Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

16 feb 2023 22:24

Cayman GT4 zit ver boven dat budget in NL.

Ik zou een keer naar Wolbert (heb geen aandelen daar) in Achterveld rijden en daar gaan kijken en rijden in die 991 4s met Pdk (met sportdesign stuur = flippers) . Hij heeft ook een 997 turbo en een 997.2 staan maar die zijn beide met tiptronic, en dat schakelt minder snel dan de pdk.

Die 991 is dan wel boven budget (81950) maar is naar mijn idee de beste keuze.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

16 feb 2023 23:01

Een 997.2 heeft ook PDK.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

16 feb 2023 23:51

mark996 schreef:
UPP schreef:
outletvalve schreef:Nog niet ter sprake gekomen, maar wel belangrijk, hoeveel is je budget ongeveer? Want dan wordt het waarschijnlijk een stuk duidelijker wat voor advies we je zouden geven.

50 tot 70, als in liever 50 dan 70, maar ik ben bereid 70 uit te geven voor iets waar ik heel blij van wordt. Gemiddeld vind ik goede 997.1 tegen de 60K, maar voor ‘slechts’ 10K meer heb je een 991. Ik begrijp dat kleine verschil nog niet helemaal.



Voor wat betreft dat laatste, de Duitse dealer vertelde mij toentertijd dat ze daar zagen dat de 997 meer geliefd was dan de latere modellen, 991 etc, vanwege de meer old school 997 versie, minder elektronische hulpmiddelen en het gevoel dat de 991 en verder nog meer massa productie is. Verder geen onderbouwing voor gevonden maar kan verklaren waarom de 997 zo dicht tegen de 991 aanzit qua prijzen. Staat hier op het forum onder snoepjes een gele 997 met de juiste opties voor een rijdersauto (geel, handbak, m030 onderstel, pccb, schaalstoelen en zelfs WLS), ik zou het wel weten maar ben ook bevooroordeeld met eenzelfde gele..:)

Die gele 997 is he-le-maal goed, maar die prijs gaat ‘em niet worden helaas.
Zou me niks verbazen dat verhaal van die dealer. Klinkt logisch. De 997 is toch voorzichtig ‘de volgende 993’.

Autoke schreef:Dan gok ik toch maar alvast beter doorsparen neer een GT4 ... impreza is best snelle auto met super wegligging .. Wordt vast lastig dan wellicht ....

Daarom rij ik er al 11 jaar in. Topwagen en nooit gezeik. Liefst hou ik hem erbij, maar 2 auto’s is me wat te gek en onhaalbaar waar ik woon (centrum Amsterdam). Maar zelfs na 11 jaar wil je wel eens wat anders en na jaren sparen (zei de gek) wordt het maar eens tijd een droomauto te verwezenlijken.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 0:35

disciple schreef:Een 997.2 heeft ook PDK.


Ik heb van horen zeggen dat de Pdk van de 997.2 niet de kwaliteit (snelheid van schakelen?) heeft in vergelijking met de 991. Ik geef toe, deze info is uit tweede hand, zelf heb ik alleen ervaring met de 991 Pdk en die is perfect.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 3:52

Die verhalen ken ik ook. Zelf kan ik vergelijken met mijn audi S3 met s-tronic (dsg) uit 2016 en met een proefrit in een 981 cayman S. De s-tronic schakelt veel soepeler en iets sneller. Met de pdk krijg je een soort van schop in de rug bij opschakelen, deed de cayman ook. Gek genoeg vond ik het verschil met mijn 997.2 (1e generatie PDK) en de cayman (2de generatie) verwaarloosbaar. Mijn 997.2 geeft geen tussengas bij terugschakelen zoals mijn S3 dat wel doet. Vind ik wel een gemis. Kan me niet meer herinneren of de cayman dan wel deed.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 9:31

disciple schreef:Met de pdk krijg je een soort van schop in de rug bij opschakelen, deed de cayman ook

Opmerkelijke ervaring, want dat herken in totaal niet. Mijn PDK is fluweelzacht in de normale stand, en fel maar soepel in de Sportstand. In de -S die ik heb gereden met Sportchrono in Sport Plus stand was het inderdaad nóg wat heftiger maar nog altijd geen "schop in de rug".

