Introductie en op zoek naar een 911 - maar welke?
Geplaatst: 13 aug 2014 22:15
Ik lees al enige tijd mee op dit forum, een waardevolle bron aan informatie! Het is tijd om de wens een Porsche te rijden niet langer een toekomstdroom te laten zijn. Hoewel ik altijd heb gedacht dat mijn eerste Porsche een transaxle model zou worden, heb ik een partner-in-crime gevonden (in de vorm van een naast familielid
) met een gedeelde 911-bezittingsdrang; daarom heb ik de laatste tijd meer over deze modellen gelezen en zijn we nu serieus op zoek naar een 911.
Het budget is maximaal €35.000,-, liever minder. De bedoeling is recreatief rijden, vakanties met stuurmanswegen, max 10.000km per jaar. We hebben allebei een andere auto als dagelijks vervoer.
Vereisten:
-handbak
-goede staat, geen achterstallig onderhoud
-weinig afschrijving
Nice to have:
-bekende historie
-kleur! Dus liefst geen zilver of zwart. Ook het interieur mag best een kleurtje hebben
-cabriolet, targa of schuifdak
-geen carrera 4 (minder puur en iets hogere running costs)
-Europees model, dus geen Amerikaanse bumpers o.i.d.
Misschien ongebruikelijk, maar qua uiterlijk heb ik geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald type. Ik heb de 996 nooit een miskleun gevonden. Elk model 911 heeft zijn eigen charme vind ik. De 996 vind ik ook gewoon een ranke, sportieve en tijdloze verschijning. Ik ben dus niet principieel anti-watergekoeld. De voornaamste reden om geen 996 te willen is het bekende plofverhaal. Ik ben dankzij dit forum bekend met de mods van bijv. Resto, maar ik vraag me af of dat voldoende zekerheid biedt bij een tweedehands auto waarbij het leed al geleden kan zijn. Een Turbo kan natuurlijk ook, vind ik zelf ook erg tot de verbeelding spreken (helaas zijn oudere Turbo’s buiten bereik).
Shortlist derhalve:
964 carrera 2 (evt cabriolet)
993 carrera 2
3.2 (evt cabriolet)
996 Turbo coupé
996 met mods (evt cabriolet)
Waarschijnlijk wordt het vinden van een goede 993 met dit budget lastig. De eerste voorkeur gaat op dit moment dus uit naar een 964 C2, liefst een later model met airbags en de bekende verbeteringen.
Andere overwegingen:
-onderhoudskosten. Voor het onderhoud zijn we aangewezen op specialisten, want zelf sleutelen zit er vooralsnog niet in, hoewel het me leuk lijkt om dit te leren. We kunnen best €3k per jaar reserveren, maar als het twee jaar het dubbele wordt dan staat de fun/kosten-factor onder druk. Er zijn ook nog andere hobby’s.. Ik denk zelf dat de staat van het exemplaar bepalender is dan het type 911. Misschien dat je voor de 996 Turbo gemiddeld op iets meer moet rekenen t.o.v. bijv. een 964? Uiteraard willen we een AKK laten doen voor aanschaf.
-waardeontwikkeling. Evident dat de luchtgekoelde modellen al enige tijd in de lift zitten. Waarschijnlijk zal dit niet zomaar omslaan. Zou de 996 Turbo al op de bodem zitten?
-wind in de haren: klinkt leuk, zeker als je de auto nooit als DD gebruikt en gaat toeren met mooi weer. Is een ouder type zoals een 3.2 of 964 als cabrio wel voldoende stijf? Hoeveel comfort lever je in met een (ouderwetse) softtop, bijv. op de snelweg? We willen ook wel enigszins comfortabel grote afstanden af kunnen leggen richting de vakantiebestemming.
Omdat onze 911 ervaring nihil is, ligt het voor de hand om te gaan proefrijden met de verschillende modellen. Ik denk dat we er dan snel achter zijn of we bijv. de 3.2 te ouderwets vinden en of die ‘waterkoker’ wel voldoende beleving biedt. Helaas lijken veel verkopers niet erg happig op het faciliteren van tamelijk vrijblijvende proefritten. Begrijpelijk, maar hoe kunnen we er nu achter komen wat we willen zonder dat we bij wijze van spreken een koopcontract moeten tekenen voordat we een meter hebben gereden? Ik voel er niet voor om dit bij particulieren te doen als er geen serieuze koopintentie is of om een zwetsverhaal op te hangen waarom ik de auto toch niet wil. Zoals ik een eerlijke verkoper verwacht, wil ik zelf ook een eerlijke koper zijn. Wat is jullie ervaring hiermee en wat is een goede aanpak?
