Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 26 apr 2024 23:08



Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Benzineprijs volgend jaar weer boven de € 2,00 ?


21 apr 2023 20:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Europees is er sprake van een koolstoftaks die per liter benzine ook weer 10eurocent gaat kosten.
_________________________________________
No one needs it. Everyone wants it!


21 apr 2023 20:53
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
:popcorn:

In Juni vorig jaar (2022) adviesprijs voor de brandstoffen :arrow:

  • E10 € 2,63
  • E5 € 2,50
  • Diesel € 2,21


In lijn met je gekozen topic titel denk ik niet dat brandstof alleen het (wat) duurder maakt.
Verzekering, Onderdelen, Uurloon van je monteur, Etc.


Enne ... we hebben al een heel mooi topic waar je op aan had kunnen haken :idea:


21 apr 2023 21:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Even doomscenario. Stel dat je 8.000 km rijdt met de Porsche. Brandstof straks € 5,00 per liter, nu nog € 1,85. Dat is een verschil van € 3,15 per liter.

De auto rijdt 1:9 (krijg je dat in Nederland voor elkaar?). Dan verstook je 888 liter brandstof. Dit is een extra last van € 2.800,00.

Ik laat daar de Porsche niet om staan :drive:
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


21 apr 2023 22:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Doemdenken? En wat als het 10€/L is?

Mijn leeftijd begint nog met een “4”, maar toen ik <20 jaar geleden een braaf 2.0 dieseltje reed, betaalde ik amper 0,5€ (Dus na 2002, invoering €) voor een liter… dat is nu maal 4 à maal 5. Dan is 10€/L niet compleet onrealistisch binnen een tijdsspanne dat we hopelijk nog allemaal onder de ICE rijdenden zijn…
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


21 apr 2023 23:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Ik denk dat je in de war bent met LPG.

Diesel was toen zo'n € 0,80 ... en Euro 95 letterlijk 1 Euro 8)


21 apr 2023 23:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
2.2VTEC schreef:
Doemdenken? En wat als het 10€/L is?

Mijn leeftijd begint nog met een “4”, maar toen ik <20 jaar geleden een braaf 2.0 dieseltje reed, betaalde ik amper 0,5€ (Dus na 2002, invoering €) voor een liter… dat is nu maal 4 à maal 5. Dan is 10€/L niet compleet onrealistisch binnen een tijdsspanne dat we hopelijk nog allemaal onder de ICE rijdenden zijn…


Je kan het ook anders bekijken. Indien er heel veel EV's gaan rijden is er waarschijnlijk nog heel veel brandstof welke bijna niemand meer nodig heeft. Dus de prijs zal wel zakken.
Iedereen roept in Europa wel EV, maar zolang er nog veel olie is zal de OPEC er belang bij hebben dat er gereden blijft worden op brandstof.

We zullen het zien wat de toekomst brengt. Als ik een glazenbol had, dan ging ik waarschijnlijk a.s. maandag niet meer werken.
_________________________________________
Mvg,

René


22 apr 2023 10:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
MY00 schreef:
Dus de prijs zal wel zakken.


Inkoopprijs wel, maar er zal dan wel weer iets groens verzonnen worden waardoor de taxen skyhigh zullen worden.
Het gaat imo nooit goedkoper worden want dan blijven de EV's staan.
En maak je geen illusies, je GAAT aftikken, ook met EV's.
Vandaar, wat ik al altijd deed: rijden met wat je het hardst aanspreekt. Laat een ander niet voor jou beslissen :thumleft:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


22 apr 2023 11:12
Profiel
PorscheForum Rakker
944turbo - 1988 924S - 1987 996 targa - 2002 997S - 2005
België
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Een hobby mag wat kosten...als je het niet kan(wil) betalen moet je iets anders kiezen...
Als je daarentegen een oldtimer als daily driver wil gebruiken ben je niet goed bezig.
_________________________________________
Mijn eerste auto was een Porsche. Mijn laatste ook...en hij is niet alleen...


