Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 apr 2024 20:08



Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Racisme 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Racisme
Ik zie mezelf toch als redelijk goed opgeleid, niet extreem links of rechts, en voorzien van het nodige relativeringsvermogen.
Op mij komt “zwartje” ook denigrerend over, precies zoals 964hp zegt. Dat betekent niet dat degene die het zegt, daarmee ook per se wil uitdrukken dat hij een lage dunk heeft van iemand. Maar bij anderen (de aangesproken persoon, maar ook “witte” derden zoals ik) kan die indruk wel degelijk ontstaan.
Het gebruik van “zwartje” hoeft dus niet altijd racistisch te zijn bedoeld, maar zal - zeker bij “zwarte” mensen - wel zo kunnen worden opgevat.
Net zoals het ‘Zwarte Piet’ noemen van een donker iemand. Vaak (zeker bij kinderen) zal daar helemaal geen racistisch motief achter zitten.

Dat is iets waar ik wel moeite mee heb in de hele discussie: “wij” hebben wellicht te weinig begrip of oog voor de ervaringen van anderen met discriminatie en belediging wegens huidskleur. “Zij” noemen elke vorm van discriminatie of belediging meteen racisme en koppelen dat aan ‘het slavernijverleden’. Dat vind ik erg gemakkelijk, en niet terecht.

Het recht op vrijheid van meningsuiting wordt hier ook te pas en te onpas bijgehaald. Lees de grondwet er eens op na: daar staat na het ‘recht’ ook: behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Je mag dus in principe alles roepen, maar als een ander daar aanstoot aan neemt, kan de rechter uiteindelijk bepalen dat je iets toch NIET had mogen zeggen. En dan is het dus ook duidelijk voor anderen waar de grens ligt.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


27 jun 2020 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
Tilt! schreef:
Net DAT is het probleem.
"Dat zwartje" wil niet meer of minder zeggen dan "dat blondje".
Alleen zien sommige mensen er iets anders in. Kan je blijven argumenteren maar DAT gaat er precies niet in.

De kaart "racist" en bij uitbreiding racisme wordt samen met de kaart discriminatie bij het minste getrokken. Individuen en ook hele groepen maken misbruik van deze terminologie om voordeel te doen, regels te omzeilen en naast zich neer te leggen, zichzelf te profileren als de slachtoffers van de maatschappij. Die groep wordt hoe langer hoe groter en omdat de linkerkant van de politiek hierin voordeel ziet (grote groep zijn veel stemmen) krijgen ze daar een platform om hun gerieven uit te vergroten en te mediatiseren. In essentie is het niets anders dan goed georganiseerd profiteren van het beleid dat alleen nog geeft om postjes, macht en geld.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


27 jun 2020 10:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Racisme
Targa Floriaan schreef:
Op mij komt “zwartje” ook denigrerend over


En waarom "blondje" niet? Is ook iets waar je mee geboren wordt.
DAT zit dus fout.
Hoe meer van die woorden ze gaan verbieden, hoe fouter dat gaat klinken.
Of je nu zwart zegt, of Afro-Amerikaans (dat bvb kan mijn moeder NOOIT onthouden), de beschreven persoon is juist dezelfde hoor. Afro-Amerikaans klinkt dan ook nog eens zo politiek correct dat ik in eerste instantie dacht dat het een grap was. Iemand uit Midden Afrika is toch niet Afro-Amerikaans?
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


27 jun 2020 11:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Racisme
Oh jee....meneertje heeft ook meninkje.


27 jun 2020 11:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
Voor de goede orde. Ik wil absoluut niet zeggen dat racisme en discriminatie niet bestaat. En dat heeft geen reden tot bestaan, we zijn allemaal gelijken.
Maar alle profitariaat, slachtofferrol uitspelen en crimineel gedrag (plunderingen en vernielingen bij manifestaties) onder deze noemer plaatsen is totaal fout.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


27 jun 2020 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Racisme
U heeft toch een piemel Tilt? Dus bent u een man....dan zeg ik met meneertje toch niets verkeerd? En u heeft toch een mening....ook al vind ik hem niets waard en spreek ik mij er laatdunkend over uit. Ik zeg niets verkeerd hoor.

