Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:25



Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Hulp gevraagd! 996 of oldtimer? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Beste Porschevrienden,

Graag wil ik jullie, de ervaren Porsche - rijders en kenners om advies vragen.

Ik ben al jaren zot van Porsche en wil graag een ouder model aankopen. Aangezien ik er echt geen kaas van heb gegeten wil ik een aantal vragen aan jullie voorleggen.

Ps: ik ben maar een gewone werkmens en kan ook geen monsterbedragen neertellen voor een zondagsauto.
Wat ik ten stelligste wil vermijden is dat ik een aankoop doe die naar budget gunstig is maar ik nadien duizenden euro's onvoorziene kosten heb.

Ik twijfel tussen:
- De P 996 (rond het bouwjaar 1998 -2002). De hoofdreden is vooral omdat dit de enige betaalbare Porsche op de markt is.... Als ik op internet kijk zie ik ze allemaal rond de €18.000 a €23.0000 staan.

Maar....
- kan ik de auto enkel in de zomer inschrijven en dan tax en verzekering betalen voor 6 maand. Bij dit model is dit +/- €1300 per jaar
- Ik hoor vaak dat de 996 vooral gekend is als een probleemwagen: en dat ze daarom zo laag geprijsd staan
- Aan wat moet ik mij verwachten aan jaarlijkse kosten (+/- 5000km/jaar). Wat kost een onderhoud wat zijn veel voorkomende kosten. Kom ik bv met een budget van €500 toe voor jaarlijkse herstellingen?
- na 25 jaar word hij oldtimer en moet ik geen tax en verzekering betalen? Of is dit 30?
- Jaarlijkse keuring....
- En zijn er betrouwbare garages in Oost Vlaanderen (België) die tegen eerlijke prijzen onderhoud kunnen doen? Ik bedoel dus geen officiële P-garage maar wel een garage die aan de oudere wagens kan werken en ook facturen kan maken zodat het onderhoudsboekje volledig blijft.

Zo had ik 2 weken terug een P van bj 2000 gezien met 218.000 km en vraagprijs 17.500. Ik ben die ter plaatse gaan bekijken maar stelde volgende zaken vast: bij aankomst startte de P moeilijk...De garagehouder zei : dat ligt aan het feit dat hij de laatste tijd weinig gereden heeft, ik raad je aan om en druppellader te kopen en die regelmatig op te laden. Hij was over de P zeer positief en hij verzekerde mij dat ik er nooit miserie zou mee hebben... Een onderhoud is zoals mijn gewone wagen en met €300/jaar ben ik er van af. Het onderhoudsboekje lag op de bureau en het stak hem precies om de moeite om het te gaan halen... De prijs op zich was interessant maar gezien juist vermelde zaken en het feit dat ik er niets van ken, ben ik er niet verder op ingegaan.

De P van Joost op dit Forum vind ik super mooi (millenniumeditie die te koop staat), enkel de prijs vind ik aan de hoge kant.

- De oldtimer P (bouwjaar 85 - 90)... Deze volg ik al een aantal jaar op maar vind de prijzen aan de hoge kant... Voor een deftige zit je toch tegen de €35.000 en dit gaat boven het budget die ik wil besteden aan een auto om 5000 km/jaar te rijden.

Een groot voordeel dat de oldtimers hebben is dat deze vrijgesteld zijn van tax en je met +/- €100 per jaar toekomt. Ik had ook al horen zeggen dat deze goedkoper te onderhouden zijn aangezien er minder elektronica inzit...

Bon, raad van jullie kan zou voor mij zeer welkom zijn. Ook Porschebezitters die woonachtig zijn in de regio van Zottegem - Oudenaarde - Melle, en waar ik eens een kijkje mag nemen en praatje slaan over de do en don't is zeker welkom!

Alvast dank!

