Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 21:30



Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Waarom kan die benzine (dan) niet goedkoper??? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Waarom kan die benzine (dan) niet goedkoper???
http://www.nu.nl/news/666741/32/Recordw ... Shell.html

Een record-winst...

Tja, hoe zou dat nou komen???
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


02 feb 2006 15:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Zijn vast aan 't sparen voor de toekomst, voor als de rommel een keer op is........
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


02 feb 2006 15:39
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht Re: Waarom kan die benzine (dan) niet goedkoper???
SPEEDY944 schreef:
http://www.nu.nl/news/666741/32/Recordwinst_voor_Shell.html

Een record-winst...

Tja, hoe zou dat nou komen???


Het is niet Shell die de absolute prijs voor olie bepaalt. Vraag en aanbod zijn daarvoor verantwoordelijk. Er zijn een aantal grote tussenhandelaren die constant vechten voor grote partijen olie. Hier profiteren de grote jongens als Shell en Exon Mobil van.

Dus als antwoord op de gestelde vraag: komt door een gebrek aan (nieuwe) oliebronnen en een teveel aan vraag :wink:


02 feb 2006 16:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
de titel van dit topic zal wel niet zo bedoeld zijn maar ik word zo moe van dit soort statements daar het aangeeft hoe weinig men begrijpt van simpele economische business models.

In Amerika gaat nu ook al weer de roep op dat de oliebedrijven de winst weer gedeeltelijk terug moeten geven aan "jan met de pet"

Even voor alle duidelijkheid, ik werk dus bij Shell.

Een paar getalletjes:

- idd de hoogste winst ooit, mooi he, hoofdzakelijk door de hoge olieprijs en hogere raffinage marges maar uiteraard niet alleen hierdoor, er wordt ook nog gewerkt..

- dit jaar 23 miljard winst waarvan het overgrote deel weer wordt geinvesteerd, 19 miljard om precies te zijn. Deden we dat niet dan zitten we zo in het jaar met de laagst winst, zelfs al is de olieprijs hoog. Deze winst wordt dus niet zomaar in de achterzak gestoken. Dit investeren is dus wel zeker een behoorlijke bijdrage aan verscheiden lokale economien

- ja de winst was 23 miljard, 7% van de totale turn over, een vrij normaal getal en significant lager dan vele andere bedrijfstakken.

- er is in totaal 17 miljard uitgekeerd aan shareholders

- en idd de benzineprijs wordt bepaald hoofdzakelijk door de olieprijs die bepaald wordt door de handelaren op de markt = vraag/aanbod = vraag naar energie (ie China!!! en Amerika), beschikbare voorraden (ie koude winters) en andere invloeden op de productie (KAtrina !!!). Zo werkt het volgens mij altijd in een kapitalistisch gedreven economie.
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 feb 2006 16:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
michael schreef:
voor als de rommel een keer op is........


maken wij niet meer mee, en "Peak Oil" (voor diegene die hiermee bekend zijn), is grote onzin.....
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 feb 2006 16:38
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Marcel schreef:
Zo werkt het volgens mij altijd in een kapitalistisch gedreven economie.


Zucht..............



Als je is wist wat die Jeans die je aan hebt uiteindelijk heeft gekost..........ga je nu naar de winkel om de verkoper op zijn hoofd te timmeren.


Als je is wist wat een gesneden witbrood kost als die uit de oven rolt ga je nu naar mij en...................oeps niks gezegd.


02 feb 2006 16:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Vergeet de belastingen en accijnzen niet!

Rob

die in laatst Oostenrijk euro 98 tankte voor €. 1,07 per liter
die in laatst NL euro 98 tankte voor €. 1,44 per liter


02 feb 2006 16:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Marcel schreef:
michael schreef:
voor als de rommel een keer op is........


maken wij niet meer mee, en "Peak Oil" (voor diegene die hiermee bekend zijn), is grote onzin.....


Dit vraagt naar meer...uitleg :D

Interessant onderwerp 8)

PS: rond 2008 zullen waarschijnlijk de vruchten worden geplukt van de grote investeringen, maar het blijft toch gissen of dat wel behoorlijke vruchten zullen zijn?


02 feb 2006 16:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Marcel schreef:
maken wij niet meer mee, en "Peak Oil" (voor diegene die hiermee bekend zijn), is grote onzin.....


Da's mooi, hoeft mijn oude 11je niet alsnog hybride te worden of op frietvet te gaan rijden :wink:

Patrick -die-een-op-zes-rijdt-met-dat-dure-98-spul
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


02 feb 2006 17:04
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Jort schreef:
PS: rond 2008 zullen waarschijnlijk de vruchten worden geplukt van de grote investeringen, maar het blijft toch gissen of dat wel behoorlijke vruchten zullen zijn?


