Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 3:35



Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Lakverzorgings en poetsfreak topic 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Oke, duidelijk verhaal. Thnx

Al heb ik nog een hoop te leren op poetsgebied :scratch:

Ik houd het voorlopig toch nog maar bij de emmers... en natuurlijk de leuke projectjes ... en uiteraard lekker :drive:


26 jul 2014 14:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
993Aventuragrun schreef:
Al heb ik nog een hoop te leren op poetsgebied :scratch:

:thumleft:
viewtopic.php?f=16&t=41853


26 jul 2014 18:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
haha :D ...hmm, ik had je draadje al eens bekeken. En ook al schreef ik daarna dat ik het voorlopig bij de 2-emmer-wasbeurt houd :wink: , ga ik er toch nog over nadenken. Ik kom er nog op terug.

Grt Marco


26 jul 2014 21:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
@Ronaldo, wat een prachtige glans! Hoe glad voelt de lak na het wassen? Als dit echt heel glad is is kleien echt niet nodig nee.

@Frans, kijk dit wilde ik zien! Geweldig, wat een mooie details! Die Datsun, maar ook die oude MB vind ik prachtig.

@Jip, Mooi setje! Wat zit er allemaal in?


Master Ken schreef:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=41853


Tof, ik ben dat weekend vrij, maar ik weet nog niet of we zaterdag/zondag of maandag op vakantie gaan :mrgreen:
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


27 jul 2014 11:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Hier ook maar even een oproepje doen. Je weet maar nooit!


Ik ben opzoek naar een ruimte in omgeving van het Gooi/Weesp/Amsterdam (iets verder mag best) waar ik kan detailen. Let wel op, ik wil dus niet maandelijks een ruimte huren. Ik zoek echt een plek waar ik gewoon af en toe terecht kan, tegen vergoeding uiteraard.

Eisen zijn wel:
- Water en elektra voorziening
- Ruimte buiten om te wassen (Ruimte binnen zou ideaal zijn, maar is niet noodzakelijk)
- Ruimte binnen om te polijsten e.d


Mocht iemand ergens iets weten, let me know! :mrgreen:
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


29 jul 2014 18:54
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Ik vind z'n poets topic wel mooi. Laatst nog, na het Porcheforum Poets clinic (PFPC) in april, een DAP900 en toebehoren aangeschaft. Werkt top maar ik denk dat er nog meer uit te halen valt.

Blijf dus vooral doorgaan met het posten van 'tips & tricks'. :thumleft:


29 jul 2014 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 Boxster 2.5L ,98 Zilver / Zwart
Twente
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Geef je ook een poets cursus?
Dit is helemaal nieuw voor mij
Ik ken alleen maar een emmer water & zeep en turtlewax of het hoogste wasstraat programma.


30 jul 2014 9:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S HP, ex Boxster S, ex Boxster
Zoetermeer
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Citaat:
@Jip, Mooi setje! Wat zit er allemaal in?


Staat op de Porsche Tequipment list


30 jul 2014 10:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
ik vind poetsen nooit leuk. Vond het poetsen van een 964 (doordat je overal bij kon zonder trapje/krukje en door de vloeiende lijnen) echter altijd wel een therapeutische werking hebben.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 jul 2014 11:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
993Aventuragrun schreef:
Oke, duidelijk verhaal. Thnx

Al heb ik nog een hoop te leren op poetsgebied :scratch:

Ik houd het voorlopig toch nog maar bij de emmers... en natuurlijk de leuke projectjes ... en uiteraard lekker :drive:


Wanneer je vermoed dat iets beter kan of wanneer je ergens moeite mee hebt; gewoon alhier vragen, dan zal er ongetwijfeld wel een antwoord op komen. ;)

Zelf vind ik eigenlijk als eerste tips relevant die ervoor zorgen dat je lakstaat niet slechter wordt.
En dat gaat dan niet eens over op zeer hoog niveau detailen, maar gewoonweg over het op de juiste manier bijhouden van de lak.