Blondje....nmm zeer ongepast als je het gebruikt om je uit te spreken over een minister of raad van bestuurslid van een beursgenoteerd fonds. Valt in de categorie iemand anders naar beneden duwen om je zelf beter te voelen....wat maakt jezelf dan zo bijzonder? Blondje met een knipoog tegen een goede vriendin....prima.

My 2C


27 jun 2020 11:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Racisme
Rij vanwege Corona trouwens nog steeds op winterbanden op m’n Tesla. Zelfs bij 35 graden gisteren reed dit nog echt perfect! Anderen ook een dergelijke ervaring?

:mrgreen:


27 jun 2020 11:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
964HP schreef:
U heeft toch een piemel Tilt? Dus bent u een man....dan zeg ik met meneertje toch niets verkeerd? En u heeft toch een mening....ook al vind ik hem niets waard en spreek ik mij er laatdunkend over uit. Ik zeg niets verkeerd hoor.
Blondje....nmm zeer ongepast als je het gebruikt om je uit te spreken over een minister of raad van bestuurslid van een beursgenoteerd fonds. Valt in de categorie iemand anders naar beneden duwen om je zelf beter te voelen....wat maakt jezelf dan zo bijzonder? Blondje met een knipoog tegen een goede vriendin....prima.My 2C

Goed voorbeeld 964HP.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


27 jun 2020 11:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Racisme
Tilt! schreef:
Targa Floriaan schreef:
Op mij komt “zwartje” ook denigrerend over


En waarom "blondje" niet? Is ook iets waar je mee geboren wordt.
DAT zit dus fout.
Hoe meer van die woorden ze gaan verbieden, hoe fouter dat gaat klinken.
Of je nu zwart zegt, of Afro-Amerikaans (dat bvb kan mijn moeder NOOIT onthouden), de beschreven persoon is juist dezelfde hoor. Afro-Amerikaans klinkt dan ook nog eens zo politiek correct dat ik in eerste instantie dacht dat het een grap was. Iemand uit Midden Afrika is toch niet Afro-Amerikaans?

1. Dat ik ‘zwartje’ denigrerend vind overkomen, zegt niets over mijn mening over ‘blondje’.
2. Ik wil helemaal niets verbieden. Als je mijn post goed leest, zie je dat ik probeer aan te geven dat wat voor de één acceptabel is, voor de ander beledigend is. Zelfs als t niet beledigend is bedoeld.
3. Ik probeer ook uit te leggen dat die hele ‘racisme- discussie’ door beide zijden wordt veroorzaakt.
4. De term Afro-Amerikaans is idd een politiek correct, Amerikaans wangedrocht. Waarom niet gewoon zwart (of bruin) en wit (of blank).
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


27 jun 2020 12:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Racisme
"Dat zwartje" was op zijn Belgisch, en omdat het een vrij klein, fijn, jong meisje was (ik wou "ding" schrijven, maar daar het hier over Afro-Amerikanen gaat let ik maar beter op want het volgende is dat dat ook mensen zijn en geen dingen, waarbij je, als het over een Hollands mokkel gaat je ten eerste de term mokkel mag/kan gebruiken en dat je die wél een lekker ding kan noemen).

Eigenlijk kwam er nog één en ander van uitleg, maar dat hierboven tussen de haakjes zegt eigenlijk ALLES al :salut:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


27 jun 2020 12:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Racisme
964HP schreef:
U heeft toch een piemel Tilt? Dus bent u een man....dan zeg ik met meneertje toch niets verkeerd? En u heeft toch een mening....ook al vind ik hem niets waard en spreek ik mij er laatdunkend over uit. Ik zeg niets verkeerd hoor.