Jan


17 sep 2018 8:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
welkom! om maar te beginnen, een P kost meer in onderhoud dan 500 per jaar, welke P dan ook. Dus ik zou eerder rekening houden met 1000-2500 per jaar, en dan los van banden. De 996 is inderdaad beter geprijsd, deels door zijn uiterlijk maar deels ook door het risico op 'plof'. Daar is al heel veel over geschreven dus ik zou daarvoor de zoekfunctie aanraden. Dit kan aardig in de papieren lopen dus beter is om naar een versie te zoeken die al een revisie met modificaties heeft gehad. Een ouder model P heeft niet dit plofrisico maar kan wel andere problemen hebben zoals olielekkages, waarbij de motor opnieuw moet worden verpakt. Ook dat zijn dure grapjes dus ook daarvoor geldt, zorg dat je goed onderzoek doet naar de staat van de auto en of de motor al is gereviseerd, maar dan komt er ook een ander budget bij kijken. Een aankoopkeuring is echt aan te raden.

Eerlijk gezegd zou mijn tip zijn, zorg eerst dat je een behoorlijke buffer hebt voor onvoorziene kosten aan de P (dus zeg 5K minimaal). Niets lijkt me zo frustrerend dat je de Porsche net hebt gekocht en daarna er niet mee kunt rijden als de motor toch stuk gaat (welk model dan ook). Uiteraard is dit jouw beslissing want het zijn jouw centen.

Succes in ieder geval.


17 sep 2018 9:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997S C2 cabrio
Krimpenerwaard
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Met 5000 per jaar zal je wellicht wel een keer een jaar hebben dat je het voor 500 aan onderhoud red, maar dan heb je het over een hele simpele service.

Verder ben ik het eens met wat Mark zegt.
Reken gemiddeld altijd maar op 1000 tot 2000 per jaar dan zit je safe.

Je kan dit qua onderhoud zeker niet vergelijken met de dagelijkse auto want zo rijdt een 911 ook niet! :-)

Wellicht eerst is even instappen en ervaring op doen in een Boxster S (of een Cayman mits haalbaar) om ervaring op te doen, en dan heb je ook sowieso een paar centen over om te personaliseren en onderhouden.

Een 911 kopen kan voor dat geld, en met besparen op onderhoud zal de auto het ook heus wel blijven doen maar dan kom je jezelf tegen als je hem ooit wil verkopen, want de 996 heeft wel wat puntjes die met summier onderhoud naar boven komen. Neem als voorbeeld de draagarmen/stabilisatiestangen maar even...


17 sep 2018 10:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997S C2 cabrio
Krimpenerwaard
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
jan_h schreef:

Zo had ik 2 weken terug een P van bj 2000 gezien met 218.000 km en vraagprijs 17.500. Ik ben die ter plaatse gaan bekijken maar stelde volgende zaken vast: bij aankomst startte de P moeilijk...De garagehouder zei : dat ligt aan het feit dat hij de laatste tijd weinig gereden heeft, ik raad je aan om en druppellader te kopen en die regelmatig op te laden. Hij was over de P zeer positief en hij verzekerde mij dat ik er nooit miserie zou mee hebben... Een onderhoud is zoals mijn gewone wagen en met €300/jaar ben ik er van af. Het onderhoudsboekje lag op de bureau en het stak hem precies om de moeite om het te gaan halen... De prijs op zich was interessant maar gezien juist vermelde zaken en het feit dat ik er niets van ken, ben ik er niet verder op ingegaan.

Jan


Ik zou deze man te vriend houden en even een 10 jarig contract voor onderhoud en garantie laten maken na aankoop :-)
Maar wellicht geloven zijn andere klanten wel in sprookjes...


17 sep 2018 10:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Een 996 rijdt geweldig (ongeacht welke motorisering).
Mocht je nu nog geen voorkeur hebben voor een C2, C4, handbak of tiptronic, ga met alle uitvoeringen proefrijden en kijk wat het beste bij je past. Daar zit het meeste verschil tussen.

Uit eigen ervaringen kan ik je echt aanraden om een auto aan te kopen die over een vrij recent gereviseerde motor beschikt met alle gedane modificaties (koelmodificatie, AOS, een nieuw IMS lager).
Laat zeker een aankoopkeuring uitvoeren. Een 911 met achterstallig onderhoud loopt heel snel in de papieren en voor je het weet ben je de helft van je aankoopbedrag kwijt om achterstallig onderhoud weg te werken.

Mocht je nog in een oriënterende fase zitten, gebruik hier de zoekfunctie. Er is werkelijk enorm veel geschreven over de 996.

