Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

24 jan 2016 23:56

Jtgggjwtttggg 8)

67169

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 0:32

Maak ff paar mooie plaatjes zsm, regelt Herr knauf er wel even rotiforms onder in fotosoep. :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 1:08

Ben nu druk met nieuwe wielen en slammen... Komt er egwel een Knauffie fotoshoot! :twisted:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 2:05

Ik ben zelf ook in het gelukkige bezit van een A310

Bouwjaar 1981, zelf in 2007 als koopje gekocht in Zwitserland omdat de auto daar grote problemen kende om door de lokale en kennelijk strenge APK heen te komen.

zelf opgehaald, leuk uitje maar wel hoop gedoe aan de Zwitserse grens ondanks goede voorbereidingen

in NL jaren later van voor tot achter bekrast (zijkanten, dak, voorklep etc) en toen maar geheel over laten spuiten.


Afgelopen jaar nog eens motorisch wat laten verbeteren. Prijstechnisch doen ze volgens mij minder mee aan de gekte dan de Porsches, maar is een fantastische karakterauto. Om te houden en dan doet de waarde er minder toe

67170 67171

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 7:03

MickRS schreef:Dat was ook altijd mijn idee bij de Alpine, zakken.... Maar nu ik weet dat de auto ontworpen is als rally auto, ben ik daar nog niet zo zeker van.

Daarbij is mij door de mannen van Zoet Racing vertelt dat meer dan twee cm omlaag het rijgedrag danig verprutst... :|


Ook hier nog even gefeliciteerd.
Rijgedrag veranderd idd bij het verlagen omdat je bij deze vlonders de camber instellingen niet kunt wijzigen. Ik heb dit opgelost door op de achterwiel ophanging een soort kettingspanner tussen te plaatsen. Jaap Reit verkoopt deze. Weggedrag verbeterd hier aanzienlijk door.
Gr rens914

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 7:40

964HP schreef:Die A310 is niet echt mijn kopje thee.....de A110 vind ik daarentegen helemaal super! De R5 turbo / turbo 2 is imho ook redelijk top, weliswaar niet een 'echte' Alpine maar wel in Dieppe gebouwd.

Prijsvraag van de dag:

Welke connectie heeft Jan Lammers met Alpine & de R5 turbo???

Lammers was de R5 turbo cup koning en reed een tijdje prive een A310 (met een paar kleine stickers van Interstate, destijds een van zijn sponsors).

Vind een A310 ook het einde.

Die 2.7 PRV is jeugdsentiment: mijn vader reed in de jaren 70 een Peugeot 604 SL. Zelfde motor.

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 10:25

Lammers heeft ook circuitwerk gedaan in een v6 turbo in Rothmans livery.
Ik heb daar nog een sticker van die op mn 310 gaat nadat hij gespoten is.
De 2.7 is te vinden in meerdere auto's uit die tijd. In opzet gelijk maar toch allemaal met een andere output

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 11:48

MickRS schreef:
Handling is echt messcherp. Je 'denkt' m van de ene naar de andere rijbaan. Directer nog dan de Lotus Elise.


Mooie auto, gefeliciteerd met de aankoop :thumleft:

Maar dit slaat natuurlijk nergens op, heb je ooit zelf met een (goed afgestelde / niet kromme / deftige banden) Elise gereden?

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 12:06

Uhh, wat dacht je van een 111r als daily... :idea: 8)

Ja, ook top afgesteld door Jan. Zelfs nog iets 'scherper' dan de standaard afstelling. De vraag is natuurlijk of jij wel eens met een Alpine hebt gereden? :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 12:07

rens914 schreef:
MickRS schreef:Dat was ook altijd mijn idee bij de Alpine, zakken.... Maar nu ik weet dat de auto ontworpen is als rally auto, ben ik daar nog niet zo zeker van.

Daarbij is mij door de mannen van Zoet Racing vertelt dat meer dan twee cm omlaag het rijgedrag danig verprutst... :|


Ook hier nog even gefeliciteerd.
Rijgedrag veranderd idd bij het verlagen omdat je bij deze vlonders de camber instellingen niet kunt wijzigen. Ik heb dit opgelost door op de achterwiel ophanging een soort kettingspanner tussen te plaatsen. Jaap Reit verkoopt deze. Weggedrag verbeterd hier aanzienlijk door.
Gr rens914



Ha Rens, ik dacht al dat ik je naam herkende...! :drive: :drive: :drive:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 14:25

MickRS schreef:De vraag is natuurlijk of jij wel eens met een Alpine hebt gereden? :mrgreen:


Nee, wel met een Renault Fuego uit die tijd, of mag je dat niet vergelijken misschien? :mrgreen: :lol:

Top dat je dagelijks een 111R rijdt :thumleft:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 14:31

... reed ... :idea:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 14:49

rens914 schreef:De 2.7 is te vinden in meerdere auto's uit die tijd. In opzet gelijk maar toch allemaal met een andere output


Klopt. Peugeot (P), Renault (R) en Volvo (V). Resp 604, 30 en 164.

