Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 14:09



Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auto kopen in Belgie 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Citaat:
Even nagevraagd, maar in NL worden bankcheques niet meer gebruikt sinds 1-1-2020. Dus dat gaat helaas ook niet meer lukken. Ik ga vanavond nog een ultieme poging doen om de verkoper over te halen om de auto met telebankieren te betalen. Echter geeft de bank geen 100% garantie dat het geld ook daadwerkelijk binnen 2u wordt overgemaakt...


Toen ik twee jaar geleden mijn 991 in Duitsland kocht heb ik er onderzoek naar gedaan. Mijn bank (iNG) vertelde dat alleen als het betaling tussen bedrijven betreft te regelen is dat het bedrag direct wordt overgeboekt van een NL'se rekening naar een buitenlandse rekening. Dus vergeet het maar :bang: dat geld staat pas een dag later (schat ik) op de rekening als het van particulier naar particulier gaat door middel van een overschrijving.

Dus ik heb toen maar op goed vertrouwen het bedrag van te voren over gemaakt naar de (in mijn ogen) betrouwbare handelaar. Hij stuurde me een kopie van de papieren ter bevestiging.

Ik heb toen mijn verslag van de invoer, keuring bij de RDW en belasting betaling hier op het forum gepost, maar kan het draadje zo snel niet vinden helaas.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


27 jan 2022 18:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik denk toch dat het aan het land en de betreffende banken ligt …. als ik nu geld overschrijf van ING naar DnB is het direct zichtbaar en vise versa ook.

Eerder ook geld van een Sabadel naar ING en DnB mogen ontvangen. Duurde zeker geen half uur voordat het zichtbaar was.

Moet er wel bij vermelden dat het bedragen van minder dan € 10.000,- waren ;)


27 jan 2022 19:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Heb recent paar keer geld overgemaakt naar IBAN in Duitsland en Oostenrijk en dat stond er toch heel snel op
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


27 jan 2022 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 Boxster S uit 2004 Riviera Blue USA origin
Culemborg
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik heb vorig jaar mijn auto in België gekocht. overboeken via mobiel bankieren kwam direct door, net als binnen NL. Verder alles opvolgen wat hierboven staat, qua vertrouwen. In mijn geval was het bij de vorige eigenaar thuis, aanbetaling gedaan, dag ervoor nog een stukje en op de dag zelf restantbedrag.
Ben ooit opgelicht met een Saab voor nog geen 750 euro, vervelend maar gelukkig betaalbaar lesje.


28 jan 2022 1:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
We leven in een ééngemaakt digitaal Europa en toch lukt een eenvoudige elektronische betaling tussen 2 (buurlanden) nog steeds niet eenvoudig, en a la minute. Beschamend. :evil:


28 jan 2022 8:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik zal wel beinvloed zijn door mijn uiterst betrouwbare leefomgeving (Zwitserland), maar… laat ik het eens over een hele andere boeg gooien.

Je hebt de verkoper gezien. Hem/haar in de ogen gekeken. Je hebt de auto gezien. Je hebt dus een indruk (neem ik aan) van de situatie: is dit een nette particulier met een nette auto, of is het een of andere vage vage harry en een dubieuze auto? Heb je zijn thuisadres? Als je een algeheel goede indruk hebt van de situatie, dan is er ook nog zoiets als vertrouwen, zelfs “over de grens”. Als het nou puur online zou zijn, of alleen telefonisch - dan zou ik het ook niet doen. Maar als je de situatie ter plekke kent, dan is het toch wat anders.

Waarom niet een factuur opstellen, waarin precies staat omschreven wie, wat verkoopt aan wie en op welke voorwaarden, die ondertekenen, en dan de transactie doen?


28 jan 2022 8:54
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Citaat:
Waarom niet een factuur opstellen, waarin precies staat omschreven wie, wat verkoopt aan wie en op welke voorwaarden, die ondertekenen, en dan de transactie doen?