Investeringen in de olie industrie blijven een moeilijke materie daar de investeringen hoog zijn, de terugverdien periodes vaak lang, terwijl de variabelen (ie olie prijs) erg schommelen waardoor het erg moeilijk (lees onzeker) is om een accurate voorspelling te doen wanneer "break-even" en dus winst gemaakt gaat worden. Dat is ook 1 van de redenen waarom grotere projecten vaak op een vrij lage olieprijs gescreend worden op levensvatbaarheid, en daardoor dus ook hogere winsten als het dan ook eenmaal rendabel is...maar 1 goed jaar verzekerd nog niet dat het gehel project over zijn levenssduur dan ook rendable is daar olievelden vaak een levensduur hebben van 10-tallen jaren en er in die jaren heel veel kan gebeuren...en je bij een lage olieprijs ook niet zomaar de kraan kunt dichtdraaien zonder wederom hoge kosten....

dus veel koffiedik kijken, die olie business, risiko's spreiden, kosten beheersen in goede en slechte tijden
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 feb 2006 17:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replika
Reuver
Bericht 
Marcel schreef:
michael schreef:
voor als de rommel een keer op is........


maken wij niet meer mee, en "Peak Oil" (voor diegene die hiermee bekend zijn), is grote onzin.....


Misschien, maar of het spul nog betaalbaar is over 40 jaar :roll: .....
_________________________________________
911 turbo, the boosted beast.

mhaschreurs.hyves.nl


02 feb 2006 17:32
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Marcel schreef:
Jort schreef:
PS: rond 2008 zullen waarschijnlijk de vruchten worden geplukt van de grote investeringen, maar het blijft toch gissen of dat wel behoorlijke vruchten zullen zijn?


Investeringen in de olie industrie blijven een moeilijke materie daar de investeringen hoog zijn, de terugverdien periodes vaak lang, terwijl de variabelen (ie olie prijs) erg schommelen waardoor het erg moeilijk (lees onzeker) is om een accurate voorspelling te doen wanneer "break-even" en dus winst gemaakt gaat worden. Dat is ook 1 van de redenen waarom grotere projecten vaak op een vrij lage olieprijs gescreend worden op levensvatbaarheid, en daardoor dus ook hogere winsten als het dan ook eenmaal rendabel is...maar 1 goed jaar verzekerd nog niet dat het gehel project over zijn levenssduur dan ook rendable is daar olievelden vaak een levensduur hebben van 10-tallen jaren en er in die jaren heel veel kan gebeuren...en je bij een lage olieprijs ook niet zomaar de kraan kunt dichtdraaien zonder wederom hoge kosten....

dus veel koffiedik kijken, die olie business, risiko's spreiden, kosten beheersen in goede en slechte tijden


Goed dat je zo opkomt voor je werkgever hoor; zou ik ook doen.
En als je de winst die hier genoemd wordt volledig terug zou geven door verlaging van de benzineprijs; dan is dat effect op de literprijs waarschijnlijk peanuts (hoeveel miljard liter wordt er wereldwijd verkocht door Shell ?)

Maar de uitleg rond "herinvesteren" gaat niet herlemaal op; investeren in nieuwe zaken is gewoon ongoing business en zit dus ook al in het resultaat......
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


02 feb 2006 17:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
Jort schreef:
"Peak Oil" (voor diegene die hiermee bekend zijn), is grote onzin.....

Dit vraagt naar meer...uitleg :D

Interessant onderwerp 8)

heel veel engelstalige lectuur over, hier een nederlandse site:
http://members.home.nl/johnmeilink/
http://www.peakoil.nl/
leef je uit :wink:
_________________________________________
Got coffee?


02 feb 2006 17:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Dank voor de links, maar ik ken het begrip. Ik was meer geïntresseerd in de visie van Marcel. :wink:

@ Lindemans:

Marcel heeft al uitgelegd dat Shell de benzineprijs niet kan verlagen met het nu behaalde resultaat. Oftewel, "teruggeven" van de winst klinkt leuk maar kan niet.

Ook heeft hij uitgelegd dat de oliemarkt een wispelturige is. Investeren is inderdaad een ongoing zaak maar om de productie op peil te houden zullen in de nabije toekomst gigantische extra investeringen gedaan moeten worden. Goede resultaten zoals die nu worden geboekt, zullen daarvoor opzij gezet moeten worden, want de garantie dat de resultaten in de toekomst voldoende zullen zijn om dermate hoge investeringen te kunnen bekostigen heb je gewoonweg niet.


Laatst bijgewerkt door Jort op 02 feb 2006 18:08, in totaal 2 keer bewerkt.



