Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 16:15



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Boxster S 986 Nieuw op het forum 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche Boxter S 2001 H6 Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro S-line Audi A6 Avant 2.0 pro-line business
Hoorn
Bericht Boxster S 986 Nieuw op het forum
Hallo allemaal!

Mijn naam is Friso, 31, IT-consultant van beroep en ik woon in regio Hoorn.
Sinds een week of twee ben ik een trotste eigenaar van een Porsche Boxster S 986 uit 2001
De Daily driver is een Audi A5 coupe 3.0 TDI quattro (325pk 615nm)
Als fanatiek Audi fanaat maak ik een zeistap naar porsche omdat ik de boxster S een fantastische rijders auto vind.
De boxster is met 146.000 km in erg goede staat, er zijn amper slijtage sporen aanwezig.

Afbeelding

Opties aanwezig:
- PSM
- Stoelverwarming
- Facelift Xenon koplampen
- Facelift achterlichten
- Facelift knipperlichten
- 3 spaaks stuur
- Glazen windstopper
- Board computer
- Climate control
- 18" licht metaal
- Porsche Becker CD speler (zonder wisselaar... of ik heb deze nog niet gevonden....)
- Zwart leer

Nadat ik de boxster kocht heb ik wel wat probleempjes gevonden:
-Geen koffiebeker houder !!!! )*&^%&$(*&%!! :bang:
-Irritante rammel bij de uitlaat
-knipperlicht gaat niet uit na insturen
-achterbumper heeft een keer een kusje ontvangen
-knipperlichten aan de zeikant van de auto zijn verschillend... 1 smoke en 1 clear.....
-Laatste beurtje was langer dan een jaar geleden.


Afgelopen zaterdag (8-10-2016) was het dus tijd om de boxster eens onder handen te nemen.
Besteld:
- Inzet koffiebekerhouder! :cheers:
- Originele Oliefilter
- Originele benzinefilter.
- Beru Bougies
- K&N luchtfilter
- Bosch intrieurfilter
- Castrol Edge turbo-diesel 5W40 (opvolger van de edge.... diesel deed even pijn maar dit is echt kneiter goede olie)
- Aero Ruitenwissers, weg met die stellages van vroeger...

Afbeelding

Op de brug viel mij meteen op dat de koelwaterslangen onder de auto zijn vernieuwt. Ook zit er een nieuwe Dynamo in de wagen.
De nieuwe accu is wat klein (60A)... in de papieren staat dat er minimaal 73A in moet... iemand ervaring met de boxster en een kleine accu?
Wat is de boxster superdegelijk gebouwt, het viel mij op hoe makkelijk ik bij de middenmotor kwam en hoe toegankelijk de wagen in elkaar zit.
De bougies waren ouder dan 5 jaar (keramiek werd al bruin!) en waren nodig aan vervanging toe...
De K&N filter geeft direct resultaat, de wagen pakt sneller op en klinkt vanaf het eerste moment al frisser! heerlijk!
De rammel bij de uitlaat kwam van een hitteschild van de linker KAT. Ik heb alle 3 de klemmen vervangen. probleem opgelost!

Helaas komt er bij zo`n brugbezoek altijd wat anders naar boven...
- klem van achter stabilisator mist een stuk...? steen gepakt? :scratch:
- Waterpomp lekt net boven de flens... scheur in de aluminium behuizing :bang:

Afbeelding

Het leek ook alweer te mooi om waar te zijn... een particulier gekochte auto zonder problemen... :ass: :ass: :ass:

2e ronde Besteld:
- Beugel van stabilisatorstang
- Waterpomp van Magneti Marelli incl pakking
- Thermostaat van Gates incl pakking (los)
- Contitech Riem
- 20L gedestileerd water (opgehaald bij de Makro) om het koelwater systeem te spoelen
- 18L Koelvloeistof Carex G12+ (ja! G12+ heeft identieke specs als het met-kraanwater-te-mengen-porsche-spul) alleen is dit niet te mengen dus vandaar dat ik het systeem spoel.

