| Auteur |
Bericht |
|
Michiel V.
ex-911 3.2Waterland
|
 Opnieuw voorstellen en orientatie
Na een behoorlijke tijd ben ik weet terug op dit forum. Ik kon mijn oude inlog niet meer vinden, dus heb maar een nieuwe aangevraagd. Niet dat ik heel actief was. Mijn naam is Michiel en woonachtig in Waterland net boven Amsterdam. Ben van 1964. Altijd werkzaam geweest in de reclame en in die hoedanigheid veel gewerkt voor automerken (Audi, Fiat, Toyota, Lexus) Heb in de 90'er jaren 4 jaar deze 3.2 in bezit gehad als mijn daily driver in Amsterdam. Deze met veel plezier en zonder al te veel problemen gereden, op een bakrevisie na. Heb ik toen vervangen met 200k km voor een Audi Urquattro 20v. Na al die jaren gaat het toch weer kriebelen en overweeg ik een Cayman of Boxster (987 of 981) Aangezien deze qua afmetingen en gevoel waarschijnlijk aardig in de buurt komen van die 3.2. Ik zal jullie op de hoogte houden. 
|
| 16 dec 2025 12:06 |
|
 |
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Welkom (terug)! Leuke zoektocht en qua aanbod is er waarschijnlijk wel wat keuze. Als eigenaar van een 981 ben ik natuurlijk enorm bevooroordeeld, maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker voor de 981 gaan. Je merkt aan alles dat het een flinke stap vooruit is. De techniek is flink stuk betrouwbaarder en het interieur is hoogwaardiger en moderner. Of je ook het gevoel van je 3.2 in een 981 gaat vinden, weet ik niet. Het is voor sommigen misschien té modern. Maar de oplossing is eenvoudig: ga proefrijden en ervaar wat voor jou belangrijk is.
Veel succes en hou ons op de hoogte!
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
| 16 dec 2025 12:16 |
|
 |
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Welkom weer! Heb zowel een 3.2 als een 987S gehad en rijd nu een 981S. Mijn mening: als je een 3.2 wilt benaderen, dan komt de 987S daar het meest bij in de buurt. De 981 is een heel andere (modernere) auto met meer comfort, maar zeker een goede optie.
_________________________________________ Wim
|
| 16 dec 2025 20:28 |
|
 |
|
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Opnieuw welkom dan! Ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk aan je wensen zal voldoen. Hou ons op de hoogte!
Ps. Het lijkt erop dat je 3.2 - in ieder geval in Nederland - niet meer rondrijdt ...
|
| 17 dec 2025 10:17 |
|
 |
|
Olaf
The Last of the Mohicans ~ 993
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
26-09-2024 is'ie van de Nederlandse radar verdwenen 
|
| 17 dec 2025 11:19 |
|
 |
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Welkom terug!!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
| 17 dec 2025 12:56 |
|
 |
|
Michiel V.
ex-911 3.2Waterland
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels al met een 987 gereden, en dat beviel me al erg goed. En ben daarom benieuwd naar een 981. Ik zie op het forum best wat rijders die van een 987 naar een 981 zijn overgestapt.
"Mijn' 3.2 is dus mogelijk niet meer in Nederland. Gezien de huidige waarde is-ie waarschijnlijk niet gesloopt. Overigens kocht en verkocht m indertijd voor 30.000 gulden oftwel zo'n 14.000 euro.
Ik hou jullie op de hoogte.
|
| 18 dec 2025 12:03 |
|
 |
|
psmits
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Welkom terug en mooie zoektocht; ik heb zowel 981 als 987 (regulier en S overigens boxster) proefgereden en ben gevallen voor de 987S (wel laatste model 987.2 uit 2010 oa door modernere motor zonder IMS); beide fijne auto's maar ik vond de 987 meer t oldscool gevoel hebben wat ik zocht en (maar dat is msh gevoel) iets handzamer (geloof dat ie iets kleiner is maar scheelt niet veel). Na lang zoeken (ik zocht handgeschakelde met liefst sportuitlaat met klep en PASM..) gevonden in Duitsland en zelf geimporteerd; succes!
|
| 18 dec 2025 17:45 |
|
 |
|
Autoke
Boxster 981 2.7 hbk
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Leuk te lezen, ik zie de 981 (ook) als moderne oude 911  Het verschil tussen 987 en 981 is toch wel het design ansich (binnen en buiten) en vooral de binnenruimte , ik pas niet goed in een 987 en in de 981 wel. Daarnaast is de 981 technisch gezien de koets stijver, wat wellicht bij een boxster te merken valt.. . Mocht dat allemaal niet van belang zijn, dan kies je de 987 lijkt me, verder prima en vast vergelijkbaar.. Ik zou wel denk ik dan ook naar een 997.2 kijken, want zelfde (gedateerde) interieur, overigens het grote nadeel van beide.. 991 is weer groter, maar zou mijn keuze zijn indien geen 981, dus looks is denk ik belangrijkste maatstaf eigenlijkbij deze keuze Het hydraulisch sturen zie ik eerder als nadeel ivm toekomstig onderhoud (versus electrische variant), maar wordt vaak nog genoemd, nou ja, prima dan ..
|
| 18 dec 2025 19:02 |
|
 |
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Mijn voorkeur heeft de 981, qua looks en binnenruimte.
