Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: Radarcontroles in Frankrijk

09 mei 2016 17:10

ben afgelopen weekend in Parijs geweest, volgens mij 2x geflitst :oops: zal binnenkort de schade melden 8)

Re: Radarcontroles in Frankrijk

09 mei 2016 19:37

Ja je mocht zondag helemaal niet met de auto Parijs in, dat zal wel een dure worden dan :mrgreen:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

09 mei 2016 19:51

MarkS schreef:In NL is de situatie als volgt, zal in het buitenland niet veel verschillen ...

Snelheid vanaf 100 km/u
Bij een andere automobilist die op een 120-km weg rijdt, meet de apparatuur 128 km/u. De politie corrigeert de snelheidsmeting met 4 km (3% van 128). De automobilist wordt bekeurd voor 4 km te hard rijden.
.


Je moet je dus realiseren dat als je werkelijk 124 rijdt, de meting in t gekste geval 128 kan aangeven, en je dus precies een bon krijgt voor die werkelijke 124. Het is dus een misverstand dat je zorgeloos 3% harder kan rijden door die correctie....

Re: Radarcontroles in Frankrijk

09 mei 2016 21:40

Jij legt het allemaal net wat anders uit dan ik zou doen / hoe ik het zie. (misschien bedoelen we wel hetzelfde)

Als jij "werkelijk" 124 rijdt, dat is dan dus per definitie niet 124 op jouw teller ivm tellerafwijking
en je wordt gemeten dan meten ze bijna zeker (want met geijkte apparatuur) ook 124 "echte" kilometers.
En daar gaat dan de meet correctie nog vanaf.

Dus bij een maximum snelheid van 100 en stel ik heb een tellerafwijking van 5kmu. 105 op mijn teller is dan 100 echte kilometers. Dan zou ik daar idd nog de meet correctie bij op kunnen tellen om een boete te ontlopen. Dat is dus je veiligheidsmarge.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 6:50

Tellerafwijking is weer iets anders, verschilt van auto tot auto. Sommigen hebben bijna 0 afwijking en anderen dan weer bijna 10%.
Daar hoef je geen rekening mee te houden, het kan de overheid denk ik niets schelen wat je tellerafwijking is :D .

Wat lindemans bedoelt is de afwijking van de flitscamera zelf. Dus los van de marge die de overheid geeft en de potentiële afwijking van jouw wagen.
Hoeveel marge zou er eigenlijk effectief op een flitscamera zitten? 2% of minder?

In België werkt het trouwens op dezelfde manier als in NL, enkel krijgen wij 6km/u of 6% boven de 100.
En geen ondergrens, vanaf 107km/u kunnen we boete krijgen voor '1km/u' overschrijding.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 10:08

In het kader van "voorkomen is beter dan betalen" of een "gewaarschuwd mens telt voor heel veel": Onderstaand een link naar foto's van de methoden waarmee de Franse politie snelheid controleert in Frankrijk. Je zou er bijna bang van worden. Elke auto die langs de kant van de weg staat kan "verdacht" zijn. Dat is wel even iets anders dan de Volkswagenbussen met verhoogd dak die in ons land worden ingezet langs de snelwegen. De apparatuur wordt steeds kleiner en kan eigenlijk overal ingebouwd worden. En dat doen ze dan ook. Zelfs in Dacia's :!:

https://www.google.nl/search?q=controle ... D9IQvwUIEg

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 12:37

MarkS schreef:Jij legt het allemaal net wat anders uit dan ik zou doen / hoe ik het zie. (misschien bedoelen we wel hetzelfde)
Als jij "werkelijk" 124 rijdt, dat is dan dus per definitie niet 124 op jouw teller ivm tellerafwijking
en je wordt gemeten dan meten ze bijna zeker (want met geijkte apparatuur) ook 124 "echte" kilometers.
En daar gaat dan de meet correctie nog vanaf.
Dus bij een maximum snelheid van 100 en stel ik heb een tellerafwijking van 5kmu. 105 op mijn teller is dan 100 echte kilometers. Dan zou ik daar idd nog de meet correctie bij op kunnen tellen om een boete te ontlopen. Dat is dus je veiligheidsmarge.


Korte cursus meetkunde zoals ik me nog kan herinneren uit Delft:

Meetapparatuur wordt inderdaad geijkt, ijken is apparatuur zo afstellen dat deze bij meerdere metingen gemiddeld genomen de juiste waarde aangeeft.
Ondanks ijken heb je nog steeds een meetonnauwkeurigheid / meetonzekerheid. Ook een gekalibreerd meetinstrument heeft altijd een meetonzekerheid waardoor een individuele meting af kan wijken van de werkelijkheid. Kennelijk gaat de overheid zekerheidshalve uit van 3%.

Meestal wordt zo gekalibreerd dat het gemiddelde van meerdere metingen precies correct is (daar ga ik in dit voorbeeld even van uit), hier betekent dat dat een individuele meting er in werkelijkheid max. 3% naast kan zitten, daar houdt wetgever dus terecht rekening mee.

Dus als de geijkte radar 128 aangeeft, dan weet de veldwachter met zekerheid dat je in werkelijkheid ergens tussen de 124 en 132 moet hebben gereden, en krijg je dus een bon voor die 124.