Update 15-10-2016:

We zijn begonnen met het leeg laten lopen van het koelwatersysteem. Aangezien de porsche 17L koelvloeistof heeft is dit nog een pittig klusje.
Het makkelijkste was om een gat te boren in een conische rubbere motorsteun en hier de compressor op te zetten. Langzaam bliesen we zo alle systemen en radiatoren leeg.
Er kwam een gigantische drap uit, dit was geen olie maar het resultaat van jarenlang koelvloeistoffen mixxen.
Nadat het systeem leeg was hebben we de oude thermostaat uit het thermostaathuis geslagen en het huisje terug gezet. We gaan immers het systeem spoelen met gedestileerd water. Dit gaat stukken sneller als er geen thermostaat aanwezig is.
Thermostaathuis er weer op en vullen maar! de eerste 10 liter gingen er direct in.... maar hier begon het drama... Ondanks dat de ontluchter open stond wilde er niet meer water in.
Na 2 uur in slangen geknepen te hebben was er nog geen resultaat. (dit eufel is bekent bij alle forums)
We hebben besloten de achterkant van de auto op 2 steunen te zetten en de brug 50cm te laten zakken. Zo kwamen de achterwielen net van de brug af en stond de boxster schuin met de achterkant omhoog.... doordat de lucht uit de radiatoren makkelijk naar het reservoir kon lopen was het vanaf nu een fluitje van een cent.
Nadat er 16.5 liter in zat hebben we de motor 10 minuten stationair laten lopen om het systeem eens goed rond te pompen.
Gedestileerd water er weer uit.... wederom een bruine Gel-achtige bende... bah! slangen er weer af, thermostaathuis en waterpomp eruit. het systeem was aanzienlijk schoner.
Direct even het reservoirtje gespoeld met de laatste liters water. En hup, alles er weer in.
Door het luik achter de stoelen kom je erg gemakkelijk bij de riem en bovenste 2 bouten van de pomp. Dit was echt een fluitje van een cent.
Pomp, thermostaat en riem er weer op, slangen aansluiten en direct de auto schuin gezet. Nu werd het vullen van het systeem kinderwerk, 16L vloog erin.
Omdat de thermostaat er weer in zat hebben we wel na 10L vloeistof de motor moeten opwarmen, her duurde 5-6 minuten voordat de thermostaat openging.

Voor de reparatie had ik 3-4 uur geplanned. Dit heeft toch wel een uur of 6-7 in beslag genomen... (ook vanwege afkoelen van het systeem x2)

Tijdens het rijden had ik nog wat last van een uitlaat rammel... dit bleken 2 andere kleine hitteschilden te zijn.... deze zijn nu verwijderd :)


Update 11-12-2016
Na een misfire storting op Cilinder 1 heb ik gesloten nog wat meer te vervangen.
Bestelde onderdelen:
- Beru bobines met nummer 997 602 107 02 incl boutjes: 900 385 025 01
- 1 nieuwe Beru Bougie

Bobines zijn vervangen en de motor loopt als nooit tervoren. Startte sneller en loopt rustiger stationair.... ! :drive:

Van nature ben ik nogal van de retrofitting... Ik overweeg de upgrade naar cruise control aangezien mijn huidige schakelaar is overleden... Nu nog even een geschikte unit vinden :twisted:
Als iemand nog andere ideeën heeft, dan hoor ik dat graag!


Laatst bijgewerkt door Freeze-o op 11 dec 2016 22:21, in totaal 2 keer bewerkt.



08 okt 2016 20:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Mooi verhaal, veel plezier ermee !!


08 okt 2016 21:09
Profiel
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Welkom Friso,
Geniet van je nieuwe aanwinst :thumleft: . zo te lezen heb je geen 2 linkerhanden en ben je al druk bezig geweest.
Maar...

Freeze-o schreef:
..........- Castrol Edge turbo-diesel 5W40 (opvolger van de edge.... diesel deed even pijn maar dit is echt kneiter goede olie.............


Ik zou er niet opgekomen zijn. :drive:


08 okt 2016 21:09
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Tsjeee wat een introductie. Top!
Welkom Friso. Veel plezier gewenst hier op het Forum en met je Boxster.


08 okt 2016 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxter S 2001 H6 Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro S-line Audi A6 Avant 2.0 pro-line business
Hoorn
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Marquez93 schreef:
Welkom Friso,
Geniet van je nieuwe aanwinst :thumleft: . zo te lezen heb je geen 2 linkerhanden en ben je al druk bezig geweest.
Maar...

Freeze-o schreef:
..........- Castrol Edge turbo-diesel 5W40 (opvolger van de edge.... diesel deed even pijn maar dit is echt kneiter goede olie.............


