Zonder Josef Ganz geen VW en dus geen Porsche?
Geplaatst: 22 nov 2005 22:06
Heeft iemand net de zeer interessante documentaire gezien op Nederland 1 over deze geniale constructeur?
Er zijn tekeningen, brieven en ontwerpen van hem opgedoken waaruit blijkt dat het concept van de Kever eigenlijk -volledig- uit zijn koker stamt.
Hij had zelfs al een auto ontworpen én gebouwd die sterk op de Kever leek (qua motorisering, wielophanging, aandrijving, maar ook qua vormgeving). Hij noemde dat ontwerp 'Maikäfer'.
Ook had Ganz een auto ontworpen die het technische karakter van de Kever al had: de Superior.
Hitler heeft deze auto uitvoerig bekeken bij de autotentoonstelling van -ik dacht- 1937 en was ervan overtuigd dat dát de Volkswagen moest worden die hem voor ogen stond.
Ganz zou overigens zelfs de naam 'Volkswagen' hebben verzonnen...
Ganz heeft Hitler vervolgens schetsen en ontwerpen gestuurd en deze met Hitler besproken. Die ontwerpen leken héél veel op de allereerste VW (de type 60).
Toen ontdekte Hitler dat Ganz joods was en hij moest eigenlijk direct vluchten (naar Zwitserland) en men heeft zelfs geprobeerd om 'm daar te vermoorden, maar dat is mislukt.
Later -toen de type 60- officieel werd gepresenteerd (en Hitler aan Porsche hiervoor zelfs een 'Anerkennung' had gegeven bij monde van Goebels) heeft Ganz vanuit Zwitserland nog even geprobeerd om onder de aandacht te brengen dat die auto eigenlijk gewoon zíjn ontwerp en idee was en dat de Nazi's ermee aan de haal zijn gegaan...
Dat was echter nutteloos...
Achteraf bleek de Kever de springplank voor Porsche en de 911 lijkt natuurlijk nog heel erg op die Kever.
De vraag rijst dan ook of zonder deze Josef Ganz de Kever wel zou hebben bestaan en zelfs of dan de huidige 911 wel zou hebben bestaan...
Just think about it: we zouden wel eens niet in een 'Porsche' gereden kunnen hebben, maar in een 'Ganz'...
Zie ook:
http://www.schouwer-online.de/technik/bungartz.htm
Er zijn tekeningen, brieven en ontwerpen van hem opgedoken waaruit blijkt dat het concept van de Kever eigenlijk -volledig- uit zijn koker stamt.
Hij had zelfs al een auto ontworpen én gebouwd die sterk op de Kever leek (qua motorisering, wielophanging, aandrijving, maar ook qua vormgeving). Hij noemde dat ontwerp 'Maikäfer'.
Ook had Ganz een auto ontworpen die het technische karakter van de Kever al had: de Superior.
Hitler heeft deze auto uitvoerig bekeken bij de autotentoonstelling van -ik dacht- 1937 en was ervan overtuigd dat dát de Volkswagen moest worden die hem voor ogen stond.
Ganz zou overigens zelfs de naam 'Volkswagen' hebben verzonnen...
Ganz heeft Hitler vervolgens schetsen en ontwerpen gestuurd en deze met Hitler besproken. Die ontwerpen leken héél veel op de allereerste VW (de type 60).
Toen ontdekte Hitler dat Ganz joods was en hij moest eigenlijk direct vluchten (naar Zwitserland) en men heeft zelfs geprobeerd om 'm daar te vermoorden, maar dat is mislukt.
Later -toen de type 60- officieel werd gepresenteerd (en Hitler aan Porsche hiervoor zelfs een 'Anerkennung' had gegeven bij monde van Goebels) heeft Ganz vanuit Zwitserland nog even geprobeerd om onder de aandacht te brengen dat die auto eigenlijk gewoon zíjn ontwerp en idee was en dat de Nazi's ermee aan de haal zijn gegaan...
Dat was echter nutteloos...
Achteraf bleek de Kever de springplank voor Porsche en de 911 lijkt natuurlijk nog heel erg op die Kever.
De vraag rijst dan ook of zonder deze Josef Ganz de Kever wel zou hebben bestaan en zelfs of dan de huidige 911 wel zou hebben bestaan...
Just think about it: we zouden wel eens niet in een 'Porsche' gereden kunnen hebben, maar in een 'Ganz'...
Zie ook:
http://www.schouwer-online.de/technik/bungartz.htm