Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 19:27



Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
massaal nu CV ketels vervangen ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Interessante discussie. Ik ben nu een huis aan het laten bouwen maar toch het besluit genomen gas aan te laten sluiten. Toekomstig verwacht gebruik is gezien de hoge isolatiewaarde van het nieuwe huis relatief laag en met de kinderen bijna het huis uit wordt de warmtebehoefte nog eens lager ook, Daarbij komt er ook nog een houtkachel (en gashaard)

Het slaan van een grondwarmtepomp vind ik nog te prijzig en een luchtwarmtepomp zou bij zeer koud weer wellicht niet genoeg warmte opleveren.

Ik neem een ‘ouderwetse’ CV ketel en kijk tegen de tijd dat deze vervangen moet worden ( over 15 jaar of zoiets) wel hoe de stand van zaken is qua kosten en wetgeving.


28 maart 2018 21:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Johndc schreef:
Ongeveer hetzelfde als een jaar of 10 terug. gemiddelde verliesminuten per aansluiting is iets tussen 25 en 30 minuten voor NL (en veeeeeel beter dan in landen om ons heen, waar voor laagspanning veelal een bovengrondse infra aanwezig is die gevoelig is voor bliksem) :wink:


Dat kan wel zo zijn John, maar het infra-netwerk wordt in de komende jaren alleen maar meer belast en we worden er steeds meer afhankelijk van.
Maar..... ik denk, net als de PF-ers hierboven, dat het een 1-aprilgrap is. We zien wel wat er in 2021 gebeurt (en anders ga ik naar Frankrijk emigreren en daar lekker de houtkachel stoken voor de verwarming van het huis). :mrgreen: :cheers:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


28 maart 2018 22:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Coalitie verdeeld over afschaffen cv-ketel

De regeringspartijen zijn het niet met elkaar eens over het voorstel om de klassieke cv-ketel vanaf 2021 te verbieden. Coalitiepartijen D66 en CDA reageren positief, terwijl VVD het plan ‘bizar’ noemt. ,,Dit jaagt de consument alleen maar op enorme kosten.”

https://www.ad.nl/politiek/coalitie-ver ... ~afb95043/
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


28 maart 2018 22:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Reesmees schreef:
Interessante discussie. Ik ben nu een huis aan het laten bouwen maar toch het besluit genomen gas aan te laten sluiten. Toekomstig verwacht gebruik is gezien de hoge isolatiewaarde van het nieuwe huis relatief laag en met de kinderen bijna het huis uit wordt de warmtebehoefte nog eens lager ook, Daarbij komt er ook nog een houtkachel (en gashaard)

Het slaan van een grondwarmtepomp vind ik nog te prijzig en een luchtwarmtepomp zou bij zeer koud weer wellicht niet genoeg warmte opleveren.

Ik neem een ‘ouderwetse’ CV ketel en kijk tegen de tijd dat deze vervangen moet worden ( over 15 jaar of zoiets) wel hoe de stand van zaken is qua kosten en wetgeving.


Ik heb het 8 jaar geleden wel gedaan, zo’n warmtepomp en zou het nu weer doen.

Doe jezelf in ieder geval een plezier en leg overal vloerverwarming. Dan kun je tzt makkelijk overschakelen naar een warmtepomp met behoud van comfort.

Extra voordeel van warmtepomp: je hebt meteen ook koeling.


28 maart 2018 23:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Ik vind het echt een belachelijk plan!! Iedereen zal dan op eigen houtje iets moeten gaan verzinnen.
Dat hebben we toch de vorige eeuw ook niet gedaan? Toen heeft de regering besloten dat iedereen op aardgas over ging! Dat was een goed doordacht plan.

Als men verstandig is gaan alle instanties ( regering, universiteiten, ingenieursbureaus ) samen een plan bedenken hoe we de energietransitie gefaseerd door gaan voeren.