Veel mensen kijken wellicht scheef tegen de aanbevolen wasmethode, van twee emmers (al dan niet voorzien van een gridguard), een goede shampoo, een washmitt en een droogdoek aan.
De oorzaak zal hoogstwaarschijnlijk zijn, dat niemand de moeite heeft genomen, om uit te leggen waarom je die middelen het beste kan gebruiken.

Twee emmers;
Één ervan dient gevuld te worden met een shampoo mengsel en de andere met schoon water (spoelemmer).
De bedoeling is dan, dat je nadat je een deel van de auto hebt gewassen, je de washandschoen (washmitt) uitspoelt in de spoelemmer en daarna pas weer met de washandschoen in de emmer met shampoo gaat.
De gedachte hierachter is vrij logisch; wanneer je één emmer gebruikt, dan ben je op een gegeven moment de wagen aan het wassen met een vuil sopje.
Het gebruik van een gridguard/vuilrooster in een emmer is ervoor bedoeld, dat vervuiling wat naar de bodem is gezakt, ook op blijft tijdens het wassen.
Aan de onderkant van de vuilroosters zijn een soort van zijvinnen gemonteerd, die ervoor zorgen dat er nagenoeg geen wervelingen op de bodem kunnen plaatsvinden (waardoor het vuil omhoog verplaatst kan worden).

Een goede shampoo;
Tja waarom een goede en niet zomaar iedere shampoo?
Een shampoo moet een legio aan eigenschappen bezitten om het een goede shampoo te maken, zoals;
> Een goed reinigend vermogen bezitten.
> Veilig voor de wax laag zijn.
> Goed schuimen en tevens een goede smering geven, zodat de washandschoen makkelijk over de laklaag glijd.
> Zorgen voor een goede waterafvoer (sheeting) tijdens het naspoelen, zodat er zo min mogelijk water op de wagen achterblijft en deze dus makkelijker te drogen is.

Houd je echter wel aan de voorgeschreven dosering, want een te hoge dosering zal je wax laag aantasten

Een washmitt/washandschoen
Wat is er dan mis met de ouderwetse spons, zal je je afvragen.
Om maar direct antwoord te geven; in een spons kan tijdens het wassen, zand blijven zitten in de delen die met de lak in contact komen. Tijdens het wassen met de spons ben je dus tegelijk bezig je wagen op te schuren met die zanddeeltjes en krassen aan het brengen. Bij een washandschoen zullen die zanddeeltjes diep in het weefsel verdwijnen en hierdoor nauwelijks in contact met de lak komen. Hierom is tevens de combinatie met een goede shampoo belangrijk, deze zal er voor zorgen dat het vuil nog makkelijker los komt en door een goede smering het contact van de washandschoen met het lakwerk minimaliseert.

Droogdoek
Ik heb in het verleden ook gewoon een zeem gebruikt, of de wagen droog gereden.
Een droogdoek zorgt er gewoonweg voor, dat je wagen veel makkelijker en veiliger gedroogd kan worden. Het is een kwestie van opvouwen en van boven naar onder in rechte banen over de wagen halen, zodra een kant wat minder droogt, dan kun je weer een droog stuk uitvouwen en daarmee verder gaan. Wanneer je een zeer gevoelige lak hebt, dan kun je het beste de wagen droogdeppen.
Je vouwt de droogdoek eerst, legt hem op de wagen, vouwt hem weer uit en tegelijk druk je met je handen op de droogdoek zodat het vocht wordt opgenomen. Daarna vouw je hem weer in, verplaatst hem naar een volgend stuk en herhaalt dit proces. Wanneer je merkt, dat de ene zijde wat minder goed droogt dan draai je hem gewoon om.

Nog wat extra tips rondom het wassen.

