Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:44



Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auto kopen in Belgie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Auto kopen in Belgie
Beste medeforummers,

Hebben jullie ervaring met het betalen van een auto in Belgie? Het volgende is het geval:

Ik heb vorige week bij een auto gekeken in Belgie bij een particulier. Na inspectie en proefrit heb ik het even laten bezinken, naar huis gereden, en na wat onderhandelingen over de hoogte van het aankoopbedrag, via de mail de auto gekocht. Echter nu wil de eigenaar dat ik het aankoopbedrag eerst overmaak, en zodra geld op zijn rekening staat (zeg een dag later) kan ik pas de auto ophalen.

Dit voelt niet prettig, dus mijn voorstel was om de auto cash te betalen, of ter plekke over te maken van internet bankieren (en evt. 2 uur wachten tot het geld op z'n rekening staat)
Echter gaat hij hier niet mee akkoord, en wil hij maar op 1 manier zaken doen, en dat is door eerst de auto te betalen.

Heeft iemand nog een andere suggestie om de auto te betalen op een snelle manier via NL Bank naar BEL bank?
Of ben ik te voorzichtig en kan ik het gewoon over maken? Heb wel een adres, maar ben nooit binnen geweest en de auto stond op een ander adres (van zijn zoon...)

Wellicht zijn er belgische forummers die een goed idee hebben...

Alvast dank voor jullie input!


26 jan 2022 16:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Als het niet goed voelt gewoon niet doen.
Heb redelijk wat auto's in het buitenland gekocht. Nooit vooraf alles betaald. Bij een merkendealer wel eens de helft aanbetaald en de andere helft cash meegenomen, maar dan wist ik waar de merkendealer zat en dat voelde vertrouwd. Bij handelaren of particulieren kunnen ze het cash krijgen of ik maak het over waar ze bij staan. Anders niet. Zoals jij het beschrijft zou ik niet vooraf geld overmaken, hoogstens een keer 10% ofzo.

Wat je wel evt zou kunnen doen is mbv een vertrouwde belgische forummer werken. Jij stort het geld op zijn rekening en hij kan het overmaken als eea akkoord is. Staat het wss - net als in Nederland - hetzelfde moment op de rekening van de verkoper.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


26 jan 2022 16:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Moet je wel een betrouwbare Belg weten te vinden. :mrgreen:
Ik zou nooit vooruit betalen. Feit dat hij alleen op deze manier zaken wil doen is al vreemd. Heb zelf mijn Porsche in België gekocht, maar die man had een NL bankrekening. Dus ter plekke betaald.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


26 jan 2022 16:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Olaf woont toch in Limburg?! Dan ben je reservebelg, is toch bijna hetzelfde? :mrgreen:
Betrouwbaar is ie ook. :wink:

ik zou nooit alles vantevoren overmaken bij een particulier en zeker niet in het buitenland.
Bij een gerenommerd bedrijf in NL heb ik er niet zo'n moeite mee om de dag voordat je de auto ophaalt het geld over te maken.


26 jan 2022 16:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Cazzo Super Veloce schreef:
Moet je wel een betrouwbare Belg weten te vinden. :mrgreen:


Die zijn er heus wel Paul :lol: , MAAR, bij dergelijke vorm van transacties krijg je hier gegarandeerd de fiscus (zoals dat hier heet) op je dak tenzij het bedrag voor een shabby 924 is of iets dergelijks. Voor grotere bedragen met 5 cijfers is het echt een no go voor een transactie met / tussen particulieren uit een ander land!
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


26 jan 2022 17:04
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik weet natuurlijk niet hoe 'verliefd' je bent op de Belgische P, maar ik zou het ook niet vooruitbetalen. Zeker niet met het verhaal "hij staat bij zijn zoon". Of cash bij overhandigen van de sleutels, of overmaken en samen een pint pakken tot het op de rekening staat (geen idee hoe snel dat gaat tussen NL en BE banken), of via een tussenpersoon waar jij direct met pin kunt betalen (bijv. een lokale autohandelaar die voor een kleine vergoeding wel de moeite wil nemen om als tussenpersoon te fungeren).

Maar met zulke bedragen: geen risico nemen. Als het niet goed voelt, niet doen.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


26 jan 2022 18:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Bijna alle sepa transacties gaan binnen enkele seconden, ook naar het buitenland is mijn ervaring inmiddels.
Dus gewoon naast de auto ff internetbankieren en 99% kans dat het meteen op de BE rekening staat.


26 jan 2022 18:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ewout schreef:
Olaf woont toch in Limburg?! Dan ben je reservebelg, is toch bijna hetzelfde? :mrgreen:
Betrouwbaar is ie ook. :wink:


Onlangs nog een auto verkocht aan een Belg …
Auto naar z’n huis in Belgie gereden, geld overgemaakt (stukje cash) en samen met de kenteken platen en autopapieren naar de RDW …

Appeltje-Eitje … andersom moet MI nét zo makkelijk kunnen ;)


26 jan 2022 19:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Brabant
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik heb in het verleden een z4 gekocht bij een particulier in België. Verkoper was zo vriendelijk de z4 naar mij toe te rijden op de Belgische platen. Toen hij bij mij was heb ik het geld naar hem overgemaakt en hem mee laten kijken tijdens de overboeking. Destijds duurde het 1 dag voordat hij het geld over zijn rekening zag.


