Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 17:53



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Ik werd door een artikel in het blad Klassiek&Techniek weer even getriggerd op iets wat mij afgelopen reis overkwam.
In de buurt van Grenoble werd ik door mijn navigatie opeens van de doorgaande route afgeleid. Ik kwam op een ernstig binnendoor weggetje terecht en passeerde daar een bord waarop stond dat ik een milieuzone inreed. Tja een milieusticker voor Frankrijk had ik niet, dus maar doorgereden op straffe van een financiële aderlating aan Macron.
Maar nu komt het. Ik heb al eerder geprobeerd om een Franse milieusticker aan te vragen voor mijn 993. Bij de tweede regel op het aanvraagformulier gaat het al fout, want daar vul je de datum eerste ingebruikname in. Je kunt niet verder want deze auto krijgt geen sticker. De auto voldoet niet aan de Europese milieu richtlijnen. Oh :roll: ?
Ik heb al een jaar of 11 een groene milieusticker van onze oosterburen. Die is geldig zolang de auto bestaat. De auto voldoet dus in Duitsland kennelijk wel aan die Europese milieu richtlijnen. Kan iemand mij uitleggen wat nu dé Europese richtlijn is.
Er vanuitgaande dat de milieuregels in de nabije toekomst alleen maar strenger en uitgebreid zullen worden heb ik straks een riant probleem. Ik reis met de 993 altijd binnendoor in Frankrijk. Dat gaat dus in de toekomst steeds moeilijker worden :(


30 jul 2022 11:47
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Grappig - ik kreeg voor m'n 993 Carrera 2 géén groene sticker ..... maar voor de 993 4S wél ...

Er zit ook wel verschil in een online bestelling voor een Duits Milieuvignet - of het nét over de grens in Duitsland kopen.

Voor Duitsland heb je 3 stickers, rood, geel of groen ....

Voor Frankrijk zijn er maar liefst 6 :shock:

Je wordt in principe alleen beboet bij staandehouding :idea:


30 jul 2022 12:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Even Googlen op 'Frankrijk milieusticker'... En op ANWB.nl staat:

Citaat:
- De meest vervuilende voertuigen, waaronder personenauto's geregistreerd vóór 1 januari 1997 en motoren van vóór 1 juni 2000, krijgen geen sticker.
- De sticker is gekoppeld aan het voertuig en is onbeperkt geldig. Maar als hij bijvoorbeeld geheel verbleekt en onleesbaar is, moet je hem vervangen door een nieuwe.
- Overtreding van de wet- en regelgeving (zoals geen geldige sticker, sticker niet op de juiste plaats aangebracht, sticker niet leesbaar) kan leiden tot een rijverbod voor het voertuig en een boete vanaf € 68.


Meer info...

Edit. Aanvulling:
Citaat:
Vrijstelling kan alleen worden verkregen voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen van ten minste 30 jaar met de aantekening op het kentekenbewijs 'véhicule de collection'. In het buitenland geregistreerde voertuigen komen niet in aanmerking voor vrijstelling.
Hieruit blijkt dat u met een Nederlands gekentekende auto van voor 1-1-1997 geen milieuvignet kunt krijgen en u dus de milieuzones niet mag betreden.
Buiten de milieuzones mag u natuurlijk wel rijden met uw auto van voor 1997.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


31 jul 2022 8:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Waar het mij om ging was dat er kennelijk dus in verschillende landen eigen Europese richtlijnen zijn wat betreft het milieu. Das toch raar? Bovenstaande info had ik al links en rechts gelezen en voor mijn auto dezelfde conclusie getrokken. Niettemin bedankt.


31 jul 2022 9:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Olaf schreef:
Er zit ook wel verschil in een online bestelling voor een Duits Milieuvignet - of het nét over de grens in Duitsland kopen.

