Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 19:32



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Beste forumleden,

Een half jaar geleden heb ik me reeds voorgesteld in Een Porsche voor 1 dag maar laten we dit nog een keer doen :)

Ik ben Peter, en rijd momenteel een Lexus IS300h. Hiervoor diverse auto's gehad, waaronder een Audi TT van de eerste generatie, en een TT van de tweede generatie.
Ik heb altijd met een schuin oog naar een Porsche gekeken, maar in de huidige Corona tijden werk ik voornamelijk thuis, en rij nog nauwelijks auto. Waarmee voor mij de behoefte naar iets anders wat wegzakte.
Ik vind de Lexus een hele gave auto. Maar het is geen auto waar je even mee gaat toeren, waardoor het aantal kilometers erg beperkt blijven zonder woon-werkverkeer.

In eerder genoemde topic ("Een Porsche voor 1 dag") hebben we uiteindelijk een Porsche 981 Boxster gehuurd bij Nostalgico.nl in Elburg. Ik vond dat dermate een beleving (en verslavend!) dat het weer ging kriebelen om naar iets anders te kijken.
Maar goed, de smak geld weerhield bij ervan echt serieus te kijken naar een Porsche oid.
Tot afgelopen Kerst dat ik samen mijn zwager het over auto 's had en hij zei: "Peter, niet zo zeuren. Soms moet je jezelf ook een kadootje doen".

Zo gezegd, zo gedaan. Dus sindsdien speel ik serieus met de gedachte een sportauto te kopen, waarbij ik twijfel tussen Porsche 981 Cayman of een Jaguar F-Type (misschien is dit vloeken in de kerk hier).

Een F-Type. Tja, het is geen Porsche, en ik vermoed dat de betrouwbaarheid minder is. Maar het aanbod is hoger, en de auto's zijn rijker uitgevoerd.

Een 981 Cayman. Wat kan ik zeggen: het is een Porsche! Helaas valt het aanbod momenteel in NL tegen.

Maar goed, ik heb nog geen keuze gemaakt, moet beiden nog proefrijden. En mogelijk dat ik hier nog wat topics open betreffende must-have opties, onderhoudskosten etc.

Groet!


25 jan 2021 22:32
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Nogmaals welkom Peter,

Een 981 is een hele fijne auto, maar kan je vertellen waarom je alleen naar de 981 kijken? Is een 996 of 997 geen optie? Of wellicht een 987 Cayman?

Dat je geen F-type wil snap ik wel, dan kan je beter voor een Aston Martin Vantage gaan, maar dat is inderdaad een andere topic :)
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


25 jan 2021 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 991 4S Coupe PDK (met X51!). Verkocht: 997.1 4S handbak, 996.1 C2 Cabriolet
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Welkom Peter,

Destijds ook testgereden in de F-Type (V6 & V8 met AWD en RWD), een 981 GTS en een 991. Mijn mening:
De F-type weegt (uit mijn hoofd) ruim 200kg meer dan de 981, en dat voel je! De auto is echt een stuk lomper dan de Cayman (en ook dan een 991..). De V6 variant vond ik ook vrij langzaam door het gewicht en het relatief lage vermogen. Daarnaast was de bak van de F-Type zoveel minder sportief dan de PDK van Porsche (handbak geen ervaring mee). De kwaliteit van het interieur vond ik zelf ook minder dan bij Porsche, maar dit is uiteraard ook smaakgevoelig. Het enige wat me echt bijgebleven is van de F-Type is het geweldige geluid, de looks en het geweld dat de V8 met zich meebrengt. Dat was wel erg gaaf.

Al met al, lekker gaan testrijden. Is leuk om te doen en mijn mening hierboven is uiteraard mijn mening; kan jij volledig anders over denken. Succes met de zoektocht.


26 jan 2021 9:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster - PDK
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Ik heb voor het kopen van de 718 proefritten gemaakt in de f-type.
Zowel de 4 als de 6 cilinder. Beide vielen me enorm tegen. Het is gewoon een compleet ander soort auto.

- Ik vond ze veel te zwaar en soft.
- De automaat is traag.
- De 4 cilinder is niet sterk genoeg voor het enorme gewicht en hij klinkt als een Golf.
- Ook de 6 cilinder is traag vergeleken met de 4 cilinder in de 718.
- Het uiterlijk begint ouderwets te worden.
- Ik vind ze te lomp. Veel te breed.

+ Het geluid van de 6 cilinder is leuk.
+ Ik vind het interieur mooier dan de cayman/boxster.
+ Ze zijn veel beter uitgerust voor minder.

By the way, kijk ook eens naar de 718 Cayman. Laat je niet afschrikken door de ouderwetse auto-reviewers die niet kunnen leven met het idee van een 4 cilinder.
Hij is in alle opzichten sneller dan de 981.