Dat daar nog niemand eerder op is gekomen in dit topic :D

Gewoon een goed en duidelijk koopcontract opzetten met N.A.W. gegevens, legitimatienummers, prijs en een beschrijving van de auto :!:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


28 jan 2022 10:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Op die manier heb ik mn 1M verkocht aan een Belg.
Geld stond snel op mijn rekening, iig binnen 1 dag.
Blijkbaar vertrouwde hij mij…
Andersom had ik dat ook wel aangedurfd, was een betrouwbare sympathieke Belg.
Maar kan me voorstellen dat je wat twijfels hebt, dan zeker niet doen.
En idd beschamend dat dit nog steeds niet geregeld is in Europa.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


28 jan 2022 11:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Hetzelfde meegemaakt maar dan andersom,
voor de aankoop van de Turbo de dag ervoor s'morgens bedrag overgemaakt en
in de namiddag stond het al op z'n rekening. De dag erop de 996 gaan ophalen.
Wel de week ervoor gaan kijken, aanbetaling gemaakt, PF-lid, ...


28 jan 2022 11:28
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Olaf schreef:
Off Topic: Als het een transactie in NL betreft en het rijbewijs is na 2014 afgegeven - dan kan je zelf online overschrijven :idea:

Mits je telefoon NFC heeft ja
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


28 jan 2022 11:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
1 van de twee … koper of verkoper ;)


28 jan 2022 14:09
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Olaf schreef:
Citaat:
Waarom niet een factuur opstellen, waarin precies staat omschreven wie, wat verkoopt aan wie en op welke voorwaarden, die ondertekenen, en dan de transactie doen?


Dat daar nog niemand eerder op is gekomen in dit topic :D

Gewoon een goed en duidelijk koopcontract opzetten met N.A.W. gegevens, legitimatienummers, prijs en een beschrijving van de auto :!:


Inclusief het chassisnummer, de staat, eventuele toebehoren etc, gewoon een complete beschrijving van wat je koopt en tegen welke condities.

Ik probeer een verkoper ook altijd te laten verklaren dat de auto geen schade heeft gehad en dat er niet aan is gespoten.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


28 jan 2022 22:04
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Ik zou toch niet graag met een perfect koopcontract, maar zonder 30.000 euro en zonder auto staan. Je kunt gelijk hebben, maar om gelijk te krijgen….
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


28 jan 2022 23:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
de Fiscalist schreef:
Ik probeer een verkoper ook altijd te laten verklaren dat de auto geen schade heeft gehad en dat er niet aan is gespoten.


Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Heb je ook moeite met kleine reparaties aan zaken zoals steenslag, parkeerschade aan velgen, kleine krasjes/deukjes door onvoorzichtige medeweggebruikers etc? Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus kleine beschadigingen horen er helaas bij. Hoe zuinig je ook bent. Die laten repareren (en daar eerlijk over zijn) is toch geen halszaak? (Dus ik heb het niet over zware crashes waarbij het frame opnieuw recht getrokken moet worden hè :wink: ).
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


29 jan 2022 13:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Aan allen: dank voor jullie input en meedenken.

Lang verhaal kort: De verkoper gaat akkoord met het overmaken van het bedrag naast de auto. Echter ik krijg de auto pas mee als het geld op z'n rekening staat. Dus hopen dat de bank een beetje z'n best gaat doen.

Maar in de discussie kwam nog wat naar voren: De verkoper meldt mij dat er geen nieuwe Carpass bij de auto zit. Wel een Carpass van 2015 toen hij de auto kocht / invoerde vanuit D.
Volgens mij is de verkoper verplicht om een Carpass te overhandigen die niet ouder is dan 2 mnd. Wat is het gevolg van het niet hebben van deze carpass? Ik neem aan dat de auto gewoon ingevoerd kan worden, maar of dat nog wijs is zonder carpass vraag ik me af...

https://www.car-pass.be/nl/kopen

De auto is van 2014, en in 2015 van D naar Belgie gekomen door de huidige eigenaar. De man waar ik contact mee heb is niet de eigenaar. De auto is van zijn zoon, maar staat op naam van z'n schoondochter. Auto is in de wintermaanden geschorst en dus ook zonder kenteken. Kenteken heb ik evt. wel, kan ik daar dan nog een Carpass op aanvragen?