Was ontwikkeld als een V8 maar als gevolg van de oliecrisis gedownsized naar een V6. Maar zuipen kon 'ie nog steeds :cheers:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 19:31

In de Volvo 260, niet in de 164, daar zat een 3.0 zescilinder in.
De prv zat ook in de DeLorean vlgs mij (noodgedwongen).

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 19:57

Daar kan je een aparte topic over openen, de Volvo 5 cilinder zat weer in de snelle Ford Focus.
Wat zal Saab niet gebruikt hebben, Ford V4, Triumph, Opel.
Opel had vroeger van die slechte diesels en nam toen de BMW diesel in de Rekord, een topper.
BMW lag begin jaren 60 bijna op zn gat en nam Hans Glas over en ging de BMW 1500, 1600, 1800 maken met de techniek van Glas (motor was identiek) en dat werd hun redding :thumleft:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 20:01

drknauf schreef:Afbeelding

Konijnen, Knauff, is er dan niets meer veilig... :mrgreen:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 20:29

de PRV motor is in diverse varianten in gebruik geweest van 1974 tot 1998 (dus ook XM, R25, Safrane, Laguna, Espace, MVS, 605, 780, Thema etc.) lees ik op Wiki.

Tijden veranderen, maar knap dat een blok 24 jaar in productie is gebleven!

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 20:39

Zat hij ook in de Thema?, wist wel van de Ferrari motor.

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

25 jan 2016 21:05

De Thema met Ferrari-motor was toch de 8.32? Fantastisch geluid!!

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

26 jan 2016 0:01

De klassieke Thema werd geleverd met een motoraanbod om van te smullen: 2 liter 4 cylinder turbo, de V6 PRV en de V8 8.32 :drive: er is ooit een "klokje rond" geweest van deze laatste in Autoweek, de onderhoudskosten waren echt om van te duizelen.

Ook aan de dieselaars werd gedacht met een 2.5 die toen (25 jaar geleden) al 245nm leverde, nog steeds geen waarde waar je een mal figuur mee slaat.

Maar de Alpine van Mick is wel een erg fraaie incarnatie van het PRV blok :thumleft:

(Al verkies ik de Lotus Elise - even onbetrouwbaar, het dak is een lachertje, maar om mee te rijden is = perma grin)

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

26 jan 2016 0:16

Mijn Elise is zo'n beetje de meest probleemloze auto geweest die ik gehad heb, ongetwijfeld met dank aan Toyota en GM. De laatste schroefde de kwaliteitscontrole flink op bij de introductie van de Opel Speedster. Onderhoudskosten echt een fractie van wat mijn Porsches gekost hebben. De betrouwbaarheid van de Alpine moeten we nog even afwachten, maar gezien de gebruikte techniek zal dat lang niet zo onbetrouwbaar zijn als dat iedereeen zo graag wil geloven. Heeft alles te maken met je beschikbare budget voor onderhoud. En helaas zijn Alpines veel te lang te goedkoop geweest en dus gekocht door mensen die ze niet kunnen onderhouden. Eigenlijk best vergelijkbaar met een 928. Ook zo'n auto met een reputatie onbetrouwbaar te zijn, omdat mensen ze voor 5k kochten en dan dachten voor 500€ per jaar klaar te zijn. Maar een goed onderhouden 928 is uiterst betrouwbaar. :idea:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

26 jan 2016 2:43

Ticcie schreef:In de Volvo 260, niet in de 164, daar zat een 3.0 zescilinder in.
De prv zat ook in de DeLorean vlgs mij (noodgedwongen).


Yes, je hebt gelijk natuurlijk: 260/264. En DeLorean klopt ook!

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

26 jan 2016 4:54

Ben niet zo van een elise. Heb een behoorlijk door PUK gekietelde Esprit SE Turbo gehad. Was toch meer Auto.
Mn vorige 310 op zandvoort dermate hard laten werken dat het hele frame doorgescheurd was. Het blijft een gt.
Ben nu in alle rust een fase 1 aan het opbouwen met fleischman pakket.
Om me te vermaken heb ik de 996 verkocht en een vr4 3000gt gekocht.

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

26 jan 2016 12:10

Dat is wel het nadeel van groot zijn, pas niet in een Lotus of MG.
Werkte vroeger aan een Lotus Europa en dat is een crime om erin te komen.
Maar ook een Mazda mx 5 gaat niet lukken, dito met de eerste Boxster.
Een 991 cabrio gaat super maar de stoel staat op de laagste stand en zover mogelijk naar achteren.
Maat van me heeft een Lotus ala miss. Peel, kan het vergeten om een rondje mee te gaan maar de GT3 is werkelijk een verademing.
Ging er mee proefrijden en wist het gelijk, verkocht.
Heb een bmw voor een trackday en ben al dagen bezig om de steunbalken te halveren om de stoel zo laag mogelijk te krijgen.
De rolkooi en met helm op moet je wat ruimte hebben :oops:

Re: Even geen Porsche (Alpine adepten onder elkaar)

26 jan 2016 12:37

Balken zijn er toch zo uit met een puntlasboortje?
Plaats een reactie