Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024 6:25



Antwoord op onderwerp  [ 296 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Alles over camera's en lenzen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Graag gedaan :salut:


21 okt 2008 17:00
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Ik wil één of meerdere filters kopen, zeker gezien de gave kleuren die ik hier op het forum voorbij zie komen bij de jonge fotohelden. Wat moet ik kopen, welke maat en wat mag dat kosten... :?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


21 okt 2008 20:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Persoonlijk vind ik een polarizer onmisbaar: fellere kleuren, minder reflecties (bij water, glas, etc.), variabel kleurcontrast (bij circular polarizer).

Ter illustratie wat testjes:

Zonder polarizer vs met polarizer
Afbeelding Afbeelding

Circular polarizer filtert verticale reflecties vs filtering horizontale reflecties (een simpele 90 graden draai aan het voorste element)
Afbeelding Afbeelding
Deel van de reflecties in het glas nog zichtbaar omdat er een extra glas achter het raam zit van de schuifdeur die open stond.



Alle overige kleurfilters vervang ik liever door een snelle handeling in een fotobewerkingsprogramma. Vooral omdat kleurfilters ten koste gaan van de hoeveelheid licht gevangen door de camera en het effect vrijwel onomkeerbaar is.

Diameter hangt af van de lens/lenzen die je nu gebruikt (50mm F1.7 en big beercan, of..?).

Qua merk zou ik bij de bekendere blijven: Hoya, B+W, Tiffen etc. Qua prijs.. enkele tientjes per filter, richting the 50-80 voor een goede polarizer.
_________________________________________
Tjolk.


21 okt 2008 20:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Polarizer van Hoya en B+W zijn inderdaad 50-80 Euro. Vorige week een B+W gekocht voor op de D80. Nog wel even meer "leren" fotograferen, maar had al lange tijd mijn zinnen gezet op een pola-filter.

Horn: rij ff langs bij Foto Konijnenberg of Kamera-Express, gewoon door de week, overdag, dan hebben ze alle tijd voor je, en leggen ze je het meestal heel goed uit!


22 okt 2008 21:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Of -iets dichterbij- bij Topdeals in Zeist. Naam klinkt wat l*llig, maar het is een prima tent waar je goed geholpen wordt. Inderdaad alleen overdag, niet in het weekend of op vrijdagavond.
_________________________________________
Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...


23 okt 2008 0:02
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
dank maar weer, heren kenners :thumleft: !
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


23 okt 2008 0:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Laat ik nou ook net door dit topic getriggerd zijn en afgelopen weekend een UV en polarisatie filter zijn gaan kopen. :lol: :lol:

Een polarisatiefilter is iets wat de software niet kan oplossen.
De rest is inderdaad erg makkelijk op paintshop Pro of fotoshop te doen.
Ik heb painshop pro X2 gekocht (100 aussie dollars, dus met de huidige koers is dat ongeveer 30 eurocent :evil: ) een paar weken terug, en dat geeft voor dat geld al een enorme waar, omdat ik nog steeds niet alle functies heb kunnen ontdekken.
En als huis -tuin en keuken fotograaf is dat meer dan voldoende.


23 okt 2008 7:01
Profiel WWW
Bericht 
Lekker in RAW schieten en dan soepje doen .... filters not needed 8)

@ patrick .... workshopje? :wink:


23 okt 2008 7:20
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Is prima.
Volgende week hier in Melbourne?
Zorg ik voor de barbie en 't bier! :wink:


23 okt 2008 7:44
Profiel WWW
Bericht 
barbie? pop? .... ehmm als het meezit dat ga ik aankomend jaar dus maak t bedje maar alvast op dan 8)


23 okt 2008 8:01
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
zuugnap schreef:
Lekker in RAW schieten en dan soepje doen .... filters not needed 8)

Erhmz, polarisatie is iets wat je in photoplop niet gaat redden toch?


23 okt 2008 11:01
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
precies.
Vandaar dat ik nou juist die filter bijgekocht heb (terwijl ik de software al had).

Citaat:
barbie

"Throwing something on the barbie" is hier een gevleugelde uitspraak.
Ze houden hier nl wel van zwartgeblakerd vlees. ;-)


23 okt 2008 13:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
patrick911 schreef:
precies.
Vandaar dat ik nou juist die filter bijgekocht heb (terwijl ik de software al had).

Hier idem... UV-filter "ter bescherming van de lens".... Polarisatie "voor de helderheid zegmaar" ;)


23 okt 2008 14:50
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968cs
amersfoort
Bericht 
hier voortbordurend op het topic dat ik had gestart bij discussie .
ik loop al een tijdje (maanden) met het idee rond om een digitaal fototoestel aan te schaffen nu zit ik toch wat te twijfelen of ik of compact
of voor een digitaal toestel zal gaan wat ik wel belangrijk vind is voldoende optische zoom en 10 megapixel dat zijn wat basis eisen .
nu is een spiegelreflex natuurlijk mooier omdat je ook ander lenzen erbij kan kopen maar het prijskaartje tja dat word een stuk hoger .
een spiegelreflex ben ik wel gewend want ik heb nog een analoge spiegelreflex van olympus , helaas kan je die lenzen niet op de eventuele digitale camera schroeven .
wie kan mij wat tips geven ivm met aanschaf en kosten ?