I've been called worse ;)

964HP schreef:
Blondje....nmm zeer ongepast als je het gebruikt om je uit te spreken over een minister of raad van bestuurslid van een beursgenoteerd fonds.

Hazo? Mag dat ook niet meer?
Die van de VLD, die blonde met haar lelijke bril? Hoe heet ze ook alweer??
Afbeelding

Intussen draagt ze die bril al niet meer.
Hoe moet ik die dan schetsen? Ik weet d'r naam niet en ik wil haar aan iemand beschrijven... Is nochtans een minister.

964HP schreef:
Valt in de categorie iemand anders naar beneden duwen om je zelf beter te voelen....

In jouw wereld wel. In mijn wereld is dat iemand accuraat proberen beschrijven. Alleen komt het "slecht" over omdat je gehersenspoeld bent door de media.

964HP schreef:
wat maakt jezelf dan zo bijzonder?

Zoals ik al zei: die lange met zijnen baard en bril. Soms wordt er ook nog "licht kalend" bij vermeld. Allez? Ge weet wel?? Hij is zo grijs als een duif?! :thumleft:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


27 jun 2020 12:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Racisme
ik probeer t nog 1 keer. Het feit dat JIJ t niet slecht bedoelt, wil niet zeggen dat een ander t ook niet als beledigend ervaart.

Zie ook de reactie van 964HP hierboven. Het hangt van de context af: blondje kan in sommige situaties wel, en in andere niet. Want of je het nou wilt of niet: “blondje” staat bij veel mensen toch voor een dom, welgevormd vrouwspersoon (buurmeisje van Horn). En als je t tegen of over iemand zegt, is de kans groot dat t ook als denigrerend wordt opgevat.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


27 jun 2020 12:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Racisme
DAT begrijp ik maar al te goed.
De vraag is waarom ik (en samen met mij, vele anderen) zich steeds maar moeten aanpassen?
Er wordt niks slechts bedoeld.
Het wordt meer en meer een wereld vol special snowflakes en DAAR kan ik niet goed tegen.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


27 jun 2020 12:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Racisme
Ik ben het helemaal eens met Tilt.

Maar zo iets:
Targa Floriaan schreef:
Het feit dat JIJ t niet slecht bedoelt, wil niet zeggen dat een ander t ook niet als beledigend ervaart.
vind ik schandalig. Je mag mensen dus niet beledigen? Als ik zeg dat goden niet bestaan ben ik fout want daarmee beledig ik anderen?
Jij knaagt aan de vrijheid van meningsuiting en dat is heel erg.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


27 jun 2020 12:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
Tilt! schreef:
DAT begrijp ik maar al te goed.
De vraag is waarom ik (en samen met mij, vele anderen) zich steeds maar moeten aanpassen?
Er wordt niks slechts bedoeld.
Het wordt meer en meer een wereld vol special snowflakes en DAAR kan ik niet goed tegen.

+1
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


27 jun 2020 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Racisme
graniet schreef:
Daarnaast vind ik het altijd wel heel bijzonder dat anderen dan het onderwerp zelf, aanstoot aan een opmerking nemen. een prachtig voorbeeld daarvan zie je ook bij die D66 kwibus Jan Paternotte in onderstaande filmpje waarin hij aan de donkere man (Bakas) aan het opdringen is dat hij echt wel last heeft van gediscrimineerd worden....... Echt tenenkrommend.



Ik ben zelf van Indo-Molukse origine en de opmerking van Bakas in dit filmpje is 'spot-on' over dat onderwerp die Paternotte zelf aansnijd. LEt ook ook op de mimiek van Paternotte en de non argumente. Het lijkt wel of discriminatie een verdienmodel is voor deze politieke partij.


Dit is idd een erg mooi filmpje om te zien hoe men het elkaar aanpraat.