Succes!
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


17 sep 2018 11:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
mark996 schreef:
Een ouder model P heeft niet dit plofrisico maar kan wel andere problemen hebben zoals olielekkages, waarbij de motor opnieuw moet worden verpakt. Ook dat zijn dure grapjes dus ook daarvoor geldt, zorg dat je goed onderzoek doet naar de staat van de auto en of de motor al is gereviseerd, maar dan komt er ook een ander budget bij kijken.

Vergeet ook de mogelijke aanwezigheid van roest niet.


17 sep 2018 11:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Gegroet landgenoot!

Zoals hierboven reeds werd aangehaald zou ik in jou geval verderkijken dan enkel een 911. Zoals je reeds aangeeft zijn oldtimer 911's (tot en met '92) duur in aanschaf (en vaak ook in onderhoud), terwijl een 996 relatief goedkoop is in aanschaf maar zich in België duur laat betalen in verkeersbelasting. Zo wordt 5.000km rijden met een 996 per kilometer kostelijk, ook al gaat het om een gereviseerde en gemodificeerde motor met beperktere kans op dure motorschade.

Een Boxster 2.5 of 2.7 is zeker een optie, maar ik zou ook eens kijken naar een 944 S2 (of vroege 968). Over het algemeen hebben deze 3-liters een erg goede reputatie op het vlak van robuustheid, gebruiksgemak en wegligging. Een mooie 944 S2 kan je nu bovendien nog kopen voor ongeveer 17.000 euro terwijl de algemene prijstendens stijgende is. Daarenboven zijn ze ook oldtimer in België en dus voordelig qua verkeersbelasting en (all risk) verzekering (via BFOV)... Zo kan je meer geld opzij houden voor onderhoud of leuke roadtrips.
Afbeelding
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


17 sep 2018 12:23
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Iedereen alvast bedankt voor de bruikbare tips.... :)

@godspeed: bedankt om een alternatief voor te stellen... Ik heb het in mijn hoofd wel al eens overwogen maar wil toch bij de 911 blijven... anders krijg ik er spijt van...

ok, ik onthoud een onderhoudskost tss €1000 en €2000. En na 25jaar oldtimer?

Weet iemand hoe het zit als je de wagen enkel in de zomer gebruikt? Kan je dan effectief voor een half jaar tax en verzekering betalen? En altijd dezelfde nrplaat behouden?

Zonder kennis lijkt het mij een gevaarlijke zoektocht... Misschien kan ik beter bij een betrouwbare garage langsgaan die een zoektocht start? of een auto van uit Duitsland laat importeren en deze volledig nakijkt... Ps: ik zag bv dit exemplaar staan... lijkt mij in orde maar er wordt niet gesproken van motorrevisie: https://www.2dehands.be/autos/porsche/9 ... 03642.html


17 sep 2018 13:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
jan_h schreef:
En na 25jaar oldtimer?


Nee, na 30 jaar.
Voor een 996 van 1999 moet je dus nog 11 jaar jaarlijks een 2k aftikken aan verkeersbelasting. Daarbovenop komt dan nog eens de (eenmalige) BIV van 1 a 2k Euro.
Hem 6 maand schrappen is een truukje dat vroeger veel gebruikt werd maar dat nu (op lange termijn) niet meer interessant is. Telkens je hem weer inschrijft voor de 6 maanden zomergebruik kom je in "de nieuwe verkeersbelasting" terecht, welke steeds maar duurder wordt. Ik betaal nu 2280 jaarlijkse verkeersbelasting voor mijn 996 4S en schoonzus betaalt 1700 (ofzo) voor haar 3 jaar eerder ingeschreven 996 4S.
_________________________________________
If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.


17 sep 2018 14:00
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Welkom!

Zoals reeds hierboven gezegd; er zijn meer in Porscheland dan een 911. Als je beperkte budget hebt zou ik dan ook begin met een andere model, maar je moet goed weet naar welke beleving je op zoek bent.

een 924, 944 en 968 zijn sublieme wagens. Allemaal met een eigen identiteit en rijeigenschappen. Wat ze allemaal wel in gemeen hebben is sublieme wegliging...geen 911 van hetzelfde periode kan hierbij in de buurt komen. Een goeie 924 en 944 hebt je al voor onder 10K, de 968 zal je wat meer kosten, met top exemplaren rond 30k.

