Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 0:47



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Voorstellen en op zoek naar Boxster 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Voorstellen en op zoek naar Boxster
Goedenavond, mijn naam is Erik, 43 jaar en ben zoekende naar een Porsche Boxster (987).

In het verleden is hier thuis al een prelude, civic vtec, passat en laatste 10 jaar een audi a4 quattro turbo gepasseerd. Aangezien ik dagelijks naar het werk kan op de fiets, zijn we op zoek naar een roadster als 2e auto. We gaan graag met de auto naar de bergen op vakantie en het heeft de voorkeur dus om een betrouwbare auto te hebben, zodat we niet onderweg met panne komen staan. Een beetje bagageruimte is ook wel prettig, maar dat zit in de boxster nog wel redelijk goed.

Met mijn 1,93m is het nog niet zo makkelijk om een sportievere auto te vinden. Naast de boxster ook nog gereden in een 350z en een S2000, maar beiden hielden niet echt aan ruimte over. De S2000 ging nog wel qua beenruimte, alleen daar kwam het stalen frame wel erg dicht bij mij hoofd, wat me nu niet echt een veilig gevoel gaf.

De 986 past niet, kom hierin met mijn hoofd tegen de rolbeugel. De 987 past wel met de stoel in de laagste stand, enige is dat de ondersteuning onder de voorkant van de stoel eigenlijk iets beter had gemogen, helaas zijn de standaard stoelen aan de voorkant niet in hoogte te verstellen, iets wat wel mogelijk is met de electrisch bediende stoelen. Deze optie zie je overigens maar weinig, maar zou waarschijnlijk bij langere ritten wel erg prettig zijn.

Inmiddels al een testritje gemaakt in een 2.7 (239pk) model uit 2006. Dit beviel goed en de auto ligt lekker op de weg. Wel merk je dat je in tegenstelling tot de audi met turbo wel wat hoger in toeren moet rijden om het vermogen aan te spreken. Wat dat betreft misschien wel interessant om ook ergens eens een S versie te gaan testen. Anderzijds wordt de auto gebruikt voor meestal "relaxte" ritjes, dus wat dat betreft zou waarschijnlijk een niet-S al wel moeten vodoen.

Wat betreft kleuren lijkt mij een donkere kleur wel mooi, zolang het maar niet de "standaard" zwarte kleur is. Dit in combinatie met een zwart of eventueel beige interieur en een niet te hoge kilometerstand. Heb nog wel even de tijd en tips zijn altijd welkom.


18 dec 2016 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Is deze https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=48234 niets voor je?


19 dec 2016 11:00
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Dat is een Cayman :scratch:


Welkom en succes met de zoektocht!
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


19 dec 2016 11:21
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Valt me op dat er maar weinig exemplaren staan met volledig electrisch bedienbare stoelen. Nu zou dit wel mijn voorkeur hebben, zodat ik wat meer ondersteuning onder voorkant van mijn benen kan instellen doordat deze dan omhoog kan. Nu zal het met de afstanden in Nederland allemaal wel meevallen, echter met de langere vakantie ritten verwacht ik dat wat extra ondersteuning wel prettig zal zijn.

Zijn er toevallig medeforummers die dezelfde ervaring hebben qua beenondersteuning en daar een alternatief op hebben verzonnen?
Zit dan zelf te denken aan:
- de stoel voorin hoger monteren
- ... of achter lager
- aanpassen vulling van de zitting
- extra (tijdelijke) ondersteuning tijdens langere ritten

De optie electrische stoelen maakt het aantal opties in ieder geval wel heel erg klein.


21 dec 2016 20:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Over de grens al gekeken? In Duitsland zie je ze, ook al zijn het er niet veel, wel staan.

Wat is budget van de toekomstige auto?
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


21 dec 2016 22:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Porsche Boxster S Leder 6 Gang Navi Tempomat 19"Alu for € 22.900 at mobile.de: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =236395962
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =236395962
_________________________________________
Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan


21 dec 2016 22:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Bij de waalgarage staat nog een vroege 987S met memory seats en de zeldzame twotone-leer optie. Wel een tippie overigens. Ik heb ook de memory seats en moet zeggen: heel prettig. Gr Gijs

http://www.waalgarage.nl/showroom

Afbeelding


21 dec 2016 23:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
@MarcoB:
Ben idd ook in Duitsland aan het kijken, rond de 200km vanaf Venlo. Budget zit ik, afhankelijk van uitvoering en km's, rond de 25K te denken.

