Switch to full style
Vertel hier over jezelf.
Plaats een reactie

Re: 996, I love it

23 okt 2017 17:35

Ook ik ben superblij met mijn 996. Een C2 cabrio met handbak. Wat een fijne auto en goed geschikt voor dagelijks gebruik. Ook ik had best 'schrik' bij de aanschaf door alle wilde verhalen, maar ik hoorde van een P-specialist dat de motoren van de 997 ook regelmatig aan de beurt komen (gescheurde cilinderwanden). Ik heb die van mij na aanschaf de Resto modificaties laten doorvoeren. Natuurlijk biedt dit geen 100% zekerheid, maar wel een stuk gemoedsrust.

Ik ga de vormgeving steeds meer waarderen. Ook die rare koplampen. Er zitten nog amber knippers op en ik wilde deze vervangen door witte. Hier ben ik toch terug gekomen. Die amber knipperlichten horen op mijn auto en geven mijn 996 juist een vintage uitstraling. Ik rij nu een half jaar rond en heb alleen de airco laten bijvullen en een kleine olielekkage laten wegwerken (dopje van de nokkenas vervangen en preventief een O-ring). Op zich kleinigheidjes. Ik ben er erg blij mee en ik hoop er nog jaren van te mogen genieten.

Re: 996, I love it

23 okt 2017 21:09

Klinkt goed Paul :thumleft:

Re: 996, I love it

07 nov 2017 13:25

komt uit dit draadje van Hartech op rennlist:
https://rennlist.com/forums/997-forum/1 ... gines.html

Misschien niet direct '996 I love it' maar denk wel hier op zijn plaats als referentie naar de welbekende zwakke punten van het 996 motorblok.

Even de interessante stukken voor de 996 en 997.1 motoren uitgelicht

Uit de openingspost: over Nikasil,Lokasil en Alusil; schaven en scheuren

Even de context schtesen: het gaat hier over de cilinderwanden en hun metallurgische microstructuur. bij Lokasil en Alusil worden bij het gieten de cilinderwanden gelegeerd met extra Silicium dat uitprecipiteert als kristallen. Deze Si-kristallen geven de aluminium matrix hun harde en wrijvingsarme eigenschappen.

Bij Nikasil wordt na het gieten van het blok op de aluminium cilinderwand een laagje nikkel gevormd, samen met legeringselementen silicium en koolstof. Si precipiteert uit in deze nikkel als zeer fijne siliciumcarbide deeltjes, dit is een zeer harde en slijtvast materiaal. Na het honen vormt dit tot nu toe gebleken oerdegelijke en slijtvaste cilinderwand.

According to the manufacturers, Lokasil 1 was a matrix with silicon particles 20 to 70 microns in diameter - so the largest was 0.0028" (in Imperial thous) while Lokasil 2 was 30 to 120 microns - so the largest was 0.0048".

Alusil particles (Gen 2 9A1) were much better bonded into the matrix and the size was the same as Lokasil 1.

Nikasil is electroplated and although the result is a matrix in which the silicon particles are a permanent part of the plated surface - even if one did become loose they are only 1/10 of the size of those in Alusil or Lokasil.

I think you can see where this is going because the particle size of Lokasil 2 is larger than the piston clearance - so a loose particle trapped between the piston and the cylinder wall could be bigger than the space it occupies.

But the larger particle size did seem to stiffen the Lokasil 2 cylinders so we see very few cracking, despite the wall thickness being similar and the piston forces of the 3.6 and 3.8 probably higher.

We do not know when Lokasil 2 replaced Lokasil 1 but from the evidence of scoring and lack of cracking it looks like it might have been after the 3.4 996 engines.

When the bores are honed the particles can have the edge machined smoother so that the thickness is less than the particle size - but when the particle becomes free it can turn and then the height or breadth is the original size.

Rather like concrete or tarmac - when a stone gets loose it tends to rub back and forth in the space it occupied and lengthen it into a furrow that then allows more stones (or particles) to get loose and do the same creating a long groove or scratch.

This is why the damage is only on the thrust side of the piston where the gap between the piston and the cylinder is less due to the power pushing the piston against the cylinder wall and squeezing the oil film more.

All silicon particle based cylinder bores will eventually loose some particles over time and when they do - if the oil film is thick enough to provide a big enough space between the piston and the cylinder wall they can slide out eventually. The thinner the oil and the smaller the clearance - the more the problem can be serious.

Of course not all the particles are the maximum size so it can be a lottery which one becomes loose and how big it is.

The original hypereutectic cylinders (Alusil) were used in conjunction with ferrous coated pistons which had a much harder surface than plastic coatings (especially at elevated temperatures).



