gezet en de V50 van mijn collega in de Carpro CQuartz UK edition.

Afbeelding

Afbeelding

Vooraf moet je zorgen dat het lakwerk zo perfect mogelijk gepolijst is en nadien moet je alles goed ontvetten.
De microsuede applicatiedoekjes zet ik zelf aan de achterkant op het applicatie blokje vast met schilderstape, zodat de Microsuede niet kan gaan schuiven tijdens het opbrengen van de coating.
De coating breng je i.v.m. de snelle droogtijd aan per paneel, dit doe je in rechte overlappende banen.
Houdt daarbij goed de aanzet in de gaten en daarmee bedoel ik het begin deel van aanbrengen.
Als je daar het eerste deel niet goed van coating voorziet, dan blijft dit nadien zichtbaar.
Houdt bij het eerste paneel de aanbevolen droogtijd aan en kijk vervolgens hoe het afnemen gaat.
Heel erg stroef? Het volgende paneel iets korter laten drogen. Helemaal niet stroef, dan iets langer, het moet lichtjes stroef aanvoelen bij het afnemen.
Wil je nog een tweede laag aanbrengen, houdt dan altijd tenminste de daarvoor door de fabrikant aanbevolen tussentijd aan.
Cure tijd: ook hier weer de gebruiksaanwijzing volgen.
Heb je geen infrarood droger, dan moet de wagen meestal minimaal 24 uur in een verwarmde ruimte blijven staan, contact met vocht is desastreus voor de coating in die cure tijd.
Om de verwerking van zo'n coating te ondervinden voordat je een hele auto doet, kan je bijvoorbeeld ook eerst een set velgen doen.

Een coating heeft zijn na- en voordelen.
Grootste voordelen zijn de betere bescherming en krasbestendigheid.
Grootste nadeel vind ik zelf als er tussentijds ergens wat krasjes komen, je niet even lokaal kunt polijsten om dit te verhelpen.
Je zult dan het hele paneel moeten ontdoen van de coating, opnieuw polijsten en het deel weer opnieuw in de coating moeten zetten.
Verder, tja en dat zal alleen van toepassing zijn voor detailers; je gaat de tussendoor beurtjes missen.
Voorheen pakte ik één keer per jaar de wagen goed aan en deed drie keer per jaar een tussendoor beurtje.
Dit hield dan in; even plaatselijk wat krasjes wegwerken, vervolgens de hele wagen met een fijn polijstmiddel doen en daarna weer afwerken met een vers wax laagje.

Je zei dat de wagen gerestaureerd is.
Naar ik aanneem is de wagen dan ook overgespoten.
Ik weet niet hoe lang geleden de restauratie gedaan is, maar houd als veilige marge wel een maand of twee aan, eerdat je bescherming aanbrengt.
Na het spuiten heeft de lak namelijk de tijd nodig om alle dragers te laten uitdampen.
Als je te vroeg de lak afsluit, dan kunnen die dragers niet meer weg en dit kan tot problemen leiden (onderhuidse bubbels).
Een fabriekslak kan je niet vergelijken; daar wordt de carroserie zonder kunststofdelen gespoten in een zeer dunne laag en deze wordt dan op een heel hoge temperatuur afgebakken. Die lak is al volledig uitgedampt als de wagen de fabriek verlaat.
Een autospuiter kan niet onder zo'n hoge temperatuur afbakken, waardoor de lak nog niet helemaal uitgedampt is.
Polijsten kan overigens wel direct, het gaat er alleen maar om dat je de lak niet te vroeg afsluit.


14 feb 2016 12:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Frans D schreef:
Wat wil je weten?


Nou;
Frans D schreef:
per paneel ......... rechte overlappende banen ....... de aanzet in de gaten ........... nadien zichtbaar ............ het moet lichtjes stroef

Dit soort dingen dus :mrgreen:


Frans D schreef:
Vooraf moet je zorgen dat het lakwerk zo perfect mogelijk gepolijst is en nadien moet je alles goed ontvetten.
De microsuede applicatiedoekjes zet ik zelf aan de achterkant op het applicatie blokje vast met schilderstape, zodat de Microsuede niet kan gaan schuiven tijdens het opbrengen van de coating.


Goeie tips!