Bijvoorbeeld:

- 2000 Windmolens op de Noordzee boven de Waddeneilanden.
- Een kunstmatig eiland bouwen in de Noordzee waar de windmolen parken van Nederland en Duitsland hun stroom aan leveren.
- Een kabel van de HUP naar de Eemshaven waar de distributie zich verder kan verspreiden. (er zijn reeds kabels vanuit Noorwegen gelegd waar wij stroom uit waterkracht krijgen.
- In de toekomst een grote waterstof fabriek die de brandstof kan verzorgen voor het transport in Nederland. Het zou zelf zo kunnen zijn dat waterstof onze woningen van energie kan voorzien.
- de bebouwing rondom de industriële gebieden in Nederland kunnen heel goed gebruik maken van de restwarmte. Dus het aanleggen van een infrastructuur.
- zoveel mogelijk zonnecellen op woningen en kantoorpanden.

Dit is nog maar een kleine opsomming van de mogelijkheden die er zijn in Nederland. De uitdaging is dat bovenstaande heel veel geld gaat kosten. Geld wat wij wel hebben maar niet willen of kunnen uitgeven. Alle gasbaten (Miljarden) worden nu direct in onze economie gepompt.

Willen wij onze welvarendheid voor bepaalde of altijd opgeven om de energietransitie te financieren?


29 maart 2018 8:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Grootje schreef:
Bijvoorbeeld:

- 2000 Windmolens op de Noordzee boven de Waddeneilanden.

- zoveel mogelijk zonnecellen op woningen en kantoorpanden.



Dan voorzie je nog maar in 0.6% van nederlandse energie behoefte :popcorn:


29 maart 2018 8:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
MOD: Volledige onnodige quote van direct bovenstaande post verwijderd. Hou het forum leesbaar :idea: Quote met beleid :!: .. of plaats alleen een nieuw antwoord :wink:

Afbeelding

De meeste mensen die zonnepanelen hebben op hun woning hebben hun aantal panelen afgestemd op hun verbruik. Dus die behoefte ben je al kwijt.
Waardoor er nog minder centrales hoeven te draaien. De regering wil in 2030 11,5 GW aan windenergie hebben. De industrie zal in grote mate hun eigen energie moeten gaan opwekken bijvoorbeeld door middel van waterstof.

Als ik op een Gasproductielocatie loop komt het Aardgas er tot 90 graden boven! dit word dan terug gekoeld tot 15 graden. In monster (ZH) wordt het zwembad dus verwarmd door de warmtewisselaar van de Gaslocatie.

De energie behoefte zal alleen maar dalen als je de transitie in gang zet.


29 maart 2018 10:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Ik heb gisteren mijn bitcoins verkocht en de opbrengst geïnvesteerd in 20 HR ketels. Die leveren na 2021 zeker 3x de aankoopprijs op :ba:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


29 maart 2018 12:32
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
:thumleft: :mrgreen:

Grootje schreef:
De energie behoefte zal alleen maar dalen als je de transitie in gang zet.


Nee.

Maar een gedeelte zal zeker alternatief opgewekt gaan worden :popcorn:

Het is jammer dat mensen die zonnepanelen plaatsen alleen dat plaatsen wat ze voor eigen gebruik nodig hebben ... dus je bent daar inderdaad wat kwijt, niet de behoefte, maar een stukje rendement. Ik vind dat de regering meer bemoeienis zou moeten hebben t.a.v. het plaatsen van panelen. Ergo: als er dan toch panelen op het dak gelegd worden, leg dan het gehele dak vol. dat ziet er ook nog een beter uit :!:



Weet je ook waarom het gas terug gekoelt wordt :?:

De (NAM) gaslocatie in monster is mij bekend :wink:


29 maart 2018 12:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Joule Thomson effect om de druk te reduceren en de vloeistoffen te scheiden van het gas.


Natuurlijk is het de beste oplossing om meer panelen te plaatsen dan alleen je eigen behoefte, maar zolang de regering niet mee werkt heeft dat weinig zin.
Onze regering doet zo min mogelijk aan schone energie omdat ze dat enorm voelen in de begroting.

Heb jij nog een oplossing welke wel geld opleverd?


29 maart 2018 13:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Targa Floriaan schreef:
Ik heb gisteren mijn bitcoins verkocht en de opbrengst geïnvesteerd in 20 HR ketels. Die leveren na 2021 zeker 3x de aankoopprijs op :ba:


Die koop je dan toch gewoon bij ali express. ;)


29 maart 2018 14:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
het heeft absoluut geen nut meer panelen te leggen dan dat je zelf verbruikt.
Opmerking kan alleen komen van iemand die zelf niet geiinvesteerd heeft in panelen.
Voor eigen gebruik duurt het al tot 7 jaar voordat je de investering eruit hebt.
Na 10 jaar gaat je omvormer kapot en kost die ook nog eens alweer geld.
Extra platen (met de rekensom, terugverkoop-tegen aanschaf prijs) krijg je never nooit terug verdiend.
_________________________________________
speed costs money, how fast do you want to go ?

Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.


29 maart 2018 17:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Daarom schreef ik dat de regering zich er mee moet bemoeien.

5 jaar energie verbruik overleggen - voor die capaciteit zelf panelen kopen en de rest wordt dan bijgelegd door je energie leverancier of regering ...

.... kunnen je buren ook een beetje mee profiteren van de zon ;)
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


29 maart 2018 20:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Hoor net dat de gaskraan in 2030 dicht gaat, ook 1 april.... :?:


29 maart 2018 20:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
ik zou niet weten hoe het dan komt met bestaande kantoren en woningen met gewoon radiatoren of hete lucht die hebben een hoge water temperatuur nodig dus dat is met een warmte pomp niet op te brengen dus moet elektrisch worden bijgestookt dat is dus waardeloos

ik zeg dat er voorlopig gas genoeg is en nieuwbouw woningen die super geïsoleerd zijn en voor zien zijn van LTV verwarming is een warmte pomp uitstekend.
_________________________________________
het hebben van de zaak is ????


29 maart 2018 21:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Ik denk dat ik me laat omscholen voor installatiemonteur :mrgreen: maar gekheid dit wordt natuurlijk een mega operatie die de burgers op hoge kosten jaagt. Voor mij dan maar een nieuwe ketel aanschaffen voor 2021
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


29 maart 2018 22:08
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
... én een reserve ;)

Ik ga mij eens inlezen m.b.t. Lage Temperatuur Verwarming :D
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


29 maart 2018 22:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Maak de rekensom maar eens. Er is nl genoeg over te vinden.
Een warmtepomp die geruisloos draait verbruikt al makkelijk 1.5-2.0 kw per uur. Op koude dagen moeten daar elektrische radiatoren bij a 1.5 kw p/u per plaat. En dan heb ik het nog niet over de ideale aanpassingen aan je woning. Ik kwam naast pomp op een factor 2-2.5.
Daar moet voor mij a. De gasprijs echt nog wel een heel stuk voor stijgen. b. De Gem temp in Nederland nog een graad of 5 voor stijgen.
Maat zoals al eerder vernoemd is 2021 een grote 1 april grap.
_________________________________________
speed costs money, how fast do you want to go ?

Alpine 310 gr 4, Bmw E91, Merc 171, een Campert en een grasmaaiert.


30 maart 2018 7:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Het is echt werkelijk ongelooflijk hoe we als Nederlands volk worden genaaid. Een kabinet zonder GL komt met EUR 30 mrd aan energietransitieonzin (op te brengen door de burger) en iedereen accepteert het maar.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


30 maart 2018 8:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Stukje leesvoer van Climategate.nl

Een bijdrage van Hugo Matthijssen.

Op dit moment wordt er breed gepleit voor de vervanging van CV-installatie door warmtepompen. Dat is paniekvoetbal daar scoor je geen winst mee.

Kijken we naar een goede CV-installatie met in de afvoer een warmtewisselaar zodat je ook de warmte uit de rookgassen haalt dan kun je 90 tot 95% rendement halen. je kunt de watertemperatuur laten afhangen van je warmtevraag en via een moderne ketel met een efficiënte thermostaat optimaliseren.

Van onze huidige stroomproductie, waarop de warmtepompen moeten gaan draaien, is het gemiddelde rendement van alle bronnen op het net ongeveer 40%. Ga je de restwarmte van centrales benutten, dan zou je totaal hoger kunnen uitkomen.