31 okt 2008 21:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
tja, wat wil je? Bij een compact kan je hem in je zak steken zonder te hoeven sjouwen, maar maak je mindere foto's dan je met een spiegelreflex gewend was (generaliserend natuurlijk). 10 megapixel heeft zo'n beetje elke nieuwe compact al. Laat staan de SLR's. Lenzen zijn op ebay etc nog wel te scoren voor minder als je voor een digitale SLR gaat. Canon, Nikon zijn de geeigende merken. Heb zelf een Sony Alpha gekocht, mede omdat er van Konica/Minolta een hoop lenzen te koop zijn (gebruikt) en die op de Sony passen. Die lenzen moet je wel altijd meesjouwen...

Verder is hier veel kennis dus de echte kenners zullen je nog wel komen adviseren.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 okt 2008 21:19
Profiel
Bericht 
paSCal schreef:
zuugnap schreef:
Lekker in RAW schieten en dan soepje doen .... filters not needed 8)

Erhmz, polarisatie is iets wat je in photoplop niet gaat redden toch?


jullie weten wel veel he tssssk


31 okt 2008 21:30
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Staat toch een vraagteken achter? Als je het wél weet (omdat het je werk is bijvoorbeeld) is het wellicht leuk om aan te geven of je dat wel kan bereiken met PhSj. :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 okt 2008 21:31
Profiel
Bericht 
horn beetje droek de laatste tijd met op de letters letten? zit je niet lekker in je velletje :wink:

als je beetje soep bekijkt kan je dat niet zo ff 123 op text gevoelige IMS Lager helaas


31 okt 2008 21:45
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Geen idee hoe ik anders 'jullie weten wel veel he tssssk' zou moeten opvatten. Ik bedoel dat jij als photoshop ervaringsdeskundige toch simpel in één regel leesbaar nederlands :wink: zou moeten kunnen aangeven of je het effect van een polarisatiefilter kan bereiken dmv photoshop?
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


31 okt 2008 22:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
pete 928



gewoon effe wachten tot olympus full frame gaat dan kunje je lenzen bewaren :wink:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


31 okt 2008 23:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht 
drknauf schreef:
gewoon effe wachten tot olympus full frame gaat dan kunje je lenzen bewaren :wink:


Daar hoef je geen FF voor te hebben hoor. Als je te maken hebt met een crop-factor gaan deze lenzen ook lukken....mits ze passen. :wink:


31 okt 2008 23:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968cs
amersfoort
Bericht 
een kleine 2 jaar geleden heb ik al geinformeerd of het mogenlijk was
ik zag het al helemaal voor me alleen body kopen een telelens en macro converter had ik al maar ik kreeg een negatief antwoord op mijn vraag .
als ik deze lenzen opnieuw zou moeten kopen ben ik zomaar effe 1500 euro kwijt schat ik en daar begin ik echt niet aan .


31 okt 2008 23:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
volgens mij heeftie geen digitale lenzen dus die passen enkelt op ff volgens mij


die spiegels schijnen niet te passen, botst ofzoiets is mij wijsgemaakt



maarja mij kunje alles wijs maken :wink:
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


01 nov 2008 0:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Wat is een digitale lens? :wink:

Sommige mensen gebruiken decennia oude lenzen op gloednieuwe spiegelreflex camera's.

Ook in het geval van Olympus is dat mogelijk. Omdat de 35mm lenzen geschikt zijn voor een formaat met 2x de oppervlakte van de huidige Olympus (of Panasonic, zelfde format) digitale sensor, gebruik je feitelijk alleen het centrum van de lens. Bijkomende nadelen zijn wel dat je o.a.:
- een adapter nodig hebt om de lens te monteren
- autofocus mogelijkheid verliest
- de 4/3"(Olympus/Panasonic) spiegelreflex camera's doorgaans een relatief kleine optische zoeker hebben (E3 en E1 uitgezonderd), hetgeen manueel scherpstellen verre van eenvoudig maakt.
_________________________________________
Tjolk.


01 nov 2008 0:25
Profiel
Bericht 
horn schreef:
Geen idee hoe ik anders 'jullie weten wel veel he tssssk' zou moeten opvatten. Ik bedoel dat jij als photoshop ervaringsdeskundige toch simpel in één regel leesbaar nederlands :wink: zou moeten kunnen aangeven of je het effect van een polarisatiefilter kan bereiken dmv photoshop?


Om in jouw lines te blijven ..... Zeg nap vertel me even hoe ik de versnellingsbak moet reviseren ... omdat jij deskundig bent op dat gebied ... ben nu 15 jaar aan t soepe vanaf v3.0 dat leg je niet even 12 ... 5 uit als andere kenners hier dat wel kunnen be my guest

Maar goed begin eerst maar in RAW te schieten en dan via bridge in photoshop gevoelige IMS Lager .... ziedaar een klein filterwonder komt ten tonele 8)


drknauf schreef:
maarja mij kunje alles wijs maken :wink:


Blijkbaar :wink:


01 nov 2008 5:02
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 296 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.