26 jan 2021 10:38
Profiel Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
981 is geweldig! Ik heb een GTS gehad en sinds kort de 981 GT4 (totaal andere wagen dan een GTS). In vergelijk met de 718 zie je dat de 981 meer waardevast is. Dat komt toch door de emotie (al dan niet terecht, het is persoonlijk) van de 4 cilinder, is gewoon niet gewaardeerd (ondanks 'relatief' sneller) door het Porsche publiek. Porsche heeft niet voor niets de huidige GTS weer voorzien van een (4.0) 6 cilinder. Wel meer filters dus iets minder 'beleving'.

Mocht je jezelf echt willen trakteren dan staat hier een unieke 981 GTS (niet mijn oude, die was bij inruil alweer verkocht). Er is er maar 1 van en Porsche Twente is zeker een adres wat aan te bevelen is:

https://www.porschecentrumtwente.nl/voo ... n-gts-4047


26 jan 2021 11:49
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Het gaat ze niet zozeer over de vier cilinders in e 718, maar de manier waarop de vermogen geleverd worden :idea:

Het leuke van een 981 is dat je hem helemaal tot aan de rode lijn kunt doorhalen en dan gaan ze zo lekker janken. De duw in je rug word ook steeds groter en dat zorgt voor veel beleving. Bij de 718 is dat totaal anders omdat de turbo zoveel koppel geven vanaf de stationaire toerental, dus dat groeiende golf van vermogen is er niet. Dat veroorzaakt een vrij lineaire versnelling.

Het is nu eenmaal zo dat de 4 pitter minder leuk klinken dan de jankende 6 (Dat zeggen jullie zelf ook over de Jaguar). Zelf ben ik fan van 4 pitters met turbo (931, 951, vroege Audi S3) dus het is een kwestie van smaak en afwegingen. Maar als ik de keuze had tussen een 718 en 981 met handbak neem ik iedere keer de 981. :drive:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


26 jan 2021 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster - PDK
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Het is maar net wat je wil.
Ik vind het veel fijner op de weg om hem niet telkens hoog de toeren in te moeten janken om de duw je rug te voelen. In de 718 voel je die hamer al vanaf 2500.
De laatste niet-turbo die ik had was een MX-5 2L. Om daar een beetje vermogen uit te krijgen moest je hem constant boven de 5000 houden. Dat voelt zo dom op de openbare weg :D


26 jan 2021 12:19
Profiel Twitter 
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Bedankt allen voor het warme welkom in de info!

Leuk om te zien dat anderen ook een F-Type in overweging hebben gehad.

Johann schreef:
Een 981 is een hele fijne auto, maar kan je vertellen waarom je alleen naar de 981 kijken? Is een 996 of 997 geen optie? Of wellicht een 987 Cayman?


Goede vraag! Ik vind persoonlijk de 996, 997 en 987 er wat gedateerd uitzien :oops: Vandaar de 981.

ErikR schreef:
By the way, kijk ook eens naar de 718 Cayman. Laat je niet afschrikken door de ouderwetse auto-reviewers die niet kunnen leven met het idee van een 4 cilinder.
Hij is in alle opzichten sneller dan de 981.


Goede tip. Ik denk dat ik me inderdaad laat leiden door auto bladen. Misschien gewoon eens proeftijden in een 718.

Flash schreef:
Mocht je jezelf echt willen trakteren dan staat hier een unieke 981 GTS (niet mijn oude, die was bij inruil alweer verkocht). Er is er maar 1 van en Porsche Twente is zeker een adres wat aan te bevelen is:

https://www.porschecentrumtwente.nl/voo ... n-gts-4047


Leuke auto, maar een beetje budget. Laatst stond deze te koop voor 63k:
https://jacco.nl/aanbod/porsche-cayman-gts-3-4/

Persoonlijk vond ik dat te goedkoop, waardoor ik het eigenlijk niet vertrouwde. Maar misschien was dat onterecht.


26 jan 2021 22:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
718 Boxster - PDK
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen :)


28 jan 2021 16:09
Profiel Twitter 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
ptie schreef:
Johann schreef:
Een 981 is een hele fijne auto, maar kan je vertellen waarom je alleen naar de 981 kijken? Is een 996 of 997 geen optie? Of wellicht een 987 Cayman?

Goede vraag! Ik vind persoonlijk de 996, 997 en 987 er wat gedateerd uitzien :oops: Vandaar de 981.


Dat begrijp ik absoluut, de 981 is een erg mooie ontwerp die volgens mij ook een best tijdloos is. Ik denk dat ze nog heel lang vers zullen ogen. Heb je ook een voorkeer voor Handbak of PDK?


28 jan 2021 16:23
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Even voorstellen: Peter -981 Cayman zoekende
Een PDK. Ik ben een beetje lui wat dat betreft. Ik wil instappen, gas geven, remmen en sturen. Meer niet ;-)
De rest moet vanzelf gaan (lees lichtsensor, regensensor, climate control etc.)

ErikR schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen :)


Ik ook ;-) Ik zal deze zeker delen!


28 jan 2021 21:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.