Een Boxster (s) geeft je het 911 geluid en ook sublieme wegligging. Voor 20k heb je een goeie Boxster (s).

Een goeie 996 hebt je niet voor onder 25k, zeker niet een waar een revisie op is uitgevoerd.

En dan even over dat gevoelige IMS Lager....Enige Porsche met 200 000+ km op de teller is toe aan revisie. Lucht gekoeld of water gekoeld maakt niet uit. Een Porsche word nu eenmaal harder mee gereden dan een gemiddeld familie auto. Dus als je een Porsche koopt met bijna 2 ton aan kilometers op de teller (en dat is bijna het geval met alle Porsches van 15 jaar of ouder), dan moet je minimaal 10k Euro achter de hand hebben voor een eventuele revisie. Soms is het goedkoper, maar het kan ook duurder zijn. Maar aan 10K plus de jaarlijkse 3k aan reguliere onderhoud zou je in principe genoeg moeten hebben.

De 996 en 997 was altijd goedkoper omdat je vanaf 80k op de teller al 10K achter de hand moeten hebben, maar er zijn bitter weinig 996'en met minder dan een ton op te teller en daarom zien je dat ze niet meer dalen in prijs maar lichtjes stijgen.

Mijn advies: Koop een 944 S(2) of een Boxster (S)
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


17 sep 2018 14:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Voor die geringe Km's zou ik een old-timer kopen.

Welke kant de markt ook op gaat - in een klassieker zit je geld het veiligst :popcorn:

Niet dat ik een 996 4S of evt. Boxster S uit die tijd niet mooi vind, maar qua onderhoud doen ze niet onder t.o.v. een klassieker, maar je hebt wel wat andere risico's IMS, AOS etc ..

Citaat:
terwijl de algemene prijstendens stijgende is


De markt is stabiel en de verkoopprijzen liggen MI lager dan die van 2 jaar terug ....


17 sep 2018 14:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
jan_h schreef:
Iedereen alvast bedankt voor de bruikbare tips.... :)

@godspeed: bedankt om een alternatief voor te stellen... Ik heb het in mijn hoofd wel al eens overwogen maar wil toch bij de 911 blijven... anders krijg ik er spijt van...

ok, ik onthoud een onderhoudskost tss €1000 en €2000. En na 25jaar oldtimer?

Weet iemand hoe het zit als je de wagen enkel in de zomer gebruikt? Kan je dan effectief voor een half jaar tax en verzekering betalen? En altijd dezelfde nrplaat behouden?

Zonder kennis lijkt het mij een gevaarlijke zoektocht... Misschien kan ik beter bij een betrouwbare garage langsgaan die een zoektocht start? of een auto van uit Duitsland laat importeren en deze volledig nakijkt... Ps: ik zag bv dit exemplaar staan... lijkt mij in orde maar er wordt niet gesproken van motorrevisie: https://www.2dehands.be/autos/porsche/9 ... 03642.html


Ziet er op foto’s prima uit, maar vind de prijs nog wel hoog voor een mk1. Moet zeggen dat ik dat wel meer zie, vooral bij particulieren (sommigen vragen voor een mk1 zo 30-35k). Die zou ik dus al overslaan in een zoektocht. Maar sorry, daar ging het hier niet om. Voor deze geldt, houd 10k als buffer achter de hand als er een revisie aankomt (en dat zie je helaas niet aankomen). En altijd een aankoopkeuring doen!


17 sep 2018 15:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Olaf schreef:
Citaat:
terwijl de algemene prijstendens stijgende is


De markt is stabiel en de verkoopprijzen liggen MI lager dan die van 2 jaar terug ....


Daar had ik het over de algemene tendens bij de 944S2, die is, tegen de markttrend in, wel duidelijk aan het stijgen...
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


17 sep 2018 15:59
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Tilt! schreef:
jan_h schreef:
En na 25jaar oldtimer?


Nee, na 30 jaar.


