Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 0:52



Antwoord op onderwerp  [ 217 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Makelaars en huizen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Makelaars en huizen
In dit alles geldt er nog steeds 1 ding: de bank moet het wel hypothecair willen financieren. Je kan voor een huis vragen en overbieden wat je wilt. Als de executiewaarde in het geding komt, omdat de waarde in het economische verkeer de realistische waarde ver overstijgt, dan gaat financieren niet lukken. Dat kun je maar op 1 manier oplossen: er naast een hypotheek eigen geld bij opleggen met wellicht wel een hogere risico-opslag op je hypotheek als gevolg. Maar als je weinig eigen spaargeld hebt, dan zit je dus snel boven je limiet en dan wordt kopen onmogelijk. In al deze systemen speculeren makelaars er lustig op los. Huizen worden als "lokker" al voor een te lage prijs in de markt gezet. Men verwacht al een biedingsstrijd "up-front". Immers, de verleiding voor de koper om er meer spaargeld in te gooien dan initieel bedacht is dan verworden tot een stukje psychologie. En meer biedingen is een hogere eindprijs betekent een hogere courtage-winst voor de makelaar. Wil je dat voorkomen, dan moet je dat bij het in verkoop zetten van je huis anders afstemmen. Maar ja, de verkoper wil ook een zo hoog mogelijke prijs bewerkstelligen. En zowel de verkoopmakelaars als aankoopmakelaars doen er lustig aan mee. En zo blijft het naar boven toe spinnende vliegwiel maar draaien. Want de verkoper moet voor zijn nieuw stulpje ook steeds dieper in de buidel tasten en zo draaien we maar door. En de klap komt straks, als de rente weer omhoog gaat, de rentevast periode voorbij is en je ineens tegen 3, 4 of 5 procent meer je hypotheek moet vastzetten. extra zuur als dan de huizenprijzen weer gedaald zijn. Tot aan je pensioenleeftijd is het wel op te brengen allemaal. Maar daarna? Dan komen de problemen pas echt...


Laatst bijgewerkt door Nard op 21 mei 2021 8:58, in totaal 1 keer bewerkt.



21 mei 2021 8:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
@ Maarten: Complete waanzin. Dan ben je de wanhoop wel nabij.


21 mei 2021 8:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Wij proberen juist iets te vinden wat niet de complete overwaarde van de verkoop opsnoept. Daar kan je niet tegenop sparen en we willen ook nog andere dingen kunnen blijven doen. Ik heb nog nooit een huis op het randje gekocht terwijl veel mensen dat wel doen en daarna niet zo veel meer kunnen.


21 mei 2021 8:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ede
Bericht Re: Makelaars en huizen
Johann schreef:
Je moet gewoon een opknapper kopen, iedereen wil vandaag de dag een kant en klare woning en laten de klus huizen links liggen. Wij hebben anderhalf jaar geleden ons nieuwe (klus)huis gekocht...stond gedurende dit gekke huizenmark bijna twee jaar te koop...bijna niemand was komen kijken en de mensen die was komen kijken haakten allemaal hel snel af. Wij hebben het kunnen kopen voor een bedrag die ruim onder de originele vraagprijs was, in de orde van 30%

Je moet een beetje visie, een stukje lef en veel geduld hebben, dan is er heus nog goeie deals te doen :idea:



Dat was 1,5 geleden Johann. Jij was er nog net op tijd bij. Nu is dit niet meer de realiteit.
Opknapper, krot, bouwgrond of kant en klaar, het maakt allemaal niet uit. Nagenoeg alles is direct weg.
_________________________________________
944S ‘87 Nijlgroen & 987 S 3.4 '06

ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration
ex 924 T ‘79
ex 911 3.0 Targa '79


21 mei 2021 8:58
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Makelaars en huizen
Ewout schreef:
DennisvdB schreef:
Of huiseigenaren die gaan verhuizen om een nieuwe hypotheek aan te gaan met een lagere rentestand.
.


