Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 23:14



Antwoord op onderwerp  [ 1825 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 73  Volgende
Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Volgens de topman van DEME zou de mariene wetgeving rond het oogsten van mangaanknollen in de diepzee binnen 2 jaar rond zijn. Dat is tenminste de timing die de Verenigde Naties voorziet.

Vanaf dan nog 4-5 jaar voor de effectieve exploratie van start kan gaan. Die knollen bevatten o.a. Veel koper en nikkel.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


08 sep 2023 22:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Tsja…al jaren hoor ik dat er solid state wonderbatterijen komen en volgens de voorspellingen zouden ze er allang moeten zijn. De ontwikkeling hiervan duurt veel langer dan gedacht. Daarnaast kiezen we (wéér) voor grootschalig gebruik van delfstoffen en recycling hiervan is vooralsnog beperkt. En wat doen we met het afval (zware metalen) wat niet gerecycled kan worden? Cradle to cradle is hier nog ver weg en we weten vooralsnog niet óf we accuproductie überhaupt circulair kunnen maken. O ja, en ze wegen veel. Moet je allemaal meenemen.

Ik ben het absoluut eens met de stelling dat elektrische aandrijving verreweg de meest efficiënte aandrijvingsvorm is. Het jippie is dat het niet zo eenvoudig op te slaan is en ik vraag me dan ook af of de batterij zoals we die nu kennen daarop het juiste antwoord is. Waterstof als energiedrager kost heel veel energie in het omzettingsproces, maar het proces is in ieder geval wél circulair, zonder alle energie en ellende die nodig is om grondstoffen te delven die uiteindelijk worden weggegooid (afvalprobleem!). En het is licht plus eenvoudig te transporteren; het gasleidingnetwerk ligt er al en gastankers hebben we ook. Zon en wind zijn er in overvloed, dus hoe erg is het nu werkelijk dat het proces (nog) veel energie kost?

Voor zover mijn kennis rijkt lijkt waterstof mij uiteindelijk een duurzamer en in ieder geval een circulair alternatief.

Is er nog popcorn trouwens?
_________________________________________
Wim


08 sep 2023 22:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
alvin01 schreef:
Slechte ontwikkeling.
Het stroomnet kan dit helemaal niet aan. :shock:


Dat is echt onzin. Laden gebeurt vooral in de nacht als het verbruik laag is.

En ondertussen heb ik maar weer eens een nieuwe Tesla gekocht. Heerlijk.


08 sep 2023 23:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Cazzo Super Veloce schreef:
Ik snap dat de gitaarhandel niet erg innovatief is Franzie, maar in de techniek gebeurt heel erg veel momenteel en gaan de ontwikkelingen supersnel :mrgreen:

Niet innovatief? Er waren al elektrische gitaren toen jij je luier nog stond vol te schijten :mrgreen:
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


09 sep 2023 1:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
En bevestigd dan weer cazzo’s punt :mrgreen:
_________________________________________
footers zuigen! :D


09 sep 2023 7:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Wimpie67 schreef:
Waterstof als energiedrager kost heel veel energie in het omzettingsproces, maar het proces is in ieder geval wél circulair, zonder alle energie en ellende die nodig is om grondstoffen te delven die uiteindelijk worden weggegooid (afvalprobleem!). En het is licht plus eenvoudig te transporteren; het gasleidingnetwerk ligt er al en gastankers hebben we ook. Zon en wind zijn er in overvloed, dus hoe erg is het nu werkelijk dat het proces (nog) veel energie kost?

Voor zover mijn kennis rijkt lijkt waterstof mij uiteindelijk een duurzamer en in ieder geval een circulair alternatief.

Is er nog popcorn trouwens?

Ik geloof ook dat waterstof een grote rol zal spelen in de energietransitie. Toepassing met name in industrie (bijv staalindustrie) en zwaar transport. Niet voor korte afstanden/laag gewicht, daarvoor zijn batterijen beter geschikt.
Aan batterijen wordt elke dag gewerkt. Het is te verwachten dat batterijen in de nabije toekomst goed zullen zijn voor 800-1000km range. Dat is voor autoverkeer voldoende.

Overigens: ik heb mijn Taycan nu twee jaar en rijd er regelmatig mee door Europa (m.n Duitsland). Waar ik in het begin met hulp van de charging planner al goed uitkwam, is het nu nog veel beter geworden. Snelle palen schieten als paddestoelen uit de grond. En dat zal alleen nog maar beter worden. De range van de Taycan is m.n op de Autobahn wat aan de korte kant, maar zelfs dat is eigenlijk geen probleem.


09 sep 2023 8:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Pacoloco schreef:
En bevestigd dan weer cazzo’s punt :mrgreen:

Ik snap dat wanneer je een blokfluit niet kunt onderscheiden van een drumstel en Django Wagner je favo zanger is je dit soort uitspraken doet :mrgreen:
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


09 sep 2023 8:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Enguess schreef:
De range van de Taycan is m.n op de Autobahn wat aan de korte kant, maar zelfs dat is eigenlijk geen probleem.

