Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:31



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Caymannen in de polder 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Caymannen in de polder
Hallo allemaal,

Mijn naam is René Mulder ik woon met mijn gezin in Almere en ik ben in 1963 geboren, 58 nu dus. Ik ben getrouwd met Sandra welke ik al sinds mijn 18e ken en samen hebben wij een zoon, bouwjaar 1996, en een dochter, bouwjaar 2000. Ik heb gestudeerd aan de HTS in Amsterdam werktuigbouwkunde. Ik werk in de verpakkingsindustrie met de verkoop van lijnen voor het verpakken van chips zakken in een doos.

Al sinds ik mij kan heugen ben ik geïnteresseerd in alles wat door middel van een motor bewogen kan worden. Mijn eerste gemotoriseerde voertuig was een Peugeot bromfiets automaat. Dat ding werd geheel en alleen gebruikt om op te crossen. Als gevolg van het crossen was repareren natuurlijk een veelvuldig terugkomend iets. Als gevolg van geen geld moest je wel zelf aan de slag. Mijn serieuze brommer was een Kreidler welke ik door het bij elkaar zoeken van onderdelen in elkaar had gezet. Het harder laten lopen van dat ding was een logisch gevolg. Van die brommer heb ik voor het eerst in mijn leven een versnellingsbak geopend. Er was een tand van de eerste versnelling afgebroken en als je er dan mee reed hoorde steeds wat tikken. Dat moest beter. Ik had nog nooit zoiets gedaan dus het zou wel lukken. Naderhand nog heel veel op gereden, inclusief een zeer intense cross periode in Almere, wat toen nog een bouwput was.

Mijn eerste auto was een Morris Marina. Sinds Top Gear is dat niet iets waar je mee te koop loopt., daar werd ie ingeschaald als de meest lelijke auto ooit. Zelf was ik er destijds ook niet wild van maar een vijfbak met flink wat vermogen was voor mij al okay. Ik had de auto heel goedkoop gekocht omdat ie niet liep. Met een cilinderkop revisie en een nieuwe einddemper was ie weer op de weg en ik heb er een jaar of twee in gereden.

Mijn eerste Porsche was een 914. Eigenlijk was het een Volkswagen Porsche. Het was er een met een 4 cilinder 1.7 411 motor van 70 pk. Aan die auto heb ik enorm veel gerepareerd, gerestaureerd en vernieuwd. Ik heb de hele motor zelf gereviseerd. Alles nagemeten. Mijn vader Werkte bij Fokker als frezer. Hij kon nauwkeurig meetgereedschap lenen. Cilinders laten boren en zelf gehoond, nieuwe zuigers, alles aan lagers vervangen en samengebouwd. De versnellingsbak kreeg dezelfde behandeling, de synchromesh van de tweede versnelling was stuk. Die bak was iets complexer dan van die Kreidler. Maar ach monteurs in garages zijn ook maar mensen. Op het laatst haalde ik in een hele korte tijd de bak en de motor uit de 914, in mijn eentje.

Zo ging het verder met repareren en het opdoen van ervaring en zelf vertrouwen. Op een dag openbaarde zich aan de linker achterzijde van de 914 boven het achterlicht, een roest blaasje. Zoals iedereen weet die aan auto’s werkt, was dat roestblaasje de voorbode van een veel grotere ellende. Toen ik eenmaal doorhad wat de omvang was heb ik met een grote ijzerzaag een hoek van ca. 30 cm uit de linker achterkant gezaagd. Ik had geen ervaring met plaatwerken maar dwong mezelf op die wijze om het avontuur aan te gaan. In de buurt van Haarlem vond ik een 914 op een sloperij en daarvan was de linker achterkant nog okay. Ik moest alleen nog even leren lassen. Ik heb met autogeen dat hoekstuk er weer in gezet. Daar gin g wel heel veel oefenen aan vooraf.Uiteindelijk is het gelukt om dat stuk erin te zetten en heb nog zeker 5 jaar met dat ding gereden. Ook het voorraam heb ik zelf vervangen. Dat was een gelijmd raam. Ik was rond de 19 en in die tijd was het lijmen van ramen nog geen standaard. Toch gelukt. Toen ik de auto verkocht had ik elke hoek van de wagen gezien en uit elkaar gehad.