Inderdaad, voor wagens van na 1992, tot dan is er een overgangsmaatregel (25 jaar).
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


17 sep 2018 16:11
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Godspeed schreef:
Daar had ik het over de algemene tendens bij de 944S2, die is, tegen de markttrend in, wel duidelijk aan het stijgen...


Eerlijk gezegd was mij dat inderdaad ook al opgevallen - geen malse (vraag)prijsjes meer voor de 924's, 944's en 968's.


17 sep 2018 16:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Met de iets minder dan 20.000km/jr die ik rij kom ik idd uit op € 1000 per 5000km. Daarbij heb ik wel de pech gehad dat de motor er in de laatste 3 jaar er twee keer uit gemoeten is. 1 keer voor iets onbenulligs en onlangs nog voor een kapotte klepzitting (weer de Russische roulette gewonnen!!!!). Dus het kan soms snel gaan me the budget.

Afgaande op je budget zou ik zeggen, niet doen. Of nog flink doosparen. Of je moet veel zelf kunnen sleutelen. Hoe je het draait of keert als je een auto koopt gaat er altijd wel wat achterstallig of onvoorzien onderhoud de kop op steken. Wat de vorige eigenaar wel/niet wist. Dus voor het eerste jaar zou ik zeker 3000euro achter de hand houden.

Afgaande op je verhaal zou ik zeggen, niet doen. Tenzij je de perfect onderhouden auto tegenkomt. Bestaan die?


17 sep 2018 18:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Ik kocht mijn eerste 996 3.4 na een akk. Er moesten wat puntjes op de i gezet worden. Motor was door de dealer vervangen voor een nieuwe geen 80k geleden. Volledig gedocumenteerd en in een goede staat verkerend.

Na 4 nieuwe banden, verhelpen van kleine olie lekkages (bekend bij de akk) remmen rondom, meteen het goed willen doen en dacht nu de motor er toch uit is de bougies, preventief de bobines vervangen en alle filters en vloeistoffen, motor check etc had ik een kleine tegenvaller. Brandstofpomp was stuk en die moest vervangen worden net na een paar dagen na de grote beurt. En nog geen 300 km daarna plofte de motor. En ik kan niet echt zeggen dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan had en de eerste de beste auto gekocht had.

Het zijn werkelijk fantastische rijdende auto’s en een absolute ‘bang for a buck’ wat aanschaf betreft. Ik denk dat je geen sportwagen kan kopen met deze prestaties en geschiedenis voor het bedrag wat je kwijt bent aan een redelijk nette 996. Maar vergis je niet in het onderhoud. Natuurlijk kun je een jaar hebben dat je het redt met enkel een olie en filter wissel en een stempel in het boekje. Maar wees er echt berekend op dat als het misgaat het flink in de papieren kan lopen.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


17 sep 2018 21:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Vandaar, zorg voor een jaarlijkse buffer, als je steeds 5k achter de hand hebt die je dus niet nodig hebt, dan zorg je dat je wel kunt blijven rijden (tenzij de motor ploft natuurlijk, dan moet je misschien even sparen)


17 sep 2018 22:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Om on topic te blijven, hopelijk hebben we ts niet te bang gemaakt..:) een 996 is een top P, andere uitlaat en onderstel eronder en je hebt echt veel lol voor een relatief mooi bedrag:)


17 sep 2018 22:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Bokicelli schreef:
En ik kan niet echt zeggen dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan had


Ja, je had echt pech dat je de historie van die auto hier op het forum niet gechecked had.


17 sep 2018 22:25
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Goeiemorgen allemaal,

Alvast iedereen super bedankt voor al de nuttige informatie!

De prijzen van de 996 blijven verleidelijk voor mij, zeker wanneer ik dan contact opneem met de verkoper en volgens hun verhaal blijkt dat het telkens de droomwagen is. Maar ik denk wel dat ik jullie raad ga opvolgen en ga afwijken van de 996... Om de eerder genoemde redenen.

Misschien moet ik inderdaad dan uitkijken naar een 944 s (of misschien de turbo) met een 3.0 motor. Maar ik zie dat deze ook rond de 20.000 euro hangen...
Het voordeel is dat deze oldtimer is en vrij is van tax en verzekering... Nadeel vind ik dat veel autoliefhebbers stellen dat: als je een Porsche koopt, koop dan een 911 want al de andere zijn geen Porsche...
Maarja ik koop natuurlijk geen auto voor iemand anders maar wil wel graag een goede aankoop doen.

