Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 apr 2024 15:23



Antwoord op onderwerp  [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detailing) 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Kappe schreef:
Piggy back ecu zou ik nooit te nimmer doen.
Of gewoon de OEM bosch ECU flashen of een stand alone ECU.


Waarom niet? Je behoudt al je beveiligingen zoals klopsensor etc. Dat is met een stand-alone ECU weer veel lastiger in te stellen. Je kan verder simpel schakelen tussen origineel en een aangepaste mapping.

In principe overschrijf je met de standaard bekende tune de Bosch ECU ‘definitief’. Terug naar originele is weer opnieuw terug flashen. Piggy-back kan je net dezelfde mapping bekomen en met een knop in en uitschakelen.

Nog een voordeel is dat je de (delta) mapping als je dat zou willen en kunnen zelf ook verder kan (laten) fine tunen. En dat je gewoon op de weg kan dyno-en met werkelijke omgevingsvariabelen zoals rijwind etc om aanpassingen uit te proberen. Veel beter finetunen dan 3 keer een run op rollenbank.

De resultaten zijn indrukwekkend. Dyno gezien van 3.4 naar 326pk. Netjes. Maar de koppelcurve was over het toerenbereik veel regelmatiger en hoger vanaf 3500tpm boven 340Nm met piek 370Nm bij 6000rpm


09 jul 2019 10:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Voor de volledigheid: baseline meting was 286pk en max koppel 320Nm bij 6000rpm en het koppel lag tss 3500 en 5500 rond de 300-310Nm en golfde op en neer.

Na de aanpassing 340Nm bij 3500-4000 en stabiel stijgend naar uiteindelijk 370Nm


09 jul 2019 12:32
Profiel
PorscheForum Rakker
987.1 Cayman S Rood
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Te veel ervaring met storingen.
Er zit iets in de lijn tussen wat je niet wil.
Ik wil of meteen een goede mapping of een vrij instelbare ecu.
Ik heb nooit slechte ervaringen gehad met een goede tuner de standaard ecu herschrijven. Maar wel met iets er tussen zetten.
Als je een gloed nieuw model hebt snap ik het. Want dan heb je geen keuze aangezien de standaard ecu nog niet gekraakt is


09 jul 2019 13:03
Profiel
PorscheForum Rakker
987.1 Cayman S Rood
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Niels9?? schreef:
Mooie auto, zeker met de Fuchs!

Wat voor stereo upgrade zit er in? Bose lijkt me standaard al niet gek dus ik ben wel benieuwd.


Ik denk standaard bose systeem. Klinkt goed door de woofer bij de passagier kant.
Verder zit er een dynavin systeem in. Werkt ook heel goed en modern en ziet er niet slecht uit. Volgens mij heb ik de n6
http://www.dynavin.com/products/n7_ps_s.php


09 jul 2019 13:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Ja, storingen, dat is eventueel wel een goed punt! Is daar de laatste jaren geen stappen gemaakt qua betrouwbaarheid.


09 jul 2019 13:07
Profiel
PorscheForum Rakker
987.1 Cayman S Rood
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Kheldar schreef:
Ja, storingen, dat is eventueel wel een goed punt! Is daar de laatste jaren geen stappen gemaakt qua betrouwbaarheid.


Beetje wisselend.
Maar ideaal is het niet. Alleen met de nieuwste modellen kom je er niet onderuit ;)


10 jul 2019 20:46
Profiel
PorscheForum Rakker
987.1 Cayman S Rood
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Vanochtend de Cayman laten afstellen bij Beek autoracing.
Toch wilde ik dit laten doen omdat ik de grootste maat IPD performance plenum heb in combinatie met het grotere GT3 gasklephuis.
Ik vond hem onderin niet perfect lopen. Dit kon voor mijn gevoel iets beter.

Als eerste hebben ze 1 run gedaan om de standaard waardes goed te kunnen bekijken.
Daarna 1 run als benchmark voor de tuning.

