Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:22



Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Dan voel je je toch bedonderd 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Dan voel je je toch bedonderd
Voor de komende vakantiereis van pakweg 4500 km besloten om de achterbanden met nog 3 mm profiel te vervangen door nieuw rubber. Her en der op internet gekeken naar prijzen. In dit geval de Michelins 255/40/ZR17 conform PF eisen voorzien van N3 codering.
De rekening van vorig jaar bij de lokale Euromaster, 10000 km geleden :cry: , vermeldde een bedrag van €420.
Maar hou je vast: Nu betaalde ik vanmiddag voor dezelfde banden €620 :bang: .

En nu komt het. De banden zijn geproduceerd in 2021. Heb ik technisch niet zo'n bezwaar tegen, want ze worden toch na twee jaar of zelfs eerder vervangen.
Maar die banden zijn dus geproduceerd in een tijd dat er nog géén gasproblemen waren, geen olieproblemen waren, niet één of andere malloot zonodig meer land wilde hebben en van een heleboel mensen af wilde. Toen was de wereld nog "normaal". Nou ja......
Waarom zijn die banden dan nu opeens €100 per stuk duurder? Hebben die banden te eten gehad of zo? Of hebben ze al die tijd in een hotelkamer gezeten. Ik snap hier werkelijk geen reet van. Ik voel me gewoon bedonderd en ik denk dat er zo nog veel meer produkten gewoon maar in prijs verhoogd worden, zonder dat daar een fatsoenlijk argument voor is anders dan "go with the flow". En dat is niet fatsoenlijk. Omdat alles duurder wordt, maken we de banden ook maar duurder.

Oh ja, ik had gelukkig twee weken geleden een offerte aangevraagd en toen kwamen ze op dit bedrag uit. Nu waren diezelfde banden alweer €20 per stuk duurder..........................
Nou ja gelukkig is de benzine in Frankrijk een stuk goeiekoper dan hier.


17 aug 2022 17:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Een fix prijs met een aannemer afspreken, net voor de Ukraïne business en nu te horen krijgen dat het duurder is geworden, terwijl de helft van het bedrag op de dag van de inval op z’n rekening stond. Heb ‘m vriendelijk uitgelegd dat bij mij de koopkracht is gekelderd en ik z’n prijs genoodzaakt ben te hanteren die we hebben afgesproken… ze proberen het vaak ook gewoon. Rare tijd nu. Tegenwoordig komt alles uit Ukraïne of het ligt vast in een opgedroogde rivier. Stiekem hopen dat die recessie er goed inhakt en dan pas inkopen doen als iedereen echt om muntjes verlegen zit. :wink: Ik ruik kansen!
Maar daar kun je voor een setje banden niet op wachten denk ik….
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


17 aug 2022 18:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Als die aannemer nog niet al het materiaal heeft ingekocht is hij inderdaad duurder uit dan hij beoogd had .... maar de prijzen van bouwmaterialen waren voor het Oekraïne verhaal al flink gestegen (20 á 30%).

bjft schreef:
.. ik denk dat er zo nog veel meer producten gewoon maar in prijs verhoogd worden ...


Eens - Groente in de supermarkt, zoals bijv. de Hollandse Paprika's zijn bijvoorbeeld ook nu de dubbele prijs - in vergelijking met een paar weken terug ... en dat ligt écht niet aan de dieselprijs óf de afgelopen warme dagen :idea:

Doosje van 6 scharreleieren in de reguliere supermarkt aan € 4,- :shock:

... en bij de boer (slechts) € 2,50 voor 10 stuks :ba:


17 aug 2022 19:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Het gros van het werk dat nadien nog betaald moest worden was arbeid. Het materiaal was bij start bouw al afgetikt. Had geen moeite om ‘m dus op de afspraak te wijzen.
Als je tegenwoordig installaties koopt zoals warmtepompen etc. weet je de prijs pas bij levering…. Over een half jaar als je mazzel hebt. Lastig begroten voor iedereen maar is momenteel wel hoe het werkt. Stoor me meer aan bedrijven als Stedin. Stroom is er zo veel dat ze niet weten waar ze het laten moeten en dus de netspanning maar op laten lopen tot boven de 10% marge (en dus alle omvormers van de zonnecelletjes uitvallen), en dan vervolgens wel zeggen dat je per kWh het dubbele moet betalen omdat het gas zo duur is. Dan word je wel bedonderd. Maarja…. Dat is wat de politiek ook al jaren doet… je bedonderen.
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


