Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:16



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Sacrilege…? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
misschien
Bericht Sacrilege…?
Beste dames & heren Porsche-rijders,

Inmiddels heb ik al 12 jaar hier een account, maar me nog nooit voorgesteld. Nu was er op Porsche-gebied ook niet zo heel veel te melden buiten wat korte vrijages met 944's en 968'en voor op het circuit. Ik ben ook niet echt fan van een bepaald merk en eigenlijk niet eens zozeer van auto's maar meer van auto rijden. En eigenlijk ook niet van auto rijden, maar van auto racen.
In mijn dagelijkse werk ben ik voornamelijk werkzaam op de verschillende circuits in Europa als eigenaar van www.driving-fun.com , inmiddels één van de grootste organisatoren van trackdays, (licentie-)cursussen en bedrijfsincentives op circuits in de Benelux. Daarnaast exploiteren we inmiddels een hotel in Nürburg (er schijnt daar ook een circuit in de buurt te liggen), samen met een vriend bouwen we her en der wat gebouwen en appartementen (meestal toevalligerwijze ook naast of in de buurt van een circuit…) en als grote hobby help ik als testrijder mee met de ontwikkeling van een Nederlandse endurance raceauto, de Hansen GTR. Maar daar zit geen Porsche-motor in, dus zal ik jullie hier niet mee vervelen.

Op mijn 18e, de inkt op mijn rijbewijs was nog nat, ging ik met een paar vrienden naar de Messe in Essen en daar stond buiten een zilvergrijze 996 GT3, toen net nieuw. Ik heb ongeveer 3/4e van mijn fotorolletje (ik had er maar eentje bij me ja, arme student…) daar buiten leeg geschoten op die auto, wat was ik onder de indruk van de lijnen van opzij, die achterspoiler, de enorme (hey, het was 1999) 18" velgen enz. enz. In één klap stond die auto op mijn droomauto lijstje, naast de McLaren F1, Ferrari F40 en Lamborghini Miura. Vanwege mijn werk heb ik in vrijwel al mijn droomauto's kunnen rijden en/of meerijden, de F430 Scuderia is er later nog bij gekomen, maar de 996 GT3 bleef trekken.
De afgelopen jaren heb ik enkele malen op het punt gestaan om er één te kopen, maar, er was inmiddels een maar. 360pk was in 1999 enorm veel vermogen, maar anno 2017 zijn er diesels op de markt met 100pk meer. Nu gaat het niet zozeer om de rechte lijn snelheid, maar begin dit jaar kreeg ik de kans om op Ascari in een geprepareerde 996 GT3 MkI te rijden. Die auto reed (en rijdt) echt fantastisch, alle turn-in onderstuur wat iedere 911 kenmerkt (zelfs de 991 GT3 RS heeft er nog iets last van) was weg en het kleinste beetje gas duwde de neus meteen naar binnen, ik was meteen weer helemaal verliefd op de balans en de rest van de auto, geen flippers, geen overbodige elektronica, geen onzin, maar gewoon een fantastisch uitgebalanceerd chassis dat met het gas te sturen is. Alleen, tot 150-160km/u helaas maar, want in de snellere bochten (en daar heeft Ascari er wel een paar van) merk je toch dat de motor net even wat vermogen tekort komt om alles uit het geweldige chassis te halen.
Inmiddels had ik ook al een keer in een 996 Turbo gereden, leuke auto om mee te toeren, absoluut geen circuitmonster, maar die motor maakte zeker wel indruk, daar zit wel het vermogen in wat een GT3 eigenlijk mist. En dan ga je jezelf een beetje inlezen op Amerikaanse fora en lees je dat ze daar GT2's en Turbo's naar een betrouwbare 700pk tunen. Maar als dat in je hoofd zit, ga je dat dan met een originele GT3 doen?