De volgorde;
Eerst in zijn geheel afspuiten, wanneer de wagen erg vuil is, gebruik dan een HD reiniger.
Heb je er geen, rij dan even langs een wasbox om de wagen goed af te spuiten met gewoon water.
In dat stadium is het eigenlijk ook gelijk het beste om je velgen te doen. Om goed in de hoeken van de velgspaken te komen, is eigenlijk een goede velgenborstel onontbeerlijk. Heb je er geen, dan kun je eventueel ook een grote ronde kwast gebruiken. Is het deel waar de haren in vast gehouden worden, bij die kwast van metaal, tape dit dan wel van tevoren af met electro tape o.i.d. want je wil niet het lakwerk beschadigen. Er zijn tegenwoordig goede middelen verkrijgbaar, die metaaldeeltjes afbreken en (meestal) paars worden als reactie (marker). Deze zijn vooral zeer goed bruikbaar op velgen, maar ook op gewoon plaatwerk. Hieronder een video waarin deze middelen gebruikt worden.



Was na het afspuiten en het schoonmaken van de wielen, de wagen van boven naar onder.
Eenmaal klaar met het wasritueel, dan is het het beste, om de wagen met een open (tuin)slang wederom van boven naar beneden af te spoelen. Je zult zien, dat wanneer je de slag te pakken hebt, door de sheeting er nog maar heel weinig vocht op de wagen achterblijft.

Vogelpoep;
Zo snel mogelijk verwijderen, want het vreet zich in de laklaag als het te lang op de lak blijft zitten.
Verse vogelpoep, verwijder je het makkelijkst door deze goed in te sprayen met een detailspray, zodat het ruim verzadigd is. Wissel eventueel af naar een directe straal, om te zien of de vogelpoep niet meer hecht aan de lak. Wanneer dit het geval is, neem een hoogpolige doek, dep en draai er tegelijk mee om de vogelpoep te verwijderen.
Wanneer de vogelpoep ingedroogd is, leg er dan een met warm water doordrenkte doek op en laat het geheel ruime tijd weken. Ga vervolgens verder te werk zoals bij verse vogelpoep. Is de vogelpoep nog niet week genoeg, plaats dan opnieuw de met warm water doordrenkte doek en wacht net zolang tot de vogelpoep wel week genoeg is. Pak niet zomaar een keukenpapiertje o.i.d. om vogelpoep te verwijderen, want dat is vragen om krassen.

Insecten;
Insecten hebben een zeer hard skelet en pantser.
De voorkeur gaat er dan ook naar uit, om insectresten van de wagen te verwijderen, zonder dat je ze over de wagen uitsmeert. Ook dit is dan namelijk weer vragen om lakschade.
Wanneer je wagen na een rit onder de insectlijkjes zit, dan zijn deze het makkelijkst te verwijderen, door aan het einde van de rit linea recta langs een wasbox te rijden en er gelijk de hogedrukspuit op te zetten. Wanneer er daarna nog wat achter blijft, dan zijn dat meestal alleen nog maar de zachte delen, die dan weer te verwijderen zijn met een wasbeurt. Belangrijkste is in ieder geval, dat de skeletjes en pantsers z.s.m. verwijderd worden.
Indien ze er al wat langer op zitten en behoorlijk ingebakken zijn, dan kun je het beste weer de met warm water doordrenkte doek gebruiken om ze zachter te maken en ze vervolgens voor zover mogelijk daarna te verwijderen met de hogedrukspuit en een opvolgende wasbeurt (al dan niet met specifieke middelen om insectrestanten te verwijderen. Helaas komt het ook vaak voor dat de insectrestanten er zo lang op zitten en zo ingebakken zijn, dat ze alleen nog maar met behulp van klei te verwijderen zijn.

Eigenlijk geldt wel in beide bovenstaande gevallen, dat wanneer je wagen goed in de wax staat, dat je al een eerste barrière hebt die bescherming bied en ervoor zorgt dat het e.e.a. makkelijker te verwijderen is. Vogelpoep is echter zo agressief, dat het op een gegeven moment ook door de wax laag heen vreet en tijdig verwijderen de hoofdzaak blijft.

Het spreekt voor zich dat je al deze werkzaamheden in de schaduw moet doen.