@Porsje:
Deze had ik nog niet gezien, had zelf namelijk vanaf 2005 gezocht. Ziet er wel netjes uit, voorkeur gaat eigenlijk wel uit naar een lagere km-stand en anders mij lijkt anders de prijs wel wat hoog. Verder eerlijk gezegd nog niet over het alternatief van tiptronic nagedacht en wat ik daar van kan verwachten.

@MarcoB:
Deze had ik ook gezien. Brrr.. kleur van het interieur is helaas niet mijn smaak.


22 dec 2016 13:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Abarth 124 Spider 2017 Ex.Boxster 2.7 2008 Ex 924 1979 Ex.911 SC targa 1982
Beverwijk
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Hoi Erik,

Ik heb ook de tiptronic gereden (viel mij tegen) en uiteindelijk toch voor een handbak gegaan. Je moet gewoon beide even rijden dan weet je het snel genoeg. Een tip met de 2.7 motor is naar mijn bescheiden mening ook niet echt meer sportief te noemen, met een S 3.2 of 3.4 gaat dat ongetwijfeld beter,

Gr. Gijs


22 dec 2016 13:19
Profiel
PorscheForum Rakker
986 S
040
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
heb je 987 S van bij zomerauto.nl al gezien?


22 dec 2016 16:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Welkom, ook bij een S moet je hoger in toeren gaan om het vermogen zijn werk te laten doen. Dat maakt het een ideale auto om rustig mee te toeren maar ook de mogelijkheid om m flink de sporen te geven
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


23 dec 2016 5:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Castricum
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
erikk schreef:
Wel merk je dat je in tegenstelling tot de audi met turbo wel wat hoger in toeren moet rijden om het vermogen aan te spreken.


Dat ben je toch wel gewend met de Civic VTEC? :D :drive:
(off-topic maar spectaculaire motor!)


23 dec 2016 10:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S (987) 3.2 handbak
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Frits77 schreef:
heb je 987 S van bij zomerauto.nl al gezien?


Ik heb die bekeken voor ik de mijne kocht. Had er mijn zinnen goed op gezet maar we kwamen er niet uit. De staat van de lak was schrikken, leek wel gewassen met een sleutelbos.


23 dec 2016 16:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Frits77 schreef:
heb je 987 S van bij zomerauto.nl al gezien?


De volgende beurt is nodig bij km.stand 115.000. De huidge kilometerstand is 85.000. Ik weet het niet zeker maar 30k rijden zonder beurt :bang:
_________________________________________
Mvg,

René


23 dec 2016 17:03
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
@frits77:
Deze ziet er op de foto's wel heel erg netjes uit.

@mbembe:
Wel een voordeel idd dat je er ook lekker rustig mee kunt toeren. Wel verwacht ik dat de S door het hogere koppel onderin wel wat meer trekkracht zal hebben.

@ricardo964:
De VTEC was inderdaad wel een bijzondere motor, als ik zo'n ervaring weer terug zou willen, zou de S2000 een goede optie zijn. Ervaring vanuit de testritjes geeft me echter de voorkeur voor het wat "rustigere" karakter , de 6 cylinder en verfijndere afwerking van de Boxster.

@count chocula:
Fijn dat je dit even meldt, scheelt me ruim 3 uur rijden. Dat gaat het hem dan niet worden, terwijl je dit van de foto's niet zou verwachten.

@my00:
Met mijn 5000km per jaar is dat idd wel erg lang.


23 dec 2016 18:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Als dat "alles" is (staat van de lak cq. krassen): daar is met beetje goede aandacht zo weer wat moois van te maken. Kun je zelf, of laten doen door vakman (detailer). Ik zou 'm daar op voorhand niet niet om gaan bekijken.....


23 dec 2016 21:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Ben zelf wat dat betreft heel erg zuinig op mijn spullen en als ik dan zoiets tegen kom, zet ik er mijn vraagtekens bij hoe netjes de vorige eigenaar met de auto is omgegaan. :scratch:

Nu zal een detailer best veel weg kunnen werken, vraag me alleen af hoe lang dat "onzichtbaar" blijft. Maar waarschijnlijk ben ik wel te pietjeprecies....... :mrgreen:


24 dec 2016 13:11
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Een tijdje aan het orienteren naar een 987S 3.2 ('05/'06) die nu rond de 25K te krijgen zou moeten zijn, met lage kilometerstand. Is echter lastig om goede info over de IMS "status" te verkrijgen bij de betreffende autos, wat me toch wel wat zorgen baart, zeker omdat we de auto voor erbij hebben en er dus niet zo veel mee zullen rijden (buiten de vakanties om). Met name het laatste "garage cars" zou niet zo bevordelijk zijn voor het IMS lager.

