Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

15 okt 2016 7:33

Leuk verhaal. Mooie 996 met de juiste specs. Ze komen overeen met mijn 996 en kan je zeggen: daar ga je veel plezier mee beleven.
De 996 Carrera handgeschakeld is met 1320kg eigengewicht en 320 pk een fijne rijders auto.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

01 okt 2017 22:12

Ik had al een tijdje het radiator onderhoud op de to-do-list staan, zo lijkt de vervuiling best mee te vallen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb geen idee hoelang geleden er tussen de radiatoren is gekeken, laat staan is gereinigd om de 996 de benodigde koellucht te geven.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een leuk, lonend klusje en de youtube clip die ik als leidraad gebruikte was duidelijk genoeg. Mijn auto is een mooi-weer-wagen waardoor de bladeren-peuken-verpakkingentroep nooit een dikke natte pannenkoek is geweest. Er zijn veel schroeven waarmee alles zit bevestigd, torx en kruiskop. Gelukkig zit alles volgens spec en is de bumper makkelijk in mijn eentje te verwijderen. Ik heb voor het gemak ook de voorwielen gedemonteerd en de auto op jackstands gezet. Ik had geen perslucht en geen tuinslang of water en heb een middelharde borstel gebruikt om de rommel schoon te borstelen. Ik vond de het best veel bladerzooi. Eigenlijk had ik racegaas willen gebruiken om de rommel in de toekomst buiten de deur te houden maar ik wilde ook niet langer wachten omdat de mate van verstopping mij onbekend was. Misschien doe ik dat nog als ik tegen het juiste gaas aanloop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

02 okt 2017 17:56

Dat was ook wel nodig als ik zo naar de vervuiling kijk.
Top gedaan :thumleft:
Kun je het nu ook zien op je temp mtr dat de temp lager blijft?

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

02 okt 2017 21:44

Ik ga wel op die meter letten natuurlijk maar ik heb gehoord dat deze een gemiddelde waarde aangeeft en niet zo nauwkeurig is. Iemand (Kheldar?) gaat een olietemp meter monteren in een 996, dat geeft pas een echte indicatie, daar ben ik benieuwd naar.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

02 okt 2017 23:15

Ik kan de olietemperatuur uitmeten met mijn Launch EasyDiag OBD dongle.

Over het algemeen ligt (warm of koud weer) mijn watertemperatuur rond 81-86grC (rijden- stilstand) en de olie 90-96grC (stilstand-rijden). Bij filerijden klimt de watertemperatuur langzaam hoger maar de fans gaan dan al snel aan.

Denk dat die lage snelheidssituaties met warm weer het gevaarlijkst zijn voor de motor. Weinig rijwind om te koelen. Lage toerentallen die olie en water rondpompt. Relatief hoge belasting op zuigerwanden bij optrekken waarbij er op dat moment relatief warmer water circuleert. En te weinig olie uit de sproeiiers op dat moment om goed te koelen.

Daar is de Resto koelmodificatie op gericht. Thermostaat die eerder open begint te gaan waardoor een temperatuursevenwicht bij iets lagere temperatuur wordt bereikt wordt. Bij lage (stationaire) toerentallen meer water rondpompen (Waterpomp die sneller ronddraait) Eerder de ventilators in de hoogste stand aan. Sneller extra koeling van de radiatoren bij oplopende watertemperatuur.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

02 okt 2017 23:30

Dag Kheldar, ik was net aan het zoeken op jouw posts en kwam in het topic van Martinos terecht:

Martinos schreef:.........@lagunamak; als je op je aircodisplay de knoppen recirculatie en bovenventilatie (keuze stand voor blower op het voorraam, knop rechts bovenin) tegelijk ingedrukt houden verschijnt er een soort van "menu" 0c of 1c.
Met de plus en min van je temperatuur instelling kun je bladeren van 0 naar 1, 2 enz. Een stand selecteren doe je door op de knop voor middenventiltie te klikken.

Bv, je gaat naar c1drukt op middenventilatie, dan krijg je de olietemp te zien . Druk je dan weer op de middenventilatie, kun je weer van 1c verder omhoog od omlaag. 6c is bv je koeltemperatuur.

Lijst wat wat is zal ik even opzoeken voor je.


Mooi! Heb het niet eerder gelezen en dus nog niet geprobeerd. Heb wel een chinese OBD met bluetooth binnen sinds kort maar nog niks mee gedaan. Het is nieuw wat ik lees over motortemperaturen en belasting. Opvallend.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

02 okt 2017 23:41

Ja klopt voor de mk1 heb je de aircohack. Handig voor als je het nodig vind!