De 981 met PDK geeft wel tussengas bij terugschakelen (in Sportstand).

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 10:24

UPP schreef: Gemiddeld vind ik goede 997.1 tegen de 60K


:shock: Dan weet ik niet waar je zoekt... Want voor veeeeeel minder vind je echt wel een hele goede 997.1 weet ik uit eigen ervaring. Ik denk dat je een 997.2 bedoeld.
En is er voor 70k echt niet meer een 993 te vinden? dat lijkt me toch sterk, maar ja, ik ben ook niet in de markt (meer) voor een 993 ondanks ik je mening, met dat het de mooiste is kan delen, op het cabrio gedeelte na dan :mrgreen: .

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 11:59

yohanv schreef:
UPP schreef: Gemiddeld vind ik goede 997.1 tegen de 60K


:shock: Dan weet ik niet waar je zoekt... Want voor veeeeeel minder vind je echt wel een hele goede 997.1 weet ik uit eigen ervaring. Ik denk dat je een 997.2 bedoeld.
En is er voor 70k echt niet meer een 993 te vinden? dat lijkt me toch sterk, maar ja, ik ben ook niet in de markt (meer) voor een 993 ondanks ik je mening, met dat het de mooiste is kan delen, op het cabrio gedeelte na dan :mrgreen: .


Ik weet niet of ik mag linken maar ik kijk bijvoorbeeld bij Waalgarage (net 1 weg voor 58K) en Haaglanden Motorsport; hier staat een zilvergrijze met een palmgroen interieur voor 60K. Ik heb motorisch niet veel kaas gegeten van auto's, dus ik koop liever bij specialisten waar de historie bekend is, dan 'Garage Happy Car in Lutjebroek' als je begrijpt wat ik bedoel. Super leuk dorp trouwens Lutjebroek :-P Maar goed, voor een goed examplaar betaal je gewoon wat meer. Alhoewel je vast wel ergens een pareltje zult vinden voor minder als je er meer verstand van hebt.

Tuurlijk vindt je een 993 voor minder, maar die zijn toch echt vaak 'afgetrapt'. Mijn ervaring is (op mijn zoektocht) dat de gemiddelde 993 in goede staat toch echt bij 80K begint. Bij Autobedrijf Van Schaik in Leeuwarden staat een prachtige zilveren 993 4S uit '97 voor 90K... en terwijl ik dit type en even wil kijken op de website zie ik dattie al verkocht is.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 12:14

Een 993 (4)S is wel een andere prijsklasse dan een 'gemiddelde 993'...

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 13:01

Opmerkelijk dat je in één tekst aangeeft het liefst bij een P specialist te willen kopen (om logische redenen, helemaal mee eens) en eindigt met een 993 4S bij een algemeen autobedrijf dat ook luxewagens doet.

En als budget een beperkende factor is kom je niet bij een goede 993 S of 4S bij een P specialist uit. Die kosten nl > 100k. Ik weet er alles van, ik vind ze fantastisch en kijk er de hele tijd naar :)

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 13:03

Polydeukes schreef:
disciple schreef:Met de pdk krijg je een soort van schop in de rug bij opschakelen, deed de cayman ook

Opmerkelijke ervaring, want dat herken in totaal niet. Mijn PDK is fluweelzacht in de normale stand, en fel maar soepel in de Sportstand. In de -S die ik heb gereden met Sportchrono in Sport Plus stand was het inderdaad nóg wat heftiger maar nog altijd geen "schop in de rug".

De 981 met PDK geeft wel tussengas bij terugschakelen (in Sportstand).