Heb ik ook gedaan. Huis veel groter, bijna twee keer zo duur, extra maandlasten misschien 200 euro. Als je zoiets niet doet spoor je niet.


Tot je relatie stukloopt of je je baan verliest, of je om een andere reden moet verkopen. Op een moment dat de markt even niet zo meezit. Dan zit je met een twee keer hogere schuld. De meeste mensen schatten dit risico veel te laag in.


21 mei 2021 9:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Makelaars en huizen
Nard schreef:
In dit alles geldt er nog steeds 1 ding: de bank moet het wel hypothecair willen financieren. Je kan voor een huis vragen en overbieden wat je wilt. Als de executiewaarde in het geding komt, omdat de waarde in het economische verkeer de realistische waarde ver overstijgt, dan gaat financieren niet lukken.


Ik weet niet hoe het nu gaat, maar ik verkocht eind jaren 90 een huis in Den Haag voor 700k guldens (mooie tijd), koper kocht onder voorbehoud van financiering, taxatie kwam uit op 650k :? . Niet getreurd, koper zocht “gewoon” een andere taxateur en die schreef netjes 700k op, klaar en gedaan.


21 mei 2021 9:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Makelaars en huizen
Hier in het kleine dorpje waar ik woon is het idem. Huizen worden royaal overboden, tussen de 10K en 40K soms zelfs. Ik begrijp dat de verkoopprijzen hier wat lager liggen dan bijv. Adam, of andere grote steden, maar toch. We zijn zelf een tijdje aan het kijken geweest voor een ander huis --> Vrijstaand. Maar die huizen zijn bijna allemaal niet groter dan wij nu hebben (2 onder1 kap) qua meters en de prijzen zijn mijn inziens niet realistisch meer. Liggen ongeveer 50/80K te hoog, dat zou betekenen dat procentueel gezien ons huis ook te hoog verkocht zou worden, maar je betaald wel 'te veel' voor die andere woning.
Meestal is het ook zo dat wanneer je een andere woning koopt het dan pas begint; dit moet aangepast worden, kleine verbouwing hier, kleine aanpassing daar... bin there, done that; heb inmiddels ons huis nu 2x verbouwd en vind het wel ff goed zo.

Leuk topic om te lezen; dit omdat het voor ons tot een maand geleden een item was om een ander huis te kopen. Hebben nu besloten een pas op de plaats te doen wegens omstandigheden.


21 mei 2021 9:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Enguess schreef:
Nard schreef:
In dit alles geldt er nog steeds 1 ding: de bank moet het wel hypothecair willen financieren. Je kan voor een huis vragen en overbieden wat je wilt. Als de executiewaarde in het geding komt, omdat de waarde in het economische verkeer de realistische waarde ver overstijgt, dan gaat financieren niet lukken.


Ik weet niet hoe het nu gaat, maar ik verkocht eind jaren 90 een huis in Den Haag voor 700k guldens (mooie tijd), koper kocht onder voorbehoud van financiering, taxatie kwam uit op 650k :? . Niet getreurd, koper zocht “gewoon” een andere taxateur en die schreef netjes 700k op, klaar en gedaan.



Kijk, en op basis van bovenstaande gaat het dus fout. Op de korte termijn lijkt het een prima deal (droomhuis toch bemachtigd). Maar als het economisch tegenzit, en je hebt niet de discipline om vooraf te anticiperen op financiële aanpassing of extra sparen, dan komt de klap een keer. En dan is de bank genadeloos hard. En vaak vraagt de eerst zo happy koper zich af: hoe kan dit nu... Kon het toch kopen... En nu ineens torenhoge lasten, geen financiële rek meer, en als de wasmachine stuk gaat, de Porsche een onvoorziene uitgave nodig heeft en de kids moeten studeren, dan rest er maar 1 ding: bij-lenen tegen woekerrente met wurgcontract of de creditcard maandelijks aanspreken. Om nog maar te zwijgen over de afbouw in hypotheekrente aftrek, of het straks overhevelen van (een deel van) de (over)waarde van je woning naar een andere belastingbox…. Jaja... In den beginnen goed gekocht... daarna bezuurt...