De range van een Porsche heb ik eerlijk gezegd nooit relevant gevonden. Anders kocht je wel een Tesla toch?
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


09 sep 2023 8:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
De solid state batterijen zijn er https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... e-batterij

Mbt waterstof, op dit moment kost het idd nog heel veel energie om dit te maken. Ik was lange tijd ervan overtuigd dat waterstof de oplossing zou worden, maar met de SSB's zal dit idd alleen voor het zware transport gaan gelden (vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen). Indien men witte waterstof goed kan delven wordt het probleem voor het aanmaken van waterstof wel gelijk te niet gedaan. https://www.change.inc/energie/witte-wa ... zijn-39685

Maar zolang de Aramco's en Shell's van deze wereld nog miljarden winst maken zal het allemaal niet zo'n vaart lopen.
_________________________________________
Mvg,

René


09 sep 2023 9:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Solid state heeft nog een lange weg te gaan voordat het interessant wordt voor de consument. Eerst maar eens kijken naar hoe veilig het is in praktijk.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


09 sep 2023 10:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
MY00 schreef:
Mbt waterstof, op dit moment kost het idd nog heel veel energie om dit te maken. Ik was lange tijd ervan overtuigd dat waterstof de oplossing zou worden, maar met de SSB's zal dit idd alleen voor het zware transport gaan gelden (vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen). Indien men witte waterstof goed kan delven wordt het probleem voor het aanmaken van waterstof wel gelijk te niet gedaan.


Het rare is dat ik een nutty professor heb ontmoet, die het al heeft uitgevonden, maar probeer het maar op de markt te krijgen door de juiste mensen te vinden. In principe heeft hij een cel gebouwd die ingebouwd kan worden in een auto/vrachtwagens/vliegtuigen en de injectoren heeft hij daar ook klaar voor liggen. Het kan zelfs in huis aangesloten worden, voor goedkeuring consumenten gebruik wordt 1 zo'n cel gekeurd in de Uk schijnt strenger te zijn dan EU, maar dan zou je op basis van schoonwater (geen kraanwater) op 10 liter water je huis kunnen verwarmen en voorzien van elektriciteit.

Het vervelende in deze casus is dat hij het alleen heeft uitgevonden en niet in een duur lab en probeer het dan maar aan de grote partijen lees banken, investeerders (koolen) duidelijk te maken dat ze het moeten zien. Uiteindelijk 9 maanden verder 1 partij gevonden die geld wil investeren na het zien werken van 1 cel. Zij willen zien dat er 6 maanden een kas in het westland voorzien kan worden van stroom en warmte. Uitgerekend wat het zou kosten en hoe lang het zou duren dat zo'n kas eigenaar zijn kosten eruit heeft gehaald is 3 jaar daarna kan hij nog minimaal 12 jaar verder zonder investeringen in warmte en elektriciteit.

Dus ja zeg het maar.


09 sep 2023 11:38
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Viel er nog iets uit te vinden aan waterstof, dan?
Volgens mij zijn de toepassingen wel duidelijk. Blijft over: productie op schaal (en groen) en distributie.


09 sep 2023 15:26
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Ja nu gaan we waterstof op zee winnen en vervoeren via pijpleidingen naar de kust terwijl je het dus lees het goed vanuit een van zijn cel kan doen. Dus het produceren en verbruik ervan dat maakt het dus ook zo bijzonder en kost jou en mij zeg 10 liter water per jaar om je huis te voor zien.


10 sep 2023 11:03
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Heel interessante ontwikkelingen allemaal! De uitvinding van die nutty professor klinkt veelbelovend, interessanter dan witte waterstof waar ik sowieso mijn bedenkingen bij heb. Er is echter één probleem: het complete verdienmodel van de energiesector valt in duigen en dat zullen ze nooit laten gebeuren. Helaas.

Mooi nieuws over de komst van de solid state batterij, dank voor de link! Maar is deze batterij ook circulair? Zo ja, dan zie ik een grote toekomst voor bepaalde toepassingen. Zo nee, moeten we er dan echt blij mee zijn?
_________________________________________
Wim


10 sep 2023 12:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Recycling is kostbaarder. Zitten ook minder waardevolle materialen in die teruggewonnen kunnen worden.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


10 sep 2023 12:31
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Dus gooien we gebruikte batterijen maar weer gewoon weg…lijkt me niet zo duurzaam
_________________________________________
Wim


10 sep 2023 15:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Daarom zeg ik ook dat de uiteindelijke oplossing heel ergens anders zal liggen. Er zal uiteindelijk meer geautomatiseerd gaan worden zodat er minder mensen nodig zullen zijn op de werkvloer. Thuiswerken zal ook meer de norm gaan worden. Het uiteindelijke bezit op auto's zal ook afnemen vanwege goedkopere alternatieven. Je ziet ieder jaar een toename aan autobezit ,drukte en dus files op de weg dus ligt hier een grotere uitdaging.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


10 sep 2023 17:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Ben ik helemaal met je eens. Toen de auto er nog niet was, hadden steden een serieus probleem met paardenpoep. Het probleem loste zich op door de uitvinding van de auto. Wellicht zal iets dergelijks gebeuren met auto’s, vliegtuigen etc.