Als gevolg van die 914 ben ik altijd een fan gebleven van Porsche en ik had in mijn garage een poster hangen van een 930, een zwarte met zwart interieur. Die poster heb ik nog steeds. Tot voor twee jaar terug heb ik geen Porsches meer gehad. Ik reed in GTI’s, leaseauto’s en ik heb nog een aantal jaar in een Cherokee en een Freelander gereden. ook een M135 i heb ik een tijdje in gereden. Wat een kanon. Helaas begaf die het het op Assen. Groot gat in het blok. Daar ik hem bij een VW dealer in Duitsland had gekocht en nog binnen de Gewährleistungs tijd zat heb ik alles terug gekregen. PFFFF. dat was een opluchting.

Aan al mijn auto’s, behalve de 135i, heb ik het onderhoud en het repareren zelf gedaan.

Twee jaar geleden zat ik weer eens enkele van mijn favoriete auto programma’s te kijken en alles wat ik voorbij zag komen had ik al eens gedaan en ik merkte dat ik het sleutelen en het herstellen en het uitzoeken, miste. Zo is het plan geboren om een Cayman te kopen.

Waarom een Cayman? Ik ben ook al sinds ik mij kan heugen geïnteresseerd in racen. Ik volg de Formule 1 al vanaf de lagere school en heb Villeneuwe nog in zijn brandende Ferrari over Zandvoort zien rijden. Toen mijn zoon oud genoeg was ben ik met hem gaan Karten en hij heeft enkele jaren aan het Nederlands kampioenschap karten meegedaan. Omdat niemand je iets verteld over hoe je een kart-chassis af moet stellen ben ik mijzelf daarin gaan verdiepen. Als je dat hebt gedaan dan is de keuze voor een Cayman niet zo moeilijk meer. De wegligging van zo’n ding is echt goed. Destijds met mijn 914 kon je al blaf hard een hoek om, iets wat met een 911 niet zo eenvoudig was.

Het karten is gestopt en ik mis dat enorm. Op redelijk niveau wedstrijd rijden kost wel wat en ik wilde toch iets hebben om mee te kunnen rijden. Door het racen werd mij duidelijk dat hardrijden op de openbare weg niet datgene is wat ik wil en daarom heb ik besloten om een Cayman geschikt te maken voor het circuit. Niet voor races maar voor de lol en trackdays.

De eerste Cayman, een witte S, is er één uit de zandbak. Omdat ik het plan had om de auto volledig uit elkaar te halen heb ik een exemplaar gekocht zonder onderhoudshistorie en niet teveel op de details gelet. De prijs en de body van de auto waren belangrijker. Helaas heeft die auto een Tiptronic en dat is voor op het circuit niet direct mijn favoriete keuze. Ik ging dus op zoek naar een bak. Die vond ik. Er zat echter nog een complete auto bij, een arctic zilveren Cayman S uit 2007. De man waar ik hem van kocht was ook van plan om er een circuit auto van te maken maar hij besloot toch om het bij woestijn rijden te houden. De motor en bak waren er al uit, de rechter voorkant had schade, airbags uit, daardoor raam kapot en links achter schade. De prijs was zo goed dat ik het niet kon laten. Nu zit ik er met twee.

Met betrekking tot de zandbak, mijn advies, als je de auto niet uit elkaar wild halen, niet kopen. Er zit werkelijk overal zand. Zelfs in de draadbomen zit zand. Echt overal. Je kunt de auto zo goed mogelijk schoonmaken, maar zonder demonteren krijg je al het zand er niet uit. Geloof me het zit echt overal. Mijn Cayman ligt inmiddels bijna geheel uit elkaar en ik kom echt overal zand en stof tegen.

