Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 jan 2021 15:44



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Even voorstellen: Emiel (en 997-plof) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
997S
Bericht Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Hey,

Ik lurk hier al een tijdje rond maar nu denk wel een goed moment om mezelf even voor te stellen. Ik ben Emiel en sinds een half jaar aan het oriënteren op een Porsche. Mijn speurtocht begon bij de 991 G, SC, Carrera 3.2 en later meer richting de 964 en 993. Ben enorm fan van het ontwerp van de 964. Heb afgelopen tijd ook op aantal plaatsen proefritjes gemaakt.

Ik wil graag mijn huidige auto weg doen en de Porsche echt als daily driver gaan gebruiken. Zo heb ik er volgens mij het meeste plezier van. Maar omdat hij bij mij altijd buiten zal staan ben ik me toch gaan richten op het zoeken van een mooie 997. Deze lijkt me prima geschikt als daily driver. Ik denk dat een 964 of 993 toch echt sneller achteruit gaat en dat me ook een beetje pijn gaat doen in mijn hart. Dus heb me voorgenomen dat pas te doen als ik een garage heb.

Nu ben ik mij gaan oriënteren op een 997. Had er eentje op het oog. Deze had echter een wat hoge KM stand (201dkm) en de verkoper wist weinig over die historie te vertellen. Vandaar dat ik had besloten dat ik sowieso bij een Porsche specialist een aankoopkeuring zou doen. Vandaag de 997 opgehaald en na rustig warm rijden geef ik op de snelweg een beetje gas en daar ging ie hoor: plof. Motor weg. Jeetje wat stond dat ding lang te roken. Ik denk dat deze de IMS modificatie niet heeft gehad. Gelukkig pakte de verkoper het netjes op en bood z'n excuus aan. Ik kon deze 997 kopen voor 32k maar uiteraard gaat die koop zo niet door.

Nu vraag ik mij af: moet ik niet meer geld neerleggen voor eentje met minder kilometers en duidelijkere historie? Het valt mij op dat ik de prijzen echt nog heel erg uit elkaar zie liggen. Soms zit er zo 8k tussen twee vrijwel identieke exemplaren. Mijn budget is flexibel; wat ik het belangrijkste vind zijn de cost of ownership. Hoeveel schrijft hij af en hoeveel onderhoud heb ik eraan? Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop. Voor welke prijs denken jullie dat ik een nette 997 moet kunnen vinden waar ik zo nog 100dkm mee zou kunnen rijden? Schrijven die 997's nog steeds veel af?

Afbeelding
Afbeelding


30 jan 2018 13:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Hoeveel schrijft hij af en hoeveel onderhoud heb ik eraan?

Dat weet niemand. Koop je deze incl. de reparatie bij een erkend bedrijf, dan weet je wat je hebt. En dan zul je wel weer 100k verder kunnen.
Stel dat je een andere koopt, en binnen 50k moet reviseren, dan ben je uiteindelijk nog veel duurder uit. Mss kun je de test wagen wel voor 27,5k mee krijgen. Alles kan stuk. Ook goed onderhouden exemplaren.


30 jan 2018 15:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Forumlid Ewout heeft bij de aankoop van zijn 997 een gelijkaardig dilemma gehad.

Zie hier: viewtopic.php?p=1193288#p1193288


Niet een plof zoals in dit geval, maar dat de motor serieus door de toerenbegrenzer is geweest. Onder aan de lijn min of meer dezelfde conclusie: motor vervangen/reviseren. Verschil is dat de collateral damage in zijn geval binnen de perken bleef. Met een plof blijft het maar de vraag wat er allemaal meer stuk is gegaan en vervangen moet worden, kosten kunnen in beide gevallen varieren.

In het draadje komen bijna alle relevante overwegingen aan het bod. Ik zou het daarom gewoon eens rustig nalezen en dan evalueren wat voor jouw situatie eventueel relevant kan zijn.
in hetzelfde topic als boven vermeld: viewtopic.php?p=1194332#p1194332
en hier: viewtopic.php?p=1195015#p1195015
en hier: viewtopic.php?p=1195083#p1195083

Is de auto qua kleur en opties helemaal jouw ding. Zou ik een mooie prijs proberen af te spreken afh. van de revisiekosten (laten reviseren bij een partij naar jouw keuze!). Voordeel is dat je daarna weet wat je hebt. Met nog wat garantie erbovenop ook. Een auto met een 'nieuwe' motor waar zoveel mogelijk van de issues al zijn geaddresseerd. Maw voeldoet deze auto aan jouw verwachtingen qua specs dan is dit een opportuniteit!

PS: Als blijkt dat enkel IMS stuk is gegaan is de oplossing NIET simpelweg een nieuw lager er in en verder rijden. Ook in dit geval moet de motor VOLLEDIG gereviseerd worden!!! Op zijn minst gedemenonteerd, schoongemaakt en nagekeken worden. Metaaldeeltjes van het lager zijn in dit geval gedurende de voorafgaande slijtage van IMS lager door het motorblok gegaan en kunnen daar reeds voor significante slijtage aan zuigerveren, lagerschalen en andere bewegende delen hebben gezorgd. Als je zonder revisie gewoon weer verder rijdt is de kans zeer groot dat de motor op termijn gewoon stuk gaat door deze opgelopen nevenschade.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 30 jan 2018 16:18, in totaal 3 keer bewerkt.



30 jan 2018 16:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Zoals hierboven beschreven is, zou ik als de auto verder in orde was bespreken de auto naar Resto te brengen om te kijken wat er aan scheelt. Dan beslissen over de kosten wie en wat dan de aanschafprijs zou worden. Beter een goede gereviseerde dan een onbekende waarbij de motor later overlijd.