Uit Post #11: factoren die meespelen in cilinderschade
(afstanden uitgedrukt in mijlen)

The influence on scoring will depend on a lot more variable factors - listed below.
(1) particle size, particle distribution, bonding strength, honing influence (all out of the publics control or influence).
(2) Bonding quality of the plastic piston coating (also out of the publics control or influence).

The following can be influenced by owners
(3) Thrust loads (highest when the torque is high and the revs moderate - better to operate at peak revs on full load than full throttle at low revs in low gears).
(4) Thickness and viscosity of the oil film that would separate the piston from being too close to the cylinder bore - influenced by oil choice, viscosity, and the running temperature of the coolant (hence a good idea to fit a low temperature thermostat).

Hence an owner from new that never ragged the car too much, fitted a LTT, used a good quality oil of thicker viscosity as the engines wear and who warmed it up and only drove fast at highish revs and was lucky enough to own a car that had good silicon particle distribution, bonding strength and size and had well bonded plastic coatings on the pistons - may get well of 100K before problems.

In contrast any owner (during a multiple owner period) that used thin oils, used high throttle openings from low revs (high torque typical pulling away in 2nd with a tiptronic), who allowed radiators to get clogged and ran with high coolant temperatures and happened to get an engine with poor silicon distribution and/or bonding and poor piston coating, may have a score after 20K.

In between are all the variations and permutations that make predicting failure and advising owners almost impossible except how to minimise the potential problem accepting that despite that an engine with less than perfect internals may still fail prematurely.


Dus we gaan er uiteindelijk langyaam allemaal aan :? Maar met een licht ovale of licht geschaafde cilinder kan nog wel gewoon doorgereden worden. Revisie dient zich dan op termijn aan. Het goeie nieuws is dat we dan naar 3.8 of 4.0 kunnen gaan :mrgreen:


Post #48: Over koeling, radiators en thermostaat

For our various tests we fitted temperature gauges inside various parts of the cylinder blocks and drove the cars in ambient conditions varying between 5 degrees C and 22 degrees C (over a year).

We fitted blanking covers to the radiators in different steps and covering part and full air flow and recorded the results when moving, stationary, following close behind other cars and lorries and on track.

We fitted different thermostats, different auxiliary thermostat housings and altered the coolant flow.

We found that for normal driving in town and up to 50mph one radiator was sufficient. For very fast driving in hot weather two radiators were sufficient. The only time we needed to use the third radiator (we had fitted) was on track following close behind another car and when stationary (at say lights) on a hot day after spirited driving.

From this we established that too much radiator capacity (combined with a thermostat placed at the entry to the engine and not the outlet as was more traditional) resulted in the thermostat being almost closed and the coolant flow being very slow (because the overkill amount of radiator area at the front forced the thermostat to almost close).

The engine splits the internal coolant flow so that by area about 10% goes into the cylinders and mixes back with the other 90% passing through the heads (so the differences cannot be measured unless you have internal gauges - as we did). The 10% splits off from a coolant tube at right angles (so is not best fro flow splitting).

There are therefore circumstances where the engine is at tickover - hardly any coolant is passing through the block and heat soak increases the cylinder surface temperature - thinning the oil and reducing it's ability to maintain a think film between the piston and the bore under the next imminent power run - so if a loose piece of Silicon get stuck in between at that point - this is when damage can occur.

So we manufactured a thermostat housing for the 3rd radiator and advised owners not to rag the engine after a stop when it had been hot (and not to accelerate with too much throttle in 2nd in a tiptronic).

Re: 996, I love it

14 nov 2017 10:35

http://porschecarshistory.com/hans-mezg ... g-12-2011/

Re: 996, I love it

19 nov 2017 15:09

Interessant artikel :thumleft:

Re: 996, I love it

22 nov 2017 12:40

IMS ontrafeld

https://youtu.be/i14LKvAW-So

met Jake Raby van FlatSixInnovations.
hij is degene die de LN Engineering IMS retrofits en IMS Solution heeft ontworpen.

IMS oplossingen zijn in the US een beetje een holy grail. Zijn ze best anal over en maken er te veel fuzz over. Deze man praat dus ook een beetje voor zijn eigen winkel aangezien hij geld verdient aan elke LN retrofit/solution er verkocht wordt.

Desondanks een erg leerzame video over de techniek.

