Carrera 3 motoren hebben motor nummer 930/02 (manuele versnellingsbak) of 930/12 (sportomatic versnellingsbak). 910 motor is iets anders
Er was een factory recall om pistonslap te voorkomen doordat de veer van de tuimelaars (?is dat de technische NL term?) niet sterk genoeg was. Ik heb een circulaire van Porsche AG. Typisch uitgevoerd tijdens de eerste of tweede grote beurt, waar de client zowiezo uurloon betaald voor het verwijderen van allerlei motortuig, en dan moest de dealer maar schnell schnell de boel opengooien, en de werken uitvoeren.
De motoren zijn erg robuust en het ligt puur hoe de wagen gereden is, of ie een revisie nodig heeft of niet. Blauwe rook bij accelerelen: cylinder ringen gebroken. Blauwe rook bij deceleren of gas lossen: valve stem seals gone. Doe een compressie test en alle cylinders moeten binnen de 10% verlies van erkaar liggen. Meer dan 25% verlies op de cylinder: revisie.
Revisie: how long is a piece of string?
Top end: plus minus 5000 euro,
Bottom end: how long is a piece of string?
Dat is natuurlijk een "ideale gelegenheid" om het
Nu-je-toch-bezig-bent principe toe te passen.... koppeling, dilavar head studs, JME/Omega pistons, blueprinting, SSI heat exchangers, RSR engine bar, revisie alternator, lightwight start motor, versnellingsbak revisie van 1ste, tweede en derde "hundezahne" ring (3K), ZF LSD, nieuwe bilsteins, enz enz.
Ruwweg: 10K voor de motor, en indien de crankshaft (wat is dat in het nederlands: krukas) beschadigd is.... een mooie internationale zoektocht! (Ook erg leuk, overigens).
MvG,\
Bert