Ik dacht dit topic maar eens nieuw leven in te blazen, want er zijn toch wel ontwikkelingen geweest. Vorig jaar heb ik nieuwe velgen onder mijn Cayman S laten zetten. Had ik al eens gepost in een separaat bericht, maar voor de volledigheid in het kort: een set nieuwe velgen voor mijn CS ter vervanging van de 19" Sportdesign wielen. Vond ze op zich mooi, maar het mocht wel wat "sportiever". Het zijn 19" OZ Formula's geworden. De spacers die voor zaten (7mm) zijn nu naar achteren gegaan en de 15mm die achter lagen, zijn overbodig geworden.

Nu komt dan eindelijk het vervolg van de al heel lang gewenste verlaging. Deze week is de montage. Waarom heeft het zolang geduurd:
- Ik wilde een beperkte verlaging; als de afstand tussen de onderkant van de wielkast en de band en de bovenkant teveel uit elkaar gaan lopen, vind ik het esthetisch minder geslaagd worden en de Cayman heeft nu eenmaal een vrij grote wielkast wat een flinke verlaging optisch al snel minder geslaagd maakt in mijn beleving. Mijn auto heeft PASM en is daarmee 10mm lager dan standaard. Veel verlagingssets gaan meteen richting 30mm verlaging of meer en dat vind ik eigenlijk te veel.
- De rijeigenschappen moeten grotendeels behouden blijven en daarmee wil ik dus ook maar beperkte aanpassingen aan de geometrie e.d. Een Cayman S met PASM heeft in mijn beleving een droom wegligging en dat moet niet uit puur optische overwegingen verziekt worden.
- PASM functionaliteit wilde ik behouden. Niet alleen technisch, maar dat het ook echt nog functie heeft en dat je af en toe wisselt. Niet dat het te hard is geworden dat je alleen nog maar normal modus gebruikt.
- Betrouwbaarheid moet hoog blijven. Heb toch net teveel berichten gelezen van standaard dempers met verlagingsveren die overmatig slijten e.d.
- Kosten; al het bovenstaande in acht nemend wordt het al snel een duur geintje wat me wel echt tegen heeft gehouden.
Mijn eerste gedachte was daarom om Cayman R veren te gaan gebruiken, omdat ik de hoogte van de R perfect vind. Maar omdat die korter zijn kunnen die niet samen met mijn S dempers. Ook de R dempers gaan gebruiken vond ik geen optie, want dan heb ik geen PASM meer. Andere optie was de Bilstein B16 damptronic. Aangezien Bilstein ook de fabrieks PASM dempers leverde op de S, had ik daar wel vertrouwen in, maar die verlaagt eigenlijk net teveel, is minder duurzaam dan niet instelbare dempers ivm corrosie e.d. en erg prijzig + slecht leverbaar. Bovendien hoef ik niet direct instelbare hoogte als ik toch alleen maar de hoogste stand wil.
De beste optie voor mijn wensen lijkt nu de Bilstein B8 Damptronic icm Cayman R veren te zijn. Deze kunnen wel samen omdat de B8 specifiek voor verlagingsveren een kortere versie is van de B6 (dat is een iets sportievere standaard maat schokbreker), PASM blijft behouden en de verlaging wordt daarmee een extra 10mm. Een vrij prijzige verlaging per mm, maar ik denk dat ik hiermee het beste compromis ga bereiken. Op andere fora heb ik een paar voorgangers gevonden met heel mooie resultaten wat het net iets minder spannend maakt. Hoewel ik nog steeds wel enigszins nerveus ben of ik nu bereik wat ik wil. Mijn velgen en banden hebben al dezelfde maat als een R omdat de OZ een 0,5J breder zijn dan de SportDesign die ik had, dus al met al denk ik dat het redelijk vergelijkbaar moet worden. En in het ergste geval kan ik altijd nog wat extremer gaan met de veren omdat deze schokbrekers daar toch al op voorbereid zijn.
Wanneer de auto terug is van PCG en ik in de gelegenheid ben wat goede foto's te maken, volgen die uiteraard!