Tot slot kan ik iedereen die in detailen geïnteresseerd is adviseren om wat video's van The Junkman op Youtube door te nemen.
https://www.youtube.com/channel/UCvqM4p ... g656WLmuOg
Hij legt de zaken op een zeer prettige manier uit en brengt ook logica in zijn uitleg.

Succes, en vragen staat vrij. ;)


30 jul 2014 21:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Nogmaals bedankt Frans, top dat je de moeite neemt om alles zo uitgebreid te delen hier :thumleft:

De waarschuwing van de vogelpoep en dode insecten is begrepen. En de 2-emmer methode, washmitt, droogdoek en shampoo was mij ook uitgelegd door Archibald, al is het natuurlijk voor iedereen handig om dit verhaal hier na te lezen.

Voorlopig hou ik het, net als Ronaldo, bij de 'simpele' was methode zoals hierboven omschreven. Al vind ik een glimmende Porsche natuurlijk mooi om te zien, de fases van het kleien en poetsen zijn aan mij (nog) niet besteed.
Dus bij dezen @Master Ken; ik kom niet de 30ste, maar evengoed bedankt voor de uitnodiging :D

Grt Marco


31 jul 2014 13:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Mooie post Frans... Zo zie je maar, we vullen elkaar goed aan. Ik heb er geen moment bij stil gestaan het zo uitgebreid en netjes uit te leggen! Mijn excuses!

Ik ben zelf trouwens weer bezig geweest afgelopen dagen:

Zo hier eens wat posten van de vorderingen bij de Bora. Dag 2/3. Wat heb ik tot nu toe gedaan?

Voor:
Afbeelding

Gisteravond:
- Eerst het Bora & TDI van de kofferklep gehaald
- Samen met mn vriendin de auto in de wasbox met 2 emmers gewassen. Daarna met z'n 2e de auto gekleid. Dit was bizar. Toen ik de auto droog maakte bleef de doek haken aan de "schone" lak :o :o :o We 1 compleet blok Autofinesse clay gebruikt en daarna weggegooid! In totaal zijn we 2 uur (met z'n 2e) aan het kleien geweest!

Afbeelding
Dit is de clay na het stukje tussen het VW-logo en de restanten TDi

Hierna zag hij er zo uit:
Afbeelding



Vandaag:
Eerst even langs iemand met een caramelschijf gereden om de plekresten van de kofferklep te poetsen.
Toen heb ik een poetsplek geregeld en heb ik hem opnieuw gewassen, want: weer mee gereden.
Daarna:
Grof gepolijst, groene pad met Veloce op standje 5
Middel gepolijst, groene pad met Mezzo op standje 4
Licht gepolijst, zwarte pad met Finale op standje 3
Gewassen
Black hole aangebracht, zwarte pad standje 3
PB EX-P Sealant aangebracht, witte pad, standje 2
Ruiten schoongemaakt
Blanco kentekenplaathouders gemonteerd

Nu staat hij er zo bij:
Afbeelding
Afbeelding


Morgen staat dit in de planning:
Wederom wassen, want..... Heb er weer mee gereden..
2 laagjes Collinite 915
Trims, onder de voor/achter-bumper in de trims dressing
Bandenzwart
Wieldoppen ff goed schoonmaken
stofzuigen..

:cheers:
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


31 jul 2014 20:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Dit is uiteindelijk het eindresultaat van het werk aan de Bora :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


06 aug 2014 9:06
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Gister ook weer geleerd/ervaren dat je niet moet kleien met APC :flush:


06 aug 2014 10:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Nee APC moet je zo min mogelijk op je lak laten komen! Dat geeft vreselijk nare vlekken....... Wat waren jouw problemen en hoe heb je dat opgelost?
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


06 aug 2014 10:29
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Apc gebruik ik bijna overal voor, uiteraard wel goed verdund. Maar dat spul om te kleien was op, vandaar dat ik APC heb gebruikt.