Dan zal het wel aan mijn gevoelige ruggetje liggen deukie. Zo erg is het allemaal niet, mijn punt is dat de s-tronic een stuk soepeler is. De PDK schakelt merkbaar lomper.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 13:19

Nou, voor 50K-80K vind ik bijv:

Bij Wolbert:
- 997.1 CS (Tiptronic) voor €48.950
- 997.2 C4S (PDK) voor €66.500
- 997 Turbo (Tiptronic) voor €71.950
- 991 4S (PDK) voor €81.950

Bij Zuffenhaus:
- 997.2 C4S (PDK) voor €69.997
- 991 CS (handbak) voor €79.991 :arrowl: Mijn favoriet als ik in de markt zou zijn
- 991 C (PDK) voor €79.991

Bij Elfer:
- 997.1 C4 (handbak) met lage km-stand voor €51.800
- 997.1 CS (handbak) voor €52.500
- 997.1 CS (handbak) voor €53.750

Dus keuze genoeg lijkt me....

disciple schreef:Zo erg is het allemaal niet, mijn punt is dat de s-tronic een stuk soepeler is. De PDK schakelt merkbaar lomper.

Een Tiptronic is een koppelomvormer en is inderdaad boterzacht (maar daarmee ook wat traag). Een PDK schakelt praktisch naadloos, behalve in Sportplus. Als je in normaal of Sport ook een overgang voelt, dan is er iets mis (of de 997.2 PDK is gewoon nog niet zo verfijnd, dat kan ook)

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 13:44

Strauss schreef:Opmerkelijk dat je in één tekst aangeeft het liefst bij een P specialist te willen kopen (om logische redenen, helemaal mee eens) en eindigt met een 993 4S bij een algemeen autobedrijf dat ook luxewagens doet.

En als budget een beperkende factor is kom je niet bij een goede 993 S of 4S bij een P specialist uit. Die kosten nl > 100k. Ik weet er alles van, ik vind ze fantastisch en kijk er de hele tijd naar :)

Excuses, ik wist niet dat ik me moest verantwoorden hier, haha. Het is maar een voorbeeld (het ging over prijzen). Ik koop 'em daar toch ook niet.

Polydeukes schreef:Nou, voor 50K-80K vind ik bijv:

Bij Wolbert:
- 997.1 CS (Tiptronic) AUTOMAAT
- 997.2 C4S (PDK) AUTOMAAT
- 997 Turbo (Tiptronic) voor €71.950
- 991 4S (PDK) voor €81.950

Bij Zuffenhaus:
- 997.2 C4S (PDK) voor €69.997
- 991 CS (handbak) voor €79.991 :arrowl: Mijn favoriet als ik in de markt zou zijn
- 991 C (PDK) voor €79.991

Bij Elfer:
- 997.1 C4 (handbak) met lage km-stand voor €51.800
- 997.1 CS (handbak) voor €52.500
- 997.1 CS (handbak) voor €53.750

Dus keuze genoeg lijkt me....

Mijn initiële voorkeur gaat uit naar een handbak. Bijna alles wat je noemt valt 'automatisch' af :-P Die C4 heeft geen sport-chrono / pasm e.d. Valt in eerste instantie ook af dus. Bovendien heb ik liever een S dan een 4... en anders een S4. De 2e CS heeft ook niet eerder genoemde opties en zwart geniet niet mijn voorkeur. De 3e CS zelfde verhaal qua opties en een donkerbruin interieur... ik ben er niet weg van. Geloof me als het op websites als marktplaats, autotrader, -track of -scout staat, dan heb ik het allemaal al gezien.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 13:58

horn schreef:Een 993 (4)S is wel een andere prijsklasse dan een 'gemiddelde 993'...


Ik was intussen alweer vergeten dat het om een S ging ja.... Die zijn idd erg overprized, maar OHHHH zo mooi.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 14:04

Eens met YohanV

Een 997.1 vind je heus wel dik onder de 60K
En zelfs ruim onder de 50K
(en een 991 zit veelal richting de 90K)

Houd bv ook eens Astara in de gaten..... (geen opties of aandelen)

Suc6 met zoeken!! :D

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 14:38

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor Patrick :)

Ik heb ongeveer jouw zoektocht (911, budget 50-70k, handbak) vorig jaar gedaan, met de 993 als voorkeur en omdat ik die niet kon vinden (althans geen echt goede) ben ik naar een 997 gaan zoeken. Kwam ineens toch een prachtige 993 voorbij en die is het geworden. Kwestie van mijn wensen bij de diverse P specialisten neerleggen en contact houden zodat ik vooraan stond toen die auto langskwam. En tussentijds niet toegeven als de auto niet helemaal je smaak is :)

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 14:42

UPP schreef:Die C4 heeft geen sport-chrono / pasm e.d. Valt in eerste instantie ook af dus. Bovendien heb ik liever een S dan een 4... en anders een S4. De 2e CS heeft ook niet eerder genoemde opties en zwart geniet niet mijn voorkeur. De 3e CS zelfde verhaal qua opties en een donkerbruin interieur... ik ben er niet weg van.