Re: 996, I love it

02 jan 2018 19:43

Alleen voor 996 rijders : https://www.facebook.com/events/2060508530836113/

Re: 996, I love it

02 jan 2018 22:12

Leuk initiatief! Gaan we een keer op stap zonder die nostalgische luchtkoelers, wordt vast een succes (geintje jongens :-))

Re: 996, I love it

02 jan 2018 22:26

Zeker leuk, ik ben er bij!

71173

Re: 996, I love it

03 jan 2018 22:06

Ga ik zeker ook naar toe..., leuk en heb er nu al zin!

Re: 996, I love it

03 jan 2018 22:12

Heb het in de agenda gezet!

Re: 996, I love it

03 jan 2018 22:31

Veel plezier waterkoelers.... :mrgreen:

Re: 996, I love it

03 jan 2018 22:38

Hoe moeten we jou noemen? oliestoker? :mrgreen:

Re: 996, I love it

04 jan 2018 0:05

rufie schreef:Alleen voor 996 rijders : https://www.facebook.com/events/2060508530836113/


Kheb al een tijdje geen Fb meer, wat staat er in?

Re: 996, I love it

04 jan 2018 11:16

996 Only Meeting
Evenement voor Porsche 996 Benelux Only
zaterdag 5 mei van 14:00 tot 16:00
Porsche Centrum Gelderland - Porsche Classic Center Gelderland
Ressenerbroek 2, 6666 MR Heteren
:salut:

Re: 996, I love it

04 jan 2018 17:01

Om praktische reden zullen de inschrijvingen gebeuren via www.rufie.be, maar je hebt nog even tijd :wink:
Ik zal het hier op tijd bekend maken.

Groeten,
Rufie.

Re: 996, I love it

04 jan 2018 22:16

rufie schreef:Om praktische reden zullen de inschrijvingen gebeuren via http://www.rufie.be, maar je hebt nog even tijd :wink:
Ik zal het hier op tijd bekend maken.

Groeten,
Rufie.

Oke, thanks, is er ook nog een rit gepland? Wat staat er allemaal op het programma? :?:

Re: 996, I love it

05 jan 2018 10:07

[/quote] Oke, thanks, is er ook nog een rit gepland? Wat staat er allemaal op het programma? :?:[/quote]
jazekerrrrrrrrrrr vanuit het hoge noorden naar het mooiste stukje Nederland en terug :mrgreen: :cheers: :drive:

Re: 996, I love it

05 jan 2018 18:47

Ik moet het programma nog wat verder uitwerken, maar het lijkt me wel een leuk idee om vooraf ergens samen te komen bij een horecazaak met grote parking waar we iets kunnen nuttigen. Even naar elkaars auto kijken en kletsen. Dan samen naar Gelderland tegen 14u. Na afloop zal het rond 16u30 te laat zijn voor een rondrit.

Alle suggesties welkom, iemand die iets geschikt kent in de buurt daar ?

Groeten,
Rufie.

Re: 996, I love it

06 jan 2018 10:37

leuke aanvulling, hoe groot moet die parking ongeveer zijn? Zoek ik ff mee :-)

Re: 996, I love it

06 jan 2018 12:09

McDonald's Nieuwe weg Noord Veenendaal, direct aan de A12

Re: 996, I love it

06 jan 2018 12:38

Leuk, ben net nieuw op dit forum, maar heb ook een 996 dus zet dit ook in mijn agenda :cheers:
Bij aanschaf is er bij mij preventief een dual-row IMS lager ingezet, maar de oude leek nog prima, soepel lopend zonder speling na 139.500km, dus ik verwacht voorlopig geen problemen. Zeker omdat er ook theorieën de ronde doen dat het probleem niet alleen aan het IMS lager zou liggen en mijn oude er nog perfect uitziet, maak ik me geen zorgen voorlopig :drive:
PS: ik krijg ook wel de indruk dat ook Resto een beetje voor eigen parochie predikt, maar voor 5-8% van de 996’en is dat dus prima!

Erwin

Re: 996, I love it

06 jan 2018 12:39

Taxi Hans schreef:
Oke, thanks, is er ook nog een rit gepland? Wat staat er allemaal op het programma? :?:[/quote]
jazekerrrrrrrrrrr vanuit het hoge noorden naar het mooiste stukje Nederland en terug :mrgreen: :cheers: :drive:[/quote]

Hey Hans dat is toch mijn ritje :lol: :thumleft:

Re: 996, I love it

09 feb 2018 22:59

https://youtu.be/vUKj0TGOyRQ

Re: 996, I love it

11 feb 2018 13:22

996Tom schreef:leuke aanvulling, hoe groot moet die parking ongeveer zijn? Zoek ik ff mee :-)


Laat ons zeggen een auto of 30 ?
Plaats een reactie