17 aug 2022 19:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa __ex. '07 Cayenne__ ____'96 993 C4S____ ____’07 997 C2S____ ____’10 LP560-4____
Nederland
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Yep. Er liggen hier in de buurt elke week een paarhonderduizend eieren voor het rapen. Die kosten geen reet. En boontjes, en kersen en bloemkool…. :ba:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


17 aug 2022 19:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Moet die bandenboer dan van elke band gaan bijhouden wat hij er wanneer voor heeft betaald? En als de klant na jou dezelfde banden koopt, mag de verkoper zeker uitleggen waarom die klant meer moet betalen?
Bij de paprika's van Olaf wordt er toch ook geen onderscheid gemaakt tussen die van vandaag en die van gisteren, ook al was de inkoop gisteren misschien goedkoper?
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


17 aug 2022 19:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
GhostRider schreef:
Maar daar kun je voor een setje banden niet op wachten denk ik….


Nee GhostRider dat wordt inderdaad wat lastig. Aan de andere kant, dit is natuurlijk een luxeprobleem, maar toch het geeft wel aan dat er iets helemaal verkeerd gaat.
Zie ook de reactie van Olaf over de eieren.

En dan vraagt de overheid aan de werkgevers om ook nog eens de lonen te laten stijgen. Huh??? Hoe dan? Die bedrijven zijn net de corona te boven. Als die de lonen laten stijgen worden produkten helemaal onbetaalbaar. Als wij dat kunnen verzinnen, dan zouden ze dat in Den Haag toch ook moeten inzien.
Of is het zo, dat veel bedrijven toch stiekem ongemakkelijk veel winst maken (supermarkten bijvoorbeeld ??????)


17 aug 2022 19:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Targa Floriaan schreef:
Moet die bandenboer dan van elke band gaan bijhouden wat hij er wanneer voor heeft betaald? En als de klant na jou dezelfde banden koopt, mag de verkoper zeker uitleggen waarom die klant meer moet betalen?
Bij de paprika's van Olaf wordt er toch ook geen onderscheid gemaakt tussen die van vandaag en die van gisteren, ook al was de inkoop gisteren misschien goedkoper?


Ik denk dat de doorloopsnelheid van paprika's iets hoger ligt dan een achterband N3 voor een 993. Ik vind jouw vergelijking dan ook niet helemaal kloppen.
Als door het duurder worden van grondstoffen een produkt duurder wordt snap ik de prijsverhoging. Maar niet zoals hier dat een band vorig jaar is gemaakt tegen bepaalde kosten en nu omdat die band een paar maanden opgeslagen heeft gelegen, de verkoopprijs ineens bijna 50% hoger moet zijn, terwijl de produktiekosten toen, naar ik veronderstel, veel lager waren dan nu.


17 aug 2022 19:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Appart, heb een paar weken geleden nieuwe p zerro’s laten monteren achter 305/30/19 € 680
Dot 2022


17 aug 2022 19:55
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Die pasten bij mij niet :D


17 aug 2022 19:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
bjft schreef:
Maar die banden zijn dus geproduceerd in een tijd dat er nog géén gasproblemen waren, geen olieproblemen waren, niet één of andere malloot zonodig meer land wilde hebben en van een heleboel mensen af wilde. Toen was de wereld nog "normaal".


In 2021 was de wereld niet normaal. We zaten nog midden in de Corona pandemie en zoals je wellicht weet zijn er wereldwijd fabrieken stil komen te liggen voor grondstoffen zoals....rubber en andere ingrediënten voor je band. En waar er een stagnatie in grondstoffen is, ontstaat er schaarste met als gevolg prijsstijgingen op de wereldmarkt. Hierdoor werd rubber bijvoorbeeld 25% duurder. Nog wat andere elementen erbij en je gaat al naar forse prijsstijgingen. Dus om nou te zeggen dat je bedonderd bent....mwoah.


17 aug 2022 20:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
bjft schreef:
Of is het zo, dat veel bedrijven toch stiekem ongemakkelijk veel winst maken


Volgens mij niet eens stiekem, Shell zegt "grondstoffen worden duurder dus de prijs aan de pomp moet omhoog, vervelend kunnen we ook niks aan doen" en wij betalen ons scheel om te kunnen blijven rijden, en vervolgens meld Shell een record winst.
Zo zullen er wel meer bedrijven profiteren.