Bakas is trouwens best wel een bekende Trendwatcher.
_________________________________________
Mvg,

René


27 jun 2020 13:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Racisme
https://www.dumpert.nl/item/7937217_6c01c4a9
Racisme is een religie geworden
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


27 jun 2020 16:14
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Racisme
Begint een beetje op het Corona topic te lijken


27 jun 2020 17:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
porschenot schreef:
Begint een beetje op het Corona topic te lijken

Klopt, maar ook hier gaat het niet over het rationele, dan wel over het emotionele. Dus in hetzelfde straatje.
Rationeel is iedereen (hoop ik toch) het eens dat racisme niet thuishoort in onze maatschappij, maar emotioneel ervaart iedereen het op zijn/haar manier.
Nuances kunnen voor de ene een mug en voor de andere een olifant zijn.
Dus kan er eindeloos geouwehoerd worden en gaat ook dit topic op het corona topic lijken.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


27 jun 2020 17:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Racisme
Vlak het Tesla topic ook niet uit, hetzelfde geleuter....
Wellicht is het beter/cq een idee om al die Topic's te sluiten.
En even heel diep adem te halen en weer een beetje te gaan genieten....
En lekker op vakantie te gaan in NL/ Belgie/Duitsland om maar wat te noemen.... :wink:


27 jun 2020 17:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Racisme
NordRack2 schreef:
Ik ben het helemaal eens met Tilt.

Maar zo iets:
Targa Floriaan schreef:
Het feit dat JIJ t niet slecht bedoelt, wil niet zeggen dat een ander t ook niet als beledigend ervaart.
vind ik schandalig. Je mag mensen dus niet beledigen? Als ik zeg dat goden niet bestaan ben ik fout want daarmee beledig ik anderen?
Jij knaagt aan de vrijheid van meningsuiting en dat is heel erg.


Blijkbaar is begrijpend lezen moeilijk voor jullie, en is het makkelijker om jullie eigen denkbeelden steeds voor jezelf te bevestigen.
Als ik hier op het forum zeg dat alle Belgen dom zijn, omdat ik daarvan heel erg overtuigd ben en het in mijn ogen een feit is, is het niet verboden om dat te zeggen.
Maar het zou best kunnen zijn dat ik daarmee op een paar hele lange Vlaamse tenen ga staan, omdat de eigenaar van die tenen zich beledigd voelt.
Ik beroep me gewoon op mijn vrijheid van meningsuiting, want ik mag zeggen wat ik vind. Daarbij hoef ik helemaal geen rekening te houden met anderen. Als een paar domme Belgen zich daardoor beledigd voelen, dan moeten ze niet zeuren. Ik zeg toch niets beledigends, want alle Belgen ZIJN toch dom? Dat weet toch iedereen?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


27 jun 2020 21:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Racisme
Wat betreft doorgeschoten politieke correctheid:

https://www.nu.nl/tech/6060879/grindr-verwijdert-etniciteitsfilter-vanaf-30-juni-wijt-vertraging-aan-overname.html


Het raakt mij persoonlijk gelukkig niet want ik val op vrouwen en ben al een jaar of 24 voorzien, maar sommige bedrijven zijn nu echt van het padje af geraakt :shock:

Als alle andere datingapps volgen, en in het kader van het uitbannen van elke vorm van dicriminatie, alle andere selectiecriteria ook komen te vervallen, en er tevens geen foto's meer geplaatst mogen worden om lelijke mensen ook een gelijke kans te geven, kun je als heteroseksule man in de toekomst bij je blind date zomaar met Gordon opgescheept worden... :mrgreen:


28 jun 2020 8:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
Targa Floriaan schreef:
want alle Belgen ZIJN toch dom? Dat weet toch iedereen?

Ja natuurlijk weet iedereen dan, net zoals iedereen weet dat alle Nederlanders zelfingenomen warme lucht verkopers zijn.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


28 jun 2020 9:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Racisme
QED
I rest my case
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


28 jun 2020 9:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Racisme
Ik speel gewoon in op wat je schrijft en bevestig zo je punt.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


28 jun 2020 9:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.