@autoke Topic starter is aan het twijfelen tussen een 981 en een 987, een suggestie van een 997 of 991 lijkt me dan een beetje vreemd.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
| 18 dec 2025 19:17 |
|
 |
|
Autoke
Boxster 981 2.7 hbk
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Hoezo, verschil is toch klein, alleen de bak en motor is omgedraaid , maar ok, beetje uitleg, de aflopende daklijn snijdt vanaf de 981 niet de spatbord lijn , in die zin net als een 911, dat heeft de 987 niet, die duikt eronder zeg maar, vandaar, looks dus , voor mij dus ook de 981
|
| 18 dec 2025 20:28 |
|
 |
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Ik moest even goed kijken wat je bedoelde, maar inderdaad: de daklijn/achterruit van de 987 loopt stijler en daardoor "in" de achterkant in plaats van eroverheen. Heb me altijd afgevraagd waarom ik de 987 een beetje vreemde verhoudingen vond hebben, maar nu begrijp ik waarom. Qua silhouette lijkt de 981 heel erg op de 911 (997 en 991). Maar ik denk ook dat het TS veel meer om de rij-ervaring gaat, dan hoe de auto eruitziet.  Qua afmetingen: 997 - 987 - 981 Lengte: 442,7cm - 434,7cm - 438,0cm Hoogte: 131cm - 130,4cm - 129,4cm Breedte: 180,8cm - 180,1cm - 180,1cm Wielbasis: 235cm - 241,5cm - 247,5cm Gewicht: 1395kg - 1340kg - 1285kg Opvallend dat de 987 een grotere wielbasis heeft dan de 997... Edit: ja, natuurlijk, die motor moet ook ergens... 
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
| 19 dec 2025 13:05 |
|
 |
|
Michiel V.
ex-911 3.2Waterland
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Bedankt weer voor de nieuwe reacties! Als het een 987 wordt, dan zeker een 987.2 gezien de updates aan zowel motor als in- en exterieur Bovendien denk ik dat deze versie ook weer makkelijker te verkopen is. Dat is wel iets om mee rekening te houden, ik zie dat veel forumleden nog wel eens switchen. Qua grootte pas ik er prima in, dat is geen issue.
Ik vind een 981 mooier om te zien. Door waarschijnlijk de daklijn en de kleinere overhang. Maar is budgettair wel een iets ander verhaal.
Een 997 vind ik ook erg mooi. Ooit ermee met Bleekemolen op Zandvoort mee gereden. Wat rijdt dat fijn. En recent ook op hetzelfde circuit met een 992. Ongelofelijk hoe makkelijk dat gaat. Overigens rijden de voorrijders van Bleekemolen bij de snellere auto's (Porsche/Ferrari/McLaren/Mercedes SL) nog steeds met 997's. Maar in het geval van een 997 dan zou het ook een .2 moeten worden. En dat is zeker een andere prijsklasse.
Voor wat betreft Cayman of Boxster vind ik de coupé een mooiere lijn hebben. En wat stoerder. Maar af en toe open rijden lijkt me ook fijn. Ik mag ook graag met m'n motor op pad gaan. Daarnaast gaat mijn voorkeur vooralsnog uit naar een handgeschakelde versie. Wordt vervolgd.
|
| 19 dec 2025 20:01 |
|
 |
|
Autoke
Boxster 981 2.7 hbk
|
 Re: Opnieuw voorstellen en orientatie
Zo bedoel ik het inderdaad polydeukes, als raaklijn aan de boog van de spatborden achter , zelfs de 718 is weer wat meer 987 achtig in die zin, bij 981 net als 911 geen doorsnijding, en dat maakt de 981 een baby 911, maar met grotere wielbasis, dat wel..
Bij boxster speelt dat minder natuurlijk , maar toch ook die aflopend lijn zonder een goot te worden, tja, en dan 6 cylinder, min 250 pk, laag gewicht, niet te groot, ticks many boxes …
Boxster vs cayman was voor mij ook een zeer lastige, cayman vind ik ook mooier, boxster is eigenlijk leuker-veelzijdiger… zeker in NL waar je steeds minder kunt genieten rijtechnisch dan, openrijden heeft dan nog wat extra’s, maar blijft lastig …
|
| 19 dec 2025 21:14 |
|
|