Ik zou er niet opgekomen zijn. :drive:


Ik ook niet.....
Castrol wel :)

Afbeelding


08 okt 2016 21:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Haha :lol: :lol: :lol: Olie voor een diesel. Top verhaal dit :cheers: Van harte met je aankoop, als alles dadelijk in orde is ga je er ongetwijfeld een hoop plezier mee beleven! Succes met de klusjes!
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


08 okt 2016 21:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Gefeliciteerd met jouw Boxster. Maar diesel olie voor een benzine auto??? Dat is voor mij volledig nieuw :bang: :bang: Dit vraagt toch om wat toelichting ...


09 okt 2016 13:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Welkom!

Mooi verhaal (en zelfs meteen met foto's - dat lukt niet iedereen...).
Goeie aanpak ook.

Dat advies van Castrol zou ik maar ff negeren...
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


09 okt 2016 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Welkom! En idd, gegevens Castrol zal niet helemaal juist zijn :roll:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


09 okt 2016 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Welkom hier en leuke intro. Ga je veel plezier aan beleven. :thumleft:


09 okt 2016 18:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
Hoi Freez-o, welkom op het P-forum en gefeliciteerd met jouw mooie Boxster. Je bent al meteen leuk bezig de auto te verbeteren en aan te passen.
Ik ben benieuwd naar jouw retrofit ideeën, ik ben zelf ook beetje die richting op aan het denken (raar NL.'s volgens mij) voor mijn Cayman 987.
Misschien komen we elkaar nog eens tegen op een meeting of in de buurt, ik woon vlak om de hoek bij je, in Ursem.
Succes en veel plezier met jouw P, het rijdt inderdaad geweldig!


09 okt 2016 18:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxter S 2001 H6 Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro S-line Audi A6 Avant 2.0 pro-line business
Hoorn
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
De Cayman 987... dat is een fijne wagen! Binnenkort eens eens een bakje koffie ergens in de buurt scoren? Kunnen we eens brainstormen...
VAG is al een tijdje mijn interessegebied en hier ben ik flink bedreven in (incl VAG-COM). Porsche daarentegen is voor mij erg nieuw en ik ben mij elke dag een beetje aan het inlezen :)


10 okt 2016 23:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxter S 2001 H6 Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro S-line Audi A6 Avant 2.0 pro-line business
Hoorn
Bericht Re: Boxster 986 Nieuw op het forum
boxster550spyder schreef:
Welkom!

Mooi verhaal (en zelfs meteen met foto's - dat lukt niet iedereen...).
Goeie aanpak ook.

Dat advies van Castrol zou ik maar ff negeren...


mbembe schreef:
Welkom! En idd, gegevens Castrol zal niet helemaal juist zijn :roll:


Bertjan schreef:
Haha :lol: :lol: :lol: Olie voor een diesel. Top verhaal dit :cheers: Van harte met je aankoop, als alles dadelijk in orde is ga je er ongetwijfeld een hoop plezier mee beleven! Succes met de klusjes!


Marquez93 schreef:
Welkom Friso,
Geniet van je nieuwe aanwinst :thumleft: . zo te lezen heb je geen 2 linkerhanden en ben je al druk bezig geweest.
Maar...

Freeze-o schreef:
..........- Castrol Edge turbo-diesel 5W40 (opvolger van de edge.... diesel deed even pijn maar dit is echt kneiter goede olie.............


Ik zou er niet opgekomen zijn. :drive:


Om het diesel-olie verhaal even in 1 klap kort te sluiten... Het is wel degelijk de juiste olie :ba:

Castrol heeft tot begin dit jaar maar 1 lijn Edge olie gehad. Deze olie was geschikt voor bijna alle (VAG) type motoren (zowel diesel als benzine)
Rond Mei hebben ze de Edge lijn uitgesplitst in 2 types: 1 Turbo-Diesel (bijna 1op1 vervanging) en 2: Edge Titanium FST (geoptimaliseerd voor dunnere oliën)
Beide olie types hebben dezelfde viscositeit specificaties maar zijn toch verschillend in specificaties. Beide zijn Longlife type || en |||.
De Titanium FST is niet leverbaar in 5W40, alleen 0W40. Aangezien de Porsche een 5W40 olie nodig heeft is de turbodiesel variant de enige optie.
Een alternatief is Valvoline of Shell Helix Ultra. deze zijn voor 5,99 te koop bij de action.... :|
Porsche adviseert Mobile1, Mobile1 heeft bijna geen footprint in nederland en is bijna nergens te krijgen... geen ervaring mee.

