Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

(non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 19:57

Door coronagedoe tijd genoeg voor klusjes plafond/nok van spinnenwebben ontdaan en toen deed 1 van de 3 plafondlampen het ineens niet meer. Lamp nauwelijks aangeraakt dus vraag me af of het de oorzaak is maar meld het toch even. Lamp nu van plafond af - hoop gedoe want 4 meter hoog en nauwelijks ruimte want hangen in de nok en zitten aan de zijkant vast met inbussen etc - en nu de vraag wat er aan de hand is. Stroompunt heeft stroom want getest met fitting + lamp. Lamp doet het niet als ik hem rechtstreeks op stopcontact aansluit. Probleem zit dit op zeker in de lamp. Lamp heeft 220 in, trafo en dan 2x 11.5v uit naar de lampjes. Probleem is dat die lampjes (for lack of a better word) eigenlijk LED's zijn met een complete spiegel er aan en per stuk 30 euro kosten. Ik wil dus zeker weten of de trafo kapot is of de lampjes (voordat ik nieuwe lampjes bestel). Mijn vraag is nu - misschien een hele domme maar ik ben maar een eenvoudige econoom - kan ik met mijn multimeter in de volt stand op de 2 aansluitpunten van het lampje meten of daar 12V op staat of blaas ik dan mijn multimeter op?

Foto's:
De lamp
Afbeelding
De trafo
Afbeelding
Wordt overigens nog wel een probleem als die kapot is want een nieuwe moet in de 'voet' van de lamp passen....
'Lampje'
Afbeelding

Re: (non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 20:37

Zolang je multimeter op V~ én in de juiste range staat, zal je ‘m niet opblazen ;)

Re: (non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 21:48

Range? Nu maak je het al lastig :wink: :mrgreen: Dank!

Re: (non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 21:49

Ik zit met een vergelijkbaar probleem en de trafo lijkt toch de boosdoener.

Re: (non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 21:58

Dat vrees ik ook omdat beide lampen het niet doen - en er op zich niet kapot uitzien. Het zal dan wel toeval zijn dat ik er in de buurt ben geweest met schoonmaken.

Re: (non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 21:59

Als je gelijk op de draadjes aan de lamp meet met de multimeter weet je het. Gaat je multimeter niet van stuk.
Maakt zelfs niet uit hoe je ze er tegenaan houd.

Gr anton

Re: (non Porsche) Electravraagje

05 apr 2020 22:05

Ga ik morgen eens even doen. En trafo zou nog leverbaar zijn. Ben benieuwd. Dank :salut:

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 3:51

Op de trafo staat "min 35 W" (minimaal 35 watt).
Het probleem is misschien dat je twee ledlampjes van 5 W aansluit. Het kan dat de combinatie van deze schakelende voeding en de twee lampjes niet kan. Je zult óf andere lampjes moeten kopen óf een andere voeding.

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 8:14

Op zich is deze constructie al 13 jaar goed gegaan. Lampjes zijn 50W per stuk

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 9:29

LED lampjes van 50W en 13 jaren oud?
Ben je zeker dat het geen halogeen lampjes zijn?
Of heb ik ergens over gelezen?

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 9:37

Het ging al 13jaar goed. Hadden we toen al van deze led verlichting? Ik denk ook dat het halogeen is.

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 9:45

In dat geval is het wellicht mogelijk de lampjes te controleren (of de gloeidraad nog heel is).
ik ga ervan uit dat het de transformator is (want beide lampjes samen kaput zou toeval zijn of een power surge).
Had heel vroeger ook zulke lampjes en het waren altijd de transfo's die eerst gingen.

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 10:03

bjft schreef:Het ging al 13jaar goed. Hadden we toen al van deze led verlichting? Ik denk ook dat het halogeen is.

Jullie hebben gelijk :-)

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 10:03

GinnFizz schreef:In dat geval is het wellicht mogelijk de lampjes te controleren (of de gloeidraad nog heel is).
ik ga ervan uit dat het de transformator is (want beide lampjes samen kaput zou toeval zijn of een power surge).
Had heel vroeger ook zulke lampjes en het waren altijd de transfo's die eerst gingen.

Die lampen kunnen 1x uit elkaar denk ik (en daarna niet meer in elkaar)

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 10:20

Hee Maarten, je bent al net zo handig/technisch als ik lees ik! :mrgreen: :cheers:

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 12:00

Maarten schreef:Die lampen kunnen 1x uit elkaar denk ik (en daarna niet meer in elkaar)


Die moet je dan ook niet uit elkaar halen om ze te controleren.
Zet je multimeter op Ohm, en zet je pennen op de aansluiting van de lampjes. Krijg je 'n uitlezing dan zijn de lampen goed, blijft de multimeter op oneindig staan dan zijn de lampen slecht.

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 14:10

Ewout schreef:Hee Maarten, je bent al net zo handig/technisch als ik lees ik! :mrgreen: :cheers:
:lol:

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 16:19

Bij de bouwmarkt kan je volgens mij er voordelige lampjes voor halen.

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 18:10

Valt mee hoor maar electra is niet helemaal mijn fort :wink:


Tilt! schreef:
Maarten schreef:Die lampen kunnen 1x uit elkaar denk ik (en daarna niet meer in elkaar)


Die moet je dan ook niet uit elkaar halen om ze te controleren.
Zet je multimeter op Ohm, en zet je pennen op de aansluiting van de lampjes. Krijg je 'n uitlezing dan zijn de lampen goed, blijft de multimeter op oneindig staan dan zijn de lampen slecht.

Ga ik zo eens even doen :-)

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 18:52

@ Maarten, zeer herkenbaar, succes ermee.
Ben alweer een tijdje weg van het Amsterdamse, hoe is het daar nu?
Sterkte iig... :wink:

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 20:49

Lekker rustig zo zonder al die toeristen. Als een soort bejaarde wandel ik nu elke avond een rondje over de grachten. Soort therapie :wink:

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 21:39

Maarten schreef: Lamp heeft 220 in, trafo en dan 2x 11.5v uit naar de lampjes.


Met lamp bedoel je armatuur? De enige lampjes die ik zie zijn de halogeenlampjes. De 2 contacten (op de onderste foto) daarop kan je meten met de multimeter op ~ (zoals door Olaf aangegeven) met de ranch boven de 11,5V (waarschijnlijk de stand 200V).

Succes :thumleft:

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 22:02

De armatuur bedoelde ik ja. Meten levert op dat de trafo kapot is. Het doormeten van de lampjes levert nog weinig op. Wat waarschijnlijk vooral door mijn onkunde komt. Welke draad doe ik waar en op welke stand zet ik hem (gebruik hem normaal voor het doormeten van batterijen :mrgreen: )

Afbeelding

Re: (non Porsche) Electravraagje

06 apr 2020 22:07

Op de Omega moet je ‘m zetten ;)

Ohm = weerstand.

Lampje goed = weerstand hoger dan NUL
Lampje kapot = geen weerstand

Re: (non Porsche) Electravraagje

07 apr 2020 9:27

Dat had ik zelf kunnen verzinnen. Tikje dom. Anyway: hij geeft een waarde dus lampen zijn nog goed. Rexel zou de trafo kunnen leveren dus heb ze een mailje gestuurd.

Toen ik die multimeter kocht zei de verkoper - type grommende Amsterdammert - weet je wat je doet? Zo nee: nooit proberen ampere te meten :mrgreen:
Plaats een reactie