---------------------
The AC Climatronic unit is actually manufactured by Audi. There is some sort of serial data stream (not CAN) that allows the AC unit to display engine parameters.

To switch from F to C:
Hold down the recirculating button then push both the temperature + - buttons.

To access diagnostics:
Hold down the Recirculating & Air up buttons for 5 seconds. The + - buttons go up and down through the list of "c" codes. The center vent button switches the left display between the "c" code and its actual value. Press the Auto button to exit.
Here is a list of what can be seen:

0c - ERL
1c - Oil Temp?
2c - Inside temp. Sensor mounted in the aspirator assembly at the side of the dash.
3c - Outside temp. Sensor located inside the air inlet of the A/C unit.
4c - Outside temp. Sensor located in front grill of the radiator. The data is fed to the Climatronic from the instrument cluster. When not moving, the instrument cluster OBC temp display retains it's last setting until moving. This is to prevent heat emanating from the radiator affecting the temperature sensor. The A/C unit uses the lower of the two outside air temp values in determining fresh-air temp.
5c - Outside temp. (matches with OBC outside temp display)
6c - Coolant temp.
7c - Footwell discharge temp.
8c - Sun sensor (dash top)
9c - Sun sensor.
10c - Passenger compartment fan speed.
11c - Passenger compartment fan voltage.
12c - Temperature mix Flap command 1=COLD, 100=HOT
13c - Temperature mix Flap position
14c - Central Flap command
15c - Central Flap position
16c - Footwell/Defrost Flap command
17c - Footwell/Defrost Flap position
18c - Recirculation Valve command 1=OFF, 100=RECIRC
19c - Recirculation Valve position (feedback)
20c - Vehicle speed in kph, updating only once per second. (real speed, not speed+safety margin as in the speedometer)
21c - Engine RPM in hundreds. This too only updates once per second.
22c - ?
23c - ?
24c - Sun sensor, exterior lights switch & panel lights control (term. 58 & 58d voltage) - used for A/C panel display illum.
25c - ?
26c - ?
27c - ?
28c - Fan speed?
29c - ?
30c - Engine run time in seconds (255 max.)(=0xff)
31c - Timing counter
32c - Displays test
33c - Software version? Mine states 3.4
34c - ?
35c - Outside temp. from inlet sensor (filtered?)
36c - temp?

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

02 okt 2017 23:54

Alleen MkI? Oeps! dan moet ik de OBDII maar eens door krijgen.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

03 okt 2017 0:25

Oops dacht dat je mk1 had.

Olietemperatuur krijg je niet uitgelezen met een generische obd2 lezer. Zit gecodeerd. Durametric kan het wel. En waarschijnlijk de duurdere professionelere OBD tools ook.

Ben er achtergekomen dat de OBD scanners van Launch het wel kunnen. Moet je wel het Porsche pakket aanschaffen. Met de EasyDiag 2.0 Plus Bluetooth dongle krijg je er twee vrij uit te kiezen automerken bij.

Afbeelding

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

21 jul 2018 22:28

Even een update van het DHZ-front. ik ergerde me al een tijdje aan de steenslag op de bumpercover. Vorige week heb ik hem er af gehaald en de gaten met de soldeerbout en tywraps-plastic dichtgeplakt. De spuiter heeft het afgemaakt en de kleur er op gezet.

Afbeelding

Daarna heb ik hem nog gecleand met korrel 2000 en gepolijst met commandant4

Afbeelding

De kentekensticker is 30x6,5cm. Het formaat was even een gokje maar ik vind de verhouding kentekengeel/arcticsilver okee.
De achterplaat is origineel gebleven.

Kritiek mag! :wink:

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

22 jul 2018 8:00

Knap wat je allemaal doet. De sticker snap ik nooit zo goed, op de een of andere manier vind ik het op Ferrari’s nog kunnen maar op de rest wat wannabee. Maar wie betaalt bepaalt, en jij vindt het mooi, dus top! Zijn het trouwens keramische remmen die je erop hebt of zijn de remklauwen ooit geel gespoten?

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

22 jul 2018 9:40

onderblok schreef:...de gaten met de soldeerbout en tywraps-plastic dichtgeplakt...

Kan je daar iets meer over vertellen?