Ik ververs elk jaar de olie van al mijn auto`s en gooi er altijd Castrol Edge in, deze bevalt altijd enorm goed. de VW/Audi dealer gebruikt OEM ook Castrol... :thumleft:


11 okt 2016 0:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Boxster S 986 Nieuw op het forum
Mooi verhaal :thumleft:
_________________________________________
6 platte groeten, René


11 okt 2016 19:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Boxster S 986 Nieuw op het forum
Helder, wel raar om het dan de naam turbo diesel mee te geven. Kan verwarring opleveren, dat blijkt hier maar weer :scratch:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


11 okt 2016 21:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxter S 2001 H6 Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro S-line Audi A6 Avant 2.0 pro-line business
Hoorn
Bericht Re: Boxster S 986 Nieuw op het forum
Update 15-10-2016:

Bestelde onderdelen:
- Beugel van stabilisatorstang
- Waterpomp van Magneti Marelli incl pakking
- Thermostaat van Gates incl pakking (los)
- Contitech Riem
- 20L gedestileerd water (opgehaald bij de Makro) om het koelwater systeem te spoelen
- 18L Koelvloeistof Carex G12+ (ja! G12+ heeft identieke specs als het met-kraanwater-te-mengen-porsche-spul) alleen is dit niet te mengen dus vandaar dat ik het systeem spoel.

We zijn begonnen met het leeg laten lopen van het koelwatersysteem. Aangezien de porsche 17L koelvloeistof heeft is dit nog een pittig klusje.
Het makkelijkste was om een gat te boren in een conische rubbere motorsteun en hier de compressor op te zetten. Langzaam bliesen we zo alle systemen en radiatoren leeg.
Er kwam een gigantische drap uit, dit was geen olie maar het resultaat van jarenlang koelvloeistoffen mixxen.
Nadat het systeem leeg was hebben we de oude thermostaat uit het thermostaathuis geslagen en het huisje terug gezet. We gaan immers het systeem spoelen met gedestileerd water. Dit gaat stukken sneller als er geen thermostaat aanwezig is.
Thermostaathuis er weer op en vullen maar! de eerste 10 liter gingen er direct in.... maar hier begon het drama... Ondanks dat de ontluchter open stond wilde er niet meer water in.
Na 2 uur in slangen geknepen te hebben was er nog geen resultaat. (dit eufel is bekent bij alle forums)
We hebben besloten de achterkant van de auto op 2 steunen te zetten en de brug 50cm te laten zakken. Zo kwamen de achterwielen net van de brug af en stond de boxster schuin met de achterkant omhoog.... doordat de lucht uit de radiatoren makkelijk naar het reservoir kon lopen was het vanaf nu een fluitje van een cent.
Nadat er 16.5 liter in zat hebben we de motor 10 minuten stationair laten lopen om het systeem eens goed rond te pompen.
Gedestileerd water er weer uit.... wederom een bruine Gel-achtige bende... bah! slangen er weer af, thermostaathuis en waterpomp eruit. het systeem was aanzienlijk schoner.
Direct even het reservoirtje gespoeld met de laatste liters water. En hup, alles er weer in.
Door het luik achter de stoelen kom je erg gemakkelijk bij de riem en bovenste 2 bouten van de pomp. Dit was echt een fluitje van een cent.
Pomp, thermostaat en riem er weer op, slangen aansluiten en direct de auto schuin gezet. Nu werd het vullen van het systeem kinderwerk, 16L vloog erin.
Omdat de thermostaat er weer in zat hebben we wel na 10L vloeistof de motor moeten opwarmen, her duurde 5-6 minuten voordat de thermostaat openging.

Voor de reparatie had ik 3-4 uur geplanned. Dit heeft toch wel een uur of 6-7 in beslag genomen... (ook vanwege afkoelen van het systeem x2)

Tijdens het rijden had ik nog wat last van een uitlaat rammel... dit bleken 2 andere kleine hitteschilden te zijn.... deze zijn nu verwijderd :)


19 okt 2016 12:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.