Wat is dat verschil dan? Heb net gekeken: bij online bestellen voor mn 993 is er geen probleem.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


31 jul 2022 10:08
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Rij even de grens over naar een TŪV station of andere garage … grote kans dat ze je niet meer dan ‘n gele sticker willen geven …

Ik heb dit al 2x aan de hand gehad …. beide keren uiteindelijk gekozen voor de wat duurdere online sticker (nét over de grens kost’ie maar €5,- en heb je ‘m meteen)


31 jul 2022 10:28
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
De Duitse heb je wel nodig ondertussen, inderdaad zo te halen bij een garage (5 min klaar). De Franse is meen ik niet altijd verplicht (alleen bij zware luchtvervuiling) , behalve in Parijs , en Lyon wellicht.. Zag op het kaartje dat Nice ook al een zone heeft. Ben met diesel A4 in het centrum geweest , niks gemerkt of gezien - was ook te druk daar nog op te letten -, hoewel ik wel een crit "Air heb, maar niet opgeplakt :-) .. Waar ik al zou willen rijden in Frankrijk, is zeker geen milieuzone nodig (Alpenrit)


31 jul 2022 15:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Misschien een domme vraag maar moeten die stickers ook op recente Euro 6 benzines?
Als je een rondje Europa wil doen kan je bij manier van spreken niet meer door de ruit zien van al die vignetten voor alle verschillende landen want als je geen local bent hoe kan je dan weten waar welke regelgeving geldt?

Kunnen ze zelfs zoiets triviaals niet op EU / Europees vlak afspreken met hun vetbetaald leger aan uitgerangeerde bobo's?

Oh wacht, de opgelegde uniformisering van GSM laders sleept ook al 10 jaar aan, nee dus. :twisted:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


31 jul 2022 19:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 Handbak
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Zone in Duitsland - is sticker. Geen sticker is boete bij controle (parkeerwacht dan b.v)..
zeker in grote steden (kost nu meen ik 100 euro ongeveer inclusief administratiekosten)


31 jul 2022 19:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Als alle Europese landen zo’n sticker gaan invoeren, dan wordt het zicht door de voorruit straks wel erg beperkt….
Aangezien de kans op een boete nog zo laag is, rij ik graag nog even door met vrij zicht :wink:
_________________________________________
Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!


03 aug 2022 8:57
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
2.2VTEC schreef:
Misschien een domme vraag maar moeten die stickers ook op recente Euro 6 benzines?


Ja (een controleur kan aan de buitenkant van een auto meestal niet zien wat voor motor er in ligt*)

2.2VTEC schreef:
...want als je geen local bent hoe kan je dan weten waar welke regelgeving geldt?


Iedere burger wordt geacht de wet te kennen, ook de lokale wetten indien je naar/door het buitenland reist. Daarom zijn er websites zoals van de ANWB waar je eenvoudig per land kunt vinden welke regels er gelden die afwijkend zijn van de Nederlandse regels. Je kunt daar wat van vinden, maar zo is het nou eenmaal.

Overigens ben ik het met jullie eens dat op het gebied van milieuzones en -vignetten er eenduidigheid in heel Europa zou moeten zijn. *Liefst zonder lelijke stickers, maar gewoon op kenteken (maar daarvoor moeten landen info delen, en daar vinden de privacyridders weer wat van).
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


03 aug 2022 11:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Polydeukes schreef:
Iedere burger wordt geacht de wet te kennen, ook de lokale wetten indien je naar/door het buitenland reist. Daarom zijn er websites zoals van de ANWB waar je eenvoudig per land kunt vinden welke regels er gelden die afwijkend zijn van de Nederlandse regels. Je kunt daar wat van vinden, maar zo is het nou eenmaal.


