Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 0:22



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vorderen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vorderen?
In de familie wordt overwogen een (btw) auto uit Denemarken te importeren. Er is bekend dat Deense auto's duur zijn ivm belastingen. Weet iemand of dat vergelijkbaar is met BPM; en zo ja of je dan ook rest bpm bij export uit Denemarken kan terugvorderen.?

Heb me al suf gegoogled,niks concreets gevonden maar toen dacht ik ineens dat er hier wel eens e.e.a. bekend zou kunnen zijn.


08 nov 2021 22:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Als dat kan, kan volgens mij alleen de deense verkoper dat. Je kan geen belasting terugvorderen die je niet betaald hebt. Dus als ‘nieuwe koper’ kan jij in Denemarken geen BPM terug vorderen (hebben ze dat daar überhaupt wel?).
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


09 nov 2021 0:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Als de belasting drukt op de auto zelf (bpm) dan is er grote kans dat je kunt terugkrijgen bij export. Anders werkt de belasting immers het Europese vrije verkeer van goederen tegen en dat mag niet.

De meeste landen hebben echter een registratiebelasting die je moet voldoen als je de auto daar registreert. Dan valt er niets terug te geven.

Voor Denemarken weet ik het niet, je zou eens bij de Deense RDW kunnen kijken, die hebben vast een website in het Engels voor je.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


09 nov 2021 8:26
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Het is toch zo dat - in Nederland - je in voorkomende gevallen betaalde BPM kan terugvorderen als ik mijn auto verkoop aan iemand in het buitenland die hem meeneemt? Dus IK schrijf hem uit in NL en IK kan dan reed betaalde belasting eventueel terugvragen? De nieuwe (buitenlandse) koper kan die betaalde BPM toch niet terugvorderen? Of begrijp ik het verkeerd> :salut:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


09 nov 2021 12:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Je zou er ook eens een telefoontje of mailtje aan een auto-importeur (die ook uit Denemarken haalt) aan kunnen wagen. Die kunnen je ongetwijfeld vertellen hoe dat werkt.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


09 nov 2021 12:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Frits77 schreef:
Heb me al suf gegoogled,niks concreets gevonden

Eerste hit op Google na zoeken op 'export car from denmark' : https://skat.dk/skat.aspx?oid=2244356
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


09 nov 2021 12:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
horn schreef:
Het is toch zo dat - in Nederland - je in voorkomende gevallen betaalde BPM kan terugvorderen als ik mijn auto verkoop aan iemand in het buitenland die hem meeneemt? Dus IK schrijf hem uit in NL en IK kan dan reed betaalde belasting eventueel terugvragen? De nieuwe (buitenlandse) koper kan die betaalde BPM toch niet terugvorderen? Of begrijp ik het verkeerd> :salut:


De Fiscalist bedoelt het ook zoals jij het begrijpt. Maar de teruggave van Deense belasting aan de Deense verkoper kan reden zijn om de vraagprijs bij export aan te passen. Als je de Deense verkoper erop attent kan maken dat hij mogelijk veel belasting terugkrijgt, en als dat reden is om de prijs aan te passen, dan is dat in het voordeel van koper.
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


09 nov 2021 14:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Wat ik zo lees op het linkje dat ik deelde is het proces vrijwel identiek als in Nederland. Met uitzondering dat de Deense verkoper de eerst moet laten keuren en daarna laten taxeren, platen inleveren en de belastingteruggaaf moet aanvragen. Best veel gedoe, zal niet iedere verkoper op zitten te wachten. Daar komt natuurlijk bij dat je in Nederland in de meeste gevallen gewoon weer BPM mag afdragen bij de import.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


09 nov 2021 16:15
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Dank jullie voor de antwoorden :thumleft: , daar kan ik wel iets mee!

Had ook al een importeur benaderd maar die wist het niet precies. En ja google in engels was natuurlijk handig geweest :oops:


09 nov 2021 23:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Engels of Deens, net wat je zelf wilt. :)

Ben trouwens wel benieuwd om wat voor auto het gaat, waarom uit Denemarken en of jullie het uiteindelijk zinvol vinden. Laat zeker nog even horen hoe het afloopt.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


10 nov 2021 14:51
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
zal ik doen als case closed is


16 nov 2021 19:33
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
case is closed; ging om de aanschaf van een 5 jaar oude auto met hoge CO2 uitstoot via een officiële merk dealer in NL die de auto bij een DK dealer (ook officieel merkdealer) kocht. Uiteindelijk de vraag gesteld of er niet nog veel " DK BPM" terug te verwachten was en als antwoord heeft de NL dealer transparantie getoond door de inkoopfactuur te laten zien. De rest bpm is dus in DK gebleven. Eind goed al goed in dit geval. Maar volgens mij moet het interessant zijn een DK bedrijf te hebben en dure auto's daar in te kopen en te exporteren...

(ps. ik geef niet meer details over merk en type ivm herleidbaarheid, tevredenheid na afloop etc)


27 dec 2021 22:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Nu maak je ons helemaal nieuwsgierig
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


28 dec 2021 10:57
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Verhaal klopt wel. Netto hebben landen als Denemarken de goedkoopste auto’s van Europa. Overigens geldt dat voor Nederland ook! Anders zou er helemaal na alle belastingen geen auto meer verkocht worden!
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


28 dec 2021 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Ik snap het nog steeds niet. Bij export uit Denemarken blijft de BPM daar, bij import in Nederland wordt BPM geheven. Hetzelfde geldt als je het andersom doet, trouwens.

Waar is precies voordeel te behalen?

Edit: Nog een keer gelezen. De netto catalogusprijs ligt in Denemarken iets lager, maar dan lijkt mij dat dit vooral interessant is voor het importeren van een nieuwe auto.
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


Laatst bijgewerkt door Jazzy op 28 dec 2021 12:42, in totaal 1 keer bewerkt.



28 dec 2021 12:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
In landen met hoge (BPM-achtige) belastingen worden de netto-prijzen van auto’s lager gehouden om de auto’s nog verkoopbaar te houden.
Dus als je een auto uit een hoog BPM land naar een lager BPM land exporteert, kan je voordeel behalen.

Weet van expats in belastingvrije landen (midden oosten) die idd hun auto’s in NL bestelden, bijvoorbeeld.


28 dec 2021 12:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Citaat:
Nu maak je ons helemaal nieuwsgierig


Precies dat! :D


28 dec 2021 13:12
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Enguess schreef:
Weet van expats in belastingvrije landen (midden oosten) die idd hun auto’s in NL bestelden, bijvoorbeeld.


Veel gepensioneerde of rentenierende Fransozen kopen hun Peugeotjes ook graag in Amsterdam ;)


28 dec 2021 13:59
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Klopt. Dat bestaat al heel lang. Ik heb bij PSA gewerkt eind jaren '90; Nederlandse dealers bestelden indertijd rechtsgestuurde Citroëns met alle opties en de zwaardere (diesel)motoren. Die werden dan gewoon door de fabriek afgeleverd en gingen dezelfde dag nog op transport naar dealers in het VK. Volkomen legaal.


28 dec 2021 14:09
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Importeren uit Denemarken, Deense "bpm" terug te vordere
Ekris Veenendaal leverde jaren geleden 25% van hun bmw’s rechtsgestuurd naar Engeland
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


28 dec 2021 23:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.