De oplossing kwam in de vorm met een Carrera 2 met origineel GT3 Aero pakket en verschillende GT3 upgrades aan onderstel en remmen. Maar geen origineel GT3 chassisnummer dus, nog 40pk's minder, maar qua handling en remmen minstens zo capabel. En hij was nog te koop ook. Enige kleine nadeeltje: hij stond in Japan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via iemand die heel veel Japanse (en andere) auto's uit die hoek haalt, was dat nadeel snel overkomen en de auto is nu dus onderweg uit Japan. Verwachting is dat hij de komende week op Nederlandse bodem aankomt en dan kunnen we ermee aan de slag.
Qua uiterlijk wil ik er niet veel aan doen, misschien de gele koplampen vervangen, misschien ook niet, maar dat is het enige.
De eerste modificaties worden:
*) Recaro Pole Position stoelen (standaard zit je in een 996 behoorlijk raar en hoog, dat wil ik er meteen uit)
*) 6puntsgordels (waarschijnlijk 3" van Sabelt)
*) Club Sport rolkooi (geen volledige kooi, want ik wil er ook nog zonder helm in kunnen rijden)
*) Suède Sparco stuurtje met naafverleger

En dan komt de uitdaging, want met de beelden van Stefan Roser in een Ruf CTR over de Ring in gedachten, moet er een turbo motor met wel rond die 700pk in komen. Maar wat ga je dan als basis nemen, een 996 Turbo motor of een GT2 blok? Wat moet je allemaal upgraden aan zaken als radiateur en oliekoeler om het heel te houden? Hoe zit het met de koppeling, versnellingsbak en aandrijfassen?
Dat zijn allemaal dingen waar ik me (liefst ook met alle mensen op dit forum) in wil verdiepen om het meteen goed te hebben. Uiteraard zullen er in het begin wel dingen onderbemeten zijn en stuk gaan, maar het moet geen bouwpakket worden.
De bouw mag het grootste gedeelte van 2018 in beslag nemen, maar daarna zal hij ook echt gebruikt gaan worden, zowel op straat als voor taxi-ritten op de verschillende circuits in Europa, met name de Nordschleife, Spa en Zandvoort.

Goed, stiekem is dit best een lang verhaal geworden, maar ik ben echt heel erg enthousiast om hiermee te beginnen; fijne kerst allemaal! :drive:
_________________________________________
Fun is not a straight line.


24 dec 2017 22:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Sacrilege…?
Dat is een leuke introductie ! Maar daar heb je dan ook 12 jaar over na kunnen denken :wink:

Dit lijkt me een mooi project worden , ik hoop dat je de vorderingen aan jouw 996 , die er nu al heel fraai uitziet, ook op het forum laat zien. Ik heb geen ervaring met ombouwen maar er zijn vast lezers die wel een bijdrage kunnen leveren.
Succes en ook fijne feestdagen !!


24 dec 2017 22:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Sacrilege…?
Dat wordt een interessant project !
Technisch advies kan ik je helaas niet geven.
Succes er mee .

:drive:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


24 dec 2017 22:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 993 '93, ex. 968 '92. Nu 996 C4
Bericht Re: Sacrilege…?
leuk project! Ik vermoed dat je grootste uitdaging de koeling wordt. De GT2 heeft grotere turbopoorten dan de 'gewone'Turbo. Denk dat er wel wat liefhebbers zijn voor t blok dat er uitkomt :-). Succes, ga t draadje zeker volgen
_________________________________________
"Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari


25 dec 2017 0:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Sacrilege…?
Heel mooi zeg Peter! :thumleft:
Dan denk je dat je iemand een (klein) beetje kent. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


25 dec 2017 1:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Sacrilege…?
Wat een mooi verhaal! Ga ik zeker volgen, kan ik er ook nog iets van opsteken. Keep us posted!!
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


25 dec 2017 9:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sacrilege…?
Mooi verhaal. Kan je niet beter een turbo chassis/motor nemen en daar de gt3 onderstel upgrades op uitvoeren? Eventueel wat aangepast omdat het een wide-body is?

Kan me voorstellen dat de small-body chassis een deel van de mooie balans uitmaak. Maar wie weet valt het op te vangen in een wide body door wat tweaks. Voordeel is dat je al de zij-inlaten hebt voor de intercoolers.

Een andere optie zou zijn om een standaard GT3 te nemen en het blok naar 4.0 liter te brengen. Lekker atmosferisch. Wat je zelf beschrijft en fantastisch vond aan de gt3, de turn-in finesse en met het gas perfect te kunnen doseren ga je nooit met een geblazen motor realiseren! Als dat echt is wat je zoekt dan denk ik dat zo een (opgevoerde) turbo motor toch een teleurstelling gaat zijn.