Hij liep hier al heel netjes en kwam hij uit op 299pk
Als ik die waardes vergelijk met bijvoorbeeld 2 caymans welke br performance heeft afgesteld (Deze kwamen uit op 282pk en 287pk, zonder mods) dan vind ik 299pk best aardig voor een 13 jaar oude cayman.
Niet te vergeten dat alle banken anders zijn. Aanpassen in de vermogens en koppel krommen en daarbij het gevoel, dat telt ;)

Uiteindelijk kon hij er een beetje meer uit persen. Vooral onderin het koppel (tegen de 40nm verschil) en helemaal bovenin de PK's
resultaat 315pk en 362Nm

Ik heb nog maar een relatief klein stuk gereden. Wat ik merk zijn de volgende zaken
- Reageert veel feller met gas geven
- Onderin de toeren voelde hij een beetje 'lui' aan. Bijvoorbeeld in ze 3 rijden met 2000tpm en dan flink op het gas gaan. Dit is weg, voelt meteen krachtig en direct
- Hij trekt vanuit lage toeren veel vlotter door naar het toeren bereik waar de PK's los komen 4500+ tpm


Afbeelding
Afbeelding


Al met al denk ik een goed resultaat :)


30 okt 2019 18:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Mooi hè. Dat extra koppel onderin is zeker fijn. Maakt zeker verschil zo 10% meer. Maakt dat hij ook wat lekkerder doortrekt.

Deze week gaat er hier de piggy-back ECU er op. Met een schakelaartje de delta-map beschikbaar. Heb niet de grotere gasklep maar wel ipd plenum. En betere doorstroming in de uitlaat. Benieuwd wat het voelbare verschil (vooral onderin) is.


30 okt 2019 21:08
Profiel
PorscheForum Rakker
987.1 Cayman S Rood
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Kheldar schreef:
Mooi hè. Dat extra koppel onderin is zeker fijn. Maakt zeker verschil zo 10% meer. Maakt dat hij ook wat lekkerder doortrekt.

Deze week gaat er hier de piggy-back ECU er op. Met een schakelaartje de delta-map beschikbaar. Heb niet de grotere gasklep maar wel ipd plenum. En betere doorstroming in de uitlaat. Benieuwd wat het voelbare verschil (vooral onderin) is.


Ja zeker!
Ga je hem ook op de bank afstellen? Of zijn dat voorgeprogrammeerde maps?


30 okt 2019 23:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Nee. Die delta-mappings, want dat zijn het eigenlijk, kan je al rijdend meten en zo fine tunen tot het naar je gevoel goed is. Voordeel is dat je het onder reële rijomstandigheden kan doen. Dus met echte rijwind op achterklep waar de snorkel zit (voor 911).

Doe het zelf niet maar iemand heeft er al veel ervaring mee. Voor de auto’s die me zijn voorgegaan komt er standaard ongeveer uit wat jij hebt laten doen. Flink wat meer koppel onderin wat de auto een stuk vinniger maakt.

De motoren zijn zo afgesteld dat ze onder alle omstandigheden de opgegeven performance halen. Daar zit nog veel marge in. Zeker wat ontsteking en inspuiting betreft.

Ook de piggy ECU zijn recent zeer betrouwbaar. Qua processing power en latency van de aansturing zijn er de laatste jaren wel zeer grote stappen gemaakt.

Voor standaard 3.4 bv +45Nm +25pk dus ongeveer in line met de reeds bekende chip tune resultaten. Meer zit er gewoon niet in.

Ben benieuwd of 200cell kats en de aangepaste dempers daar nog iets aan bijdragen.


30 okt 2019 23:17
Profiel
PorscheForum Rakker
987.1 Cayman S Rood
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
ben benieuwd hoe dat resultaat is bij jou.

Sharkwerks verkoop een RS350 kit.
Als ik hun projecten zien waren het toen der tijd allemaal bijna nieuwe Cayman's.
Want als ik bank testen van nu zie doen standaard 295pk cayman's eerder zo'n 285pk, wat overigens best netjes is.

De mods voor de 350pk kit zijn:

Pricing on RS350 Components:
• Evolution Motorsports V-Flow: $349
• EVOMSit RS350 Software: $1000
• IPD Competition Plenum and 82mm 997 GT3 Throttle Body Conversion Kit: $1295
• Cargraphic Exhaust: $2200 for Straight Tips or $2300 for Rolled Tips with Perforated Inserts
https://www.sharkwerks.com/2006-sharkwe ... an-s-rs350

IPD plenum + GT3 gasklephuis +- 15pk (adverteren met 20pk)
Uitlaat systeem +- 15pk
Afstelling +- 15pk

Dus meest gunstige geval kan je op zo'n 340 a 350pk uitkomen. afhankelijk van de bank en afwijking hierop.


31 okt 2019 22:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Nieuw met CaymanS (update foto 30-5 ramen tinten/detaili
Is geen optelsom maar minder. Denk dat je uitlaatsysteem niet los kan zien van inlaat. Maar we zijn er het over eens dat dat ongeveer de max is wat er in zit en voor de rest niet te veel kijken naar de absolute getallen maar de %verschil voor en na. En vooral hoe ze de koppelcurve kunnen optimaliseren.


01 nov 2019 1:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.