26 jan 2022 20:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Helder; niet doen.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


26 jan 2022 21:21
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Als je het niet vertrouwt en je wil het toch graag en die Belg wil niets anders dan pak je een plaatselijke notaris die voor de lieve som van 100-200 euro het via hem laat lopen. En als die verkoper dan nog steeds niet wil dan heel hard weglopen.
_________________________________________
Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E


26 jan 2022 23:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
horn schreef:

Wat je wel evt zou kunnen doen is mbv een vertrouwde belgische forummer werken. Jij stort het geld op zijn rekening en hij kan het overmaken als eea akkoord is. Staat het wss - net als in Nederland - hetzelfde moment op de rekening van de verkoper.

Denk dat dat - in Nederland in ieder geval - HEEL veel vragen van de bank op gaat leveren
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


27 jan 2022 8:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier in België mag je max 3.000 euro cash betalen. OK, men zal hier den daar wel meer aanvaarden maar als een particulier met pakweg 60.000 euro cash geld bij zijn bank aankomt om op zijn rekening te zetten heeft hij wel problemen, dus ik begrijp de verkoper wel.

Er bestaat ook nog zoiets als een bankcheque, allee, hier toch, ik weet niet of hij dat accepteert? Ook is er de mogelijkheid om het ter plaatse, indien je bank op de hoogte is, met een instant betaling over te schrijven, dan staat het a la minuut op zijn rekening.

En euh, de meeste Belgen zijn betrouwbaar hoor, enkel zit er in Brussel aan de top een zootje ongeregeld die mij dagelijks bestelen, maar ik denk dat de excellenties in Den Haag van hetzelfde kaliber zijn, niet? :bang:


27 jan 2022 8:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Zoals de meeste reeds hebben aangegeven, niet doen. Even met de bank bellen wat de mogelijkheden zijn.

bladerunner schreef:
En euh, de meeste Belgen zijn betrouwbaar hoor, enkel zit er in Brussel aan de top een zootje ongeregeld die mij dagelijks bestelen, maar ik denk dat de excellenties in Den Haag van hetzelfde kaliber zijn, niet? :bang:

Yep, alleen geven ze dan het antwoord "Ik kan met het niet herinneren".
_________________________________________
Mvg,

René


27 jan 2022 9:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
bladerunner schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als een bankcheque, allee, hier toch, ik weet niet of hij dat accepteert? Ook is er de mogelijkheid om het ter plaatse, indien je bank op de hoogte is, met een instant betaling over te schrijven, dan staat het a la minuut op zijn rekening.
DAT werkt hier in België perfect, ik gebruik steeds een bankcheque om zulke aankopen te doen. De bank van de koper maakt de cheque aan. Je zet die op naam van de verkoper en hand tekent de cheque en niemand anders kan die ontvangen. Ik weet niet of dat kan met een buitenlandse koper. Maar er moeten toch wel manieren bestaan.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


27 jan 2022 10:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Zie hier waarom er veel meer harmonisatie nodig is.
Op naar de Verenigde Staten van Europa!
_________________________________________
GREEN IS GOOD


27 jan 2022 11:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
bladerunner schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier in België mag je max 3.000 euro cash betalen.


Zolang het niet meer dan € 3000 Cash op de factuur is - kraait er eigenlijk niemand naar.

Naar mijn idee (en ervaring) is er in België nog steeds een grote (mate van) cash-economie gaande ....


In NL mag je nu nog tot € 10.000,- cash ontvangen/betalen zonder daar melding van te doen.
Nederland is nu bezig een cash-limiet van € 3000,- in te voeren :arrow: maar ondertussen pleiten Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje bij de Europese Commissie voor een limiet van € 5.000,- :popcorn:


27 jan 2022 12:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Olaf schreef:
In NL mag je nu nog tot € 10.000,- cash ontvangen/betalen zonder daar melding van te doen.

Deze meldplicht geldt toch alleen voor bedrijven die bedragen van €10.000,- of meer in cash ontvangen?
Althans, zo lees ik het op: https://meld.nl/melding/strafrecht-advo ... -betaling/
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


27 jan 2022 12:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 1.7 1973
Ermelo, NL
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Wat is het probleem van zo'n melding eigenlijk, als het om een normale transactie zoals deze gaat?
_________________________________________
1973/3 914 1.7 Olympic Blue


27 jan 2022 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera S - 2013 zwart/zwart 911 3.2 Carrera Cabrio 1989 Diverse alfa (incl. resto’s) een lancia en een bmw
Bussum
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Meer dan 3k cash is straks meldingsplicht. In Nederland bij je bank meer dan 4k opnemen is al bijna onmogelijk...