Frans D schreef:
minimaal 24 uur in een verwarmde ruimte blijven staan


Nou dat is dus wel een beetje het probleem. Vandaar dat ik naar die IGL heb gekeken, die heeft een droogtijd van zo'n 10minuten en is daarna waterbestendig naar het schijnt.


Frans D schreef:
Grootste voordelen zijn de betere bescherming en krasbestendigheid.
Grootste nadeel vind ik zelf als er tussentijds ergens wat krasjes komen, je niet even lokaal kunt polijsten om dit te verhelpen.


Duidelijk, goeie tip. Maar niet een heel erge big issue.


Frans D schreef:
Verder, tja en dat zal alleen van toepassing zijn voor detailers; je gaat de tussendoor beurtjes missen.


Nou dat is mijn oom to-taaaaal niet. Ik ben blij dat hij naar me luistert en tegenwoordig met een washmitt en 2 emmers wast. 2x per jaar is veel voor hem.


Frans D schreef:
Je zei dat de wagen gerestaureerd is.
Naar ik aanneem is de wagen dan ook overgespoten.


Ja uiteraard. Prachtig olijfgroen. Eigenlijk een lelijke kleur, maar erg tijdscorrect.

Afbeelding

Frans D schreef:
een maand of twee aan, eerdat je bescherming aanbrengt.


Moet goed komen, het hele proces heeft iets van 16 maanden geduurd ofzo (niet non-stop trouwens) en ergens 1 of 2 maanden geleden is hij al gespoten, nu zijn ze met het interieur bezig en wordt de auto afgebouwd. Dat duurt nu ook nog wel 1,5e maand. Dus als hij straks terug is heeft de lak genoeg uit kunnen harden. Daarbij zal ik ook niet meteen aan de slag gaan. Maar bedankt ook voor deze tip! :res:
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


15 feb 2016 0:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Ik vind het een plaatje en de kleur absoluut niet lelijk.

Zal eens vragen over die IGL aan iemand waarmee ik wel eens samen detail.
Die heeft het al eerder gebruikt en als het goed is dan zit deze coating momenteel op zijn auto.

Makkelijkst blijft echter als je het binnen kunt doen.
Sowieso met het gevaar op oog, dat er troep op de wagen waait terwijl je bezig bent.


15 feb 2016 10:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Ah super! Nou binnen kan wel. Het is er alleen niet warm :)
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


15 feb 2016 13:26
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Als er maar geen regen op kan komen en in een tijd doen dat er 's nachts geen condensvorming is.


15 feb 2016 18:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Zijn er nog meer verschillen tussen IGL en Modesta naast het verschil van drogen? Blijf altijd erg sceptisch over dat garantie-verhaal.


20 feb 2016 11:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Op welk garantie verhaal duid je? Standtijd, of?

Ik heb helaas met zowel IGL als Modesta, geen praktijkervaring.


20 feb 2016 12:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
ik bedoel garantie op de behandeling. 2,3 of zelfs 5 jaar vind ik echt ongeloofwaardig.


20 feb 2016 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Ben ik wel met je eens.
De eigenlijke standtijd van een bescherming, is van heel veel factoren afhankelijk.
Daardoor valt er nooit een exacte standtijd op te plakken.
Ik rij veel in de drukte, in vuile omstandigheden, draai best veel kms en bij mij staat hij altijd buiten.
Dus bij mij heeft zo'n bescherming het best zwaar.
Een garage queen, zal veel langer met zijn bescherming doen als mijn wagen.

Je ziet ook vaak allerlei uitsluitingen staan bij zo'n garantie op standtijd.
Niet teveel kms, altijd op de juiste manier wassen, etc.

In doorsnee 1 met een max van 2 jaar vind ik nog aannemelijk, alles daarboven eigenlijk niet.


20 feb 2016 12:23
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
https://www.autojunk.nl/2018/10/stipt-p ... -dan-nieuw

Bi-zar wat ze hier klaar spelen


20 okt 2018 18:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Oud nieuws al toch?
https://youtu.be/5XH8iy6VeDQ
Was er niet iemand hier met een 996 Targa die ook bij Stipt is langs geweest?
https://www.stiptpolishpoint.nl/index.p ... -996-targa

Edit: gevonden viewtopic.php?f=23&t=50896&p=1302257

Wel impressive wat ze doen!


21 okt 2018 0:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.