De meerwaarde van Sportchrono op een handbak ontgaat mij een beetje. Enige waarvoor ik het zou kiezen is launch control, en daarvoor moet je een PDK hebben.
PASM (heb ik zelf ook) is overrated. Ik heb het nooit aan staan, veel te hard. Enige voordeel is dat de auto wat lager op de weg ligt, maar dat is met andere veren ook op te lossen als je dat wil.

Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk. Zelf vond ik het jammer dat mijn 981 geen PSE had. Ik heb 'm er alleen niet voor laten staan en nu met een Carnewal GT uitlaat mis ik het ook niet meer.

UPP schreef:Geloof me als het op websites als marktplaats, autotrader, -track of -scout staat, dan heb ik het allemaal al gezien.

Geduld is een schone zaak. Er komt vast wel wat voorbij.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 20:11

Goede tip om m’n wensen bij wat zaken achter te laten. Ga ik zeker doen!

Ik zal het hele pasm / sport-chrono verhaal nog eens tegen het licht houden. Zou een hoop schelen qua moeilijkheidsgraad in m’n zoektocht als ik daar vanaf zie. Ook in de centen.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

17 feb 2023 22:44

interessante video ..
https://www.youtube.com/watch?v=w92fBT2TN-4

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

18 feb 2023 21:26

Autoke schreef:interessante video ..
https://www.youtube.com/watch?v=w92fBT2TN-4

Ik vind z’n ‘conclusie’ wel erg makkelijk haha “koop een 911 uit 2021”… en die 992 beginnen hier niet met een ton maar bij 140K Als ik dat te besteden had dan was ik direct naar de Porsche dealer gereden.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

19 feb 2023 14:42

Ik vond dit een interessant filmpje;

https://www.youtube.com/live/xUoarwqQrFI?feature=share

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

20 feb 2023 0:19

:thumleft: Rond 29 min .. handbak visie Nathan tav 6 bak en auto type :mrgreen:

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

20 feb 2023 11:30

Het citaat dat geen enkele 996/997-eigenaar wil horen:
"There is no substitute for a good Porsche. Mid engined Porsches... Caymans, Boxsters... Tremendously better handling cars than the 996 or 997. It's just the way it is. Not a little bit, tremendously better

:popcorn:

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

20 feb 2023 14:22

Op zich is dat niet zo verrassend. Porsche zet in de regel meer in op verbetering van de "handling", dan puur op alleen maar pk's. Een paar pk erbij, maar wel weer sterk verbeterd. Bij elke upgrade weten ze toch weer wat te vinden. Zeker de nieuwere modellen hebben al minder onderstuur. PTV helpt natuurlijk wel. Ik zag laatst een leuk filmpje van een 996GT3mk2 versus een CaymanGTS. Ondanks het vermogensverschil, was er geen verschil in rondetijd.

De Cayman die ik nu heb is geen pk monster, maar de handling en de wegligging is fenomenaal. De grenzen liggen zo ver weg, dat ik met het huidige vermogen echt niet meer nodig heb op de openbare weg. Meer vermogen en koppel is natuurlijk altijd leuk, zeker op het circuit. Maar daar kom ik eigenlijk niet.

En wat is beter? Met mijn "oude" 911 had ik net zoveel lol als met de huidige GTS. Maar dan gaat het over beleving en niet zozeer over performance.

Re: Gegroet, nieuwe gebruiker

20 feb 2023 15:00

Wat een hoop gehannes van die gast...scaremongering. Ik zou me daar helemaal niets vaan aantrekken, mag best een berg zout bij. Hij praat alsof alles tussen 96 en 2009 kapot gaan. :bang:
Plaats een reactie