Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Accuvraag

16 dec 2017 18:07

Even een vraagje (niet Porsche) aan de electriciens hier op het forum. Ik heb een Subaru Forester als winterauto in de bergen, daar heb ik een standkachel van Webasto in laten bouwen. Die is elektrisch dus werkt op de accu. Nou is de accu aan vervanging toe en ik vroeg me af of het aan te bevelen is, en mogelijk is, om een zwaardere accu te monteren. Zit nu 65ah in, kan ik dat zonder verdere aanpassingen opschalen, bijv kan de dynamo zonder meer een zwaardere accu laden? En heeft het zin?

Re: Accuvraag

16 dec 2017 18:28

Je kan een zwaardere accu monteren maar je dynamo moet het ook aan kunnen.

Hoeveel stroom (Ah) trekt de standkachel?

Verder is een zwaardere accu ook groter dus kijk wel eerst even goed of een zwaardere accu wel past :idea:

Re: Accuvraag

16 dec 2017 22:14

Dank je Willem. Ik weet niet hoeveel energie die standkachel gebruikt. Ik weet alleen dat ‘ie nu in 20 mins de accu leegtrekt, maar goed, die accu loopt dus op zijn laatste benen

Re: Accuvraag

16 dec 2017 22:17

Wellicht een dubbele accu plaatsen.

Beide opladen via de dynamo, maar slechts een stroom laten geven aan de standkachel :idea:

Re: Accuvraag

16 dec 2017 22:26

De juiste maat van de accu is inderdaad de eerste vereiste, zou gaan voor het hoogste Ah in de geschikte maat.

Een alternator in goede staat krijgt deze altijd geladen, behalve natuurlijk op korte stop-start ritjes.

Re: Accuvraag

16 dec 2017 22:58

Kijk idd eerst naar welk fysieke formaat er in past. En dan is de keuze van Ah eerder gebaseerd op het soort ritten die je maakt: als je dagelijks een kort stukje rijdt, heeft de dynamo niet veel tijd om 'm vol te laden. Dan moet je dus geen enorme capaciteit monteren want die zal zelden goed volgeladen worden en dat verkort z'n levensduur (en is dus weggegooid geld).

Maar als je lange ritten rijdt is er wel tijd om meer te laden en dus kun je dan wel een grotere capaciteit monteren. En als die dan vol zit, kan de standkachel er best wat van verbruiken en kun je toch nog netjes starten.

Me dunkt dat je met de standaard voor die auto maar dan een nieuwe accu niet veel problemen meer zult krijgen. Als het nu eigenlijk nog goed gaat met de bijna overleden accu bedoel ik.

Re: Accuvraag

17 dec 2017 0:41

Lijkt met dat je de grootste maat accu die past in je accubak en daarvan de uitvoering met de meest Ah verkrijgbaar kan plaatsen. Dan heb je het meest extra capaciteit om de standkachel te laten werken en daarna nog te starten.

De beetje extra last van je zwaardere accu valt in het niet tov bv met of zonder achteruitverwarming aan rijden. Ik bouw altijd vrij zware audiosystemen in mijn auto's en heb nog nooit problemen met een dynamo gehad. En als je inderdaad elke keer je standkachel gebruikt en een kort ritje doet dan zal die hem niet in de korte tijd weer vol krijgen.

Re: Accuvraag

17 dec 2017 9:53

Ok, super, bedankt allemaal! Ga kijken naar een accu van gelijke grootte met misschien iets meer capaciteit. Probleem is inderdaad dat ik vaak korte stukjes rijd (skilift-bakker-huis :-)) en dat is wat weinig om vol te laden nadat ik hem eerst lekker warm heb gestookt met de standkachel (jaja, we worden wat ouder hè). Maar ik kan hem ook gewoon aan de acculader hangen af en toe. Bedankt!

Re: Accuvraag

17 dec 2017 10:01

Ik vraag mij nog steeds af welk type standkachel jij in de Sub hebt.

Ik zie bij Webasto wel volledig elektrische versies maar die hebben een externe 230V aansluiting nodig en laden dan ook de
auto accu bij.

De "standalone" versies gebruiken allemaal de auto brandstof om warmte te genereren en idd de accu om de verwarmde koelvloeistof rond te pompen in het koelsysteem en daarmee ook het interieur via de kachelradiator en aanjager te verwarmen.

Re: Accuvraag

17 dec 2017 10:23

Webasto thermo top evo 5. Moest het ff opzoeken...
Gebruikt toch brandstof?

Re: Accuvraag

17 dec 2017 10:36

Yup :!: :D

De Evo 5 en Evo 5+ zijn beide gelijk en leveren beide 5Kw. Het verschil tussen Thermo Top Evo 5 en Evo 5+ is dat de Evo 5+ het koelwater van de motor langer in zijn verwarmingsmantel vast houdt. Dit heeft als gevolg dat de uitgaande temperatuur hoger is in vergelijk mer de Evo5. Het warmere water aan de uitgang is nodig voor grotere motoren van terreinwagens, SUV en bestelbusjes. Ook is het verstandig om deze kachel te gebruiken als er veel in koude gebieden wordt gereden zoals scandinavie. Het motorblok wordt sneller warm. De Therno Top Evo 5 en 5+ zijn geschikt voor diesel en benzine en alleen in 12V leverbaar. Deze sandkachel is ontwikkeld voor auto's, maar kan natuurlijk ook in schepen woden gebruikt als er een kachel aan boord moet komen met warmere uitgangswater.

Re: Accuvraag

17 dec 2017 10:52

:thumleft: thanks Willem. Ik ben een redelijke onbenul op technisch gebied...

Re: Accuvraag

17 dec 2017 10:54

Je hebt in ieder geval wel de juiste standkachel laten monteren :res:

Deze is geschikt voor grotere auto's en koudere landen :D

Als ik het snel even uitreken dan verbruikt deze kachel (afgerond) 4 Ah. Dit is alleen de kachel zelf, de aanjager van de auto
draait vermoedelijk ook mee om de warme lucht in het interieur te blazen.

Je accu is dus echt aan z'n einde :shock: of je hebt nog meer (grote) stille stroom verbruikers :idea:

Zoals hierboven al geadviseerd, pak de accu met de grootste capaciteit (Ah) die erin past. Dezelfde dynamo heeft alleen
wat meer tijd nodig deze vol te laden, dus met veel korte ritten en lage temperaturen is af en toe bijladen wel aan te bevelen :idea:
Plaats een reactie