Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:42



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Jan-willem zoekende naar een 997 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Jan-willem zoekende naar een 997
Hallo allemaal,

Jan-Willem en ik ben opzoek naar een Mooie Porsche 997, handbak. Ik heb al wat kennis vergaard dat een MOD aan de blokken eigenlijk al verplicht is om ze levend te houden.

Wie mij een mooie 997 kan bezorgen is een held.

Ik had gelijk wel een vraag, de automaat auto's zijn in meerderheid maar zijn dat goede snelle automaat bakken? ik ben DSG gewent namelijk.


02 apr 2021 14:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S PDK
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Welkom Jan-Willem, succes met de zoektocht.

997 heeft afhankelijk van het jaar een Tiptronic of PDK als automaat, waar qua performance volgens mij best wat verschil in zit, dus je vraag over de snelheid van de automaat is afhankelijk van het modeljaar.

Ik heb zelf een Cayman met PDK en die is heel rap.


02 apr 2021 16:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Ik heb onderstaande "kennis" vergaard door veel over de 997 te lezen, filmpjes op YouTube te kijken en door me uitgebreid te laten voorlichten door een Porsche-specialist (Rennsport Breda).

De eerste generatie 997 (2005-2009) is geleverd met verschillende motoren: 3.4 en 3.8 (S), in verschillende uitvoeringen: M96 en M97 (Metzger-blokken van de turbo even buiten beschouwing gelaten). Deze blokken kennen een aantal aandachtspunten, waarbij een risico bestaat dat een evt. reparatie flink in de papieren kan lopen. Er rijden echter genoeg 997's van de eerste generatie rond die geen enkel probleem hebben en al ruim 2 ton gelopen hebben. Je moet dus ook een beetje geluk hebben.

De bekendste "problemen" (ik zou ze meer risico's willen noemen)
1) IMS-lager. Is al ontzettend veel over geschreven en is ook heel veel over de te vinden. Er is slechts een klein percentage dat daadwerkelijk kapot gaat (ik meen iets van 4%), maar als hij gaat, dan moet je hele motor gereviseerd worden. De M96 blokken hebben een IMS-lager dat relatief eenvoudig te vervangen is voor een sterker exemplaar. De latere M97 blokken hebben een groter lager, maar hiervoor moet de motor uit de auto als je die wil laten vervangen. Kenners zeggen dat je een falend lager hoort aankomen, en dat preventief vervangen dus eigenlijk niet nodig is.
2) AOS: Is ook veel over te vinden en relatief eenvoudig (preventief) te fixen. Kost ook niet het einde van de wereld
3) "Bore scoring" (schade aan de cilinderwand) door slechte koeling: dit is eigenlijk het grootste "probleem" (risico) bij de 997-1 en dan vooral bij de 3.8 blokken. Als je een 997-1 wil kopen, is het aan te raden om een compressietest te laten doen en evt. een endoscopie van de cilinders om te kijken of er (al) schade zichtbaar is. Volgens sommigen is het een kwestie van tijd en krijgen alle 997's last van dit probleem. Reparatie is niet eenvoudig en dus kostbaar. Schijnbaar hebben de 3.4 blokken er minder last van. Er is wel een modificatie van de koeling mogelijk, die het risico verkleint.
4) RMS: kan gaan lekken. Is wel te vervangen, maar (want Porsche) niet heel goedkoop.

Wil je al deze risico's niet lopen, spaar dan door voor een 997 van de tweede generatie. Die hebben DFI-blokken die niet alleen zuiniger, maar ook een stuk betrouwbaarder zijn. Nadeel is wel dat dit terug te zien is in de prijzen. Een 997-2 is al gauw 5 tot 10-duizend euro duurder dan een 997-1.