Ik hoor graag weer jullie reacties... :salut:


02 feb 2022 10:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Een Carpass krijg je ELK jaar bij de technische keuring (APK genoemd bij jullie).
Smells fishy!
De zoon van een tante van een oom, ingevoerd, gedoe over geld...
In principe MAG de eigenaar (als 't een partikulier is) ook de auto niet verkopen zonder naar de technische keuring gegaan te zijn en daar een formulier mee te krijgen waarmee de auto kan ingeschreven worden op iemand anders. Ik zou hard weglopen.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


02 feb 2022 10:28
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Run :!:




:popcorn:


02 feb 2022 10:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Als je als Belg een auto wil verkopen ben je in principe verplicht een keuring voor verkoop te laten plaatsvinden in een erkent keuringsstation, tenzij de koper akkoord gaat dat dit niet hoeft en de auto zo meeneemt.

Op deze keuring wordt het Belgisch inschrijvingsbewijs geperforeerd met een datum, je krijgt dan een roze nieuw inschrijvingsdocument (705), een document met een hele reeks gecontroleerde punten en een carpass met de kilometerstanden vanaf inschrijving in België.

Met deze documenten kan de nieuwe eigenaar de wagen dan opnieuw inschrijven.

Zo'n keuring kost +/- 65 euro.

Als er op dit moment geen nummerplaten meer ophangen zijn er garagisten genoeg die deze keuring met hun Z-plaat (= garageplaat) willen uitvoern tegen een schappelijke prijs.

Ik zou nooit een auto kopen zonder deze verplichte keuring voor verkoop, als het gaat om een luttele 65 euro en de verkoper wil dit niet doen dan laat ik hem staan.


02 feb 2022 10:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
In België krijg je de Car-pass pas bij een "Keuring voor verkoop". Deze heeft alleen zin als de auto weer wordt ingeschreven in Belgie.
Bij export MOET er zelfs geen keuring voor verkoop zijn. Heb je niks aan. Gewoon beide "boorddocumenten" heb je nodig.
Wél moet je een keuringsverslag kunnen krijgen (soort APK) daar staat ook altijd de km stand op én de vorige stand.
Meestal bewaren ze die (foto kopie) dus vraag eens van voorgaande jaren.


02 feb 2022 10:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Omg. Aalsmeer
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Tilt! schreef:
Een Carpass krijg je ELK jaar bij de technische keuring (APK genoemd bij jullie).
Smells fishy!
De zoon van een tante van een oom, ingevoerd, gedoe over geld...
In principe MAG de eigenaar (als 't een partikulier is) ook de auto niet verkopen zonder naar de technische keuring gegaan te zijn en daar een formulier mee te krijgen waarmee de auto kan ingeschreven worden op iemand anders. Ik zou hard weglopen.


Heel eerlijk gezegd geloof ik het verhaal wel van de verkoper dat hij 'm voor zijn zoon verkoopt. Zoon schijnt nogal vaak van huis te zijn, dus vader neemt het over. Ik heb de FB pagina gecheckt van de verkoper en zoon en daar kwam niet echt iets schokkends uit... Dat de auto op naam van de schoondochter staat was mij tot gisteren niet bekend, maar ook daar kan ik nog wel mee leven. Heb zelf vroeger ook op mijn vaders naam gereden om de verzekeringskosten laag te houden. De auto van mijn vrouw staat ook op mijn naam ivm hogere schadevrije jaren.

Het probleem is dus de Carpass... Deze moet er dus bij zijn, met in ieder geval een km stand van de laatste keuring die niet ouder is dan een jaar? Als hij mij het nummer geeft van de Carpass moet ik dit dus kunnen checken?? Of zie ik dit verkeerd? :scratch:


02 feb 2022 10:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Jemig wat een eindeloos verhaal, wilde me er eigenlijk niet mee bemoeien, maar zoveel gezwam......
De auto heeft dus geen geldige apk en is geschorst, nou keuren dan en anders niet kopen.
" Mijn" 991 staat op naam van mijn vrouw, so what ?? ( er staat al teveel op mijn naam :mrgreen: )
Als mijn vader nog zou leven en hij weet hoe zoiets af te handelen, zou ik hem ook kunnen vragen om de zaak af te handelen.
(nooit gedaan, maar het kan, weet zeker dat mijn kinderen alles op autogebied aan mij overlaten)
Geld naar Portugal overmaken doe ik de hele tijd, is er binnen paar uur max, dus ochtend overboeken en kopje koffie/ lunch en klaar is kees.
koopcontract opstellen is zo gepiept, laten tekenen voor geen schade alleen mogelijk als je eerste eigenaar bent en dan nog zou ik het nooit doen.
Als je particulier koopt moet je zelf onderricht genoeg zijn om dat uit te zoeken en je hebt nog altijd AKK. ( ik vertel overigens altijd als ik weet van spuitwerk en laat het zien met mijn lakdikte meter )
Ik heb weet ik veel hoeveel auto's verkocht en gekocht via allerlei kanalen ( marktplaats, autowereld, arts en auto, noem maar op, vroeger zelfs via de zaterdagtelegraaf !!
Struinen door pagina's auto advertenties, gouden tijd...
Een van mijn beste vrienden is woonachtig in Schilde, kent de grote baas Porsche daar in de buurt, heeft mijn vorige 997 uitgeplozen, gewoon inventief zijn.
Als de auto je verder goed bevalt en de prijs (!) is prima dan even aan de slag, toch ? Als je zelf niet goed de " keuring " kan doen, expert inschakelen.
Mijn vorige 997 heb ik op afstand gekocht, afgesproken met verkoper bij de AKK, afspraken gemaakt over kosten en waarop koop niet door zou kunnen gaan en dat ging perfect.
Had de auto dus pas bij de AKK voor het eerst gezien, stond mij veel te ver weg te koop...
Hopelijk klinkt bovenstaande niet te negatief, wil alleen maar je voorwaarts helpen. ( als je het niet als positief zetje in de rug ervaart, bij deze alvast excuus )


02 feb 2022 10:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Hoe groot is de kans dat alles niet gewoon klopt? :mrgreen:
Best groot eigenlijk, maar toen ik een dikke 3 jaar geleden een wondermooie 911 F kocht en die bleek omgekat te zijn was ik toch blij dat ik de verkoper ermee naar de keuring gestuurd had, hoewel die er eerst best wel weigerachtig tegenover stond en dacht dat hij dat niet moest doen. De brave mens was zelf gefopt geweest toen hij hem kocht want anders zou hij er nooit mee ingestemd hebben om toch zelf naar de keuring te gaan. Had ik maar ingestemd met te kopen zonder keuring dan had ik nu een dure paperweight staan.

Wat Thefrits zegt klopt ook (en was ik weeral vergeten): voor export hoeft het niet. Toen ik mijn Lapisblauwe 996 4S verkocht aan een forumlid hier dacht ik er ook effe van tussen te spartelen, maar dat lid gaf aan toch wel een keuring te prefereren. Heb ik dus maar gedaan want: niks weg te steken.
Als een auto dan niet ingeschreven is ligt dat moeilijker, wat ook niet wil zeggen dat alles niet gewoon kan kloppen, maar je moet het maar durven/doen.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


02 feb 2022 11:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Als die schoondochter de formele eigenaar is, dan is het misschien goed om zeker te weten of zij de auto wil verkopen. Misschien een beetje paranoia, maar het zou niet best zijn als die zoon in een relatiecrisis zit en via zijn pa de auto van zijn 'ex' verkoopt.
_________________________________________
https://www.instagram.com/997midnightblues/


02 feb 2022 11:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2s
België
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Niet te veel schrik hebben. In Belgie is gebruikelijk dat de plaat terug wordt gestuurd voor géén wegentax te betalen.
Niet zo simpel als effe "schorsen". Lukt alleen met terug sturen van de achterste nummerplaat.
Ik zou wél zeker het koopcontract op de naam laten zetten van de rechtmatige eigenaar (verkoper) en een kopie dan van
legitimatie willen zien zodat je de handtekening kunt "controleren" .


02 feb 2022 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Auto kopen in Belgie
Als ervaringsdeskundige met het importeren van een auto uit België kan ik bevestigen dat, conform wat Thefrits zei, je geen carpass nodig hebt voor import naar Nederland. Slechts alle kentekenpapieren.


02 feb 2022 12:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cazzo Super Veloce, HansGT, Nine-6-four, Spastblast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.