Met de 944 (turbo) zijn minder problemen? En deze zijn goedkoper in onderhoud?


18 sep 2018 8:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
PF #911
België
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
In essentie zijn de 3-liters erg degelijke wagens, helemaal als onderhoud, en dan zeker met betrekking tot glijplaatjes, ketting en waterpomp, goed en op tijd is uitgevoerd.
Er zijn specialisten in dit soort wagens (transaxles) zoals Wolfs, die er trouwens op dit moment eentje te koop heeft staan:
http://www.autobedrijfwolfs.nl/occasions/porsche/944/porsche_944_s2_3_0_16v_taga-1556283.html

Je moet uiteraard kopen wat je zelf graag ziet en rijdt, goed rondkijken en eventueel testrijden dus.
Zelf was ik een kleine zes jaar geleden op zoek naar een 964 of 993 en uiteindelijk kwam er een 968 CS op mijn pad. Doelstelling was deze maar een tijdje te houden en dan over te schakelen op een elfje. Echter bevalt deze wagen zo goed dat geen haar op mijn hoofd eraan denkt om in te ruilen (ook al heb ik effectief aanbiedingen gekregen om de CS tegen een 964 C2 te ruilen)...
_________________________________________
968 ClubSport
GT86
MX-5 NA
Ex: Elise S1 111S


18 sep 2018 9:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C4 ''00 955 4.5 V8 Turbo ''03, ex 2x 996 C2' ex 957 4.8 S, ex 968
Gelderland
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Een auto koop je voor jezelf omdat jij het mooi vindt en er zelf van geniet om er in te rijden is mijn mening. En voor de mensen die stellen dat “enkel een 911 een echte Porsche is’’, die hebben vaak nooit in een Porsche gereden. Laat staan met een Transaxle. Daar zou ik me absoluut niet druk om maken.
Een 968 is werkelijk een geweldige auto. Net als een 944. Kunst is om een goede te vinden tegenwoordig. Maar met een beetje zoeken en geduld moet dat wel lukken binnen je budget.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 sep 2018 22:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Een 996 is prima te doen, als je per jaar 2.500-3.000 euro reserveert voor onderhoud & banden. Met 5.000 km per jaar kan het wellicht veel goedkoper uitvallen als je geluk hebt. Maar dan moet je geluk hebben, en heel goed opletten bij de aankoop. Bij aankoop zou ik ook 10.000 euro achter de hand houden met het oog op een mogelijke motorrevisie. Het laatste bedrag is wellicht niet nodig als je héél goed oplet bij de aankoop, bijvoorbeeld door een maniakaal onderhouden auto te kopen, dan zou ik wellicht alsnog 5K achter de hand houden voor onverwachte motorrevisies.

Tot slot: vertrouw geen enkele autoverkoper op z'n blauwe ogen, hoe goed ze ook bekend staan. Ook als er garantie op de auto zit, ben je niet gevrijwaard van ellende (afhankelijk van de verkoper)... :roll:
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


18 sep 2018 22:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Hulp gevraagd! 996 of oldtimer?
Je koopt een 15-20jr oude auto. Hou er dan rekening mee dat rubbers en plastic wel eens hun beste tijd hebben gehad. Denk dan bv aan de ophanging, schokdempers, motorsteunen ... Verder alles wat met koeling e maken heeft moet in tiptop conditie verkeren. Radiatoren verliezen over de tijd heen ook langzaam hun koelcapaciteit naarmate de vinnetjes beschadigd/verstopt raken.

Alle bekende puntjes komen ook wel ooit een keer voorbij. Contactslot, verlichtingsschakelaar, roest in de deurstijl, ... Als je veel zelf kan sleutelen hoeft het allemaal niet zo veel meer te kosten.

Ik zou zeggen de eerste twee jaar 3000-4000euro om alle achterstallige puntjes aan te pakken en daarna 1000-1500euro per jaar gemiddeld. Als je geluk hebt hoef je de eerste twee jaar niet veel uit te geven dan heb je al wat budget achter de hand.


19 sep 2018 10:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.