22 apr 2023 13:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Het spijt me hoor, maar da's van die crap (niet persoonlijk nemen) zoals "niet akkoord met het bestuur, dan moet je zelf maar politieker worden", of "we hebben de politici zelf verkozen, dus niet miepen", of...
Je zegt dit nu wel, tot de hobby ook effectief "iets" kost, en dan is het snel gedaan met de hobby.

Praktijkvoorbeeld: eind jaren '90 kocht ik mijn eerste TAF flipperkast (The Addams Family) voor 300 Euro. Ik kende de franchise niet, had de film nooit gezien en vond het maar een lelijke kast maar het was toen alles dat de verkoper staan had en volgens hem was dat een heel gewilde kast. Dus maar meegenomen. De kast zei me niet veel. Als iets niet mooi is kan het me maar moeilijk aanspreken.
Dat was in het begin dat ik zo wat kastjes opknapte en voor ietsje winst doorverkocht. Altijd andere kasten kunnen kopen was belangrijker dan geld erop verdienen.
Jaren later, reeds verschillende TAF's gehad en ineens "voelde" ik het. Ik snapte wat er zo goed was aan een TAF.
Nog jaren later (TAF is de meest geproduceerde flipperkast ooit) had ik al zoveel TAF's gehad dat ik ze bijna niet meer voor mijn ogen kon zien. Ik kon ze bijna blindelings in- en uit elkaar vijzen.

Nu, heb ik al jaren geen TAF meer en zou ik er graag eentje hebben, maar een TAF kost tegenwoordig 9000 Euro. Da's een stijging van 3000%. Voor mij geen TAF :bang:
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


22 apr 2023 14:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Olaf schreef:
Ik denk dat je in de war bent met LPG.
Diesel was toen zo'n € 0,80 ...


Je hebt deels gelijk en niet -> ik kan maar teruggaan tot 2002 (site van Brafco, federatie Belgische brandstofverdelers), de laagste max. prijs was toen 0,71€ (in BE !), de onafhankelijke tankstations aka witte pompen gingen daar altijd een stukje onder en die oudere dieselpompen maalden niet om wat troep of vervuiling her en der in de brandstof. Onder de kap zat toen een mini-reservoir en een pompje met een waterafscheider. Die dci, HDI, CDI, d, etc die toen uitkwamen konden niet overweg met mindere dieselkwaliteit, wegens steeds hogere inspuitdruk die zeer gevoelig was aan vervuiling.

Het zal dus net voor het € tijdperk geweest zijn Olaf; ik moest toen massaal veel kms rijden voor het werk en moest - als pas afgestudeerde on a budget - al die bonnetjes bijhouden & declareren. Dat kreeg ik bovenop de niet bijster royale km-vergoeding, ik was daar dus zeer minutieus in.
Enige auto die me geld heeft opgebracht, van 100K naar 280K gereden zonder kosten buiten gewoon onderhoud :lol:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


22 apr 2023 14:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
MY00 schreef:
2.2VTEC schreef:
... toen ik <20 jaar geleden een braaf 2.0 dieseltje reed, betaalde ik amper 0,5€ (Dus na 2002, invoering €) voor een liter… dat is nu maal 4 à maal 5. Dan is 10€/L niet compleet onrealistisch binnen een tijdsspanne dat we hopelijk nog allemaal onder de ICE rijdenden zijn…


Je kan het ook anders bekijken. Indien er heel veel EV's gaan rijden is er waarschijnlijk nog heel veel brandstof welke bijna niemand meer nodig heeft. Dus de prijs zal wel zakken.
Iedereen roept in Europa wel EV, maar zolang er nog veel olie is zal de OPEC er belang bij hebben dat er gereden blijft worden op brandstof..



De EV rijders gaan , ondanks hun "groen" vervoermiddel , ook bijdragen aan het financiële gat dat steeds groter wordt met het uitgavenpatroon van "onze" coalitie.


22 apr 2023 16:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Ik heb het hier al eens eerder aangehaald - alleen (in NL) al de wegenbelasting/houderschapsbelasting - die de EV rijders straks gaan betalen.