21 mei 2021 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Heren, ik weet niet of het hier al is gezegd, maar ik heb onze 2 panden gewoon zelf via een internet makelaar verkocht, dan doe je alles zelf EN sta je wel op Funda, want dat is gewoon heel belangrijk om een goed en snel woning te verkopen. Ik dacht iets van 400 euro per pand verkoopkosten, met allerlei online ondersteuningsdocumenten, inclusief posters etc.

Ik had ze sneller en voor ca 25% meer verkocht dan de gewone makelaars inschatten die ons offerte uitbrachten!!! :salut:
_________________________________________
'Life is what you make it!'


21 mei 2021 9:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Dat scheelt dus zo maar een nieuwe Porsche!!!
_________________________________________
'Life is what you make it!'


21 mei 2021 9:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Makelaars en huizen
Dat werkt dus ook. Denk wel dat in deze markt een chimpansee je huis nog kan verkopen...

En als ik dan even terugdenk aan de laatste crisis en allemaal huizen die onder water stonden. Wat een ellende. Bij ons in het dorp woonde een echtpaar dat ging scheiden (incl 2 kinderen) maar het huis stond zo veel onder water dat verkoop geen optie was. Vervolgens woonde moeder met nieuwe vriend en de 2 kids in het huis en vader op zolder in zijn eentje. Voor 20K keukentje, badkamer en toilet op zolder gebouwd en 4 jaar zo blijven wonen. Brrrrrrr :roll:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


21 mei 2021 9:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Makelaars en huizen
giulia schreef:
@ Maarten: Complete waanzin. Dan ben je de wanhoop wel nabij.

Tja. Op zich eens. Geen idee hoe reeel die 399 was. Kan natuurlijk goed dat dat al veel te laag was.

Aan de andere kant klopt de verzuchting 'ik mag wel 1500E huur betalen maar krijg geen hypotheek van 800E' wel
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


21 mei 2021 9:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Makelaars en huizen
Enguess schreef:
Ik weet niet hoe het nu gaat, maar ik verkocht eind jaren 90 een huis in Den Haag voor 700k guldens (mooie tijd), koper kocht onder voorbehoud van financiering, taxatie kwam uit op 650k :? . Niet getreurd, koper zocht “gewoon” een andere taxateur en die schreef netjes 700k op, klaar en gedaan.

Denk dat dat nu ook nog wel gebeurt maar taxaties zijn anno 2021 wel stuk professioneler dan vroeger.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


21 mei 2021 9:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Makelaars en huizen
horn schreef:
Dat werkt dus ook. Denk wel dat in deze markt een chimpansee je huis nog kan verkopen...

En als ik dan even terugdenk aan de laatste crisis en allemaal huizen die onder water stonden.



Kennis moest in 2012 of zo voor huis op de Looiersgracht bij verkoop 75k bijstorten bij de notaris
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


21 mei 2021 9:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Citaat:
"Vervolgens woonde moeder met nieuwe vriend en de 2 kids in het huis en vader op zolder in zijn eentje. Voor 20K keukentje, badkamer en toilet op zolder gebouwd en 4 jaar zo blijven wonen. Brrrrrrr :roll:"


Daar herken ik me gelukkig ook niet in ... :mrgreen:
_________________________________________
'Life is what you make it!'


21 mei 2021 9:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Makelaars en huizen
"Verlies is pas verlies als je verkoopt" :shock:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


21 mei 2021 9:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Makelaars en huizen
Nard schreef:
Tot aan je pensioenleeftijd is het wel op te brengen allemaal. Maar daarna? Dan komen de problemen pas echt...

Hoezo, je hebt 30 jaar de tijd om je huis af te betalen om zodoende je woonlasten tot '0' te reduceren en dan met pensioen te gaan.....en vooral samen met pensioen te gaan.. :mrgreen: ..... Afbouw van Wet Hillen zorgt ervoor dat je iets gaat betalen maar verder zijn dat de kosten niet.

