Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 apr 2024 13:04



Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Even geen Porsche ... haardhout discussie onder elkaar. 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Even geen Porsche ... haardhout discussie onder elkaar.
ja forumleden, het is / wordt weer koud.

persoonlijk hou ik daar wel van....ik heb namelijk een houtkachel.

Nu is er nogal wat gedoe om die houtkachels.

De een vind het stinken en de ander vind het lekker ruiken.

Persoonlijk vind ik een kachel stinken maar ja ik zit binnen dus ik ruik het toch niet.

En iedereen die houtkachel heeft, kent het probleem: het hout is op.

Alle bomen van de buren zijn al gekapt dus wat nu.

Gelukkig is er Marktplaats.

Even de postcode invoeren, de afstand instellen en bingo.

Je hebt meteen een aantal hits.

Vroeger was een hit een liedje, tegenwoordig het aantal plaatsen waar ze haardhout verkopen.

Je kijkt even snel wie de goedkoopste is en ja hoor in de buurt vind ik een adres en......

die man bezorgt ook nog.

Bij de prijs vermeld dat het in losse kuubs is.

Ik bestel twee kuub........ ja het wordt aan het eind van de dag bezorgd.

Ik heb echter geen idee hoe los een losse kuub is.

Dus na bezorging vind je dan op de oprit twee blokken hout........... dit is wel erg los.

Enigszins geïrriteerd bel ik de leverancier met het verzoek om in het vervolg iets minder losse kuubs te leveren. En ja hoor bij de volgende leverantie liggen er drie blokken.

Die hoeft dus niet meer te komen.


24 feb 2018 17:36
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: haardhout
Jammer dat de Spelen weer voorbij zijn...
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


24 feb 2018 18:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: haardhout
Ik geloof niet dat ik het snap :? :roll:


24 feb 2018 20:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Bericht Re: haardhout
Wat betaal he voor een losse kuub?
Ik betaal voor een netjes opgetaste kuub 60-80 euro, dan leggen ze het dus netjes neer. Zijn lieve mannen vd zorgboerderij, die het echt leuk vinden? Provincie NH
_________________________________________
Ex 964 C2
Ex Targa 964 C4
Ex 911T 1972
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono


24 feb 2018 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
911 -996 2004
Bericht Re: haardhout
Even uitleven met de kettingzaag :D
_________________________________________
http://www.tr6.nl (sold) en ook tr3a.nl


24 feb 2018 20:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: haardhout
Als je niet weet wat je koopt, kan je dat dan niet beter vooraf vragen?

En nu gewoon heel hard lachten om wat er is gebeurt :D :D :D :D


24 feb 2018 20:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: haardhout
Hout kopen voor je houtkachel is niet echt voordelig stoken :!:

Een houtkachel - althans, de uitstoot daarvan, hoeft niet te stinken. Als het hout niet gelakt, gelijmd, geteerd, etc. is - en op de juiste droogte is, de schoorsteen voldoende trek heeft - en je niet bij mist of nevel stookt, hoeft niemand last van stank te hebben ;)

Wij stoken zelf ook hout - boveneinde schoorsteen zit op bijna 7 meter - die van de buren twee huizen verder haalt nét 3,5 meter .... en ze stoken stukgezaagde pallets die ze met weet ik wat aanmaken ... drie keer raden van wie de buurt (geen) last heeft als er ergens een houtkachel gestookt wordt :)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


24 feb 2018 22:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: haardhout
What about centrale verwarming?! Heeft niemand last van :?


24 feb 2018 23:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: haardhout
Stoken op een houtkachel is de meest CO2-neutrale stookwijze, maar vooral supergezellig, en geeft een heerlijke warmte. In de (nabije?) toekomst zal ongetwijfeld de één of andere wetgeving of milieuheffing komen op deze verwarmingswijze.
Ik ken het verhaal van Ulefos (zeg maar de 911-goeroe van de houtkachels), ik vraag me nog steeds af wie Ruud Rook is (pseudoniem), heb kachels gestookt met Pan met de Fluit (verzetskachel Veille-Hess), wie kent niet het verhaal van de Trol en de Bokjes.........