Bijv. een Audi A4 ICE - tegen z'n EV broertje .... da's al snel 'n kleine € 1000 per jaar aan extra WB doordat deze (veel) zwaarder is :popcorn:

Steady Eddy schreef:
Als je daarentegen een oldtimer als daily driver wil gebruiken ben je niet goed bezig.


Waarom niet :?: Environmental Footprint is veel lager dan die van een EV (of nieuwe ICE) ....

MY00 schreef:
Iedereen roept in Europa wel EV, maar zolang er nog veel olie is zal de OPEC er belang bij hebben dat er gereden blijft worden op brandstof.


Die olie kunnen we ook opstoken om elektriciteit van te maken :|

Ik denk dat het grootste probleem (nu al) de infrastructuur is - het huidige elektriciteitsnetwerk kan het vaak nu al niet aan ...
Oplossing zou (kunnen) zijn om tijdens piekuren aan zonne energie EV's op te laden - maar wie is er rond lunchtijd thuis of heeft een werkplek in de nabijheid van een zonneweide :?:



Maar goed, we gaan weer lekker off-topic :roll: :shock: :cheesy:


22 apr 2023 17:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
944turbo - 1988 924S - 1987 996 targa - 2002 997S - 2005
België
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Citaat:
Steady Eddy schreef:
Als je daarentegen een oldtimer als daily driver wil gebruiken ben je niet goed bezig.


Waarom niet :?: Environmental Footprint is veel lager dan die van een EV (of nieuwe ICE) ....


Omdat het in B niet wettelijk toegelaten is onder "oldtimerstatuut" = geen woon/werkverkeer of commerciële doeleinden. Als er dan nog iets voorvalt, dan zal de verzekering die gelegenheid graag aangrijpen om er van tussen te muizen. Ecologische voetafdruk heeft hiermee niets te maken.


22 apr 2023 20:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Aha ... in België :D

In NL zijn de regeltjes heel anders.

Van voor 1 januari 1988 - maar jonger dan 40 jaar - is er de overgangsregeling.
€ 120,- per jaar wegenbelasting en in de maanden Dec, Jan & Feb niet de weg op mogen.

Of gewoon het volle pond wegenbelasting betalen. (Maar ook daar is een truukje op gevonden :mrgreen: )

Regel geldt niet voor ICE's die op Diesel of Gas draaien.

Ouder dan 40 jaar: Do whatever you like :drive:


Verzekeringstechnisch is het niet heel anders. Met een standaard WA mag je gewoon 365 dagen per jaar de weg op .... met een klassieker polis vaak niet (gelimiteerd aantal km/jaar).
Maar niemand verplicht je om een klassieker/oldtimer verz. af te sluiten :wink:


22 apr 2023 21:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Steady Eddy schreef:
Citaat:
Steady Eddy schreef:
Als je daarentegen een oldtimer als daily driver wil gebruiken ben je niet goed bezig.


Waarom niet :?: Environmental Footprint is veel lager dan die van een EV (of nieuwe ICE) ....


Omdat het in B niet wettelijk toegelaten is onder "oldtimerstatuut" = geen woon/werkverkeer of commerciële doeleinden. Als er dan nog iets voorvalt, dan zal de verzekering die gelegenheid graag aangrijpen om er van tussen te muizen. Ecologische voetafdruk heeft hiermee niets te maken.

Maar je bent niet verplicht om het oldtimerstatuut aan te vragen. Je kan een +30jaar oude wagen ook gewoon inschrijven zonder die beperkingen.


23 apr 2023 8:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Olaf schreef:

Of gewoon het volle pond wegenbelasting betalen. (Maar ook daar is een truukje op gevonden :mrgreen: )





:popcorn:
_________________________________________
911SC,1981


23 apr 2023 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
944turbo - 1988 924S - 1987 996 targa - 2002 997S - 2005
België
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
dobbelsteen schreef:
Steady Eddy schreef:
Citaat:
Steady Eddy schreef:
Als je daarentegen een oldtimer als daily driver wil gebruiken ben je niet goed bezig.


