Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 6:43



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Heb jaren terug zonnepanelen aangeschaft, die ik nu reeds terug verdiend heb.
Dus in mijn ogen is nu alles wat ze doen het rendement (Zullen zien wat het opgaat leveren).
Nu kreeg ik post (Niet op naam, maar op adres)dat onze wijk aan de beurt was voor het vervangen van de oude meters naar nieuwe slimme meters.
Ik ben van plan dat te gaan weigeren (twijfel).

Zijn er hier mensen die daar ook ervaringen mee hebben.
Je hoort zoveel Wild West verhalen. :popcorn:

En ik weet het , je moet mee met de tijd maar ik ben niet altijd van het vernieuwen. 8)
_________________________________________
911SC,1981


18 aug 2020 15:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Als jouw meter nog terug loopt dan zou ik ze niet vervangen.
Want je levert dan 1 op 1 terug en op slimme meters krijg je een bepaalde vergoeding voor het in totaal opgeleverde kw.
En dat is uiteraard minder dan wat je betaald.


18 aug 2020 15:51
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Zolang de salderingsregeling nog bestaat - en je energieleverancier heeft ook die voorwaarden/overeenkomst met jou maakt het niks uit, dan wordt je verbruik en opwekking gewoon met elkaar verrekend.

Met je huidige meter kunnen ze wel moeilijk gaan doen als je meer opwekt dan verbruikt ...

Stap je wel over op een slimme meter - dan zou ik, als ik jou was, even het verbruik van de afgelopen jaren er bij pakken. Ik was ook “huiverig” voor de nieuwe meter, maar nu ik ‘m heb, ben ik er wel blij mee ;)


18 aug 2020 16:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Het is precies hoe je het typt,zolang die regeling nog bestaat...
Dus om dat te voorkomen gewoon de oude meter laten zitten.
Of je moet idd meer opwekken dan gebruiken.
Ik heb ook nieuwe slimme meters en alles gaat automatisch,niks meer meterstanden doorgeven .
Dat is natuurlijk wel makkelijker,al had ik daar ook nooit problemen mee.


18 aug 2020 18:56
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Draaischijfmeters worden steekproefgewijs getest. Als te veel van een bepaald type niet meer juist meten worden ze allemaal vervangen, mijns inziens terecht. Je kunt natuurlijk wel jouw meter laten testen; de kosten daarvan zijn dan voor jou.
Ik heb mijn type meter opgezocht en die bleek tot in 2035 of zo te zijn goedgekeurd in principe. Op basis daarvan heb ik de digitale meter geweigerd.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


19 aug 2020 1:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Met de oude meter kun je gegarandeerd salderen. Ik zou hem ook houden als ik de keuze kreeg.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


19 aug 2020 8:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1991 964 carerra 2
Rijswijk
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Heb zelf ook nog een oude terugdraaiende meter. Ze bellen we eens om een slimme meter te willen plaatsen. Geef altijd aan dat ik er al eentje heb. Raken ze in de war omdat dat niet in hun systemen staat. Ik zeg dan dan het voor MIJ een slimme meter is omdat ze op deze manier niet precies de opwekte energie kunnen bepalen. Destijds nog geweigerd obv privacy wat toen nog niet geheel in orde was :-)


19 aug 2020 9:04
Profiel Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
de Fiscalist schreef:
Met de oude meter kun je gegarandeerd salderen. Ik zou hem ook houden als ik de keuze kreeg.


Dat is nu precies het probleem, hij word je nu min of meer door je strot geduwd. :evil:

De brief is zo opgesteld dat het alleen maar Voordelen !!! voor mij geeft. :roll: :roll:
Maar als je het een en ander uitzoekt word ik daar niet echt blijer van.
_________________________________________
911SC,1981


19 aug 2020 13:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Als het niet nodig is, nu niet laten vervangen.

Ik had geen keuze ... ging 5 groepen bij plaatsen en vroeg om een zwaardere hoofdzekering.
De klassieke meter was daar niet geschikt voor ....

En in plaats van alleen een nieuwe meter, meteen de slimme gekozen - samen met een slimme gasmeter.
Het mooie is dan dat je direct overzicht hebt over je verbruik en het opwekken van eigen energie :ba:


19 aug 2020 14:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S, VTX1800N Twente
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Wij hebben ruim een jaar geleden ook heel bewust de slimme meter geweigerd. Hier werd ook behoorlijk gepust door de maatschappij om de slimme meter te nemen. Het plaatsten gebeurde destijds gratis. Mocht ik nu toch besluiten om over te willen stappen naar de slimme meter dan zal ik moeten betalen voor het plaatsen.
Mijn meter saldeert heerlijk en de schuif draait lekker terug :lol:
_________________________________________
Don't drive faster than your angel can fly
- Twentse Arretjes Rit -
http://www.instagram.com/twentsearretjesrit


19 aug 2020 18:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Een domme vraag even tussendoor: wat is er nou zo erg aan een slimme meter?