30 jan 2018 16:05
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
997S
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Bedankt voor jullie reacties! Super waardevol!

Misschien inderdaad ook goede kans om ergens te laten maken waar ik vertrouwen in heb. Zo weet ik gelijk wat ik koop.

Ik heb zojuist met Auto Resto gesproken. Die geven aan dat het echt foute boel is. Er zat ook allemaal olie op de wielen en op de achterklep. Reparatie of nieuwe motor zou ongeveer 12k gaan kosten. Ik ga morgen denk even met de verkoper bellen om te bespreken wat we kunnen doen. Heb liever dat een expert het maakt, anders kijk ik denk ik liever verder. Ben benieuwd wat hij zegt.


30 jan 2018 17:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Wat kost een 997 met +200.000km? Trek daar veiligheidshalve iets meer dan 12k af en je hebt een richtprijs. Als de revisie dan wat duurder uitvalt dan hen je nog wat marge. Wel onder voorbehoud dat de core component van het blok goed herbruikbaar zijn.


30 jan 2018 17:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Kheldar schreef:
Wat kost een 997 met +200.000km? Trek daar veiligheidshalve iets meer dan 12k af en je hebt een richtprijs. Als de revisie dan wat duurder uitvalt dan hen je nog wat marge. Wel onder voorbehoud dat de core component van het blok goed herbruikbaar zijn.


Als je voor hetzelfde geld een goedlopende 200k km exemplaar kunt aanschaffen of deze met daarin de 12k aan revisie, dan wist ik het wel.


30 jan 2018 17:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
BMW 428i Cabrio '15; ex 997 Carrera S '06; ex 997 Carrera '05
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Heb een soortgelijke ervaring gehad - zie topic

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=50548


30 jan 2018 19:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4, ex Boxster S 981, 997S en 964 C4
Roerdalen
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Beste Emiel,

Ik persoonlijk zou er 1 kopen met minder kilometers, niet alleen de motor, maar de hele auto heeft +200.000 km’s gereden. Ik heb 1,5 jaar geleden ook een 997 gekocht. Deze heb ik na aankoop naar auto resto gebracht voor alle modificaties en een nieuwe koppeling.

Een beetje reclame tot slot: Mocht je verder zoeken naar een 997S,de mijne staat te koop met 144000 km :wink:


30 jan 2018 21:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Ook dat is waar ... als er met deze km stand al niet eerder wat vervangen is aan onderstel, motorophanging etc dan zit dat allemaal er toch een keer aan te komen. Het rijdt allemaal wat scherper, sneller dus qua slijtage ook gewoon meer dan bij een standaard auto. Maar goed of dat dan zoveel verschil is tss 100.000 -150.000 of 200.000km het komt er allemaal een keer aan. Liever de motor helemaal goed en hardere bussen er in.


30 jan 2018 22:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Welkom Emiel,

Ik zag ineens mijn naam voorbij komen en een oud topic van 15 pagina's :mrgreen:
Als de auto geheel naar je zin is kun je proberen er met de verkoper uit te komen.
We zijn inmiddels een jaar of twee verder en ik heb een probleemloze 997 in de garage staan.
Het idee dat de auto 10K km's geleden (ja, ja ik rij er te weinig mee... :wink: ) een complete revisie heeft gehad vind ik erg prettig.
Motorisch ga ik deze niet meer oprijden.
De 997 is zeker geschikt als dagelijkse auto, alle comfort is aan boord.
Succes bij je beslissing!


31 jan 2018 8:19
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2, ex 993 C2
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Iemand geeft TS een reeds geplofte 997 mee om nog even naar de keuring te rijden. Voorspelt niet veel goeds voor de rest van de auto. Lekker laten lopen.


02 feb 2018 12:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
...dat is niet wat er staat.
Citaat:
...de 997 opgehaald en na rustig warm rijden geef ik op de snelweg een beetje gas en daar ging ie hoor: plof. Motor weg.

Als ie al kapot was valt er weinig mee te rijden hoor.
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


02 feb 2018 13:54
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
997S
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Gisteren gesproken met de verkoper. Gaat hem eerst laten controleren bij zijn eigen garage maar gaat daar wel even duren om er achter te komen wat er aan de hand is. Ik moet ondertussen denk ik maar alvast verder gaan zoeken.

Dus als jullie nog een mooie 997 kennen hoor ik het graag. Ik wil geen zilveren. Verder vind ik een dakraam lekker, Carrera S, ronde sportstuur en tiptronic. Niets van dit alles is een breekpunt (behalve zilver) maar zou wel lekker zijn als ie een aantal van die dingen aftikt.

Zag overigens ook het een en ander in Duitsland staan. Over het algemeen lagere kilometerstanden. Het importeren lijkt me ook wel leuk, al heb ik er nog weinig over gelezen of dit echt goed te doen is en een slimme keuze is.


02 feb 2018 15:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Al in het koopjes-hoekje gekeken?
viewtopic.php?p=1299564#p1299564


02 feb 2018 15:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Het sport chrono pakket is ook een aanrader :idea:
Sportstoelen (fijn!), sportuitlaat en middels een druk op de knop een direktere gasrespons en desgewenst een aanpassing van het onderstel voor als het echt hard moet gaan.


02 feb 2018 16:47
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
997S
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Ik wilde nog even laten weten dat ik inmiddels sinds een week met een big smile rond rij in deze 997. Hij gaat volgende week nog naar auto resto voor de modificaties en daarna zal ik hem eens iets meer uitproberen.

http://www.9classics.nl/porsche-collection/specials/specials-61/


21 feb 2018 22:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: Even voorstellen: Emiel (en 997-plof)
Gefeliciteerd!

Autoresto is echt een aanrader inderdaad.

Succes en veel fijne kilometers gewenst.


21 feb 2018 22:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.