Waarom niet :?: Environmental Footprint is veel lager dan die van een EV (of nieuwe ICE) ....


Omdat het in B niet wettelijk toegelaten is onder "oldtimerstatuut" = geen woon/werkverkeer of commerciële doeleinden. Als er dan nog iets voorvalt, dan zal de verzekering die gelegenheid graag aangrijpen om er van tussen te muizen. Ecologische voetafdruk heeft hiermee niets te maken.

Maar je bent niet verplicht om het oldtimerstatuut aan te vragen. Je kan een +30jaar oude wagen ook gewoon inschrijven zonder die beperkingen.


Inderdaad, onder gewone nummerplaat en voor bestaande voertuigen gaat die gewoon over naar minimum forfaitaire belasting.
Maar sommigen willen echt het minimum, dus geen jaarlijkse keuring maar huidige 2-jaarlijkse (vroeger eenmalige bij inschrijving).
_________________________________________
Mijn eerste auto was een Porsche. Mijn laatste ook...en hij is niet alleen...


23 apr 2023 13:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Als ik de ontwikkeling van de literprijs relateer aan de ontwikkeling van mn inkomen de afgelopen 30 jaar, dan weet ik niet of benzine nu echt zoveel duurder is geworden.

Als ik 8.000 km per jaar rij, 800 liter wegstook, dan is een EUR 1.00 extra op de benzine EUR 800 per jaar meer peut.
Het zal me jeuken.... desnoods dan maar 42x per jaar uit eten i.p.v. 50x ;-)
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


23 apr 2023 13:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Tja, 'onbetaalbaar' weet ik niet. Maar een hobby mag geld kosten. Ik rij zo weinig km's met de P dat die paar euro extra voor brandstof me niet tegen zullen houden. Ik denk dat we ons drukker moeten maken om de mensen met een laag tot middeninkomen die afhankelijk zijn van hun auto om op het werk te komen en die geen geld hebben voor een EV en voor wie OV geen optie is.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


23 apr 2023 15:33
Profiel
PorscheForum Rakker
944turbo - 1988 924S - 1987 996 targa - 2002 997S - 2005
België
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Inderdaad. Maar overheid zal dan wel opperen dat ze met de "groene" - al dan niet - elektrische fiets naar het werk of dichtstbijzijnde OV kunnen pendelen.
_________________________________________
Mijn eerste auto was een Porsche. Mijn laatste ook...en hij is niet alleen...


23 apr 2023 18:40
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Ik fiets nu al 2 jaar elke dag woon-werk met de E bike, niet omdat de overheid het wil maar omdat ik het heerlijk vindt. Bevalt dus prima. Maar af en toe benzine verbranden met de P blijft dus ook leuk :D


23 apr 2023 19:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Ja precies en dat mag wat kosten :mrgreen: :drive:
_________________________________________
don't drive faster than your guardian angel can fly


23 apr 2023 19:17
Profiel
PorscheForum Rakker
718 cayman 2022
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
Ook zijn de nieuwe (911) in prijs verhoogd, dit keer met zo een 10k. (Dit is dan waar ik woon, Spanje).
Geen idee of dit in NL ook het geval is.


23 apr 2023 19:19
Profiel
PorscheForum Rakker
944turbo - 1988 924S - 1987 996 targa - 2002 997S - 2005
België
Bericht Re: Onze Hobby steeds duurder .... straks onbetaalbaar?
redriver schreef:
Ik fiets nu al 2 jaar elke dag woon-werk met de E bike, niet omdat de overheid het wil maar omdat ik het heerlijk vindt. Bevalt dus prima. Maar af en toe benzine verbranden met de P blijft dus ook leuk :D


Mijn reactie was op die van Polydeukes en dus dat de minderbedeelden in die richting "gedwongen" worden.
Net zoals zelfstandigen en bedrijven in B fiskaal richting EV bewerkt worden...
_________________________________________
Mijn eerste auto was een Porsche. Mijn laatste ook...en hij is niet alleen...


23 apr 2023 20:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.