Het is m.i. een misverstand dat die correctie voor meetonzekerheid jou marge biedt om iets harder te kunnen rijden zonder risico op een bon. Omgekeerd is het nl ook zo dat als je werkelijk 124 rijdt, de radarmeting ergens tussen de 120 (-3%) en 128 (+3%) zal aangeven. In het ene geval heb je mazzel, in het laatste geval pech want dan krijg je gewoon de bon voor 128-3% = 124 ...

Dit staat uiteraard weer helemaal los van de meetfout + meetonzekerheid van je eigen snelheidsmeter.
Een snelheidsmeter in een auto geeft standaard te veel aan (bewust aangebrachte meetfout om zeker te stellen dat hij niet te weinig aangeeft). Je kunt je eigen snelheidsmeter redelijk ijken door hem te vergelijken met meerdere GPS metingen bijvoorbeeld. Daarmee weet je dan de fout van je eigen teller. Ik weet dat bij mijn 911 deze fout bij 100 km/h ca. 10 km/h is, en daar kan je dus prima rekening mee houden als extra marge zoals bjft ook aangeeft. Maar ook dan hou je daarnaast nog een meetonzekerheid; geen idee hoe groot die is voor de snelheidsmeter in mn 911. Stel dat die 2% is dan weet ik dat als mn klokje 110 aangeeft, mn werkelijke snelheid ergens tussen 98 en 102 zal liggen (110 minus de meetfout van 10 en plus/minus meetonzekerheid).

Als ik dan helemaal zeker wil zijn dat ik in een 100 km/h gebied geen bon wil krijgen, dan moet ik in dit voorbeeld m'n teller op max 108 houden ...

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 19:29

Joh, ik weet toch niet dat jij hiervoor hebt gestudeerd.

Alleen doctoraal of was het een promotie onderzoek? :mrgreen:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 20:23

Heel helder wel.

@lindemans
10% afwijking op de teller? Is dat niet veel? Heb ooit een A4 gehad met 10%, alle andere hadden minder.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 22:14

Om al die razend knappe berekeningen van ons gewaardeerd forumlid Lindemans te voorkomen gebruik ik mijn tomtom voor de echte snelheid, cruise-control om me zelf niet te verrassen en mijn ogen.
Ik weet dat het misschien wel een doodzonde is om in een 993 als een slome duikelaar over de franse route national te cruisen met 90 km/u, maar het is zo lekker relaxt. Dakje naar beneden en genieten. Kan natuurlijk dat met elke cabrio, maar ik vind mijn 993 zo waanzinnig mooi en lekker rijden, daar kan voorlopig niks tegen op.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

10 mei 2016 22:23

Nog een tip: snelheidsafwijkingen veranderen met het slijten van je banden :thumleft:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 mei 2016 7:00

Maar in dat geval kan de afwijking kan alleen maar groter worden, nooit kleiner.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 mei 2016 9:55

Maar GPS is niet afhankelijk van de bandjes toch? :o Of is de afstand van de auto tot de satelliet van invloed op de gemeten snelheid? Want door het slijten van het profiel wordt die afstand natuurlijk véél groter ........... :lol:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 mei 2016 20:17

GPS is wel afhankelijk van je bandenspanning daarentegen :wink:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 mei 2016 20:34

Idem als er een zwaar iemand in de auto zit, de auto beladen is, volle tank, enz. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

12 mei 2016 11:18

GPS heeft een nauwkeurigheid van ca plus / min 1% voor het meten van snelheid.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

12 mei 2016 16:11

Dat is natuurlijk de marge van de slijtage van de banden en mogelijk ook de windsnelheid.........

Re: Radarcontroles in Frankrijk

15 mei 2016 11:15

Ben net terug van een fantastische week vakantie met m'n SC (en m'n vrouw). Vanuit Groningen voor 3 dagen naar Zuid-Limburg en vervolgens 3 dagen Normandië (D-Day stranden bezocht). Al met al 2300 probleemloze kilometers :D . Nu maar hopen dat ie bekeuringsloos is verlopen. En wat zijn de wegen in België overigens k*t :|

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 apr 2017 16:02

Weet iemand een goede vervanger van flitsmeister in Frankrijk?

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 apr 2017 16:17

Coyote schijnt daar goed te werken (zelf geen ervaring mee).
Flitsmeister doet het ook in Frankrijk, maar dan alleen voor vaste camera's (en ze noemen het veiligheidszones).

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 apr 2017 17:40

Coyote System is "uitgevonden" in Frankrijk :idea:

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 apr 2017 18:47

Coyote werkt samen met de overheid in Frankrijk, ze mogen geen flitspalen/mobiele flitsers meer aanduiden. Enkel veiligheidszones.
Waze doet dit tegenwoordig ook. Ik weet niet of er nog apps zijn waar je in Frankrijk nog de flitspalen kunt lokaliseren.

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 apr 2017 20:28

En is/was het niet zo dat Coyote alleen op Android werkt/werkte?

Re: Radarcontroles in Frankrijk

11 apr 2017 21:34

Bedankt voor jullie reactie!

Re: Radarcontroles in Frankrijk

02 jul 2018 10:07

Voor degene die lekker wil gaan toeren over de Franse Route Nationale (dus binnendoor) even een reminder dat de maximum snelheid op die wegen per 1 juli van dit jaar is verlaagd van 90 naar 80 km/u. De Fransen kennende zal er flink gecontroleerd gaan worden. De verlaging is met name van toepassing op tweebaans wegen zonder middengeleiding.
Plaats een reactie