Dus gt3 naar 4.0, geen turbo gat en met 400-420pk en vooral het extra koppel waarschijnlijk de nodige punch om ook in de snellere bochten die gretigheid te behouden.

Correctie 460pk :mrgreen:
https://rennlist.com/forums/996-gt2-gt3 ... ter-1.html


Nog even terugkomen op je referentie naar turbo/gt2’s die in de VS aan de lopende band naar +700pks worden getuned. Vergeet niet dat in de VS eerder een drag race cultuur is. Al deze getunede autos zijn leuk en goed voor snel in rechte lijn te racen. Dat is permagrin voor de eerste 25-50 keer maar denk dat voor jou de lol er daarna wel af is.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 25 dec 2017 10:30, in totaal 4 keer bewerkt.



25 dec 2017 10:15
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Sacrilege…?
Gaaf project!

Je kunt ook met je m96 blok naar Bisimoto: http://www.stanceworks.com/2015/05/bisi ... rsche-911/
Genoeg vermogen lijkt me. Of je er wat mee kan op het circuit is de vraag. Bisimoto kan in rechte lijn wel winnen.


25 dec 2017 10:20
Profiel
PorscheForum Rakker
996 3.4 C2
Bericht Re: Sacrilege…?
Voor mijn eigen auto zou ik overigens eerder voor de suggestie van Kheldar gaan. De directe lineaire throttle respons + hoge toeren vind ik gaaf, al ga je er mss niet de snelste rondjes mee rijden.


25 dec 2017 10:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: Sacrilege…?
Gaaf verhaal en wat heb je het lang uitgehouden voordat je je hier meldde :o

Ben van het jaar ook op Ascari geweest, (24H race) en was onder de indruk van de sfeer daar, totaal anders dan andere circuits.
Wel een lastig circuit...

Ben heel benieuwd wat je voor elkaar gaat kijken en alvast alles succes met je project dat geen heiligschennis zal worden maar wellicht een nieuw geloof!?
Ik ga je volgen
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


25 dec 2017 11:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sacrilege…?
Sharkwerks GT3 996 3.6 naar 3.9 upgrade:
http://www.sharkwerks.com/products.php?pid=230

Kostenplaatje voor zo en upgrade zal ook wat lager zijn dan een GT2 of turbo motor aanschaffen + aanpassingen.

Als ik zo jouw verhaal en expertise lees en wat je zo fantastisch vond aan de gt3 zou ik het wel weten waarvoor te kiezen, zelfs als geld geen rol zou spelen.

Zoek een mooie GT3 evt al wat meer km’s. Breng hem in orde, zet er een aangepast onderstel in. Doe een mooie motorrevisie met upgrades en je hebt een krachtig ongeblazen blok in het chassis dat je top vind.


27 dec 2017 14:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Sacrilege…?
Welkom Peter! Mooi project :cheers:
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


27 dec 2017 14:55
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht Re: Sacrilege…?
erwin996 schreef:
Welkom Peter! Mooi project :cheers:


Qv = Peter? Dan welkom Peter. Hmm, hoeveel jaar is dat ook alweer geleden dat ik met een DF uitje in november mijn 328 krom reed op de Ring. Anyway, er is al lang een mooie 964 voor in de plaats gekomen. En recent ook een leuke Clio RS 172. Volgens mij hebben we nog eens een biertje gedronken in een hotel ergens in de Eifel waar jij of wij na het sluiten van de bar aankwamen. Welkom op het Porsche forum!


27 dec 2017 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
misschien
Bericht Re: Sacrilege…?
Dat klopt helemaal Frank!
Dat was ons vaste hotel in Adenau achter het ziekenhuis, maar dat heeft inmiddels nieuwe eigenaren en daarmee veel (zo niet alle) charme verloren helaas. Daarnaast ben ik tegenwoordig zelf de gelukkige eigenaar van twee hotels en een bar in Nürburg, dus ik zou er sowieso geen stamgast meer zijn. ;)