Zit nu op het spoor om het budget dan maar iets te verhogen en meteen voor een 987mk2 niet-S te gaan. Een 2.9 zie je nu aardig richting de prijzen van een gen1 S gaan. Anderzijds zou een gen1 S versie me zeker toch ook wel bekoren.

Had zelf volgende conclusie uit de informatie, maar of die klopt weet ik dus niet: :scratch:
gen1: zorg voor een "zwaarder" lager. Zeker als je minder vaak met de auto rijdt, laat hem regelmatig wat toeren maken. Door jaarlijks de olie te vervangen en controleren vijzels in oliefilter, zou je slijtage aan het het lager moeten voorkomen of tijdig herkennen.
gen2: heeft geen ims meer en motor heeft minder onderdelen. Eigenlijk weinig problemen over bekend.

Wel handig al die informatie die zo terug te vinden is, maakt er alleen de keuze niet makkelijker op. :roll: Wil de auto zeker wel 5 jaar of meer gaan rijden, ook op vakanties. Lijkt me wel prettig om dan met een gerust gevoel op pad te kunnen.


22 jan 2017 1:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Zoals al eerder hier op het forum door diverse mensen gepost hoor je (vrijwel) niemand over problemen met IMS-lager bij een 987, dit in tegenstelling tot de 996. Ik zou me daar dan ook absoluut geen zorgen over maken. Tuurlijk vind je op Internet verhalen, maar die vind je over alles als je wilt. Hier zijn de ervaringen van de gebruikers en ikzelf heb de auto nu 7 jaar en rij er gemiddeld 1x per 3 weken mee en heb nog nooit een probleem in welke zin dan ook gehad met de 987. Ik zou zo weer een MKI kopen, zeker als de keuze is tussen een S of niet S ivm budget
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


22 jan 2017 9:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Ik heb van het najaar ook een 987S van 2005 aangeschaft. Heb me goed ingelezen en veel rondgegebeld. Bij mij zit er een groot ims lager in en deze is niet 123 te vervangen. Maar na rondgebeld te hebben is er ook maar heeeeel zelden een probleem mee. Een gerenomeerd garage heeft 10tallen motoren liggen en heeft mij gegarandeerd dat er maar 8% stuk loopt op een ims en dat dit altijd de kleine versie betrof. Of een gen2 geen ims meer heeft durf ik niet te zeggen. Was boven mijn budget, en hoor toch vaker dat er een 3.4 motor vervangen word dan een 3.2L. Verder heb ik het dekseltje losgehad voor het lager en heb besloten het zo te laten. De een adviseerde me de sealing weg te halen en weer een ander zegt weer een olieleidingkje leggen voor directe smering. En de meeste zeiden toch gewoon lekker laten zitten. Gebeurd nooit wat mee. Dus ik heb besloten het te laten voor wat het is en te genieten. Was het een klein lager geweest had ik hem 100% zeker vernieuwd. Wat ik wel adviseer is even de achterste 2 bougies eruit en kijken voor een schraper. Heeft mij iig erg gerust gesteld.
_________________________________________
Ergens ben je nergens.


22 jan 2017 9:48
Profiel Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Bedankt voor de geruststellende reacties, geeft in ieder geval vertrouwen om toch de 3.2S te overwegen tijdens mijn zoektocht.

Over de 987 is inderdaad weinig terug te vinden dat die getroffen zijn door een IMS failure. Blijkbaar is het dan wel van belang om over het grotere, sterkere lager te beschikken en zorgen voor goed onderhoud. Nu werd de 3.2S ook al vroeg in 2005 gemaakt en zijn hier door Porsche verschillende types lager gebruikt. Ook zou het lager niet in alle gevallen gemakkelijk te vervangen zijn.

Hoe is nu bij aanschaf te achterhalen welk lager er aanwezig is?
Is dit zelf te controleren, of kunnen ze dit alleen bij een akk bepalen?
En is het verstandig om het lager na bijvoorbeeld 10 jaar preventief te vervangen?


22 jan 2017 22:15
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Afgelopen weekend op pad geweest en met een 3.2 S uit 2006 gereden met 50dkm op de teller. Voor wat ik me nog kan herinneren van de rit met de 2.7 is dat deze 3.2 een stuk makkelijker door de toeren trekt en ook wat makkelijker vanuit de lage toeren oppakt. Is natuurlijk wat lastiger vergelijken aangezien de testritten niet echt vlak achter elkaar hebben plaats gevonden, maar verschil lijkt wel aanwezig.