Vasthouden aan wat we kennen en angst voor het onbekende staan veranderingen in de weg, maar uiteindelijk keert de wal altijd het schip.
_________________________________________
Wim


10 sep 2023 21:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
MY00 schreef:

Maar zolang de Aramco's en Shell's van deze wereld nog miljarden winst maken zal het allemaal niet zo'n vaart lopen.

Dat dachten VAG en Toyota ook toen een kleine fabrikant uit Californië de Model S op de markt bracht,.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 sep 2023 22:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Wimpie67 schreef:
Dus gooien we gebruikte batterijen maar weer gewoon weg…lijkt me niet zo duurzaam

Beetje te kort door de bocht. Een groot percentage van de huidige auto's wordt al gerecycled, dus waarom een SSB niet?
Mijnbouw lijkt me duurder dan recyclen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 sep 2023 22:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 987.1 S 3.2 2005
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Helaas minder kort door de bocht dan je denkt. De vraag is óf de materialen in SSB überhaupt te recyclen zijn en áls dat zo is, of er een sluitend businessmodel is om te recyclen. Maar al te vaak is het teveel gedoe om te recyclen, dus gooien we de rotzooi maar weg met alle schadelijke gevolgen van dien. Kijk naar alle moeite die we doen om plastic recyclebaar te maken. Uiteindelijk belandt het gewoon in de verbrandingsoven.
_________________________________________
Wim


10 sep 2023 23:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
In de EU wordt 90% van de auto’s recycled/re-used (gemeten naar gewicht).

Afgedankte autobatterijen kunnen een tweede leven hebben als bijv thuisbatterijen. Daarmee kan de nuttige levensduur worden verlengd ( al zullen ze uiteindelijk natuurlijk nog steeds moeten worden recycled).


11 sep 2023 7:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Franz schreef:
Daarom zeg ik ook dat de uiteindelijke oplossing heel ergens anders zal liggen. Er zal uiteindelijk meer geautomatiseerd gaan worden zodat er minder mensen nodig zullen zijn op de werkvloer. Thuiswerken zal ook meer de norm gaan worden. Het uiteindelijke bezit op auto's zal ook afnemen vanwege goedkopere alternatieven. Je ziet ieder jaar een toename aan autobezit ,drukte en dus files op de weg dus ligt hier een grotere uitdaging.


Jouw beschouwing gaat eigenlijk alleen op voor (ver)stedelijk(t) gebied. In het buitengebied zijn er nauwelijks fatsoenlijke alternatieven voor de auto, en wat er nog is aan bijv. OV wordt alleen maar verder uitgekleed 'want niet rendabel'. Deelvervoer werkt in de praktijk ook niet zoals men verwacht had (ik zou zelf ook weigeren om in een auto te stappen waar voor mij al 10 mensen hun neuspulken aan het stuur hebben afgeveegd of met hun zwetende achterwerk in de stoel hebben gezeten). Daarnaast zijn er nog heel veel banen die voorlopig niet kosteneffectief geautomatiseerd/gerobotiseerd kunnen worden, waar dus gewoon handjes voor nodig zijn. En die handjes moeten vervoerd worden.

En het grappige is, de toename van het autobezit komt vooral door pakketbezorgers én de vergrijzing (volgens de BOVAG) en het feit dat ouderen steeds langer fit en vitaal zijn. Als ik kijk naar de generatie van mijn grootouders (honderd jaar geleden geboren), die hadden überhaupt geen auto, laat staan 2. Nu zie je dat ouderen na hun pensioen hun 2 auto's houden (wel makkelijk), soms nog aangevuld met een leuk auto voor het weekend (911 of Boxster/Cayman natuurlijk) en 1 of 2 motoren.

Het is dus vooral ONS gedrag dat moet veranderen. maar wie is bereid om zijn vrijheid op te geven?
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


11 sep 2023 11:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Citaat:
De range van een Porsche heb ik eerlijk gezegd nooit relevant gevonden.


Hier wordt inderdaad altijd wel heel erg de nadruk op gelegd bij EV maar ik haalde met de turbo ook nooit de 500 km op een tank.
_________________________________________
footers zuigen! :D


11 sep 2023 14:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel
Dat is omdat -als je gaat tanken aan één van de talloze tankstations- je op 2 minuten weer een vol rijbereik hebt :drive:
That's the neat part van een ICE :mrgreen:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


11 sep 2023 15:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 1825 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 73  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.