Als de Belg een gewone bankrekening heeft met IBAN nummer dan is een SEPA betaling ook in België er praktisch direct. Ik heb in 2018 mijn GT Junior gewoon op die wijze betaald. Mobiel bankieren app en overmaken. Stond er binnen een paar minuten op. (Wel zorgen dat je de limiet voor mobiel bankieren hebt verhoogd).


Laatst bijgewerkt door Ruviano op 27 jan 2022 12:41, in totaal 1 keer bewerkt.



27 jan 2022 12:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
bladerunner schreef:
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier in België mag je max 3.000 euro cash betalen. OK, men zal hier den daar wel meer aanvaarden maar als een particulier met pakweg 60.000 euro cash geld bij zijn bank aankomt om op zijn rekening te zetten heeft hij wel problemen, dus ik begrijp de verkoper wel.

Er bestaat ook nog zoiets als een bankcheque, allee, hier toch, ik weet niet of hij dat accepteert? Ook is er de mogelijkheid om het ter plaatse, indien je bank op de hoogte is, met een instant betaling over te schrijven, dan staat het a la minuut op zijn rekening.

:


cash betaling tussen particulieren is nog steeds onbeperkt in Belgie
storting vanaf 10k cash moet je evt de oorsprong kunnen aantonen, wat perfect kan met de verkoopsovereenkomst.

Instant overschrijving voor groot bedrag gaat niet meer tussen vreemde landen. Zelfde dag binnen enkele uren gaat wel als je op voorhand de transactie klaar laat zetten bij de bank en dan via tel bevestigen


er gebeurd heel veel fraude met bankcheques , (fake) bankapps en overschrijvingen die ingetrokken worden, dus ik snap de verkoper wel.


27 jan 2022 12:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
de_koen schreef:
Instant overschrijving voor groot bedrag gaat niet meer tussen vreemde landen. Zelfde dag binnen enkele uren gaat wel als je op voorhand de transactie klaar laat zetten bij de bank en dan via tel bevestigen.

Hoe kom je daarbij? Je kunt bijvoorbeeld in de (Nederlandse) bankapp van de ING een betaling naar een buitenlandse rekening versturen. Voor SEPA-landen geldt dat, mits je het op tijd doet (ik meen voor 15:00), de betaling vrijwel direct, maar zeker dezelfde werkdag nog verwerkt wordt. Het enige wat je nodig hebt is een IBAN-rekeningnummer.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


27 jan 2022 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
GinnFizz schreef:
bladerunner schreef:
Er bestaat ook nog zoiets als een bankcheque, allee, hier toch, ik weet niet of hij dat accepteert? Ook is er de mogelijkheid om het ter plaatse, indien je bank op de hoogte is, met een instant betaling over te schrijven, dan staat het a la minuut op zijn rekening.
DAT werkt hier in België perfect, ik gebruik steeds een bankcheque om zulke aankopen te doen. De bank van de koper maakt de cheque aan. Je zet die op naam van de verkoper en hand tekent de cheque en niemand anders kan die ontvangen. Ik weet niet of dat kan met een buitenlandse koper. Maar er moeten toch wel manieren bestaan.


Even nagevraagd, maar in NL worden bankcheques niet meer gebruikt sinds 1-1-2020. Dus dat gaat helaas ook niet meer lukken. Ik ga vanavond nog een ultieme poging doen om de verkoper over te halen om de auto met telebankieren te betalen. Echter geeft de bank geen 100% garantie dat het geld ook daadwerkelijk binnen 2u wordt overgemaakt...


27 jan 2022 16:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Wat je misschien ook nog kunt doen, is elkaar iets in onderpand geven terwijl je wacht op de betaling. Bijvoorbeeld hij de sleutel van de P en jij het kenteken/overschrijvingsbewijs of zoiets.

Zo heb ik dat ook gedaan toen ik mijn motor verkocht (welliswaar in NL tussen NL particulieren, maar toch).
De koper had het geld overgemaakt, dat had ik uiteraard direct op mijn rekening. Ik gaf hem daarop de sleutels van de motor, maar het overschrijvingsbewijs hield ik nog even bij me tot we samen bij het kentekenloket waren voor de tenaamstelling. In mijn geval om te voorkomen dat betrokkene op mijn naam (en mijn verzekering) een ongeluk oid zou veroorzaken, en zodat ik direct zelf het vrijwaringsbewijs in bezit had.

Als je beiden volwassen mensen, en serieuze koop- of verkooppartijen bent, dan moet je dat soort afspraken kunnen maken.
De verkoper wil zekerheid van betaling en dat is logisch, jij wil zekerheid dat je de auto krijgt, ook logisch.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


27 jan 2022 17:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Off Topic: Als het een transactie in NL betreft en het rijbewijs is na 2014 afgegeven - dan kan je zelf online overschrijven :idea:


:@: meer, succes met het overhalen van de verkoper - en anders: er staan nog wel meer mooie Porsches voor leuke prijzen te koop :idea:


27 jan 2022 17:34
Profiel WWW Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.