Hee (S)topless,
Een ding is simpel, een nieuwe Spyder kan je niet meer bestellen, je zult het moeten doen met de enkele auto's die nog bij dealers staan (volgens mij in DLD en NL bij elkaar een stuk of 10-15).
Ik was eerst op zoek naar een 911 (ja ik ook) C4S (tja die heupen) van 2009-2010 en moest (en moet nog) niet veel hebben van de gewone Boxster....mooie auto maar door de rondingen idd iets te vrouwelijk. Bij de zoektocht zat ik op een zondagochtend door het raam van een Porsche dealer in de buurt te turen toen mijn oog viel op een model dat ik zo snel niet thuis kon brengen en dat stukken spannender uit zag dan de vele 911's die er voor stonden....het bleek de Spyder te zijn en hij kwam nogal binnen bij me. De dag erna heb ik verlof genomen, een proefrit gemaakt.....en de rest is history.
Als je fun zoekt biedt de Spyder echt wel meer dan de 911, veel lichtvoetiger, meer hardcore en focused op de weg en een wegligging die je veel meer vetrouwen geeft om eens een bochtje wat harder aan te snijden. Het rijdt veel speelser en daagt meer uit. De C4S is dan toch wel wat zwaarvoetig, hij voelt wat "serieus". Sportuilaat en Sportchrono maar ook PDC (zich naar achteren is slecht) zijn echt een must anders is de Spyder niet af...de rest is bijzaak. Voor de verkoop lijkt me airco ook gewoon verplicht ook al heb ik hem nog geen enkele keer gebruikt...als het er niet opzit schrikt dat toch wel kopers af.
Als ik de auto dagelijks of in elk geval regelmatig over langere afstanden zou inzetten dan zou ik nu met pijn in het hart toch kiezen voor een C4S wetende wat ik achter zou laten. Ik heb in het verleden na een autokeuze wel eens twijfel gehad of het alternatief niet ook leuk zou zijn geweest maar als ik nu een C4S zie twijfel ik niet over mijn keuze...maar de Spyder biedt dan ook precies dat wat
ik zoek. Veel rijplezier, mooie lijnen die me aanspreken en hoe mooi ik de 911 ook vindt toch iets dan wat bijzonderder is en zal blijven vanwege einde produktie en voorlopig geen opvolger. Maar goed ik heb het nu over de twee auto's die op 1 en 2 van mijn verlanglijst staan!
De nadelen:
- Waarschijnlijk te hard afgeveerd voor sommigen (ik heb veel Audi gereden dus ik ben wat (erger) gewend)
- Het dakje is handwerk maar het doet zijn werk en zit er snel genoeg op na wat oefening
- De instap is diep en door de racekuipen is het niet even " hup op de keukenstoel springen" ...geen SUV zeg maar.
- Motortje showen kan niet
- Lusjes in de deur...ik vindt ze passen bij het geheel maar altijd die vragende blikken van de non-autoliefhebber
- Boven de 140 is het met dak erop nogal luidruchtig...niveautje Porsche Cabrio van voor de 996.
Voordelen heeft hij niet....dan blijft de Spyder tenminste een beetje uniek in NL

Of anders...zo heb ik mijn vrouw overtuigd: Het is de lichste Porsche (wegenbelasting!), de zuinigste Porsche en de langzaamste (200km met dak).
Naar andere feiten moet je me maar even gericht vragen.