Na lang lurken toch even voorstellen...
Geplaatst: 24 jan 2016 17:44
Na ruim een jaar lurken op dit onderhoudende en vaak instructieve Forum lijkt het mij toch wel eens tijd mijzelf voor te stellen
Na en leven lang uitsluitend Alfa's en motorfietsen (weg en circuit) iets meer dan een jaar geleden een Porsche 911 (997.1) 3.8S gekocht. Vrouwlief kreeg een leuke TCT = PDK) lease Giulietta van de baas, dus dat was een goed moment om vreemd te gaan en toch ook niet..
Eerlijk gezegd had ik anders dan veel forummers lang niet echt heel veel met Porsches, maar na 2 keer Zandvoort met 997's van Bleekemolen en wat kilometers in de 997 van mijn zwager was ik verkocht.
Dus op zoek. In de Boxster en Cayman paste de hockeykeeperstas van dochterlief niet en die moest toch echt mee kunnen. Bleef over een 911. Omdat ik in de Randstad woon en auto voor een 2e auto relatief veel gebruik (12.000-15.000 km pj) viel een echte klassieker eigenlijk af en de 996 was het niet echt voor mij. De 997.2 was te duur, dus het moest een 997.1 worden. Mij eens goed ingelezen in de IMS en koelingsperikelen, en kwam tot de conclusie dat de IMS-perikelen wellicht wat al te overdreven (en goed oplosbaar) waren en bij Resto een goede oplossing voor de koelingsproblemen beschikbaar. Als Alfist schrik je bovendien niet zo snel van "een dingetje". Enfin, eind 2014 een GT-zilveren 997.1 uit 2005 gekocht bij een P-specialist met 79.000 km, NAP, facturen, handgeschakeld, sportchrono etc. De wijze lessen van het forum indachtig dus met AKK bij (andere) specialist, 6 maanden garantie, bumper er af laten halen voor schoonmaken radiateurs/condensatoren etc.
Zit nu op ruim 91.000 hele plezierige km. Wat stuurt zo'n auto top en wat ligt-ie lekker op hoge (250+) snelheid ! Met uitzondering van zo nu en dan een kraakje in de voorwielophanging (we zijn nog op zoek...) en een incidenteel piepje bij de riem totaal probleemloos. Na een jaar de APK: alles OK, kosten €50!. Ik viel van mijn stoel. Dat was -ondanks zorgvuldig onderhoud- bij mijn Alfa's altijd wel anders....
Zojuist bij Van der Gugten preventief (klein) IMS-lager laten vervangen (was overigens nog prima), evenals de koppeling (liep wel op z'n eindje), remblokken, loopwielen, riem, nieuwe olie in blok en versnellingsbak en zo nog wat. Dat kostte dus wel geld maar daar krijg je naast gemoedsrust en rijplezier ook ouderwets vakmanschap en een plezierig contact voor terug. In april of zo nog even naar Auto Resto voor de koelingsmodificatie en dan kan ik denk ik wel weer even vooruit.
De moraal van het verhaal is denk ik dat hoewel de negatieve verhalen over het 997.1 blok zeker een feitelijke basis hebben, men zich daardoor ook weer niet al te snel moet laten afschrikken. Voor het prijsverschil met de 997.2 kan je ruimschoots de noodzakelijke modificaties laten uitvoeren en nog een behoorlijke zak geld overhouden voor de dan toch wel behoorlijk kleine kans dat je dan toch nog een gevoelige IMS Lager krijgt. En had ik al gezegd: rijden/sturen dat zo'n ding doet...
Rest mij alle forummers te danken voor hun gedeelde wijsheid en humor en graag tot ziens bij een meeting of op het circuit....
Na en leven lang uitsluitend Alfa's en motorfietsen (weg en circuit) iets meer dan een jaar geleden een Porsche 911 (997.1) 3.8S gekocht. Vrouwlief kreeg een leuke TCT = PDK) lease Giulietta van de baas, dus dat was een goed moment om vreemd te gaan en toch ook niet..
Eerlijk gezegd had ik anders dan veel forummers lang niet echt heel veel met Porsches, maar na 2 keer Zandvoort met 997's van Bleekemolen en wat kilometers in de 997 van mijn zwager was ik verkocht.
Dus op zoek. In de Boxster en Cayman paste de hockeykeeperstas van dochterlief niet en die moest toch echt mee kunnen. Bleef over een 911. Omdat ik in de Randstad woon en auto voor een 2e auto relatief veel gebruik (12.000-15.000 km pj) viel een echte klassieker eigenlijk af en de 996 was het niet echt voor mij. De 997.2 was te duur, dus het moest een 997.1 worden. Mij eens goed ingelezen in de IMS en koelingsperikelen, en kwam tot de conclusie dat de IMS-perikelen wellicht wat al te overdreven (en goed oplosbaar) waren en bij Resto een goede oplossing voor de koelingsproblemen beschikbaar. Als Alfist schrik je bovendien niet zo snel van "een dingetje". Enfin, eind 2014 een GT-zilveren 997.1 uit 2005 gekocht bij een P-specialist met 79.000 km, NAP, facturen, handgeschakeld, sportchrono etc. De wijze lessen van het forum indachtig dus met AKK bij (andere) specialist, 6 maanden garantie, bumper er af laten halen voor schoonmaken radiateurs/condensatoren etc.
Zit nu op ruim 91.000 hele plezierige km. Wat stuurt zo'n auto top en wat ligt-ie lekker op hoge (250+) snelheid ! Met uitzondering van zo nu en dan een kraakje in de voorwielophanging (we zijn nog op zoek...) en een incidenteel piepje bij de riem totaal probleemloos. Na een jaar de APK: alles OK, kosten €50!. Ik viel van mijn stoel. Dat was -ondanks zorgvuldig onderhoud- bij mijn Alfa's altijd wel anders....
Zojuist bij Van der Gugten preventief (klein) IMS-lager laten vervangen (was overigens nog prima), evenals de koppeling (liep wel op z'n eindje), remblokken, loopwielen, riem, nieuwe olie in blok en versnellingsbak en zo nog wat. Dat kostte dus wel geld maar daar krijg je naast gemoedsrust en rijplezier ook ouderwets vakmanschap en een plezierig contact voor terug. In april of zo nog even naar Auto Resto voor de koelingsmodificatie en dan kan ik denk ik wel weer even vooruit.
De moraal van het verhaal is denk ik dat hoewel de negatieve verhalen over het 997.1 blok zeker een feitelijke basis hebben, men zich daardoor ook weer niet al te snel moet laten afschrikken. Voor het prijsverschil met de 997.2 kan je ruimschoots de noodzakelijke modificaties laten uitvoeren en nog een behoorlijke zak geld overhouden voor de dan toch wel behoorlijk kleine kans dat je dan toch nog een gevoelige IMS Lager krijgt. En had ik al gezegd: rijden/sturen dat zo'n ding doet...
Rest mij alle forummers te danken voor hun gedeelde wijsheid en humor en graag tot ziens bij een meeting of op het circuit....
