Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 13:20



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Accuvraag 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Accuvraag
Even een vraagje (niet Porsche) aan de electriciens hier op het forum. Ik heb een Subaru Forester als winterauto in de bergen, daar heb ik een standkachel van Webasto in laten bouwen. Die is elektrisch dus werkt op de accu. Nou is de accu aan vervanging toe en ik vroeg me af of het aan te bevelen is, en mogelijk is, om een zwaardere accu te monteren. Zit nu 65ah in, kan ik dat zonder verdere aanpassingen opschalen, bijv kan de dynamo zonder meer een zwaardere accu laden? En heeft het zin?


16 dec 2017 18:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Accuvraag
Je kan een zwaardere accu monteren maar je dynamo moet het ook aan kunnen.

Hoeveel stroom (Ah) trekt de standkachel?

Verder is een zwaardere accu ook groter dus kijk wel eerst even goed of een zwaardere accu wel past :idea:


16 dec 2017 18:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Accuvraag
Dank je Willem. Ik weet niet hoeveel energie die standkachel gebruikt. Ik weet alleen dat ‘ie nu in 20 mins de accu leegtrekt, maar goed, die accu loopt dus op zijn laatste benen


16 dec 2017 22:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Accuvraag
Wellicht een dubbele accu plaatsen.

Beide opladen via de dynamo, maar slechts een stroom laten geven aan de standkachel :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


16 dec 2017 22:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Accuvraag
De juiste maat van de accu is inderdaad de eerste vereiste, zou gaan voor het hoogste Ah in de geschikte maat.

Een alternator in goede staat krijgt deze altijd geladen, behalve natuurlijk op korte stop-start ritjes.


16 dec 2017 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Accuvraag
Kijk idd eerst naar welk fysieke formaat er in past. En dan is de keuze van Ah eerder gebaseerd op het soort ritten die je maakt: als je dagelijks een kort stukje rijdt, heeft de dynamo niet veel tijd om 'm vol te laden. Dan moet je dus geen enorme capaciteit monteren want die zal zelden goed volgeladen worden en dat verkort z'n levensduur (en is dus weggegooid geld).

Maar als je lange ritten rijdt is er wel tijd om meer te laden en dus kun je dan wel een grotere capaciteit monteren. En als die dan vol zit, kan de standkachel er best wat van verbruiken en kun je toch nog netjes starten.

Me dunkt dat je met de standaard voor die auto maar dan een nieuwe accu niet veel problemen meer zult krijgen. Als het nu eigenlijk nog goed gaat met de bijna overleden accu bedoel ik.


16 dec 2017 22:58
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Accuvraag
Lijkt met dat je de grootste maat accu die past in je accubak en daarvan de uitvoering met de meest Ah verkrijgbaar kan plaatsen. Dan heb je het meest extra capaciteit om de standkachel te laten werken en daarna nog te starten.

De beetje extra last van je zwaardere accu valt in het niet tov bv met of zonder achteruitverwarming aan rijden. Ik bouw altijd vrij zware audiosystemen in mijn auto's en heb nog nooit problemen met een dynamo gehad. En als je inderdaad elke keer je standkachel gebruikt en een kort ritje doet dan zal die hem niet in de korte tijd weer vol krijgen.


17 dec 2017 0:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Accuvraag
Ok, super, bedankt allemaal! Ga kijken naar een accu van gelijke grootte met misschien iets meer capaciteit. Probleem is inderdaad dat ik vaak korte stukjes rijd (skilift-bakker-huis :-)) en dat is wat weinig om vol te laden nadat ik hem eerst lekker warm heb gestookt met de standkachel (jaja, we worden wat ouder hè). Maar ik kan hem ook gewoon aan de acculader hangen af en toe. Bedankt!


17 dec 2017 9:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Accuvraag
Ik vraag mij nog steeds af welk type standkachel jij in de Sub hebt.

Ik zie bij Webasto wel volledig elektrische versies maar die hebben een externe 230V aansluiting nodig en laden dan ook de
auto accu bij.

De "standalone" versies gebruiken allemaal de auto brandstof om warmte te genereren en idd de accu om de verwarmde koelvloeistof rond te pompen in het koelsysteem en daarmee ook het interieur via de kachelradiator en aanjager te verwarmen.


17 dec 2017 10:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Accuvraag
Webasto thermo top evo 5. Moest het ff opzoeken...
Gebruikt toch brandstof?


17 dec 2017 10:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Accuvraag
Yup :!: :D

Citaat:
De Evo 5 en Evo 5+ zijn beide gelijk en leveren beide 5Kw. Het verschil tussen Thermo Top Evo 5 en Evo 5+ is dat de Evo 5+ het koelwater van de motor langer in zijn verwarmingsmantel vast houdt. Dit heeft als gevolg dat de uitgaande temperatuur hoger is in vergelijk mer de Evo5. Het warmere water aan de uitgang is nodig voor grotere motoren van terreinwagens, SUV en bestelbusjes. Ook is het verstandig om deze kachel te gebruiken als er veel in koude gebieden wordt gereden zoals scandinavie. Het motorblok wordt sneller warm. De Therno Top Evo 5 en 5+ zijn geschikt voor diesel en benzine en alleen in 12V leverbaar. Deze sandkachel is ontwikkeld voor auto's, maar kan natuurlijk ook in schepen woden gebruikt als er een kachel aan boord moet komen met warmere uitgangswater.


17 dec 2017 10:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Accuvraag
:thumleft: thanks Willem. Ik ben een redelijke onbenul op technisch gebied...


17 dec 2017 10:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Bericht Re: Accuvraag
Je hebt in ieder geval wel de juiste standkachel laten monteren :res:

Deze is geschikt voor grotere auto's en koudere landen :D

Als ik het snel even uitreken dan verbruikt deze kachel (afgerond) 4 Ah. Dit is alleen de kachel zelf, de aanjager van de auto
draait vermoedelijk ook mee om de warme lucht in het interieur te blazen.

Je accu is dus echt aan z'n einde :shock: of je hebt nog meer (grote) stille stroom verbruikers :idea:

Zoals hierboven al geadviseerd, pak de accu met de grootste capaciteit (Ah) die erin past. Dezelfde dynamo heeft alleen
wat meer tijd nodig deze vol te laden, dus met veel korte ritten en lage temperaturen is af en toe bijladen wel aan te bevelen :idea:


17 dec 2017 10:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.