19 aug 2020 18:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S, VTX1800N Twente
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Lees onderstaand artikel waar het redelijk duidelijk wordt uitgelegd.
Een slimme meter en zonnepanelen, niet altijd de slimste combinatie
En trouwens ... domme vragen bestaan niet :!:
_________________________________________
Don't drive faster than your angel can fly
- Twentse Arretjes Rit -
http://www.instagram.com/twentsearretjesrit


19 aug 2020 19:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Vlakbij Groningen
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Vanaf 2022 wordt de salderingsregeling afgebouwd in 8 jaar tijd. Het streven is dus om voor 2022 alle oude meters te vervangen voor slimme meters. Het salderen gaat met je leverancier, de meter is van de netwerkbeheerder. Die netwerkbeheerder wordt geacht de juiste meet gegevens te hebben voor zowel de afnemer (de burger) als de leverancier. Je kunt weigeren maar uiteindelijk ontkom je er niet aan. Ik kan me voorstellen dat een netwerkbeheerder simpelweg een klant afsluit indien deze geen slimme meter heeft maar wel zonnepanelen. Puur omdat ze de te bedienen partijen niet van de juiste cijfers kunnen voorzien.


20 aug 2020 17:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Niels9?? schreef:
Die netwerkbeheerder wordt geacht de juiste meetgegevens te hebben voor zowel de afnemer (de burger) als de leverancier.
Die hebben ze toch.
Ik geef jaarlijks door hoe veel kWh ik heb afgenomen.

Mijn opgewekt vermogen loopt via de straatkabel naar de buren die de droger hebben draaien. Dat vermogen hoeft de centrale op dat moment niet op te wekken. Waar ligt het probleem?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


20 aug 2020 17:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Heran schreef:
Lees onderstaand artikel waar het redelijk duidelijk wordt uitgelegd.
Een slimme meter en zonnepanelen, niet altijd de slimste combinatie
En trouwens ... domme vragen bestaan niet :!:

Dank - duidelijk.


20 aug 2020 19:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
NordRack2 schreef:
Ik geef jaarlijks door hoe veel kWh ik heb afgenomen.



En als ze echt heel graag willen weten wat mijn installatie aan zonne energie opwekt , kan ik ze precies op mijn omvormer laten aflezen wat het per dag/maand of jaar aan stroom opgewekt heeft .

En dat gebeurd vooralsnog niet via het WWW (met kans op Hackers en andere niet controleerbare zaken) zolang ik dat kan en mag.
_________________________________________
911SC,1981


20 aug 2020 19:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Het is wel de moeite om uit te zoeken waarom je die mag en dus kunt weigeren. Heb het zo niet paraat maar bottom line is dat ze je daar niet toe kunnen dwingen.

En dat is prima want zoals al gezegd hier heb je zo een 1:1 saldering van wat je overdag opwekt en 's avonds verbruikt. c.q. wat je in de zomer opwekt en in de winter verbruikt.

Een ding is zeker; zodra er genoeg slimme meters (ik ga maar niet in op allerlei info waarom dat ding op zich al een gedrocht is) zijn gaat de prijs van afnemen omhoog en van terugleveren omlaag. In diverse stapjes uiteraard, en eerst is het nog 1:1 voorje eigen gebruik maar er komt ongetwijfeld een volgende stap (omdat er een krulpenisgarnaaltje ergens in een sloot is gevonden of zo'n onzin verhaal) dat daar ook wat aan de duimschroeven gedraaid wordt. En dan nog eens, en nog eens. Dat is niets nieuws, dat is al heel lang de basis van het belastingsysteem want zo kun je steeds meer halen zonder dat men het merkt en in opstand komt.