Dura lex sed lex, of zoiets. Maar, wat is de kennis van de Franse taal buiten "sjudoranzje" en "oodeklonje" van de doorsnee Nederlander die naar Frankrijk met vakantie gaat?
"Maar zo is het nou eenmaal" vind ik - met alle respect - totaal geen argument in een Westerse democratie. Dit soort kromme regelgeving hoef je toch niet te pikken als (milieu)bewuste burger?
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


03 aug 2022 14:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Rob Herfst schreef:
Aangezien de kans op een boete nog zo laag is, rij ik graag nog even door met vrij zicht :wink:


Geen sticker valt minder op dan een verkeerder (kleur) sticker zei de man bij het Duitse TUV station die mij helaas geen groene, maar alleen een gele sticker kon geven ... én aangezien het rijverbod (en verplicht de stad uit laten takelen) bij staandehouding toen al opgeheven was, gewoon zonder sticker Berlijn binnen gereden :drive:


03 aug 2022 14:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
2.2VTEC schreef:
Dura lex sed lex, of zoiets. Maar, wat is de kennis van de Franse taal buiten "sjudoranzje" en "oodeklonje" van de doorsnee Nederlander die naar Frankrijk met vakantie gaat?
"Maar zo is het nou eenmaal" vind ik - met alle respect - totaal geen argument in een Westerse democratie. Dit soort kromme regelgeving hoef je toch niet te pikken als (milieu)bewuste burger?


Het gaat mij erom dat, wat je er ook van vindt, als je in het buitenland bent je op de hoogte hoort te zijn van de regels die daar gelden. Dat verwachten wij ook van bezoekers aan ons land. Het zou een grote chaos worden als iedereen maar doet waar hij/zij/het zin het heeft onder het mom van "ja maar ik kom hier niet vandaan dus ik wist het niet". Dat Jan met de pet onderweg met de caravan naar Zuid-Frankrijk niet weet wat de regels zijn, is in een discussie met een handhaver echt verspilde moeite.

En met "maar zo is het nou eenmaal" bedoel ik vooral dat je er als individuele burger geen directe invloed op hebt. Ik ben pro-democratie en ook zeker niet het type dat alles wat de politiek bedenkt als zoete koek slikt, maar in onze democratie hebben we afgesproken dat we samen onze volksvertegenwoordigers kiezen die onze belangen (horen te) behartigen. Ook in Europees verband. Als we het niet eens zijn met hun beleid, dan kunnen we dat laten weten via onze stem. En niet in een discussie met een handhaver (of op een forum :wink: )
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


04 aug 2022 10:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Dan nu maar hopen dat de democratie snel weer terugkomt :roll:


04 aug 2022 11:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Polydeukes schreef:
Als we het niet eens zijn met hun beleid, dan kunnen we dat laten weten via onze stem.

Of gewoon door een lading mest, asbest of puin op de snelweg te storten, dan zit je zo met Rutte aan tafel :mrgreen:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


04 aug 2022 12:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Volgens mij kan deze discusie beter voortgezet worden op viewtopic.php?f=17&t=45998
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


04 aug 2022 14:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Polydeukes schreef:
Ik ben pro-democratie en ook zeker niet het type dat alles wat de politiek bedenkt als zoete koek slikt, maar in onze democratie hebben we afgesproken dat we samen onze volksvertegenwoordigers kiezen die onze belangen (horen te) behartigen. Ook in Europees verband. Als we het niet eens zijn met hun beleid, dan kunnen we dat laten weten via onze stem.


Alsof jullie Zotte Frans, onze Belgische "polyglot" Charles Michel (mijn zoon van 12 spreekt beter Engels), Ursula VDL, Christine Lagarde (en voorheen JC Juncker & Draghi) om er maar enkele te noemen democratisch verkozen zijn of waren? Komaan...
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


04 aug 2022 17:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
redriver schreef:
Dan nu maar hopen dat de democratie snel weer terugkomt :roll:

Leg eens uit?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


05 aug 2022 23:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Verschil tussen milieusticker Frankrijk en Duitsland
Cazzo Super Veloce schreef:
redriver schreef:
Dan nu maar hopen dat de democratie snel weer terugkomt :roll:

Leg eens uit?


Mattias kan het veel beter uitleggen dan ik ;

https://m.youtube.com/watch?v=MPAjUDs57Vg


06 aug 2022 19:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cazzo Super Veloce


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.