Overal is het een gekkenhuis, ook bij ons in de straat....kaartjes ongevraagd van makelaars in de bus of we wilden nadenken om het huis te verkopen.

Duidelijk is dat wij nu onze huis, ruime 2-kapper/garage etc niet gaan verkopen. En gelukkig heb ik beide kinderen ook onder de pannen, 5 jaar geleden ook beiden 'erin' gestampt om een huis te kopen ipv andere luxe flauwekul.... :salut:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


21 mei 2021 10:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Bijna het gros betaalt zijn huis niet af via de hypotheek. Er zijn in het verleden bijna alleen maar aflossingsvrije hypotheken afgesloten waarbij de maandlasten lekker laag waren en er bij de hogere rente een maandelijks interessante VT was die direct de maandlasten drukte. En mensen lossen nu eenmaal niet zo makkelijk vervroegd af.

Nu mag je je aflossingsvrije deel van voor 2013 meenemen in je nieuwe hypotheek. Verder moet je als je bijvoorbeeld 2 jaar geleden je hypotheek heb afgesloten in 28 jaar alles hebben weggewerkt wat niet aflossingsvrij is. Dat betekent iets hogere maandlasten en een iets lager maximaal hypotheekbedrag....alles werkt financieel door.


21 mei 2021 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Dial_888 schreef:
Nard schreef:
Tot aan je pensioenleeftijd is het wel op te brengen allemaal. Maar daarna? Dan komen de problemen pas echt...

Hoezo, je hebt 30 jaar de tijd om je huis af te betalen om zodoende je woonlasten tot '0' te reduceren en dan met pensioen te gaan.....en vooral samen met pensioen te gaan.. :mrgreen: ..... Afbouw van Wet Hillen zorgt ervoor dat je iets gaat betalen maar verder zijn dat de kosten niet.

Overal is het een gekkenhuis, ook bij ons in de straat....kaartjes ongevraagd van makelaars in de bus of we wilden nadenken om het huis te verkopen.

Duidelijk is dat wij nu onze huis, ruime 2-kapper/garage etc niet gaan verkopen. En gelukkig heb ik beide kinderen ook onder de pannen, 5 jaar geleden ook beiden 'erin' gestampt om een huis te kopen ipv andere luxe flauwekul.... :salut:



Effect afbouw wet Hillen is echt wel afhankelijk welke hypotheekvorm je hebt, wat het initiële aankoopbedrag van de woning was en hoeveel rente je betaalt. Je kan niet zonder meer stellen dat dit effect "maar iets" is.... Het kan je zomaar 300 tot 400 euro per maand schelen. En niet iedereen heeft een top baan met dito pensioen. Daarnaast zijn er veel mensen die de 30 jaar van afbetalen hypotheek tot aan pensioen niet (meer) halen. Voordeel is dan weer wel: we mogen langer werken... haha


21 mei 2021 10:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Makelaars en huizen
horn schreef:
"Verlies is pas verlies als je verkoopt" :shock:

Ik wilde er niet over beginnen.


21 mei 2021 10:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Een opknapper idd :thumleft:
Huizen interesseren me nog meer dan Porsches, vooral de huizen die "karakter" hebben, een oude brouwerij, of een spinnerij die omgevormd wordt tot lofts. Gietijzer, beton, staal, glas...
Ik kijk dus naar veel "immo-programma's", overal zit er daar dus zo'n vent aan vast die liever gamet dan zijn handen uit de mouwen te steken. Ziekte van deze tijd denk ik. Velen zijn rotverwend en gewoon hulpeloos.