Ga je windmolens op het net zetten, die in Nederland op het land gemiddeld niet meer leveren dan 21% van het opgestelde vermogen, dan kom je energie te kort zeker als je midden in de winter bij mistig weer je huis gaat verwarmen. Ook wordt vergeten dat wind een sterk wisselende bron is gebalanceerd moet worden door fossiele centrales die daardoor minder efficiënt draaien en dan extra CO2 gaan uitstoten

Nu warmtepompen. Kijk eens naar deze link. Van belang is eerst de vraag te beantwoorden in wat voor type huis je deze techniek toepast. In de praktijk blijkt dat met de huidige woningvoorraad je niet zomaar CV-installaties door warmtepompen kunt vervangen omdat de isolatiewaarde, ook na isoleren, nog te laag is en je ventilatiesysteem nog eens extra verliezen geeft. Naarmate het kouder wordt en je met de warmtepomp meer energie uit vrieslucht moet halen neemt de leveringscapaciteit snel af. Zet je zo’n pomp in een bestaande woning dan zit je in in de winter regelmatig in de kou. Vandaar dat nu de hybride warmtepomp verkocht wordt. Dat is een warmtepomp die in de installatie parallel staat met een aloude CV-ketel. Ook wordt de temperatuur van het uitgaande water van de warmtepomp niet echt hoog. Haal je 40 graden als ingangstemperatuur voor je verwarming dan is dat het wel. Als het echt koud is, wordt de warmte van het “hybride systeem” geleverd met de CV-ketel die door het jaar heen ook wordt ingezet voor warm water en dat is wat mij betreft een brug te ver. Je maakt de huisinstallatie nodeloos duur en ingewikkeld.

Er bestaan ook warmtepompen die warmte uit grondwater onttrekken en er zijn enkele mensen in Nederland die over voldoende grond beschikken om in hun tuin een warmtewisselaar in te graven die de energie uit het aanwezige grondwater haalt en daarmee kun je makkelijk een villa of boerderij verwarmen.

Warmtepompen die hun energie moeten halen uit het afkoelen van de buitenlucht zijn in bestaande woningen niet echt bruikbaar. Dan zit je in de winter letterlijk in de kou. Je moet een moderne zeer goed geïsoleerde woning hebben met een ventilatiesysteem, waarin ook in de aan/afvoer van de ventilatie een warmtewisselaar is ingebouwd en waarvan de ventilatie CO2 gestuurd wordt. Naarmate er meer mensen in de woning uitademen en actiever worden komt er meer CO2 in de lucht en gaat de ventilatie ook harder werken. Op deze wijze zijn de warmteverliezen minimaal. Aan de andere kant, in dat soort woningen kun je ook met een kleinere CV-ketel toe en minimaliseer je ook je gasgebruik. Warmtepompen met bodemwarmte kunnen in elk type woning voldoende warmte leveren.

Omdat warmtepompen die afkoeling van lucht gebruiken om warmte te onttrekken is dat voor bestaande woningen ook na isolatie niet voldoende om je woning te verwarmen als het echt koud is. Ook leveren deze warmtepompen niet een voldoende hoge temperatuur om tapwater te verwarmen, zodat de ketel op gas daarvoor wordt ingezet. Dat noemen we dan hybride. Zo schiet je je doel voorbij op momenten dat de warmtevraag het grootst is laat de warmtepomp het afweten.

De warmtepomp heeft stroom nodig om te werken. Wat we nu zien, is dat het dak vol gelegd wordt met zonnepanelen die in de zomer stroom in pieken op het net gaan brengen. In de winter moeten de warmtepompen werken op centrale stroom van het net en wil je dat massaal toepassen dan zul je centrales moeten gaan bijbouwen. Het gevolg is dat in de keten het rendement lager wordt dan direct gas stoken in een CV-ketel.

Een veel gehoorde kreet is ook dat we de de stroom dan “hernieuwbaar” moet worden opgewekt. Laten we daar ook eens naar kijken. Uitgaande van het energieakkoord zitten we in 2020op 14 tot 16% en daarvan moet 60% uit biomassa komen. Nu is bekend dat houtverbranding per KWu 20% meer CO2 uitstoot geeft dan kolenstook en 50% meer dan aardgas. Maar het uitgangspunt is dat de bomen bij de groei deze CO2 weer opnemen. Maar dat is wensdenken. Bomen moeten jaren groeien voor ze echt CO2 opnemen en op dit moment wordt wereldwijd meer gekapt dan aangeplant.

