MarkS schreef:Jij legt het allemaal net wat anders uit dan ik zou doen / hoe ik het zie. (misschien bedoelen we wel hetzelfde)
Als jij "werkelijk" 124 rijdt, dat is dan dus per definitie niet 124 op jouw teller ivm tellerafwijking
en je wordt gemeten dan meten ze bijna zeker (want met geijkte apparatuur) ook 124 "echte" kilometers.
En daar gaat dan de meet correctie nog vanaf.
Dus bij een maximum snelheid van 100 en stel ik heb een tellerafwijking van 5kmu. 105 op mijn teller is dan 100 echte kilometers. Dan zou ik daar idd nog de meet correctie bij op kunnen tellen om een boete te ontlopen. Dat is dus je veiligheidsmarge.
Korte cursus meetkunde zoals ik me nog kan herinneren uit Delft:
Meetapparatuur wordt inderdaad geijkt, ijken is apparatuur zo afstellen dat deze bij meerdere metingen gemiddeld genomen de juiste waarde aangeeft.
Ondanks ijken heb je nog steeds een meetonnauwkeurigheid / meetonzekerheid. Ook een gekalibreerd meetinstrument heeft altijd een meetonzekerheid waardoor een individuele meting af kan wijken van de werkelijkheid. Kennelijk gaat de overheid zekerheidshalve uit van 3%.
Meestal wordt zo gekalibreerd dat het gemiddelde van meerdere metingen precies correct is (daar ga ik in dit voorbeeld even van uit), hier betekent dat dat een individuele meting er in werkelijkheid max. 3% naast kan zitten, daar houdt wetgever dus terecht rekening mee.
Dus als de geijkte radar 128 aangeeft, dan weet de veldwachter met zekerheid dat je in werkelijkheid ergens tussen de 124 en 132 moet hebben gereden, en krijg je dus een bon voor die 124.
Het is m.i. een misverstand dat die correctie voor meetonzekerheid jou marge biedt om iets harder te kunnen rijden zonder risico op een bon. Omgekeerd is het nl ook zo dat als je werkelijk 124 rijdt, de radarmeting ergens tussen de 120 (-3%) en 128 (+3%) zal aangeven. In het ene geval heb je mazzel, in het laatste geval pech want dan krijg je gewoon de bon voor 128-3% = 124 ...
Dit staat uiteraard weer helemaal los van de meetfout + meetonzekerheid van je eigen snelheidsmeter.
Een snelheidsmeter in een auto geeft standaard te veel aan (bewust aangebrachte meetfout om zeker te stellen dat hij niet te weinig aangeeft). Je kunt je eigen snelheidsmeter redelijk ijken door hem te vergelijken met meerdere GPS metingen bijvoorbeeld. Daarmee weet je dan de fout van je eigen teller. Ik weet dat bij mijn 911 deze fout bij 100 km/h ca. 10 km/h is, en daar kan je dus prima rekening mee houden als extra marge zoals bjft ook aangeeft. Maar ook dan hou je daarnaast nog een meetonzekerheid; geen idee hoe groot die is voor de snelheidsmeter in mn 911. Stel dat die 2% is dan weet ik dat als mn klokje 110 aangeeft, mn werkelijke snelheid ergens tussen 98 en 102 zal liggen (110 minus de meetfout van 10 en plus/minus meetonzekerheid).
Als ik dan helemaal zeker wil zijn dat ik in een 100 km/h gebied geen bon wil krijgen, dan moet ik in dit voorbeeld m'n teller op max 108 houden ...