De zilveren staat in mijn garage en is bijna klaar. Omdat die auto niet buiten kon staan zonder het interieur te verrabbezakken heb ik mijn aandacht eerst verlegd naar die auto. Inmiddels kan de auto rijden en zit ik dicht tegen het spuiten aan. Ik zal een draadje openen en erover schrijven.

De witte uit de zandbak staat voorlopig even in mijn tuin te wachten tot ik er tijd voor heb. Het plan is om hem volledig te spuiten en geschikt te maken voor op het circuit. Helaas heeft corona ook hier een drempel opgeworpen en ik moet nog even wachten tot de situatie mbt mijn werk weer beter is. Als dat project weer in beweging komt zal ik daar ook over schrijven.

Al het werk wat ik doe aan de auto’s moet goed. Kloten en prutsen dat wil ik niet. Dit betekent veel zoeken, rijen met documentatie doorlezen, proberen en net zo lang doorgaan tot het goed is. Het plaatwerk wat ik aan de Cayman heb gedaan is alles volgens Porsche spec. Het Chassis is nagemeten op een richtbank en recht getrokken. Niet kloten dus maar goed.

Ik zie dat veel van jullie aan authenticiteit hechten. Daar heb ik niet zo’n last van als het om circuit auto’s gaat. Op dit ogenblik modificeer ik een oude Cayman achterbumper zodat er een diffusor van een 981 op past. Mijn wens is het om ook nog eens met een 993 aan de slag te kunnen en/of een Macan. Genoeg te doen dus nog.

Ik moet nog even uitzoeken hoe het uploaden van foto’s werkt. Ik zie dat veel draadjes geen foto’s meer hebben. Er verschijnt dan zo’n blokje met een vraagteken. Dat leest een stuk minder. Ik zal bij mijn project foto’s plaatsen van de wagens.


21 feb 2021 15:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Caymannen in de polder
Welkom René :!:

Succes met je projecten en we volgen ze graag in het daarvoor bestemde subforum :idea:


21 feb 2021 15:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 "GT3", ex 986S
Bericht Re: Caymannen in de polder
Mooi verhaal, welkom. Woon en werk (car detailing) ook in Almere.
_________________________________________
Approved Detailer Labocosmetica - GlanzDetail


21 feb 2021 17:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Caymannen in de polder
Leuke introductie :thumleft:

Veel plezier met sleutelen!


22 feb 2021 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Caymannen in de polder
RuBoxS schreef:
Mooi verhaal, welkom. Woon en werk (car detailing) ook in Almere.


Hoi Ruboxs, waar zit je, Stad Buiten of Haven?
Kom gerust eens kijken wat ik aan het doen ben. Leuk om met mensen te praten met dezelfde interesses.


22 feb 2021 22:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Caymannen in de polder
leuk om te lezen, ik ga de projecten zeker volgen! kom ook wel eens in Almere dus wie weet in de toekomst een bakkie
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


24 feb 2021 12:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Caymannen in de polder
goed verhaal! succes

foto's zie hier: eigenschappen/lokatie van de foto uit je album kopieren en tussen [img]en[/img] zetten.
Dus deze: album/album_pic.php?pic_id=78446

Afbeelding

Of het fotonummer (in dit geval 78446) tussen [album] en [/album] zetten (zie hierboven als je een bericht typt de resp Img en album button

78446
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 feb 2021 13:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S. Ex 911 3.2
Bericht Re: Caymannen in de polder
Hier nog een cayman S uit Almere. :thumleft:
_________________________________________
When nothing goes right Go left


01 maart 2021 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Caymannen in de polder
Hoi Marco.

coole kleur. Waar zit je in Almere?


02 maart 2021 14:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.