Houtstook betekent dan ook in de praktijk extra CO2 uitstoot. Van de hernieuwbare energie moet ook nog een deel van wind en zon komen. Daarvoor is ongeveer 6% ingeboekt. Kijken we naar 2016 dan zien we dat van het totale finale energiegebruik van 2119 PJ net 29,95PJ opgewekt werd met windmolens en dat 6,7PJ afkomstig was van zonnepanelen.
Met dit soort hernieuwbare energie red je het ook niet als je alle huizen wilt gaan verwarmen. Gaan we massaal warmtepompen inzetten dan zul je daarvoor extra stroom moeten produceren en daarvoor hebben we nog geen echt alternatief. Dat betekent in de werkelijke wereld dat de stroom voor warmtepompen moet komen uit extra fossiele centrales of op kernenergie.

Enkele voorbeelden om het probleem te schetsen: In 2020 moet volgens planning 6000MW opgesteld windvermogen op het land staan. Omdat de levering van windmolens afhankelijk is van de windsnelheid tot de 3e macht, gaan die pas echt wat leveren vanaf windkracht 4 en hoger. De productiefactor in de praktijk van alle molens op het land samen is 21%. Dan kun je er van uitgaan dat molens in de buurt van de kust hoger zitten maar in de buurt van Emmen wordt net 10% gehaald met molens tot 150 meter hoogte. Dat betekent dat al de molens samen op het land met een opgesteld vermogen van 6000 MW na invoering van het energieakkoord aanbodgestuurd (weersafhankelijk) per jaar net zoveel kunnen leveren als een basislastcentrale van 1260 MW maximaal kan leveren. Daarmee maak je de kachel niet aan.

Het grootste windpark Gemini (4,5 miljard subsidie) levert stroom voor 780.000 huishoudens. We hebben 7,7 miljoen huishoudens die samen 20% van de stroomproductie gebruiken. Dat is niet meer dan 4% van het totale finale energiegebruik. Dit windpark levert door het jaar heen dan ook net 0,4% van ons totale finale energiegebruik.

En nu nog een nieuwtje. Het KNMI heeft een artikel uitgebracht over de kwetsbaarheid van hernieuwbare energie. Zie deze link.

Als je dit artikel leest, dan zie je dat er sprake is van een oceaanoscillatie, de NAO, die enorm sterk van invloed is op ons weer. We zitten nu al langer in een positieve NAO en hebben nu voldoende wind dat windmolens daaraan kinetische energie kunnen onttrekken. Met de natuurkundige beperking dat de levering afhankelijk is van de windsnelheid tot de 3e macht.

Van 1950 tot 1970 zaten we in een negatieve NAO met veel minder wind. Dan gaat die 3e macht een rol spelen. De levering van de windmolens gaat dan enorm teruglopen, zodat het verdienmodel compleet onderuit gaat, mede omdat de subsidie gebaseerd is op een prijs per geleverde kWu.

Bij een negatieve NAO gaan de moleneigenaren failliet. En die negatieve NOA komt er zeker aan.


30 maart 2018 12:35
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Kortom dit nog niet genomen besluit zal wel ergens in een kast verdwijnen...


30 maart 2018 21:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Dat hoop ik wel, maar ben bang dat we er toch wel af moeten, en dus alles in je huis moeten gaan aanpassen.
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


31 maart 2018 11:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
De Nederlandse overheid heeft een extrem, op weinig gebaseerde, drang naar het opleggen van zogenaamde milieumaatregelen die de burger onwaarschijnlijke bedragen gaan kosten.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


31 maart 2018 18:30
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
En maar links stemmen met zijn allen.... Sukkels....
_________________________________________
There are those who love 912’s... and those who have never driven one...


31 maart 2018 20:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: massaal nu CV ketels vervangen ?
Kabinet gaat gas terug de Groningse bodem in pompen
'We geven het gas terug aan de Groningers'

29 maart 2018 door Rudolf Julius

Het roer met betrekking tot het Groningse gas gaat volledig om. Het kabinet heeft niet alleen besloten dat de gaswinning volledig wordt beëindigd, maar gaat bovendien gas terugpompen in de Groningse bodem.“De gaswinning naar nul is een belangrijke mijlpaal, maar we gaan nog een stap verder”, vertelt minister van Economische Zaken Eric Wiebes trots. “Decennialang hebben wij in heel Nederland geprofiteerd van het Groningse gas. Nu geven we het terug aan de Groningers.”
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


01 apr 2018 8:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.