Mijn laatste bestelling van 2 kuub los gestort, was nog maar 3/4 netjes opgestapeld! :| :mrgreen:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


24 feb 2018 23:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: haardhout
steef schreef:
Stoken op een houtkachel is de meest CO2-neutrale stookwijze


Grapjurk.
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


25 feb 2018 0:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 MK1, DD Pajero 3.2 DiD SWB + Mini R59 ex Jag E-Type OTS 1963, ex Jag MK2 1961. Lieshout
Bericht Re: haardhout
Ik stook hout uit eigen tuin. Kap, zaag, kloof en droog het zelf. Goed laten drogen tot <20% vochtpercentage is belangrijk voor goede verbranding en rendement. Naaldhout kan al na één tot anderhalf jaar gestookt worden, het hardhout moet minstens twee maal zo lang drogen om goed stookbaar te zijn.

Het overschot aan houtproductie, van met name dennen en sparren, dat ik niet opgestookt krijg verkoop ik (ongekloofd) per kuub voor 25 euro. Gewoon op stammen van 35 a 40 cm en strak gestapeld zodat er bijna geen lucht tussen zit.

Een gestorte kuub (gekloofd) hout zoals door handelaren aangeboden is nadat het strak gestapeld is nog maar ong. een halve kuub. Zo kan hout stoken erg duur worden...
_________________________________________
Do I look like I give a damn?


25 feb 2018 0:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: haardhout
Ronaldo schreef:
steef schreef:
Stoken op een houtkachel is de meest CO2-neutrale stookwijze

Grapjurk.


Vertel? :popcorn:
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


25 feb 2018 1:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: haardhout
Woon tussen allemaal houtstokers, links, rechts, voor en achter :scratch:
Vandaag waren ze met een motorzaag in de weer, net een crossmotor die op zn plek bleef :evil:
Gebruik zelf het ronde knopje in de kamer, werkt super.
Bij de bouw van mn huis werd een Stork Air op zolder geplaatst en zuigt verse lucht via het dak.
72668
Twee x raden wat ik ruik als de haarden worden aangestoken en met name als de trek niet 100 % is :bang:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


25 feb 2018 1:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: haardhout
Voor mensen met bijvoorbeeld astma zijn houtkachels een ramp.


25 feb 2018 9:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: haardhout
Sta ervan te kijken hoeveel er kennelijk nog op hout wordt gestookt! Wist ik niet. Open haard: ja. Maar verder?


25 feb 2018 9:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: haardhout
steef schreef:
Ronaldo schreef:
steef schreef:
Stoken op een houtkachel is de meest CO2-neutrale stookwijze

Grapjurk.


Vertel? :popcorn:


Alleen de 5% die een moderne goede kachel gebruikt, en ook nog 't juiste hout, zijn uiteindelijk CO2-neutraal. De grote meerderheid is zich daar niet van bewust en 'doet maar wat'.
Daarnaast is CO2 maar 1 aspect, ik raad je aan om je in te lezen over alle afvalstoffen die vrij komen bij hout stook. :salut:

Duurzaam is het i.i.g. niet. Maar Porsche rijden ook niet. :?
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


Laatst bijgewerkt door Ronaldo op 25 feb 2018 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.



25 feb 2018 10:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: haardhout
Openhaard is helemaal maf. 90% van de warmte door de schoorsteen naar buiten :|

Genoeg moderne houtkachel systemen die een goed (warmte) rendement opleveren ... én dan heb ik het niet over een kacheltje van € 300 bij de bouwmarkt ;)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


25 feb 2018 10:20
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: haardhout
Openhaard: nee, ik ben al druk genoeg met mijn tuin en motorfietsen auto’s etc. ....iig ik heb weinig buren die een openhaard hebben dus nauwelijks ‘last’.

Ik heb eerder ‘last’ van andere schoorstenen als je ergens naar binnen wilt of op een terras zit...... :mrgreen:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


25 feb 2018 10:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: haardhout
Wij brachten in het verleden veel “brandhout” (slechte spoorbiels) naar Losser.
Daar stond een oude steenoven en die brande met de spoorbiels, mocht later niet meer (milieu)
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


25 feb 2018 10:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: haardhout
Olaf schreef:
Openhaard is helemaal maf. 90% van de warmte door de schoorsteen naar buiten :|

Genoeg moderne houtkachel systemen die een goed (warmte) rendement opleveren ... én dan heb ik het niet over een kacheltje van € 300 bij de bouwmarkt ;)


Dat zijn die inbouwdingen met van die glasdeurtjes? Snap dat de/het verbranding/rendement veel beter is doordat die deurtjes dicht zijn en er dan veel minder lucht meegezogen wordt waardoor de verbrandingstemperatuur veel hoger is. Maar die hitte gaat toch ook grotendeels door de schoorsteen weer weg? Waar krijg je dan de warmte vandaan? Warmtewisselaar in de schoorsteen bouwen en aansluiten op je cv? :roll: Zo'n soort systeem lijkt me nl wel wat, als het werkt. :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