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

22 jul 2018 16:04

mark996 schreef:Knap wat je allemaal doet. De sticker snap ik nooit zo goed, op de een of andere manier vind ik het op Ferrari’s nog kunnen maar op de rest wat wannabee. Maar wie betaalt bepaalt, en jij vindt het mooi, dus top! Zijn het trouwens keramische remmen die je erop hebt of zijn de remklauwen ooit geel gespoten?


nee, geen Ferrari wannabee, ook niet dat gevoel erbij. Ik zie het kenteken als een noodzakelijk kwaad die in geval van de lage lijnen van de 996 afbreuk doet aan het oorspronkelijk ontwerp.

De vorige eigenaar heeft de klauwen geel gespoten. Ze horen zwart te zijn bij de carrera begreep ik. Zie volgende foto's hieronder.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

22 jul 2018 16:23

Tobias schreef:
onderblok schreef:...de gaten met de soldeerbout en tywraps-plastic dichtgeplakt...

Kan je daar iets meer over vertellen?


Gewoon roeren met een hete bout in het plastic van de bumper. Bij voorkeur even de laklaag wegschuren anders meng je die in je plastic prutje. De plastic soort van de bumper en van de ty wrap is allebei PPP, dat mengt zonder dat het later gaat barsten. Vervolgens smeltend plastic toevoegen en laten stollen. Steeds meer tot je alles opgevuld hebt. Daarna heb ik met 280 korrel enige vorm gegeven aan de bolling. Op een gegeven moment is het genoeg en mag de spuiter het overnemen. Het waren 4 kleine schroefgaatjes en 2 vierkante gaten van ik schat 6 a 8 mm. Daar had ik grote ty wraps voor die het gat bijna in één keer vulde. Die heb ik met kleine wraps weer vastgesmolten in het geheel. En zoals gezegd, de spuiter doet de rest met plastic primer en 2K lak en blanke lak.

Afbeelding

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

22 jul 2018 16:51

Toen de bumper bij de spuiter was heb ik de wielen zelf aangepakt. Er was door de vorige eigenaar aan één wiel stoeprandschade gemaakt die door een velgenspecialist is verwijderd. Wel is dat zo miniem gedaan dat alleen de velgrand opnieuw is gespoten. Daarbij is een zwarte rand onder de blanke lak gekomen die ik niet meer kon wegpoetsen. En ook steenslag. Dat irriteerde ook elke keer.

Anyway, genoeg reden om de velgen te schuren en te plamuren. Ik deed dit voor het eerst hoewel de theorie me bekend is.

Van zo:

Afbeelding

Via zo, (eerst banden leeg laten lopen zodat de kaarten er makkelijker tussen konden):

Afbeelding

naar zo:

Afbeelding

en uiteindelijk blanke lak in 2K

Het valt me op dat de gele klauwen nu meer opvallen:

Afbeelding

Ik stel me voor dat de origineel-puristen het vloeken in de kerk vinden. Ik vind het geslaagd; de combi van de donkere velgen en de stickerplaat doet me meer racy overkomen.

Afbeelding

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

22 jul 2018 21:12

Netjes hoor! En nogmaals, knap dat je dit zelf kunt, lijkt me mooi om zelf te kunnen. Die klauwen zou ik mooi zo laten, mooier dan het standaard zwart.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 9:26

dankjewel! Misschien dat de klauwen nog rood worden. Geen haast maar ik vind het beter passen bij de achterlichten die rood/zilvergrijs zijn.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 9:48

klauwen zou ik dan mooi geel houden. Rood is weer alleen voor een 4S en Turbo en vind ik dan weer minder geslaagd op een non-Turbo/4S (weer een beetje wannabee gevoel). Maar aan jou natuurlijk de keus, jij moet er blij van worden.. :D

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 10:22

Je ziet; mijn insteek is meer color-matching. Jij let meer op de originaliteit van de diverse types 911. :)

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 10:48

Zeker, ieder zijn ding. En als jij er blij van wordt, direct doen!

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 10:51

En in kader van originaliteit of anderszins maffe P dingen, de punt van het logo op het naafkopje nog even richten op het ventiel he..:)

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 13:25

oei! Dat krijgt wat autistische trekjes. Nu je het zegt, had ik kunnen weten.

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 13:55

Autistisch idd... en nog fout ook. Er is een tijdje terug hier op het forum er op gewezens dat het eigenlijk naar de slotbout moet wijzen. :mrgreen:

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 16:30

ook nog, ik ben abuis! maar was dat ook wetenschappelijk onderbouwd? Anders houd ik het hierbij hoor..:)

Re: Aangenaam: Onderblok in een 996 Carrera 2

23 jul 2018 17:54

Enkel met luchtgekoelde documentatie. :wink:
Plaats een reactie