Het waarom is ook eenvoudig: de overheid zal nooit minder gaan verbruiken van het vergaarde geld. Ergo: als er minder inkomsten zijn dan moet het ergens anders vandaan komen. Lukt het minder bij de auto's (want minder bpm op electrisch) dan een nieuwe belasting, of een verhoging van accijns of btw. Evenzo op de nuts: minder inkomsten door eigen opwekking? dan hoger vastrecht. Of hogere tarieven onder het mom van milieu investeringen of aardgasvrij kost ook geld. Of simpel houden: salderen stapsgewijs verminderen tot op een gegeven moment de eigen opwek belast gaat worden. Daarvoor moet je wel enigszins weten hoeveel iemand opwekt en daar hadden ze vroeger niet aan gedacht bij de keuze voor de draaischijfmeter.
En als dat vervangen niet goed genoeg lukt of ze er achter komen dat een of twee generaties slimme meters niet (meer) werken, dan kijken ze gewoon op de luchtfoto's en pakken er een vast bedrag per paneel voor. Net zoals de bakker z'n inkoop van meel geschat wordt op basis van z'n verkopen van brood.

Toch die meter kwijt? dan op naar de eigen opslag, want dat kun je wél apart houden van het net. Niet voor niets dat praktisch alle zonnepaneel systemen niet werken als het net niet werkt.... Ook niet voor eigen gebruik! Je kunt dus niet zomaar je eigen opgewekte stroom gebruiken voor je eigen huis (cv, licht) bij een lokale/regionale/landelijke stroomstoring! Hoe zot is dat? Gelukkig kan dat met wat opslag en regelhardware toch wel, want elders in de wereld zit het allemaal wat anders in elkaar (denk aan huisjes in de bergen, boten, campers etc) en die zijn wel volledig autonoom. Die hebben wel het nadeel van ruimte of mobiliteit maar dat hebben onze huizen dan weer niet zo.

genoeg te doen, maar laat die draaischijf maar mooi z'n werk doen. En als je goed leest zie je dat in die ronkende teksten niet staat dat je moet. Het lijkt er wel te staan maar het staat er niet. En het waarom is een avondje of wat goegelen waard.


30 aug 2020 23:10
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
BMtouring schreef:
Niet voor niets dat praktisch alle zonnepaneel systemen niet werken als het net niet werkt.... Ook niet voor eigen gebruik! Je kunt dus niet zomaar je eigen opgewekte stroom gebruiken voor je eigen huis (cv, licht) bij een lokale/regionale/landelijke stroomstoring! Hoe zot is dat?
Niet zo heel zot lijkt me. Als frequentie en fases (drie stuks) niet precies gelijk lopen en je koppelt een autonoom systeem zo maar aan het net dan brandt van alles door gok ik.
Natuurlijk is dat geen onoverkomelijk probleem maar dat kost je dan een aantal ruggen extra.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


31 aug 2020 0:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
Vind ik wel, je kunt dat koppelen ook regelen. Dat kan automatisch of handmatig. Zoals ze bij boten en caravans doen. Als dat standaard zou zijn geweest bij elke instalaltie, dan was dat niet zo kostbaar.

Je kunt (wilt) een accu als buffer gebruiken tussen panelen (die onregelmatig leveren) voor een constante aanvoer naar de omvormer (die er dan 220v voor je huis van maakt). Als je heel veel aanvoer hebt (en de dalen dus niet te laag zijn) dan zou het zonder buffer kunnen (niet optimaal want je kiepert dan de pieken weg).

Je moet dan inderdaad wel wat meer moeite doen want vooralsnog hebben we niet meteen zoveel buffer dat het verbruik onveranderd door kan gaan. Maar je zou wel een of twee groepen kunnen bedienen voor verlichting en de cv pomp van de gasketel. Dan kun je niet wassen/drogen/vriezen (?) maar dat is overkomelijk lijkt me.


31 aug 2020 12:31
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Zonnepanelen en de oude vertrouwde Ferrarismeter
BMtouring schreef:
zodra er genoeg slimme meters (ik ga maar niet in op allerlei info waarom dat ding op zich al een gedrocht is) zijn gaat de prijs van afnemen omhoog en van terugleveren omlaag. In diverse stapjes uiteraard, en eerst is het nog 1:1 voorje eigen gebruik


Jullie hebben het daar (vooralsnog) mooi voor elkaar in NL.
In BE is de "slimme" meter verplicht, tenzij je een processie van Echternach wil meemaken. Wat je verbruikt terwijl je opwekt (overdag dus, als er niemand thuis is) is dan "gratis", en wat je terugstuurt daar krijg je 1/8 van de kWh-prijs voor. Als je dan 's avonds thuis komt, het licht doet branden en begint te koken, dan betaal je de volle mep. Gelukkig lagen de panelen hier al en heb ik me niet laten rollen door er te plaatsen.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


31 aug 2020 15:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.