25 feb 2018 11:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: haardhout
Nou, wij hebben zo'n nieuwe haard en als ie warm is en je stookt hem juist heb je een rendement tot 80% (fabrieksopgave). Dat komt omdat via sleuven in de wand vanaf de onderkant lucht uit de kamer door/langs de haard (maar niet door het verbrandingsdeel) wordt aangezogen en aan de bovenkant weer naar buiten komt. Dus een soort gescheiden, secundair luchtkanaal waar trek in ontstaat met lucht uit de kamer die verhit weer terug komt.
Via de "beluchte" kruipruimte (dus eigenlijk van buiten) komt vanaf onderen de lucht voor verbranding in de haard bij het hout, die via de bovenkant en de schoorsteen het huis weer naar buiten verlaat. Deze gaat langs een zogenaamde "remplaat" (of meerdere), waardoor de hete verbrandingslucht wordt afgeremd, er meer warmte in de kachel blijft en de "koude kamerlucht" in het secundaire kanaal effectiever warmte overneemt. Dus ja, eigenlijk een soort eenvoudige warmtewisselaar.

Dit zijn overigens ook kachels waar je goed moet opletten dat je niet een te grote neemt, want dan pomp je of veel te veel hitte je kamer in als die niet zo groot is, of je stookt de kachel maar op heel beperkte kracht wat ook niet efficient is.
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


25 feb 2018 12:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: haardhout
Hier een open schouw op gas, geen rommel, wel sfeer. Warmte heb je er niet van, maar het gaat mij meer om het gemak en sfeer dat het levert dan dat ik er rendement qua warmte van heb. Afstandbediening indrukken, en hij is aan haha.

Dit idee:
Afbeelding


25 feb 2018 12:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: haardhout
Zie in mn gedachten dan een tijgervel met een mooie blonde dame daarop, voor de koude avonden :mrgreen:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


25 feb 2018 13:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht Re: haardhout
Bertjan schreef:
Nou, wij hebben zo'n nieuwe haard en als ie warm is en je stookt hem juist heb je een rendement tot 80% (fabrieksopgave). Dat komt omdat via sleuven in de wand vanaf de onderkant lucht uit de kamer door/langs de haard (maar niet door het verbrandingsdeel) wordt aangezogen en aan de bovenkant weer naar buiten komt. Dus een soort gescheiden, secundair luchtkanaal waar trek in ontstaat met lucht uit de kamer die verhit weer terug komt.
Via de "beluchte" kruipruimte (dus eigenlijk van buiten) komt vanaf onderen de lucht voor verbranding in de haard bij het hout, die via de bovenkant en de schoorsteen het huis weer naar buiten verlaat. Deze gaat langs een zogenaamde "remplaat" (of meerdere), waardoor de hete verbrandingslucht wordt afgeremd, er meer warmte in de kachel blijft en de "koude kamerlucht" in het secundaire kanaal effectiever warmte overneemt. Dus ja, eigenlijk een soort eenvoudige warmtewisselaar.

Dit zijn overigens ook kachels waar je goed moet opletten dat je niet een te grote neemt, want dan pomp je of veel te veel hitte je kamer in als die niet zo groot is, of je stookt de kachel maar op heel beperkte kracht wat ook niet efficient is.


Duidelijk verhaal :thumleft: Dan nog een warmtewisselaar hoger in de schoorsteen om de rest van het huis bij te warmen.... :wink:
_________________________________________
Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......


25 feb 2018 13:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S, VTX1800N Twente
Bericht Re: haardhout
molen934 schreef:
Wij brachten in het verleden veel “brandhout” (slechte spoorbiels) naar Losser.
Daar stond een oude steenoven en die brande met de spoorbiels, mocht later niet meer (milieu)

Die werden gebruikt in de ringoven van de steenfabriek De Werklust, de broers Osse, de bekende Osse-steen. Hier hebben ze inderdaad lange tijd op spoorbielzen gestookt. Het rookte en stonk ook altijd flink daar. De steenfabriek is nu nog te bezichtigen.
Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
Don't drive faster than your angel can fly
- Twentse Arretjes Rit -
http://www.instagram.com/twentsearretjesrit


25 feb 2018 17:44
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.