Vwb de Tiptronic automaat. Dit is een conventionele automaat met koppelomvormer (ik geloof van Mercedes). Is niet zo snel als een DCT (of Porsches eigen PDK), maar ook niet super-langzaam. Voor dagelijks gebruik voldoet het prima. Wil je echt het sportauto-gevoel, dan zou ik de Tiptronic laten staan en voor een handbak kiezen. overigens werd de tiptronic ook geleverd in de eerste generatie, 997-1. Vanaf de tweede generatie (997-2) vanaf 2009 werd de automaat een PDK. Niet probleemloos overigens, er zijn storingen bekend, maar wel een stuk sneller dan de tiptronic.

Nogmaals: dit is een samenvatting. Er valt nog heel veel meer over te zeggen, en wat hierboven staat aan problemen/risico's komen echt niet voor bij iedere 997. Er zullen ook vast forumleden zijn die nog veel meer hierover kunnen vertellen.

De belangrijkste tips die ik heb zijn:
1) Heb je een 997 op het oog: ga uitgebreid proefrijden, ook met de tiptronic, en maak je eigen keuze
2) laat ALTIJD een aankoopkeuring (AKK) doen door een onafhankelijke Porsche-specialist of Porsche-dealer. Dit voorkomt een boel teleurstellingen in je portemonnee.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


09 apr 2021 12:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
als je DSG gewend bent en dat je bevalt dan gaat PDK je helemaal bevallen! DSG is vreselijk tov PDK. test it yourself zou ik zeggen
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


09 apr 2021 16:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Brabant
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Kleine correctie: in de 997.1 heb je geen 3.4 wel een 3.6. Succes met de zoektocht.


09 apr 2021 21:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
@epevadi dank voor de correctie, je hebt uiteraard gelijk. 3.4 ligt in de 996 en Cayman/Boxster S
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


09 apr 2021 22:33
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik ben inmiddels eigenaar van een 997 zwart met zwart interieur en een handbak voor de ultieme auto beleving. Was overigens nog best een zoektocht om een handbank te vinden maar het is gelukt.
Motor blok is preventief aangepakt dus hoop veel veilige kilometers te maken.

Vroeg mij nog wel wat af ik heb er nu 98 getankt, maar kan 95 ook of wat doen jullie hiermee?


20 jun 2021 16:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Die 98 had je toch wel ingecalculeerd hoop ik. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


20 jun 2021 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Brabant
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Gefeliciteerd. Ik tank altijd 98 met mijn 997.1 3.6.


20 jun 2021 19:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
102 kan ook nog, zolang je embleem maar naar de N codering op je band wijst :mrgreen:

Gefeliciteerd!!! :cheers:
Durf het bijna niet te vragen maar heb je ook een foto?
_________________________________________
footers zuigen! :D


21 jun 2021 8:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
jan-willem schreef:
Vroeg mij nog wel wat af ik heb er nu 98 getankt, maar kan 95 ook of wat doen jullie hiermee?


E5 tanken :popcorn:


21 jun 2021 9:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
in een 997 kan het allemaal (behalve diesel of LPG) maar ik zou lekker RON98 tanken :thumleft:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


21 jun 2021 16:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Turrrrbo
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
In de handleiding staat:

Your engine is designed to provide optimum performance and fuel economy using unleaded premium fuel with an octane rating of 98 RON
(93 CLC or AKI). Porsche therefore recommends the use of these fuels in your vehicle.
Porsche also recognizes that these fuels may not
always be available. Be assured that your vehicle
will operate properly on unleaded premium fuels
with octane numbers of at least 95 RON
(90 CLC or AKI), since the engine’s “Electronic
Oktane™ knock control” will adapt the ignition timing, if necessary.

Ik tank dus alleen 98 en alleen maar BP Ultimate, omdat die ethanolvrij is..


21 jun 2021 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Jan-willem zoekende naar een 997
Olaf schreef:
jan-willem schreef:
Vroeg mij nog wel wat af ik heb er nu 98 getankt, maar kan 95 ook of wat doen jullie hiermee?


E5 tanken :popcorn:


Doe ik ook. In Duitsland hebben ze 95 E5, en dat tank ik daar altijd. In Nederland altijd 98, want 95 E5 wordt in NL bij mijn weten nergens aangeboden :cry:
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


22 jun 2021 0:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.