Een lang verhaal, hopelijk kan iemand een zinnige bijdrage leveren aan onze zoektocht.
Als iemand tips heeft of een mooie auto te koop weet of heeft, dan hoor ik dat graag!
We zijn trouwens van plan om te gaan kijken bij de nachtblauwe 91'er 964 cabrio bij Motron, is iemand toevallig bekend met deze auto?

Het budget is maximaal €35.000,-, liever minder. De bedoeling is recreatief rijden, vakanties met stuurmanswegen, max 10.000km per jaar. We hebben allebei een andere auto als dagelijks vervoer.
Vereisten:
-handbak
-goede staat, geen achterstallig onderhoud
-weinig afschrijving
Nice to have:
-bekende historie
-kleur! Dus liefst geen zilver of zwart. Ook het interieur mag best een kleurtje hebben
-cabriolet, targa of schuifdak
-geen carrera 4 (minder puur en iets hogere running costs)
-Europees model, dus geen Amerikaanse bumpers o.i.d.
Misschien ongebruikelijk, maar qua uiterlijk heb ik geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald type. Ik heb de 996 nooit een miskleun gevonden. Elk model 911 heeft zijn eigen charme vind ik. De 996 vind ik ook gewoon een ranke, sportieve en tijdloze verschijning. Ik ben dus niet principieel anti-watergekoeld. De voornaamste reden om geen 996 te willen is het bekende plofverhaal. Ik ben dankzij dit forum bekend met de mods van bijv. Resto, maar ik vraag me af of dat voldoende zekerheid biedt bij een tweedehands auto waarbij het leed al geleden kan zijn. Een Turbo kan natuurlijk ook, vind ik zelf ook erg tot de verbeelding spreken (helaas zijn oudere Turbo’s buiten bereik).
Shortlist derhalve:
964 carrera 2 (evt cabriolet)
993 carrera 2
3.2 (evt cabriolet)
996 Turbo coupé
996 met mods (evt cabriolet)
Waarschijnlijk wordt het vinden van een goede 993 met dit budget lastig. De eerste voorkeur gaat op dit moment dus uit naar een 964 C2, liefst een later model met airbags en de bekende verbeteringen.
Andere overwegingen:
-onderhoudskosten. Voor het onderhoud zijn we aangewezen op specialisten, want zelf sleutelen zit er vooralsnog niet in, hoewel het me leuk lijkt om dit te leren. We kunnen best €3k per jaar reserveren, maar als het twee jaar het dubbele wordt dan staat de fun/kosten-factor onder druk. Er zijn ook nog andere hobby’s.. Ik denk zelf dat de staat van het exemplaar bepalender is dan het type 911. Misschien dat je voor de 996 Turbo gemiddeld op iets meer moet rekenen t.o.v. bijv. een 964? Uiteraard willen we een AKK laten doen voor aanschaf.
-waardeontwikkeling. Evident dat de luchtgekoelde modellen al enige tijd in de lift zitten. Waarschijnlijk zal dit niet zomaar omslaan. Zou de 996 Turbo al op de bodem zitten?
-wind in de haren: klinkt leuk, zeker als je de auto nooit als DD gebruikt en gaat toeren met mooi weer. Is een ouder type zoals een 3.2 of 964 als cabrio wel voldoende stijf? Hoeveel comfort lever je in met een (ouderwetse) softtop, bijv. op de snelweg? We willen ook wel enigszins comfortabel grote afstanden af kunnen leggen richting de vakantiebestemming.
Omdat onze 911 ervaring nihil is, ligt het voor de hand om te gaan proefrijden met de verschillende modellen. Ik denk dat we er dan snel achter zijn of we bijv. de 3.2 te ouderwets vinden en of die ‘waterkoker’ wel voldoende beleving biedt. Helaas lijken veel verkopers niet erg happig op het faciliteren van tamelijk vrijblijvende proefritten. Begrijpelijk, maar hoe kunnen we er nu achter komen wat we willen zonder dat we bij wijze van spreken een koopcontract moeten tekenen voordat we een meter hebben gereden? Ik voel er niet voor om dit bij particulieren te doen als er geen serieuze koopintentie is of om een zwetsverhaal op te hangen waarom ik de auto toch niet wil. Zoals ik een eerlijke verkoper verwacht, wil ik zelf ook een eerlijke koper zijn. Wat is jullie ervaring hiermee en wat is een goede aanpak?
Een lang verhaal, hopelijk kan iemand een zinnige bijdrage leveren aan onze zoektocht.

We zijn trouwens van plan om te gaan kijken bij de nachtblauwe 91'er 964 cabrio bij Motron, is iemand toevallig bekend met deze auto?