WdePundert schreef:Olaf schreef:Ik was het zelf bijna vergeten ... en heb daarom besloten om er toch maar even een topic aan te wijden
Gisteren het 'aftermarket' alarm van de 911 laten keuren ... dit dient jaarlijks te gebeuren bij een erkend inbouw station.
Nu na drie jaar werd het iets nauwkeuriger getest en opnieuw afgemeld bij SCM/TNO ...
Soort van APK voor je SCM'etje
Vanaf nu ben ik elk jaar aan de beurt ... maar blijf zo wel volledig verzekerd tegen o.a. diefstal

Door wie wordt deze verplichting voorgeschreven? Voor de verzekering hoeft het maar één keer per drie jaar.

Verzekeraars stellen in hun voorwaarden over het algemeen dat het voertuig moet zijn voorzien van een 'SCM klasse 'x' alarm, of gelijkwaardig alarm'.
Als je alarm ooit voorzien is van een SCM-goedkeuring -en het maakt niet uit van welke datum- kun je die opsturen naar je verzekeraar. Die beschouwt het alarm dat er dan inzit als SCM-goedgekeurd óf gelijkwaardig alarm.
De verzekeraar eist -met andere woorden- geen goedgekeurd SCM-alarm!
Als de auto gestolen wordt, is het ontbreken van een SCM-goedkeuring dan ook geen grond om de schade af te wijzen!
Dat is het alleen als de verzekeraar in kwestie je er (drie)jaarlijks aan herinnert dat je alarm weer gekeurd moet worden, hij graag (een kopie van) het certificaat ontvangt én je nadrukkelijk en onmiskenbaar (nieuwe verzekeringsrecht) op de gevolgen van het hebben van een niet gekeurd alarm heeft gewezen.
Doet de verzekeraar dat niet en je hébt een alarm (bijvoorbeeld een fabrieksalarm, of een alarm dat niet gekeurd is, maar wel aan klasse 'x' voldoet) en de auto wordt gestolen zal de verzekeraar gewoon uit moeten keren!
Over het algemeen vraagt een expert om de 2 handzenders en een beschrijving van het aanwezige alarm (merk en type). Bij fabrieksalarmen (die -dus- in beginsel niet gekeurd (hoeven te) worden) vormt het feit dat er geen certificaat is, sowieso geen probleem. Bij een niet gekeurd alarm, volstaat als je naast de handzenders een inbouwnota waarop merk en type staat vermeld, kunt overhandigen. Op basis hiervan kan de expert controleren of het 'een vergelijkbaar/gelijkwaardig' alarm is met de in de polisvoorwaarden omschreven 'SCM klasse'...
Ik heb zelfs al een keer meegemaakt dat iemand wél een SCM-goedgekeurd alarm (met de juiste klasse) gemonteerd had, maar verzuimd had om het alarm te activeren. Er zat dus wel een alarm op, maar dat stond niet aan. De klant in kwestie had de auto wel op slot gedraaid. Ook die schade heeft de verzekeraar uiteindelijk uitgekeerd, c.q. uit moeten keren (na een klacht van de eigenaar bij de Raad van Toezicht op het Verzekeringsbedrijf)...
Het vormt natuurlijk wel een geruststelling als je je alarm (drie)jaarlijks laat keuren en bovendien weet je dan zeker dat je geen gez**k krijgt met je verzekeraar in geval van schade. Ook als je verzekeraar er bovenop zit en nadrukkelijk om een geldig certificaat vraagt, zou ik m'n alarm laten keuren. Dán kan de maatschappij bij het ontbreken van een geldig certificaat wél de schade afwijzen...