Inmiddels ook al weer twee jaar verder sinds deze introductie, maar nog geen klap hieraan gedaan uiteraard. :flush:
Het heilig voornemen is om de ombouw eind dit jaar dan toch helemaal afgerond te gaan hebben, op de motor na ligt ook alles klaar.
Wat de motor heb ik vanwege wat horrorverhalen over turbo-motoren en de koeling daarvan in een niet-turbo koets daar toch wel afscheid van genomen, ook al omdat er alternatieven zijn.
Optie 1, leuk:
https://www.ebay.de/itm/orig-PORSCHE-91 ... 3650234494
Optie 2, middenweg:
https://www.ebay.de/itm/PORSCHE-911-GT3 ... 2586095295
Optie 3, de leukste:
https://www.ebay.de/itm/Porsche-911-4-0 ... 3823860673

Qua elektronica hebben we genoeg kennis in eigen huis om zoiets met een stand-alone motormanagement systeem werkend te krijgen, daar maak ik me niet heel veel zorgen over.
Wat ik alleen niet weet:
Past dit op een standaard 996 C2 versnellingsbak of niet?
Kunnen aandrijfassen dit hebben? Het koppel wordt niet bizar veel hoger, dus mijn idee zou zijn om gewoon te gaan rijden en dan zien we wel of het kapot gaat of niet.
Maar hoe zit het met de motorsteunen, zitten die op dezelfde plaats?
Is zo'n 991 blok alweer veel zwaarder geworden t.o.v. een 996 blok?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of ooit zo'n ombouw (991 4.0 RS blok in een 996) online gezien?
_________________________________________
Fun is not a straight line.


01 apr 2020 14:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Sacrilege…?
Hey Peter!
Waarschijnlijk ben je dit project ook al tegengekomen?

Er zit dus prima rek op een 996 GT3 blok om er een up to date 4.0L of 4.2L blok van te maken :mrgreen: het is dus maar een kwestie van welk budget!

In Nijmegen zit iemand die veel knutselt met 996 en 997en veel weet van de modellen en hun specifieke compatibiliteit, bv versnellingsbakken etc. Kan je evt altijd eens je oor te luister leggen.


01 apr 2020 15:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MKII C2 coupe
Limburg
Bericht Re: Sacrilege…?
... vind dat trouwens erg mooi die gele koplampen. Past goed bij de wagen... :thumleft:
Of deze blokken passen kan ik je helaas niet mee helpen, sorry.


01 apr 2020 17:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Sacrilege…?
Volgens mij kun je veel beter een 996 TT upgraden dan wat je nu van plan bent.
Is echt een ingrijpende klus en je houdt een auto over waar veel geld in zit, maar die niet veel waard is.
Er zit hier wel wat ervaring met 996TT op de Ring op het PF...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


02 apr 2020 11:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Sacrilege…?
oa Devils Son. :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


02 apr 2020 13:41
Profiel
PorscheForum Rakker
misschien
Bericht Re: Sacrilege…?
Kheldar schreef:
Hey Peter!
Waarschijnlijk ben je dit project ook al tegengekomen?

Er zit dus prima rek op een 996 GT3 blok om er een up to date 4.0L of 4.2L blok van te maken :mrgreen: het is dus maar een kwestie van welk budget!

In Nijmegen zit iemand die veel knutselt met 996 en 997en veel weet van de modellen en hun specifieke compatibiliteit, bv versnellingsbakken etc. Kan je evt altijd eens je oor te luister leggen.


Dat ziet er zeker ook goed uit!
Maar het is wel bizar hoe weinig dit met nieuwere Porsches gebeurt. De F en G model backdates met 964 en 993 motoren vliegen je om de oren en het lijkt wel of er iedere maand een nieuw merkje ontstaat dat dit bouwt, maar watergekoeld is niemand ermee bezig?
Des te meer reden om het wel zelf te gaan doen dus. :mrgreen:
We hebben overigens best wel wat ervaring met ombouwprojecten in eigen huis (TVR Cerbera met Audi V8 motor, komt nu een BMW S62 of Judd V8 in, Mazda MX5 turbo met 340pk, BMW E30 en E36 met S54 en een compleet eigen buizenframe raceauto bijv.), dus dit zal ook wel te doen zijn, alleen is het wel fijn als je niet de allereerste hoeft te zijn om het wiel uit te vinden. :mrgreen:

Een 996TT is denk ik toch minder geschikt om als basis te nemen, 4wd, zwaarder, minder circuit gefocust etc.

Wordt vervolgd in ieder geval! :drive:
_________________________________________
Fun is not a straight line.


25 apr 2020 12:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.