02 feb 2006 18:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Jort schreef:
Dank voor de links, maar ik ken het begrip. Ik was meer geïntresseerd in de visie van Marcel. :wink:


Ik ook. Vooral nadat ik iemand sprak die in de oliehandel zat, die eveneens lachte om "peak-oil" en het zwendel noemde... Maar de uitleg erbij is minstens zo interessant.


02 feb 2006 18:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
lindemans schreef:
Maar de uitleg rond "herinvesteren" gaat niet herlemaal op; investeren in nieuwe zaken is gewoon ongoing business en zit dus ook al in het resultaat......


uitleg over herinvestering was niet alleen bedoeld betreffende winst maar ook betreffende de titel van dit topic die suggereert dat er nu de winst zo hoog is er ook maar "iets" teruggegeven moet worden aan "het volk". Teruggeven kent vele vormen waarvan cash er een is en waarschijnlijk de minst duurzame. Herinvestering in nieuwe activiteiten komt de economie uiteraard ten goede en daar profiteren wij allen van..
_________________________________________
Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present


02 feb 2006 18:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
En we klagen vervolgens wel als verzekeringsmaatschappijen de premies verhogen omdat de resultaten tegenvallen, of zelfs verlies draaien op een bepaalde verzekeringsvorm... :roll:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


02 feb 2006 19:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 911 Targa
Dordrecht
Bericht 
Shell zou ook z'n prijzen kunnen verhogen als ze verlies maken of zelfs als ze hun marge te laag vinden en dan klagen we ook....

Maar dat is heel wat anders dan de prijzen moeten verlagen omdat er (teveel) winst wordt gemaakt.........

Het gaat gewoon om marktwerking..... :wink:


02 feb 2006 19:33
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Hoorde vanochtend op de radio de reactie van de vz RvB van Shell.

'Natuurlijk had de hoge winst ook te maken met de gestegen olieprijzen'...

Natuurlijk? Dus als de olieprijzen stijgen maakt Shell automatisch meer winst... Ik hoop dat morgen de meubelprijzen stijgen... :roll:

Het afgelopen jaar hebben we 60-70% nieuwe oliepotentie gevonden tegen 100% wat we uit de natuur weggenomen hebben. Maar dat moet je in een cyclus van 4 jaar zien. In 2007 en 2008 maken we dat allemaal weer goed en staat het percentage over 4 jaar weer op 100%...

Aha, ze weten nu al dat ze dit jaar nog niet zo veel nieuwe bronnen gaan vinden, maar in 2007 en 2008 gaan ze die wel vinden. Dat weten ze nu al. :roll:

Ik vind het een mooi verhaal. De olieprijzen stijgen, de kosten stijgen niet navenant. Derhalve maken we een mooie extra winst. Doe er dan niet zo moeilijk over. Shell bepaalt toch wat ze aan de pomp vragen? Als die prijs een paar centen lager was geweest hadden ze dezelfde winst gemaakt als vorig jaar. Dat zou een drama zijn geweest... :twisted:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 feb 2006 20:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
horn schreef:
Hoorde vanochtend op de radio de reactie van de vz RvB van Shell.

'Natuurlijk had de hoge winst ook te maken met de gestegen olieprijzen'...

Natuurlijk? Dus als de olieprijzen stijgen maakt Shell automatisch meer winst... Ik hoop dat morgen de meubelprijzen stijgen... :roll:

voorraad opwaardering
_________________________________________
Got coffee?


02 feb 2006 20:32
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Marcel schreef:
Herinvestering in nieuwe activiteiten komt de economie uiteraard ten goede en daar profiteren wij allen van..


Jaja... de communicatietrein rijdt op volle toeren...

tenzij je met 'wij allen' jezelf en je collega's bedoelt... :wink: Als wij volgend jaar meer winst draaien krijg ik een hogere winstbonus en dan ga ik meer kopen bij de Albert Heijn en dan kan daar de prijs omlaag. Koop dus morgen allemaal je meubeltjes bij mij, doe je eigen huishoudboekje een plezier :lol:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 feb 2006 20:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
horn schreef:
Als wij volgend jaar meer winst draaien krijg ik een hogere winstbonus en dan ga ik meer kopen bij de Albert Heijn en dan kan daar de prijs omlaag. Koop dus morgen allemaal je meubeltjes bij mij, doe je eigen huishoudboekje een plezier :lol:


Moet je wel een mooie aanbieding maken :twisted: :wink: :lol: :lol:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


02 feb 2006 21:03
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
ppp 356 schreef:
Moet je wel een mooie aanbieding maken :twisted: :wink: :lol: :lol:


Je wilt niet weten hoe hard ik daarmee bezig ben... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 feb 2006 21:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en TVR Griffith 500
Bericht 
Ik hoop dat de bezineprijs nog een beetje stijgt zodat ik wat meer ruimte op de weg krijg......... :wink:
_________________________________________
991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0


02 feb 2006 21:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.