De auto zag er verder netjes uit, rijdt en schakelt goed. Wel sloot aan 1 kant de kap niet mooi dicht en kwam waarschijnlijk daardoor het raam niet goed tegen de kapconstructie. Volgens de verkoper was dat een bekend probleem en zou dit verholpen worden vanuit de Porsche dealer, wat zij uiteraard bij verkoop zouden inplannen. Wel vreemd dat ze niet gewoon zorgen dat de auto er netjes bij staat, zodat ze hier geen vragen over krijgen. Zeker omdat je dit voor de verkoopprijs wel zou mogen verwachten.

Afbeelding

Wat me verder opvalt is dat het erop lijkt dat de occasionprijzen in DLD voor de 3.2S inmiddels richting die van een 3.4S gaan en soms zelfs een stukje hoger liggen.


29 jan 2017 22:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Afgelopen weekend een paar daagjes lekker naar duitsland geweest. Tevens wat tijd gereserveerd om een paar boxsters te bezichtigen.

Als eerste een chique (ruben) rode 2.9 handgeschakeld uit 2011 bekeken. Deze zag er wel netjes uit en was voorzien van sportstoelen, 19" velgen en navigatie. Nog een klein rondje mee test gereden en dat reed wel lekker, ondanks dat het voornamelijk in stadsverkeer was met redelijk wat drukte. De auto had naar mijn idee iets minder koppel als de eerder gereden 3.2S, maar reed wel weer lekkerder dan de eerder geteste 2.7 met 239pk. Ook geluids/isolatie/comfort in de auto was goed. Deze had overigens zelfde probleem met het dak als degene in mijn vorige bericht.

Daarnaast nog een 2.9 met PDK gereden, deze was niet van sportstoelen voorzien. Naar mijn idee schakelde de pdk erg snel en bleef ook laag in toeren rijden. Het gaspedaal voelde erg zwaar aan en bij tussentijdse versnelling leek hij minder prettig te reageren op het gas. Ondanks dat het erg relaxed rijden is, vond ik het sportauto idee er wel een beetje vanaf, met name door de tragere response op het gaspedaal. Maar dit kan aan mijn gebrek aan ervaring met automaten hebben gelegen, of omdat de auto al tijdje had stilgestaan.

Aangezien ik vrij lang ben (1.93m) was ik ook benieuwd naar het zitcomfort. Tijdens de heenreis in onze Polo zat ik al snel niet meer lekker en mochten we wat mij betreft al wel op plek van bestemming zijn. Naar mijn idee zaten de sportstoelen het meest prettig, ondanks dat je vaak leest dat dit weinig verschil maakt met de standaard stoelen. Had ook het idee dat je met de sportstoelen iets meer "feeling/contact" met de auto had.

Alles bij elkaar wel weer wat wijzer geworden. Enige waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe een boxster me zou bevallen op langere ritten, zeker na de mindere ervaringen met de Polo.


16 feb 2017 10:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Hoi Erikk,

sportstoelen zitten naar mijn idee echt wel een stuk beter dan de standaard.
zeker de volledig elektrisch verstelbare.
lange ritten is het wel lekker als je cruise control hebt.

succes met je zoektocht


16 feb 2017 10:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Voorstellen en op zoek naar Boxster
Op basis van de recente (30 min.) testritten met zowel een hand- als pdk geschakelde 2.9 zou mijn voorkeur niet naar een pdk-versie uitgaan. Reden hiervan zou het erg laag in toeren rijden, trage reactie op gaspedaal en niet snel terugschakelen zijn in D-stand. Opvallend was ook dat het gaspedaal redelijk veel tegendruk gaf. Zeker omdat de automaat vrij snel laag in de toeren schakelde was tussenacceleratie niet echt bijzonder (werd niet echt teruggeschakeld) en miste de rijervaring daardoor best wat emotie.

Echter als ik zo wat rond lees, dan kom ik deze ervaringen niet echt tegen en bekruipt me het gevoel dat ik de pdk versie veel te snel afschrijf. Kan het zijn dat de geteste auto gewoon niet helemaal lekker "ingeleerd" was of zou je met een pdk beter in de handmatige stand kunnen rijden? Ook de tegendruk op het gas was iets wat me bij de handbak niet was opgevallen.

Voordelen om toch voor een pdk te kiezen lijkt me de langere tochten op vakantie met mogelijk langere stukken stads- of fileverkeer, om zo wat druk op de onderrug te besparen door het koppelen. Tevens is er best een groot gedeelte in de occasion gen2 versies met pdk uitgerust, wat ik hierdoor uit zou sluiten.

Iemand die dezelfde ervaringen heeft (gehad) met pdk?


19 feb 2017 17:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RonnyEijgelsheim


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.