06 aug 2014 13:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Helemaal gemist, dat je de detail van de Bora hier hebt geplaatst.
Ziet er weer strak uit. 8)

Zolang je APC (volgens de gebruiksaanwijzing) verdunt, dan is er niets aan de hand als je het op lakwerk gebruikt.
Ik gebruik zelf regelmatig een APC mengsel met een kwast, om de vaak echt smerige en vette delen uit te baggeren, zoals achter de tankklep, kieren en deursponningen.


06 aug 2014 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Frans D schreef:
Ziet er weer strak uit. 8)



Thanks. Er zijn nog wel punten die ik wil verbeteren! Orange-peel bijvoorbeeld. De lak ziet dof van de sinaasappelhuid. Dus eens kijken of ik dat aandurf. Verder heb ik "maar" 80% (o.i.d) aan correctie gehaald m.b.t swirls en krassen. Maar hij is er zeker van opgeknapt!

Zo staat ie er nu bij. Heb zaterdag een setje 19" BBS CH-Motorsports aangeschaft (Nu alleen nog omlaag!)
Afbeelding
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


10 aug 2014 22:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Mooi resultaat !! Foto's gemaakt in Leiden ?


12 aug 2014 0:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Archie, de Denim-pads werken goed tegen orange peel maar zijn wel geschikt voor een Rotary. Ohja, ze slijten ook veel sneller dan een normale pad.


12 aug 2014 1:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
koekie schreef:
Mooi resultaat !! Foto's gemaakt in Leiden ?


Nee, in Muiden vlak langs de A1 :) Op een oude, doodlopende, busbaan.

DennisvdB schreef:
Archie, de Denim-pads werken goed tegen orange peel maar zijn wel geschikt voor een Rotary. Ohja, ze slijten ook veel sneller dan een normale pad.


Ik begreep van Tim (van CarClean) dat sommige ze succesvol op een DAP gebruiken. Ik ga het er misschien toch gewoon op wagen. Ik zal wel wat moeten proberen aangezien ik geen rotary heb.

De orange peel op de Bora is namelijk wel behoorlijk aanwezig :(
Afbeelding
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


12 aug 2014 14:08
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Ondernemer
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Echt bijzonder knap hoe goed sommige mensen dit onder de knie hebben.

Een keer proberen een krasje van mijn auto te poetsen, maar ik laat het liever over aan de vakman. Veel mensen onderschatten de moeilijkheid. Maar mensen in dit topic kunnen het zeker wel, mijn complimenten. :thumleft:


13 aug 2014 13:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2S
010
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Poetsen is helemaal niet zo ingewikkeld. Een keertje een poets clinic bijwonen, goede poetsspullen aanschaffen en daarna iedere week de P met het handje schoonmaken. Frans heeft een goede beschrijving gegeven hoe je het moet aanpakken. :thumleft: Krassen verwijderen, wat lang niet altijd mogelijk is, is weer een verhaal apart. Daar heb je goed gereedschap voor nodig.
_________________________________________
That's thirty minutes away. I'll be there in ten.


15 aug 2014 14:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Afgelopen zaterdag-ochtend maar weer eens goed besteed. Na de trip naar Stuttgart was de Bora behoorlijk smerig geworden. Dus de auto maar weer goed gewassen, gedroogd en gewaxt (Collinite 915)

Dit is het resultaat :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen met de 1974 K70 van m'n neef
Afbeelding
_________________________________________
Fotografie portfolio
->
www.Archiebald.nl


23 sep 2014 20:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Utrecht
Bericht Re: Lakverzorgings en poetsfreak topic
Staat er netjes bij. Zwart is een lak die zich goed leent voor wat tlc.

Kleine aanvulling op het verhaal van Frans, bij het gebruik van een velgenreiniger, kijk goed wat er achterop staat. Voor aluminium heb je een mildere variant nodig, doe je dat niet dan kun je raar staan kijken als je 'm afspoelt na het reinigen. :mrgreen:


23 sep 2014 23:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.