17 aug 2022 20:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Alles wordt aangepakt om de prijzen te verhogen. Werkelijk alles en wij laten dit maar gebeuren.
Helaas zijn wij geen Franzen, want die zouden allang met de gele hesjes de straat op zijn gegaan.
Maar wij laten alles maar gebeuren en wel klagen maar verder niets. Ja de boeren laten iets van zich horen.
En vele blijven ook maar stemmen op de VVD, terwijl die partij zo langzamerhand terecht in elkaar dondert.
Ben benieuwd naar de Provinciale verkiezingen begin volgend jaar, ik voorspel een halvering of zelfs nog meer.


17 aug 2022 21:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
bjft schreef:
Ik denk dat de doorloopsnelheid van paprika's iets hoger ligt dan een achterband N3 voor een 993. Ik vind jouw vergelijking dan ook niet helemaal kloppen.

Vervang paprika's door potten pindakaas, kwasten of pakken kopieerpapier. Dus lang houdbaar. Als de prijs nu omhoog gaat, wordt de oude voorraad echt niet voor minder verkocht.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


17 aug 2022 22:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Iemand al hout of pellets gekocht voor komende winter en de prijs vergeleken met vorig jaar?

Let er ook eens op in de supermarkt, verpakkingen blijven (uitwendig) even groot, inhoud (gewicht) wordt gereduceerd en de prijs… die blijft hetzelfde.
Zoals eerder aangehaald, prijzen van verse groenten, fruit en vooral vis zijn echt sterk gestegen.

Aan elke crisis zijn er ook partijen die stevige winsten maken (of profiteren), dat is van alle tijden.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


17 aug 2022 23:02
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Targa Floriaan schreef:
Moet die bandenboer dan van elke band gaan bijhouden wat hij er wanneer voor heeft betaald?
Precies. Wat nou oude voorraad.
Je zou wel gek zijn als je jouw spullen goedkoop van de hand doet omdat jij toevallig wel wat spullen had ingeslagen. Zo werkt het niet.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


18 aug 2022 0:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Zomaar een populair artikel bij Ikea zoals de pax kast van 50 euro naar 65 euro + 30% en de plank er van die gaat van 6 euro naar 10 euro dat is + bijna 70 % en ga zo maar door
Krijg steeds meer het gevoel dat we in de maling worden genomen gezien de steeds grotere winsten van bedrijven


18 aug 2022 7:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Kijk dat bedoel ik.


18 aug 2022 7:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Te kort door de bocht.
Houtprijzen zijn gigantisch gestegen. Idem voor container- en transportkosten.
Dat moet IKEA gewoon doorberekenen uiteraard.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 aug 2022 8:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Vraag-aanbod.
Niks bedonderd.


18 aug 2022 8:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
bjft schreef:
Die pasten bij mij niet :D


Daar zit ‘t ‘m wellicht ook in.
Banden worden (zegge) per 25.000 stuks geproduceerd - als de stapel op is pas weer bijgemaakt. Natuurlijk wordt bij verkoop de dan geldende prijs van het rubber gerekend, als deze hoger is dan tijdens de productie.

Kijk voor de gein eens naar een setje TRX banden - die zijn al erg oud als je ze nieuw koopt - en erg stevig aan de prijs ….

Cazzo Super Veloce schreef:
Te kort door de bocht.
Houtprijzen zijn gigantisch gestegen. Idem voor container- en transportkosten.
Dat moet IKEA gewoon doorberekenen uiteraard.


Sinds wanneer koop je iets waar hout in verwerkt zit bij de Ikea :?:
Dat zijn toch allemaal kartonnen meubelen :? :cheesy:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


18 aug 2022 8:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Stel je eens voor dat over twee jaar alles weer normaal is. De bandenboer heeft een setje liggen met productiedatum 2022. Ga je dan zeggen: ah, dat is dat dure jaar, ik betaal wel extra tov de huidige marktprijs?


18 aug 2022 8:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Waar wordt karton dan van gemaakt?
Overigens ben ik er fier op nog nooit een voet bij IKEA binnen gezet te hebben :)
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 aug 2022 8:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Zie hier de klaagzang der verwende Nederlanders. Inwoners van een land dat in de top 10 van welvarendste landen staat. Zeuren om het feit wanneer luxe wat minder luxe wordt. Niet even iets laten wanneer dat zou moeten maar altijd maar alles willen hebben.


18 aug 2022 8:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: Dan voel je je toch bedonderd
Cazzo zou toch echt eens binnen moeten lopen bij IKEA :!:

Afbeelding
Mushroom lamp Ikea Lykta – groen
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


18 aug 2022 9:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AK1960, hehe, Trekhaak


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.