Mijn eerste kot gekocht aan pakweg 45k, eind jaren 90. Nog 25k ingestoken om te renoveren, effe in gewoond en dan verkocht voor 155k.
Ik had toen een oude brandweerkazerne gekocht 8) voor 187k aub. Volledig onderkomen. Mijn moeder werd ver gek toen ze het zag, en iedereen die er passeerde terwijl ik er aan het werk was vroeg me wanneer ik het ging platsmijten, maar ik zag "het". Blote bakstenen muren, lange horizontale glaspartijen, blote welfsels, polybeton, etc... Industrieel quoi.
Renovatiekosten swingden echter de pan uit, had daar rekening mee gehouden en beslist om het gelijkvloers te verhuren aan een apotheek, daarbij mijn garage van 150m² opofferend, maar eerst de stal, dan de varkens. Velen zouden denken "die garage was DE reden dat ik deze toko kocht, ik geef die niet af", maar soms moet je opofferingen doen om er te geraken.

Toen we dan het huidig huis kochten heb ik dan de bovenverdieping van de kazerne verkocht en de apotheek huurt nog steeds het gelijkvloers. Met de opbrengst van die verkoop waren quasi ALLE kosten die ik gedaan had (inclusief aankoop van het gebouw) betaald. Huuropbrengsten van de apotheek is voor velen een mooi loon. ZO doe je het. Maar had ik naar eender wie geluisterd, ik zou het nooit gehad hebben want echt wel IEDEREEN verklaarde me gek.
Huidig huis geleend zodanig dat het afbetaald was op ons pensioen. Wel zo slim (not) geweest om géén schuldsaldoverzekering te nemen (weet niet of dat bij jullie hetzelfde heet, maar is een verzekering dat als één van beide partners wegvalt ook dat stuk van de afbetaling wegvalt), ik vond dat weggesmeten geld en ja, 3 jaar later stond ik er alleen voor om het af te betalen :(
Ik heb ook nooit beweerd de slimste van de klas te zijn ;)
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


21 mei 2021 11:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera 4S
Bericht Re: Makelaars en huizen
Ik heb mijn (vrijstaande) huis 3 jaar terug gekocht welke ik volledig heb moeten verbouwen.
Ik heb hier ca. 4 ton voor betaald inclusief kosten voor het materiaal dat ik nodig had om te verbouwen.
Afgelopen week benaderd door de makelaar welke mij het het verkocht had of ik hem voor 6,5 ton wilde verkopen....

Heb het afgewezen, gewoonweg omdat ik in die prijsklasse niet meer terug kan kopen wat ik nu heb mbt ruimte (omgeving Arnhem)
In Huissen (hier woon ik) staan op dit moment 6 woningen te koop tussen de 2 en de 7 ton welke ofwel een tweekapper ofwel vrijstaand zijn die nog niet zijn verkocht.

Ik geloof aan de andere kant niet dat de rente enorm omhoog zal gaan, gewoonweg omdat dan alle huizen welke het afgelopen 2 jaar zijn aangekocht gigantisch onder water komen te staan.
Daarnaast is er de komende 25 jaar nog een tekort aan woningen dus echt dalende huizen prijzen geloof ik ook niet in.
_________________________________________
vroem vroem.......


21 mei 2021 11:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Wij zijn druk aan het bezichtigen in de omgeving van noord- en west Arnhem...Onze aankoopmakelaar aldaar krijgt ons wel overal tussen tot nu toe en dat is tegenwoordig al winst!


21 mei 2021 11:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Makelaars en huizen
Succes, en dat zul je nodig nog hebben in deze tijden… :thumleft:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 21 mei 2021 12:11, in totaal 1 keer bewerkt.



21 mei 2021 11:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Makelaars en huizen
Dank...komt wel goed vroeg of laat. Je droomhuis ga je toch niet vinden. Anderen willen namelijk ook jouw droomhuis :mrgreen:

We dachten ons huidige stekje lang te houden. Helemaal gestript en luxe gemaakt. We zitten in een oud statig schoolgebouw in Hilversum (waar ik geen band mee heb) in de nabijheid van prachtige heidegebieden wat een feest is voor de hond. Raar of niet maar het hebben van een hond telt ook mee in de keuze voor een huis en de omgeving. Als dat beest niet los kan rennen in de buurt dan gaat het huis al niet door...hoe leuk ook.


21 mei 2021 11:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 217 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.